De schoofzak |
16 januari 2015 15:58 |
Dank u, flikken van Schaarbeek. (aboe ja ja : ha ha)
Als het goed is, zeggen we het ook.
De flikken van Schaarbeek zijn alert in deze tijden van terroristen aan de Vesder.
Ze controleren effectief af en toe ene.
En als hem wat tegen wringt, dan gaan ze niet (meteen) gaan lopen.
titel:
Abou Jahjah tegengehouden door politie
‘Agenten viseerden me om mijn afkomst’
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150116_01477301
Citaat:
Dyab Abou Jahjah werd donderdagavond tegengehouden door de politie. ‘Een echte schande, dit was regelrechte “ethnic profiling”.’ De politie spreekt van een standaardprocedure.
Donderdagavond werd Dyab Abou Jahjah, oprichter van Mouvement X en opiniemaker en columnist voor De Standaard, voor zijn huis in Schaarbeek afgezet door een vriend. Op dat moment werd hij gecontroleerd door de politie.
‘Ik kwam uit de auto toen er een politiewagen stopte en er twee agenten uitstapten’, begint Abou Jahjah zijn relaas. ‘Wat doe je hier, vroegen ze. Waarop ik zei: ik woon hier, ik ga naar mijn huis.’
‘Daarop vroegen ze mijn identiteitskaart en ik heb die gegeven. Een van de agenten zei dat ik mijn handen uit mijn zakken moest halen en tegen de muur moest gaan staan. Daarop reageerde ik: ik ga dat niet doen, tegen de muur staan.’
‘Een van de agenten richtte daarop zijn machinegeweer op mij en de andere belde om versterking. Mijn vriend was ondertussen teruggekeerd om te zien wat er aan de hand was. Hij moest naast me komen staan.’
‘Uiteindelijk stonden er zo’n 6 of 7 agenten met machinegeweren rond ons. Het hele zaakje heeft 15 �* 20 minuten geduurd.’
Politie: ‘Normale procedure’
De agenten hadden Abou Jahjah niet herkend. ‘Die eerste twee waren Franstaligen. Zij kenden mij niet. Later kwamen er ook Nederlandstalige agenten ter plaatse. Ik denk dat die mij wel hebben herkend, maar ze hebben er niets van gezegd.’
‘De manier waarop de politie hier handelde is toch ongelooflijk?! Een echte schande, een geval van “ethnic profiling” (waarbij Dyab Abou Jahjah zou tegengehouden zijn omwille van zijn allochtone uiterlijk, red.).’
Bij de politie van Schaarbeek willen ze weinig commentaar geven op het incident. ‘Dit is de normale procedure’, zegt woordvoerder Roland Thiébault. ‘Meneer Jahjah heeft geen gevolg gegeven aan een richtlijn van de agenten. Dan volgen zij de veiligheidsmaatregelen.’
Ondanks zijn verontwaardiging, onderneemt Abou Jahjah geen verder juridische stappen. ‘Wat kan ik doen? Een klacht indienen bij het Comité P? Daar komt toch niets van of ze stoppen het in de doofpot.’
|
|