Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   1 op 3 inwoners Vlaamse Rand kent geen Nederlands (https://forum.politics.be/showthread.php?t=212313)

Witte Kaproen 7 januari 2015 15:30

1 op 3 inwoners Vlaamse Rand kent geen Nederlands

" "Dat een derde van de inwoners in de Vlaamse Rand geen Nederlands kent, is verontrustend."
Dat heeft Vlaams minister Ben Weyts,
bevoegd voor de Vlaamse Rand,
vandaag in het Vlaams Parlement gezegd
in reactie op de Taalbarometer voor de Rand.

Weyts benadrukt ook dat de problematiek van de Vlaamse Rand meer is dan alleen een taalkwestie.

"De echte problematiek is sociaal van aard. Het gaat om het vrijwaren van het sociale weefsel van de Rand."

Inderdaad de Vlaamse onafhankelijkheid is nu broodnodig.

Een staatsgrens is nog steeds de beste taalgrens.

Zeus 7 januari 2015 15:38

Hoog tijd voor een uitbreiding van Brussel.

hamac 7 januari 2015 16:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7487598)

Goed idee. Ik zou het uitbreiden naar het westen, noorden en het oosten en het dan omdopen tot Vlaanderen. :-)

Zeus 7 januari 2015 16:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hamac (Bericht 7487687)
Goed idee. Ik zou het uitbreiden naar het westen, noorden en het oosten en het dan omdopen tot Vlaanderen. :-)

:-D

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat een staatsstructuur de noden van de burgers moet volgen en niet omgekeerd. Wanneer we in een situatie terechtkomen dat de helft van de mensen in de Vlaamse rand primair frans spreken, dan is het gemakkelijker voor die mensen in een tweetalig gebied te wonen, dan in een louter Nederlandstalig of gemeentes met wat halfslachtige faciliteiten.

Door vast te houden aan die Vlaamse rand creëer je een politieke fictie die niet overeenstemt met de reële noden van de mensen in de rand.

fox 7 januari 2015 16:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7487695)

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat een staatsstructuur de noden van de burgers moet volgen en niet omgekeerd. Wanneer we in een situatie terechtkomen dat de helft van de mensen in de Vlaamse rand primair frans spreken, dan is het gemakkelijker voor die mensen in een tweetalig gebied te wonen, dan in een louter Nederlandstalig of gemeentes met wat halfslachtige faciliteiten.

Luiheid en arrogantie moet niet beloond worden. Je moet er geen tweetalig gebied van maken, je moet gewoon de faciliteiten afschaffen. Iemand die in Gent woont krijgt ook geen faciliteiten, dat hoort zo te zijn voor heel Vlaanderen, zo simpel is het eigenlijk. Het zijn de faciliteiten die deze situatie in de hand hebben gewerkt en nu zou je in plaats van deze af te schaffen het gebied dan maar volledig tweetalig maken. De wereld op zijn kop is dat.

Xenophon 7 januari 2015 16:24

Citaat:

Door vast te houden aan die Vlaamse rand creëer je een politieke fictie die niet overeenstemt met de reële noden van de mensen in de rand.

:D

Dit is een pak beter dan Agnew, dit is tenminste grappige standup comedy

Everytime 7 januari 2015 16:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 7487578)
" "Dat een derde van de inwoners in de Vlaamse Rand geen Nederlands kent, is verontrustend."

Weyts benadrukt ook dat de problematiek van de Vlaamse Rand meer is dan alleen een taalkwestie.

"De echte problematiek is sociaal van aard. Het gaat om het vrijwaren van het sociale weefsel van de Rand."

Hoe hebben ze die enquête gemaakt? Is Ben Weyts niet echt aan het trollen?

fox 7 januari 2015 16:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 7487715)

Misschien is hij zoals jij eens naar de zee geweest.

Zeus 7 januari 2015 16:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7487702)
:D

Dit is een pak beter dan Agnew, dit is tenminste grappige standup comedy

Hoog tijd dat ik mijn posts ga verbergen achter een paywall.

Xenophon 7 januari 2015 16:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7487720)
Hoog tijd dat ik mijn posts ga verbergen achter een paywall.

Dus zelfs een beetje humor gun je ons niet?

Xenophon 7 januari 2015 16:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 7487715)

Ben moet zich niets aantrekken van wat de Franstaligen zeggen.

Ik ben naar de kust geweest.

Another Jack 7 januari 2015 16:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 7487578)

Die cijfers vallen mee...
Hoeveel zouden er eigenlijk Nederlands spreken in West-Vlaanderen.

Witte Kaproen 7 januari 2015 16:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7487598)

Liefst zo hard mogelijk laten roepen door alle Franstalige partijen,
zoveel te vlugger zal Vlaanderen onafhankelijk zijn .:-)

Witte Kaproen 7 januari 2015 16:39

Citaat:

Dus Sint Joost wordt dan maar Turks-talig.;-)

eigenaardig toch dat de Belgicisten enkel met deze redenering op de proppen komen als het over Nederlandstalig gebied gaat.

Nooit of nooit heb ik hen horen pleiten om Franstalig gebied
waar veel Nederlandstaligen wonen,
zoals Geldenaken en omliggende gemeenten,
tweetalig te maken.

Of om gans België tweetalig te maken,
wat toch hun ultieme droom zou moeten zijn .

fox 7 januari 2015 16:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7487726)

Als men al begint te vinden dat het meevalt dat 1/3 van de mensen al verloren is voor de Vlaamse arbeidsmarkt dan is het eigenlijk nog triestiger gesteld dan ik al dacht. De onderdanigheid van sommige Vlamingen zit er echt wel ingebakken.

Everytime 7 januari 2015 16:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 7487698)
Luiheid en arrogantie moet niet beloond worden. Je moet er geen tweetalig gebied van maken, je moet gewoon de faciliteiten afschaffen. Iemand die in Gent woont krijgt ook geen faciliteiten, dat hoort zo te zijn voor heel Vlaanderen, zo simpel is het eigenlijk. Het zijn de faciliteiten die deze situatie in de hand hebben gewerkt en nu zou je in plaats van deze af te schaffen het gebied dan maar volledig tweetalig maken. De wereld op zijn kop is dat.

2!

Schelfie 7 januari 2015 16:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7487726)

Wat is dat nu weer voor een achterlijke vraag...

Everytime 7 januari 2015 16:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 7487719)
Misschien is hij zoals jij eens naar de zee geweest.

Het is een serieuse vraag. Hoe komt hij aan zo'n resultaat? Is er een bron daarvan?

Everytime 7 januari 2015 16:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7487723)
Ben moet zich niets aantrekken van wat de Franstaligen zeggen.

Ik ben naar de kust geweest.

Nog steeds aan het trollen?

Sukkelaar 7 januari 2015 16:45

Citaat:

Wanneer we in een situatie terechtkomen dat de helft van de mensen in de Vlaamse rand primair frans spreken, dan is het gemakkelijker voor die mensen in een tweetalig gebied te wonen, dan in een louter Nederlandstalig of gemeentes met wat halfslachtige faciliteiten.

Wie zegt je dat het allemaal om Franstaligen gaat? Het kunnen ook expats zijn of inwijkelingen uit andere landen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be