Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Vrije meningsuiting: Coucke versus Van Bellingen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=213223)

De schoofzak 21 januari 2015 07:46

Vrije meningsuiting: Coucke versus Van Bellingen

Van Bellingen, van het minderhedenforum, zei:
‘Zijn het niet eerder de Marc Couckes dan de moslims die de software van onze samenleving onbruikbaar maken?’

Coucke vindt zich beledigd en antwoordt:
Ik kan heel veel verdragen, maar titel/inhoud v column v @wouter2004 vind ik degoutant en beledigend. Onwaardig voor zijn functie.

Beiden kunnen zich beroepen op de vrije meningsuiting.

Van Bellingen wordt betaald met geld uit jouw en mijn belastingen; hij moet "voorzichtiger" zijn. Vind ik toch.

Coucke zou naar de rechter kunnen stappen voor belediging en racisme.
Maar of Coucke met de affaire meer publiciteit gekregen heeft dan anders, is nog maar de vraag. En hij zoekt graag publiciteit. Publieke figuren staan meer in the picture.

Afijn, ik blijf in mijn maag zitten met een soort van ambtenaar die met mijn belastingsgeld nodeloos andere mensen zit te beledigen.
Van Bellingen kent het verschil niet tussen de politieker (die door de kiezer kan afgestraft worden, maar voor de rest vrij is) en de ambtenaar (die alle burgers moet dienen).
Dat is, naar mijn indruk, toch zo typisch voor de sossen. Hun agenda primeert.

Wat mij betreft: dit is niet goed voor zijn centrum; Van Bellingen mag ontslagen worden.

titel: Coucke woedend op Van Bellingen van Minderhedenforum
link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150120_01485526
Citaat:

Marc Coucke vindt dat de directeur van het Minderhedenforum, Wouter Van Bellingen, hem racistisch behandelt.

‘Zijn het niet eerder de Marc Couckes dan de moslims die de software van onze samenleving onbruikbaar maken?’ Wouter Van Bellingen, voormalig politicus voor Spirit, heeft op de Knack-website in niet mis te verstane termen kritiek op Marc Coucke, die onlangs zijn bedrijf Omega Pharma verkocht en daarmee een fortuin opstreek.

Hij vergeleek in een column die over de terreur van de afgelopen twee weken ging, Coucke met LuxLeaks en met rijke aristocratische families die op het einde van het Romeinse rijk weigerden om belastingen te betalen. ‘Het sluit nauw aan bij de LuxLeaks en de Marc Couckes van vandaag. Zijn zij misschien onze software onbruikbaar aan het maken?’

Coucke reageerde furieus. ‘Ik kan heel veel verdragen maar de titel en de inhoud van deze column vind ik degoutant, beledigend en onwaardig voor zijn functie’, twitterde Coucke gisteravond. ‘Als ik mezelf en de moslims in de uitspraken van Van Bellingen omdraai, ben ik een racist. Dan is hij dat ook.’

Hypochonder 21 januari 2015 07:56

Coucke heeft helemaal niet geweigerd belastingen te betalen, hij heeft alles 100% wettelijk gedaan want zowat het hele land was op zijn vingers aan het kijken toen hij Omega Pharma verkocht. Laten we het eens omdraaien: wat heeft Van Bellingen al bijgedragen aan onze samenleving? Coucke heeft miljarden meerwaarde gecreëerd en belastingen betaalt. Van Bellingen heeft altijd op de zak van een ander geteerd en meent zich nu het recht te mogen toe-eigenen om die ander te beledigen omdat hij als sos een mooi postje heeft kunnen bemachtigen.

babel 21 januari 2015 08:24

Moslims zijn geen ras, Marc, dus kan je per definitie geen racistische uitlatingen doen over moslims. Racisme is te vaak een catch-all om mensen monddood te maken.

Nu dat terzijde. Ik vind de uitlatingen van Van Bellingen gewoon dom. Hoeveel mensen stelde Omega Pharma te werk? Dat zijn x aantal personen die eerlijk hun boterham verdienen dankzij het initiatief en het risico dat Coucke heeft genomen. Neem de ondernemers weg. Wat zou het effect zijn op armoede?

fox 21 januari 2015 08:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 7510007)
Coucke heeft helemaal niet geweigerd belastingen te betalen, hij heeft alles 100% wettelijk gedaan want zowat het hele land was op zijn vingers aan het kijken toen hij Omega Pharma verkocht. Laten we het eens omdraaien: wat heeft Van Bellingen al bijgedragen aan onze samenleving? Coucke heeft miljarden meerwaarde gecreëerd en belastingen betaalt. Van Bellingen heeft altijd op de zak van een ander geteerd en meent zich nu het recht te mogen toe-eigenen om die ander te beledigen omdat hij als sos een mooi postje heeft kunnen bemachtigen.

