Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Hoeveel kost een gratis verhaal van sos Bonus Tuybens? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=212844)

De schoofzak 16 januari 2015 14:39

Hoeveel kost een gratis verhaal van sos Bonus Tuybens?
 
Hoeveel kost een gratis verhaal van sos Bonus Tuybens?

Antwoord: 3.780.000 euro per jaar

Ja maar, wat was dan het effect ?

Antwoord: een maat voor niets

Heeft het echt niets opgebracht ?

Ja, toch wel. Handige jongens verkochten het gratis cadeautje, zodat ze een proletarisch winstje konden realiseren.

titel: ‘Gratis’ Go Pass flopt
http://www.n-va.be/nieuws/gratis-go-pass-flopt

Tekst uit de mail van een listing vanwege de nva:

Citaat:

De gratis Go Pass voor 16-jarigen is afgeschaft. Budgettair was de actie niet te verantwoorden. Zeker nu uit een parlementaire vraag van Kamerlid Inez De Coninck (N-VA) blijkt dat de maatregel een bijzonder beperkt effect had. Hoofddoel was jongeren te stimuleren vaker het openbaar vervoer te kiezen, maar amper 1 op de 4 jongeren is door het initiatief geneigd om vaker de trein te nemen.

In 2007 besloot toenmalig staatssecretaris voor Overheidsbedrijven Bruno Tuybens (sp.a) alle 16-jarigen een gratis Go Pass te geven. In de maand dat ze 16 werden, kregen ze een brief met daarin een waardebon die ze konden inruilen voor een Go Pass met tien ritten. Bedoeling was om jongeren te stimuleren vaker het openbaar vervoer te kiezen.

Go Pass voor 16-jarigen
“Het was een administratieve rompslomp om alle Go Passes te bezorgen aan wie er recht op heeft”, zegt Inez De Coninck. “De administratie ervan kost handenvol geld voor de organisatie, drukwerk, verzending, maar in het bijzonder de vele – dure – personeelsuren. Het schrappen van de maatregelen levert een besparing op van 1,9 miljoen euro voor 2015 en voor de jaren 2016-2019 telkens 3.780.000 euro per jaar.”

Doelstelling niet gehaald
Het project met de ‘gratis’ Go Passes is niet alleen duur, het bleek ook een maat voor niets. Amper de helft van alle jongeren die er recht op hebben, heeft daadwerkelijk zijn Go Pass aangevraagd. Bovendien zegt minder dan 1 op 4 jongeren dat de Go Pass hen heeft gestimuleerd om met de trein te reizen. Dat blijkt uit een marktonderzoek bij 957 jongeren die de waardebon van de NMBS hadden ontvangen. De oorspronkelijke doelstelling werd dus niet gehaald. Bovendien worden op het internet verschillende ‘gratis’ Go Passes te koop aangeboden, wat ook niet de bedoeling was. In haar antwoord op de vraag van Kamerlid Inez De Coninck zei minister Galant dat “in de huidige budgettaire context de ‘gratis’ Go Pass niet meer mogelijk is zonder grondige evaluatie.”

Woordenaar 16 januari 2015 14:48

=> "Solidariteit is mooi, totdat het geld van de ander op is."
Gooi dit voorbeeld maar mee op die enorme hoop geldverslindende, asociale, onbetaalbare maatregelen die zo eigen zijn aan het Belgisch socialisme. Ze zijn stilaan wereldkampioen in het omzetten van absurde ideeën in wetten en regels die de mensen zwaar op kosten jagen zonder dat het de maatschappij op een efficiënte manier bevordert, louter en alleen om zichzelf progressief, links en politiek correct te kunnen noemen...
Ander en beter, dankuwel.

Eduard Khil 16 januari 2015 15:12

typisch sossen. Bruno "ik ben tegen bankbonussen tot ik zelf een krijg" Tuybens is er weer een schitterend voorbeeld van.

In de gevangenis met die man!

