Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Gematigde moslim? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=212141)

Rizzz 6 januari 2015 00:06

Gematigde moslim?

Ik lees hier dat Jejoen Bontinck een “gematigde moslim” is geworden:
http://www.vandaag.be/binnenland/143...-gematigd.html
Dit in tegenstelling tot wat hij voordien was, een “extreme moslim” zal dat dan wel geweest zijn zeker.

Nu moet ik mij toch de vraag stellen, als “extreme moslim”, wat doe je om “gematigd” te worden. Het artikel licht een tipje van de sluier:
Citaat:

Hij draagt geen djellaba meer en hij kust nu ook zijn tantes weer, dat deed hij voordien niet.
Is dat dan het verschil of zijn er nog meer?
Al bij al, het concept “gematigde moslim”, is dit een concept dat wij als niet-moslims hebben uitgevonden of maken moslims zelf ook dit onderscheid, en zo ja, hoe dan?
Zijn er nog gewoontes die “gematigde moslims” niet vertonen en “extreme moslims” wel (en ik bedoel hier niet het terroristje spelen of het gewelkdadige aspect, ik heb het hier puur over het “moslim” zijn en de interpretatie/opvolging van de islam).
Zijn er mss. stukken in de Koran die een “gematigde moslim” niet navolgt of allesinds niet letterlijk en zo ja, welke?
Zijn er dingen die “gematigde moslims” dan niet geloven en “extreme moslims” wel?

Nietzsche 6 januari 2015 00:22

Gematigde moslim is een onzinnige term. Er bestaat niet zoiets als een gematigde moslim of gematigde islam.

De islam is een erg anarchistische religie waar je ontzettend veel interpretaties op los kan laten. That´s it, niet meer niet minder.

Rizzz 6 januari 2015 00:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 7484678)
Gematigde moslim is een onzinnige term. Er bestaat niet zoiets als een gematigde moslim of gematigde islam.

De islam is een erg anarchistische religie waar je ontzettend veel interpretaties op los kan laten. That´s it, niet meer niet minder.

Is idd. wat ik ervan dacht, toch maken als maar meer een onderscheid.
Doen moslims dat dan ook en zo ja, hoe?

Nietzsche 6 januari 2015 00:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rizzz (Bericht 7484683)
Is idd. wat ik ervan dacht, toch maken als maar meer een onderscheid.
Doen moslims dat dan ook en zo ja, hoe?

De moslims die ik ken doen dat niet. De een denkt er zo over, en de ander zo.

Meer moet je er niet van maken.

Rizzz 6 januari 2015 03:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 7484684)
De moslims die ik ken doen dat niet. De een denkt er zo over, en de ander zo.

Meer moet je er niet van maken.

Ok,
Dan moeten wij dit onderscheid ook niet meer maken zeker? Of ze nu ambities hebben om oorlogje te gaan spelen of niet, op vlak van religie zijn het gewoon allemaal "moslims" zonder meer?

Piero 6 januari 2015 12:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rizzz (Bericht 7484663)
Ik lees hier dat Jejoen Bontinck een “gematigde moslim” is geworden:
http://www.vandaag.be/binnenland/143...-gematigd.html
Dit in tegenstelling tot wat hij voordien was, een “extreme moslim” zal dat dan wel geweest zijn zeker.

Zijn gezichtsuitdrukking voorspelt weinig goeds. Als dit zijn meest sympathieke tronie is? Hij heeft klaarblijkelijk nog vrienden die hij graag 's avonds wil ontmoeten. Zeg mij wie uw vrienden zijn en ik zeg u wie u bent.

Dan wil hij nog communicatie studeren ook. Wordt hij journalist met een boodschap? Geen enkel statement tot dusver.

Nietzsche 6 januari 2015 12:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rizzz (Bericht 7484741)
Ok,
Dan moeten wij dit onderscheid ook niet meer maken zeker? Of ze nu ambities hebben om oorlogje te gaan spelen of niet, op vlak van religie zijn het gewoon allemaal "moslims" zonder meer?

Je hebt wel verschillende stromingen (verschil in interpretatie). Maar er bestaat niet zoiets als een gematigde moslim.

Hypatia 6 januari 2015 21:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 7485094)
Je hebt wel verschillende stromingen (verschil in interpretatie). Maar er bestaat niet zoiets als een gematigde moslim.

Je neemt me de woorden uit de mond, net zoals er verschillende soorten (sekten) christenen bestaan - protestanten, hervormden, gereformeerden, mormonen, calvinisten, lutheranen, anglicanen, enz - zo heb je ook soorten moslims - sjiieten, soennieten, enz - en beiden godsdiensten vechten ook onder elkaar of kunnen elkaar niet luchten, wat een soep die godsdiensten.