En niet vergeten hoe hij dat heeft kunnen bemachtigen hé. De man was een onbeduidend schepentje in Sint Niklaas tot hij "racisme" begon te roepen en bepaalde mensen begon te beschuldigen die niet eens de kans kregen zich daar tegen te verdedigen. Achteraf bleek daar niks van aan te zijn, maar onze schepen was plots wel nationaal bekend, waarna hij daarop kon kapitaliseren. Een misselijkmakend ventje die van Bellingen. Een schoolvoorbeeld van positieve discriminatie.

Jan van den Berghe 21 januari 2015 08:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7509986)
Wat mij betreft: dit is niet goed voor zijn centrum; Van Bellingen mag ontslagen worden.

Dergelijke uitspraken zijn inherent aan de aard van het centrum. Reeds onder pater Leman lieten medewerkers van het forum wel eens het achterste van hun tong zien, net als Leman trouwens zelf.

Veel beter ware het dat dergelijke instellingen gewoonweg afgeschaft werden. Nu is het zonde van het belastingsgeld. In een maatschappij als de onze hebben we geen nood aan dergelijke, ideologisch geladen inquisitie-instellingen.

rookie 21 januari 2015 08:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 7510041)
En niet vergeten hoe hij dat heeft kunnen bemachtigen hé. De man was een onbeduidend schepentje in Sint Niklaas tot hij "racisme" begon te roepen en bepaalde mensen begon te beschuldigen die niet eens de kans kregen zich daar tegen te verdedigen. Achteraf bleek daar niks van aan te zijn, maar onze schepen was plots wel nationaal bekend, waarna hij daarop kon kapitaliseren. Een misselijkmakend ventje die van Bellingen. Een schoolvoorbeeld van positieve discriminatie.

vergeet niet dat onze moraalridder indertijd een optreden in een dansprogramma op VTM belangrijker vond dan een gemeenteraadszitting waar zijn "beleid"(puinhoop) onder de loep werd genomen

Pericles 21 januari 2015 08:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7510043)
Dergelijke uitspraken zijn inherent aan de aard van het centrum. Reeds onder pater Leman lieten medewerkers van het forum wel eens het achterste van hun tong zien, net als Leman trouwens zelf.

Veel beter ware het dat dergelijke instellingen gewoonweg afgeschaft werden. Nu is het zonde van het belastingsgeld. In een maatschappij als de onze hebben we geen nood aan dergelijke, ideologisch geladen inquisitie-instellingen.

Afschaffen die nest. Er zijn geen historische minderheden in Vlaanderen, alleen maar mensen die hier zijn komen wonen en weigeren zich aan te passen.
Hoe is die kerel eigenlijk aan dat jopke geraakt ?
Bovendien zijn we nog altijd aan het wachten op de identiteit van de koppels die door hem niet getrouwd wilden worden. ;-)

Distel 21 januari 2015 09:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door babel (Bericht 7510037)
Moslims zijn geen ras, Marc, dus kan je per definitie geen racistische uitlatingen doen over moslims. Racisme is te vaak een catch-all om mensen monddood te maken.

Dat klopt helemaal. Maar Couke haalt aan dat het omdraaien van hem en "moslims" in die uitspraak wel als racisme zou aanzien worden door onze politiek correcte islamknuffelaars. In die optiek heeft hij dus helemaal gelijk.

fox 21 januari 2015 09:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door babel (Bericht 7510037)

Nu dat terzijde. Ik vind de uitlatingen van Van Bellingen gewoon dom. Hoeveel mensen stelde Omega Pharma te werk? Dat zijn x aantal personen die eerlijk hun boterham verdienen dankzij het initiatief en het risico dat Coucke heeft genomen. Neem de ondernemers weg. Wat zou het effect zijn op armoede?

Dat zegt Marc ook niet. Hij beweert dat anderen dit zeggen en ja, hij heeft nog gelijk ook. Anti Islam zijn wordt bestempeld als racistisch in dit land.

babel 21 januari 2015 09:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 7510098)
Dat klopt helemaal. Maar Couke haalt aan dat het omdraaien van hem en "moslims" in die uitspraak wel als racisme zou aanzien worden door onze politiek correcte islamknuffelaars. In die optiek heeft hij dus helemaal gelijk.

Helemaal akkoord.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 7510098)
Dat zegt Marc ook niet. Hij beweert dat anderen dit zeggen en ja, hij heeft nog gelijk ook. Anti Islam zijn wordt bestempeld als racistisch in dit land.

Ik wou zeker niet insinueren dat Coucke daarin de enige was.
Er lopen veel meer mensen rond die hun medemensen willen muilkorven met goed klinkende soundbites.
Ik vind gewoon dat het zijn andere, terechte bemerkingen laat inboeten aan overredingskracht.

Bierke 21 januari 2015 09:57

Ik wist niet dat rijken een meerderheid waren.

schietboog 21 januari 2015 10:00

Och, Van Bellingen heeft weer de aandacht gekregen waar hij naar op zoek.
Af en toe zoekt die man doelbewust de controverse op om toch maar "in the picture" te blijven en zeker niet door zijn linkse achterban vergeten te worden.

omaplop 21 januari 2015 10:21

Domme mensen die macht krijgen, misbruiken die meestal!

schietboog 21 januari 2015 10:46

Van Bellingen neemt het trouwens niet zo ernstig met de vrijheid van meningsuiting, tenzij het de zijne is. Dus daar past hij perfect in het plaatje van de islam.

