Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   ondertussen weer doffe ellende in Congo (https://forum.politics.be/showthread.php?t=213263)

(neo)geopolitiek 21 januari 2015 16:12

ondertussen weer doffe ellende in Congo

Ik vraag me echt af of het daar ooit nog goed komt......

Drukazz 21 januari 2015 18:23

Watskeburt?!

(neo)geopolitiek 21 januari 2015 20:00

vanalles

mvd 22 januari 2015 21:44

Joseph Kabila wil als president aanblijven, en probeert daarom de grondwet te omzeilen. Normaal gezien kan hij zich niet opnieuw verkiesbaar stellen. Daarom wil hij nu een wet laten stemmen die nieuwe verkiezingen pas toelaat na een volkstelling, en dat kan in DRC héél lang duren.

Citaat:

« Comme cela est malheureusement devenu récurrent en RDC, les forces de sécurité ont �* nouveau fait preuve d’une réaction totalement excessive et disproportionnée, en tirant �* balles réelles sur des manifestants faisant 42 morts et des dizaines de blessés.
https://www.fidh.org/La-Federation-i...+en+Afrique%29

Een dictator die zijn volk uitmoordt!

Ongetwijfeld is guy al onderweg met zijn kliek om op een podium te gaan kwaken dat de betogers vooral moeten voort doen, dat het westen hen wel zal helpen..

C2C 22 januari 2015 22:13

Oh, groeipijnen in Congo.

Gelukkig loopt de economisch groei vrij vlot. 8 �* 9% per jaar. Zeer snelle opmars van een nieuwe middenklasse, etc...

-Binnen 10 �* 15 jaar rijp voor grote buitenlandse investereningen.
-Binnen 15 �* 30 jaar voortrekker; een belangrijke regionale economische macht.
-Rond 2050-60 onmisbaar voor de wereldeconomie.

Op politiek vlak gaat het er inderdaad wel hard aan toe, maar da's overal zo geweest waar men een transitie van tribaal naar democratisch doormaakt.

Ik voorspel nochtans geen nieuwe regionale oorlog (een derde Congo-oorlog ofzo), want China ziet dat niet zitten. China houdt de boel wel onder controle.

Een kleine burgeroorlog die een paar jaar duurt, en die Oost en West tegenover elkaar stelt, zie ik wel nog opflakkeren.

We zullen ook moeten afwachten of Europa Bemba gaat vrijlaten. Want dan verandert het schaakspel pas echt.

Nietzsche 22 januari 2015 22:13

Die Congolezen kunnen wel wat hebben, maak je niet druk.

(neo)geopolitiek 23 januari 2015 10:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 7512774)
Oh, groeipijnen in Congo.

Gelukkig loopt de economisch groei vrij vlot. 8 �* 9% per jaar. Zeer snelle opmars van een nieuwe middenklasse, etc...Ze pretenderen idd een economische groei van ongeveer 8%, heb zelf nog niet veel gemerkt van de nieuwe middenklasse

-Binnen 10 �* 15 jaar rijp voor grote buitenlandse investereningen.
-Binnen 15 �* 30 jaar voortrekker; een belangrijke regionale economische macht.
-Rond 2050-60 onmisbaar voor de wereldeconomie.
Ze hebben idd het potentieel maar helaas is er in werkelijkheid weinig van te merken

Op politiek vlak gaat het er inderdaad wel hard aan toe, maar da's overal zo geweest waar men een transitie van tribaal naar democratisch doormaakt.
Dat het er op politiek vlak hard aan toe gaat is volgens mij schijn. Ik zie niet veel politieke spelers die een tegengewicht kunnen/willen bieden aan Kabila, Vital roept maar beweegt niet, de tshisekedi's (udps) slagen er zelfs niet in om in eigen rangen de boel draaiende te houden, het gouden kind Moïs Katumbe gaat volgens mij zich niet willen verbranden aan het wespennest KINSHASA

Ik voorspel nochtans geen nieuwe regionale oorlog (een derde Congo-oorlog ofzo), want China ziet dat niet zitten. China houdt de boel wel onder controle. Een algemene oorlog is idd zeer onwaarschijnlijk, de klassieke brandhaarden in het oosten en het zuiden zullen helaas blijven bestaan. Ik vrees dat je de rol van de Chinezen overschat

Een kleine burgeroorlog die een paar jaar duurt, en die Oost en West tegenover elkaar stelt, zie ik wel nog opflakkeren.

We zullen ook moeten afwachten of Europa Bemba gaat vrijlaten. Want dan verandert het schaakspel pas echt.

Volledig akkoord met deze analyse, indien, ik zeg wel indien BEMBA vrijgelaten wordt en zich nog kandidaat kan stellen voor de presidentsverkiezingen (als die er al komen) is er een nieuwe trigger die de boel in bewegeging/brand kan steken. Nu ga ik mijn koffers pakken, ik vertrek maandag terug naar Kin-la-belle

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be