Jan van den Berghe 6 januari 2015 23:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 7484678)

Wel, dat is eigenlijk een grote misvatting. Over de grote kernpunten zijn de twee grote stromingen het roerend eens: de soevereiniteit van Allah, de eeuwigheid van de koran, de kernfiguur van Mohammed. Wie die niet aanvaardt, wordt niet als moslim beschouwd. Vandaar dat bijvoorbeeld de alewieten door soennieten noch door sjiïeten als moslims worden aanzien.

Nietzsche 6 januari 2015 23:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7486160)
Wel, dat is eigenlijk een grote misvatting. Over de grote kernpunten zijn de twee grote stromingen het roerend eens: de soevereiniteit van Allah, de eeuwigheid van de koran, de kernfiguur van Mohammed. Wie die niet aanvaardt, wordt niet als moslim beschouwd. Vandaar dat bijvoorbeeld de alewieten door soennieten noch door sjiïeten als moslims worden aanzien.

Kortom: omdat bepaalde groepen een groep niet als moslim zien, zijn ze ook geen moslim? en daaruit concludeer jij dat de islam geen anarchistische religie is?

Nee, ik ben echt onder de indruk van deze argumentatie.......

Nietzsche 6 januari 2015 23:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypatia (Bericht 7485952)
Je neemt me de woorden uit de mond, net zoals er verschillende soorten (sekten) christenen bestaan - protestanten, hervormden, gereformeerden, mormonen, calvinisten, lutheranen, anglicanen, enz - zo heb je ook soorten moslims - sjiieten, soennieten, enz - en beiden godsdiensten vechten ook onder elkaar of kunnen elkaar niet luchten, wat een soep die godsdiensten.

Welnee, de meeste soennieten en sjiieten kunnen het goed met elkaar vinden.

Wat mij vooral verbaast is dat mensen zo makkelijk kunnen generaliseren over meer dan 1 miljard mensen.

Meer dan 1 miljard moslims en wij denken dat wij daar even over kunnen oordelen achter ons computertje.

vlaams realist 6 januari 2015 23:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 7486174)
Welnee, de meeste soennieten en sjiieten kunnen het goed met elkaar vinden.

Wat mij vooral verbaast is dat mensen zo makkelijk kunnen generaliseren over meer dan 1 miljard mensen.

Meer dan 1 miljard moslims en wij denken dat wij daar even over kunnen oordelen achter ons computertje.

Meer dan 1 miljard mensen achter computertjes zien Mohammed aanbiddertjes kopjes snellen , kindjes verkrachten en slavinnetjes verkopen .

En jij kan daar heel gemakkelijk over generaliseren .

Nietzsche 6 januari 2015 23:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist (Bericht 7486205)
Meer dan 1 miljard mensen achter computertjes zien Mohammed aanbiddertjes kopjes snellen , kindjes verkrachten en slavinnetjes verkopen .

En jij kan daar heel gemakkelijk over generaliseren .

Bedankt voor deze wijsheid. Ik zal het met mij meenemen, en nooit meer vergeten.

Misschien is dat meisje met hoofddoek achter de kassa wel iemand die mensen ronselt voor de Jihad, je weet het niet, je weet het niet.

Jan van den Berghe 7 januari 2015 00:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 7486168)
Kortom: omdat bepaalde groepen een groep niet als moslim zien, zijn ze ook geen moslim? en daaruit concludeer jij dat de islam geen anarchistische religie is?

Ja, dat klopt. Als we uw redenering volgen, is het christendom eveneens een anarchistische godsdienst.

Nietzsche 7 januari 2015 00:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7486238)
Ja, dat klopt. Als we uw redenering volgen, is het christendom eveneens een anarchistische godsdienst.

Er zijn relatief veel stromingen binnen het christendom ja.

Jan van den Berghe 7 januari 2015 00:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 7486243)
Er zijn relatief veel stromingen binnen het christendom ja.

En ook binnen het boeddhisme.

Kortom, het lijkt er op aan te komen dat gewoonweg alle godsdiensten anarchistisch zijn.

Nietzsche 7 januari 2015 00:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7486278)
En ook binnen het boeddhisme.

Kortom, het lijkt er op aan te komen dat gewoonweg alle godsdiensten anarchistisch zijn.

Wauw, ben jij helemaal zelf tot deze conclusie gekomen?

Jan van den Berghe 7 januari 2015 00:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 7486293)
Wauw, ben jij helemaal zelf tot deze conclusie gekomen?

En waarom deed u dan eerder alsof de islam op dat vlak iets speciaal zou zijn?

Nietzsche 7 januari 2015 00:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7486312)
En waarom deed u dan eerder alsof de islam op dat vlak iets speciaal zou zijn?

Omdat het hier over de "gematigde moslim" gaat. En welke religie hangen moslims aan Jan?

Heel goed Jan... de tering he.

Jan van den Berghe 7 januari 2015 00:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 7486315)
Omdat het hier over de "gematigde moslim" gaat. En welke religie hangen moslims aan Jan?

Waarom zou een gematigde moslim niet bestaan volgens uw redenering?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be