Citaat:

In een column in De Morgen had Hans Vandeweghe kritiek op Afrikaanse voetballers. Daarop ontstond ophef...

VAN BELLINGEN: (onderbreekt) Terecht!

Waarom, terecht?

VAN BELLINGEN: Omdat hij altijd maar hetzelfde liedje zingt. Zijn aanval op Afrikanen was geen eenmalige uitschuiver. Sorry, maar ik begrijp dat niet van De Morgen . Vrije meningsuiting is oké, maar er zijn grenzen.

De feiten op het WK hebben Vandeweghe wel gelijk gegeven over het Afrikaanse voetbal.

VAN BELLINGEN: Ik lees wat ik lees. Er was op z'n minst de suggestie dat Afrikanen geen professionele houding hebben in topsport, juist omdat het Afrikanen zijn. Hij legde een verband tussen de slechte voetbalresultaten en de 'mindere' Afrikaanse cultuur. Dat kan echt niet. De Duitse en vroeger de Franse nationale ploeg hebben bewezen dat voetballers van Afrikaanse afkomst op topniveau kunnen spelen en toernooien winnen.

Ging het niet precies over Afrikanen in Afrikaanse nationale ploegen, en de gebrekkige en deels corrupte omkadering daarvan?

VAN BELLINGEN: Een groot deel van de lezers van de krant heeft dat dan toch anders begrepen, namelijk als een schoolvoorbeeld van hoe de media vooroordelen versterken in plaats van ze te bestrijden. Hoe komt het anders dat de KVS en zo veel andere culturele organisaties zich zo sterk tegen die krant hebben afgezet? Ook de 'kut-Marokkaantjes' uit die mail van Theo Francken zijn ooit in Vlaanderen geïntroduceerd in een stuk van Yves Desmet in De Morgen . Het doel heiligt toch niet altijd de middelen? Als je middelen in conflict komen met de waarden die je zegt te verdedigen, heb je een probleem.
http://www.minderhedenforum.be/actua...eren-migranten

TheFourHorsemen 21 januari 2015 12:22

Wat ook wel eens vergeten wordt: Het geld van Coucke zit trouwens nog altijd vast in de vennootschap waarmee hij de verkoop heeft gedaan (en daar genoten heeft van belastingvrije meerwaarde op aandelen). Als hij het er uit wil halen zal hij nog steeds belastingen moeten betalen.

Bierke 21 januari 2015 12:22

Maatschappelijke bijdrage van Coucke:
http://www.jonckheere-sb.be/images/u...a%20Pharma.JPG

Maatschappelijke bijdrage van Van Bellingen:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...parasiet.dhtml

Sukkelaar 21 januari 2015 14:22

Het minderheden forum dient opgedoekt te worden en dan zijn we onmiddellijk van zulke creaturen als Van Bellingen af.

Karel Martel B 21 januari 2015 21:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar (Bericht 7510474)
Het minderheden forum dient opgedoekt te worden

Nuke it from orbit, it's the only way to be sure.

Zeus 21 januari 2015 21:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7509986)
Van Bellingen, van het minderhedenforum, zei:
‘Zijn het niet eerder de Marc Couckes dan de moslims die de software van onze samenleving onbruikbaar maken?’

Coucke vindt zich beledigd en antwoordt:
Ik kan heel veel verdragen, maar titel/inhoud v column v @wouter2004 vind ik degoutant en beledigend. Onwaardig voor zijn functie.

Beiden kunnen zich beroepen op de vrije meningsuiting.

Van Bellingen wordt betaald met geld uit jouw en mijn belastingen; hij moet "voorzichtiger" zijn. Vind ik toch.

Afijn, ik blijf in mijn maag zitten met een soort van ambtenaar die met mijn belastingsgeld nodeloos andere mensen zit te beledigen.
Van Bellingen kent het verschil niet tussen de politieker (die door de kiezer kan afgestraft worden, maar voor de rest vrij is) en de ambtenaar (die alle burgers moet dienen).
Dat is, naar mijn indruk, toch zo typisch voor de sossen. Hun agenda primeert.

titel: Coucke woedend op Van Bellingen van Minderhedenforum
link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150120_01485526

Zever, gezever.

Het minderhedenforum is geen overheidsorgaan hé. Het is een erkende participatieorganisatie, meer niet. Volgens mij zie jij het forum verkeerdelijk als een soort CGKR, dat wel een organiek overheidsstatuut heeft.

Stellen dat Van Bellingen geen standpunt mag innemen, is zoals zeggen dat de Katholieke Kerk geen commentaar mag geven op publieke thema's, louter en alleen omdat ze subsidies krijgen.

Hypochonder 21 januari 2015 22:49

Tuurlijk mag Van Bellingen kritiek geven net zoals wij hem daarvoor tot op de grond mogen afkraken.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be