Scherven A. Mok 16 januari 2015 17:01

Ik kan niet begrijpen dat er zoveel uren nodig zijn om die Go passen bij de juiste mensen te krijgen. En elke jongere die het openbaar vervoer begint te gebruiken ipv de kankerverwekkende islamfundiessponserende filerijdende wagen is een aanwinst voor de samenleving. Als zo'n 20% van de jongeren begint het openbaar vervoer te gebruiken vind ik dat een positief resultaat. Er worden voor minder miljoenen weg gesmeten. Men had beter eens nagedacht over een automatisering van het hele gebeuren ipv het gewoon te schrappen. Deze regering lijkt echt wel nog meer wagens op de weg te willen. Er wordt langs alle kanten op het openbaar vervoer bespaard.

De schoofzak 16 januari 2015 17:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 7503013)
Ik kan niet begrijpen dat er zoveel uren nodig zijn om die Go passen bij de juiste mensen te krijgen. En elke jongere die het openbaar vervoer begint te gebruiken ipv de kankerverwekkende islamfundiessponserende filerijdende wagen is een aanwinst voor de samenleving. Als zo'n 20% van de jongeren begint het openbaar vervoer te gebruiken vind ik dat een positief resultaat. Er worden voor minder miljoenen weg gesmeten. Men had beter eens nagedacht over een automatisering van het hele gebeuren ipv het gewoon te schrappen. Deze regering lijkt echt wel nog meer wagens op de weg te willen. Er wordt langs alle kanten op het openbaar vervoer bespaard.

Twee immer geldende excuses van sossen, heb ik in het rood aangeduid.

.

Woordenaar 16 januari 2015 17:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 7503013)
Ik kan niet begrijpen dat er zoveel uren nodig zijn om die Go passen bij de juiste mensen te krijgen. En elke jongere die het openbaar vervoer begint te gebruiken ipv de kankerverwekkende islamfundiessponserende filerijdende wagen is een aanwinst voor de samenleving. Als zo'n 20% van de jongeren begint het openbaar vervoer te gebruiken vind ik dat een positief resultaat. Er worden voor minder miljoenen weg gesmeten. Men had beter eens nagedacht over een automatisering van het hele gebeuren ipv het gewoon te schrappen. Deze regering lijkt echt wel nog meer wagens op de weg te willen. Er wordt langs alle kanten op het openbaar vervoer bespaard.

=> Overigens gaat u schijnbaar volledig voorbij aan het feit dat het openbaar vervoer, of het nu bus, tram of trein is, ook milieuvervuilend is en veel geld kost.
Zeker indien u het openbaar vervoer toegankelijk wil maken voor iedere jongere en iedere school in dit land.
Een gezonde en efficiënte mix van beide is vooralsnog de beste manier.
Net zoals kernenergie en groene energie trouwens.

IanVD 16 januari 2015 18:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 7503013)
Ik kan niet begrijpen dat er zoveel uren nodig zijn om die Go passen bij de juiste mensen te krijgen. En elke jongere die het openbaar vervoer begint te gebruiken ipv de kankerverwekkende islamfundiessponserende filerijdende wagen is een aanwinst voor de samenleving. Als zo'n 20% van de jongeren begint het openbaar vervoer te gebruiken vind ik dat een positief resultaat. Er worden voor minder miljoenen weg gesmeten. Men had beter eens nagedacht over een automatisering van het hele gebeuren ipv het gewoon te schrappen. Deze regering lijkt echt wel nog meer wagens op de weg te willen. Er wordt langs alle kanten op het openbaar vervoer bespaard.

Want 16-jarigen (het doelpubliek van deze maatregel) rijden anders met auto's?

De schoofzak 17 januari 2015 07:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 7503013)
Ik kan niet begrijpen dat er zoveel uren nodig zijn om die Go passen bij de juiste mensen te krijgen.
...

Daar zijn zoveel uren voor nodig, omdat de socialistische ministers dit graag zien als
- bevordering van de werkgelegenheid
- mogelijkheid om een bevriende, en liefst juist gesyndiceerde, op de juiste plaats te kunnen krijgen

Daartoe zijn die socialistische ministers bereid om ingewikkelde constructies te voorzien.

Alles is goed voor de machtsuitbreiding en de publiciteit voor het onmogelijke: namelijk dat er iets gratis bestaat (behalve de zon die schijnt en dan nog: zonnecrème ...)

.

Scherven A. Mok 17 januari 2015 20:08

Blablabla sos dit sos dat.
Een vliegerke minder financiert deze opstap naar het gebruik van openbaar vervoer voor dertig jaar.

Scherven A. Mok 17 januari 2015 20:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IanVD (Bericht 7503161)
Want 16-jarigen (het doelpubliek van deze maatregel) rijden anders met auto's?

Jong geleerd is oud gedaan.

Jan van den Berghe 17 januari 2015 20:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 7503013)
Ik kan niet begrijpen dat er zoveel uren nodig zijn om die Go passen bij de juiste mensen te krijgen. En elke jongere die het openbaar vervoer begint te gebruiken ipv de kankerverwekkende islamfundiessponserende filerijdende wagen is een aanwinst voor de samenleving. Als zo'n 20% van de jongeren begint het openbaar vervoer te gebruiken vind ik dat een positief resultaat. Er worden voor minder miljoenen weg gesmeten. Men had beter eens nagedacht over een automatisering van het hele gebeuren ipv het gewoon te schrappen. Deze regering lijkt echt wel nog meer wagens op de weg te willen. Er wordt langs alle kanten op het openbaar vervoer bespaard.

Je stimuleert jongeren niet door hen gratis een pass aan te bieden. Wel door degelijk OV aan te bieden. Ik zie die bijna twee miljoen euro dan ook liever gaan naar investeringen die dat bewerkstelligen.

Scherven A. Mok 17 januari 2015 20:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7505313)
Je stimuleert jongeren niet door hen gratis een pass aan te bieden. Wel door degelijk OV aan te bieden. Ik zie die bijna twee miljoen euro dan ook liever gaan naar investeringen die dat bewerkstelligen.

Onbekend is onbemind. Ik vond ooit een ongebruikte tienrittenkaart van de tram op straat toen ik alles nog met de fiets deed. Ondertussen heb ik een abonnement van de Lijn.
Dat abonnement gaat me binnenkort wel 20%! meer kosten door de 'besparingen' van de belastingregering Bourgois I. Misschien maar terug beginnen fietsen of meer thuis blijven.

Jan van den Berghe 17 januari 2015 20:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 7505367)
Onbekend is onbemind. Ik vond ooit een ongebruikte tienrittenkaart van de tram op straat toen ik alles nog met de fiets deed. Ondertussen heb ik een abonnement van de Lijn.

Ik ging vroeger met de bus. Nu fiets ik naar mijn werk.

Scherven A. Mok 17 januari 2015 20:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7505371)
Ik ging vroeger met de bus. Nu fiets ik naar mijn werk.

Ik deed vroeger alles met de fiets maar dat werd teveel. Mijn knieën lijken wel een pepermolen.

De schoofzak 18 januari 2015 08:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 7505367)
Onbekend is onbemind. Ik vond ooit een ongebruikte tienrittenkaart van de tram op straat toen ik alles nog met de fiets deed. Ondertussen heb ik een abonnement van de Lijn.
Dat abonnement gaat me binnenkort wel 20%! meer kosten door de 'besparingen' van de belastingregering Bourgois I. Misschien maar terug beginnen fietsen of meer thuis blijven.

En zelfs dan nog met het duurdere abonnement, betaalt gijzelf amper een vijfde van de kosten van je bus of tramrit.

Motiveer mij nu eens waarom ik jou zou moeten sponsoren voor vier vijfde van jouw verplaatsingsdrang.
Plies.

Noot: ik zou nog akkoord gaan met 1/5 te sponsoren. Maar zeker niet meer.
Le juste prix. Eerlijk is eerlijk. Het is altijd beter als je weet wat de dingen echt kosten.

.

Sukkelaar 18 januari 2015 08:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 7505367)
Onbekend is onbemind. Ik vond ooit een ongebruikte tienrittenkaart van de tram op straat toen ik alles nog met de fiets deed. Ondertussen heb ik een abonnement van de Lijn.
Dat abonnement gaat me binnenkort wel 20%! meer kosten door de 'besparingen' van de belastingregering Bourgois I. Misschien maar terug beginnen fietsen of meer thuis blijven.

De huidige besparingen zijn een gevolg van het ramzalige socialistische verleden.
Terug fietsen is gezond maar natuurlijk met slecht weer niet aan te raden.
Meer thuis blijven is natuurlijk ook een oplossing maar niet DE oplossing. ;-)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be