![]() |
Wat zijn manieren?
"en kijk naar mij als ik tegen jou spreek".... was voor ons de meest normale zaak. Een leerling die naar zijn voeten kreeg, keek de meester in zijn aangezicht als die zijn preek afstak. Nadien buig je het hoofd en bol je het af.
Blijkbaar mag dat nu niet meer? Onze nieuwe medebelgen moeten helemaal niet naar de meester kijken als ze een reprimande krijgen (�*ls ze er een krijgen, maar dat terzijde - leerde ik in Terzake over de moslimleraars als rolmodellen ). Want in hùn cultuur is het "beleefd" om tijdens die reprimande de stenen van de speelplaats te tellen blijkbaar. Vraag is dan hoe mijn dochter moet handelen als ze van een moslimleraar een reprimande krijgt? MOET ze dan stenen tellen of mag ze eventueel nog de vlaamse manieren hebben om hem in het gezicht te kijken als hij spreekt. Geven of krijgen we nog de uitgestoken (ongewapende) hand aan elkaar als teken van vriendschap en vertrouwen? Of moeten WIJ die de uitgestoken hand geweigerd krijgen daar vooral maar niks van maken, want in hùn cultuur is dat beleefd. Mogen we nog wel op straat naar elkaar kijken? of moeten wij (als vrouw alvast) leren de blik naar de grond te houden omdat we anders "vragen om genomen te worden"? Kortom, manieren zijn bepaalde rituelen die door de ganse bevolking worden gedragen maar in de multiculturele heilsmaatschappij bestaan die dus niet meer? Moet de Japanse immigrant (die zich op korte tijd integreert) dan toch blijven knipmessen ipv zich aan te passen? en hoe moeten we daar dan beleefd op antwoorden? ook knipmessen, of een hand uitsteken op gevaar af dat de japanse immigrant zich heeft bekeerd en geen hand wil hebben, of ook �* l'islamite blik naar beneden, buigen en kop tegen kei terechtkomen? Wat doe je als je moslims te gast krijgt? mag je nog klaarmaken wat jij beslist of moet je je aanpassen aan hun eetgewoontes? en vice versa, kan je dan van hen eisen dat zij zich aanpassen aan onze eetgewoontes en ons een lekker koteletjes presenteren als wij bij hen komen eten (of moeten we bijster gelukkig zijn om daar enkel Marokkaans eten te krijgen?) Ik hoor de laatste tijd ook dikwijls mensen uit een gemengd gezin aan mij zeer duidelijk maken hoe "gastvrij" ze wel zijn: iedereen mag bij ons mee aan tafel komen. So? Hier is het alvast onbeleefd om onaangekondigd rond etenstijd bij iemand binnen te vallen, maar doe je dan toch, dan is het hier toch ook altijd de beleefdheidsnorm geweest om netjes te vragen of iemand "al gegeten" heeft? Wat denken die woestijnnomaden toch? Het is niet omdat we hier niet (meer) uit de grote stamppot samen stoemp scheppen, dat wij het als hoogstaand cultureel moeten vinden dat zij samen uit de grote schaal hun couscous nemen (mannen apart en eerst natuurlijk, zo gastvrij zijn ze dan ook weer niet). Terwijl ik vroeger dacht dat de nieuwkomers zich zouden aanpassen aan onze gebruiken heb ik ondertussen begrepen dat dit een zeer racistische instelling is geweest. Niet alleen moet ik de grote stamppot terug op tafel zetten waar iedereen zijn lepel in kan steken, maar bovendien moet ik het eten met de handen ook nog eens de hemel inprijzen en me afvragen waarom wij toch dat bestek hebben uitgevonden! Ik denk niet dat de stichters van Eurabia zich daarover hebben gebogen. |
allez, nu heb ik eens een vraag en niemand heeft een oplossing.
|
Citaat:
Tenzij het een moslim is. |
Een vraag i.v.m. goeie manieren waarop geen antwoord mogelijk is zonder die goeie manieren overboord te gooien...daar zit iets contradictorisch in, hé. Ik waag me dan ook aan geen antwoord....en dat zegt al genoeg, hé ? ;-)
|
Wel, als je als buitenlander geïntegreerd blijkt te zijn in het nieuwe thuisland, kan ik daar best creatief mee omgaan..
Eerste wat ik zou doen is de omgeving observeren en de mensen eens uitnodigen van wie je met zekerheid kunt weten dat ze er vrij open in staan om jouw cultuur van waar je afkomstig bent uit te leggen en te laten leren, met reizen ligt dat iets moeilijker, alhoewel hier op politics was er toch ene die veel heeft gereisd waarvan ik de indruk heb dat die weinig van de plaatselijke cultuur heeft meegekregen. Tweede wat ik dan zou doen is de mensen vooral geen angst aanjagen als ze jou tegenkomen want je blijkt afkomstig van een ander land dat geïntegreerd is in bvb België. Maar 'retorisch' waarom zou je afkomstig uit een ander land de regels van dat land willen toepassen in het nieuwe thuisland ? Een multiculturele samenleving betekend an sich dat er in een land een diversiteit aan verschillende mensen zijn die allemaal een andere basisland hadden, maar is dat een noodzakelijkheid dat de duizenden plaatsen allemaal dezelfde regels hanteren ? Dat zou althans toch de bedenking moeten zijn met een vraag dat het een onmogelijkheid is om een multiculturele samenleving te hebben waarbij de culturen van een andere plaats elkaar ontmoeten en dan spreekt het ook vanzelf dat de trakke regels van deze gemeenschap anders zijn dan van een ander gemeenschap, indicatoren hiervan zijn de wijze waarop een maaltijd genuttigd wordt, die zijn zo verschillend dat je inderdaad de vraag stelt over waarom de mes en vork zijn uitgevonden ? De mes en vork zijn uitgevonden als etiket en hygiënische beleefdheid.... Maar he, ik eet zo nu en dan graag met mijn handen, een kippenbilletje is moeilijk hanteerbaar met een mes en vork lijkt me, da's dan een uitzondering op de beleefdheidsregel ! |
Citaat:
|
Citaat:
Voor moslims word het dan champagne , ribbetjes , pruimpje in spek . Wederkerigheid ? Wat is de kans dat ik een stoofpotje van everzwijn krijg bij m'n moslim buren ? Of een goed glas wijn ? Eerlijk gezegd , ik wil daar niet gaan , en zij willen niet bij mij komen . De utopie van multicul bestaat niet in het echte leven . |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Als moslims niet bij je welkom zijn, dan is er toch geen probleem? |
Citaat:
Nadat ik de familie besprekingen mocht meevolgen ( dunne muren , gillende moslima) . Ben ik nu dankbaar als het geluid stopt na een flinke bonk . De moslima mét doek blijkt niet zo een goede moeder te zijn . Goedendag heeft ze in 3 jaar nog niet over haar lippen gekregen , maar schreeuwen en roepen kan ze als de beste . Met de Afghaan van 2 huizen verder kan ik wel praten en zeveren . Het is dan ook een echte Afghaan , Er is geen drug dewelke je niet bij hem kan verkrijgen , er is geen vrouw die hij niet lastigvalt . Ik zou kunnen ingrijpen , de kinderen redden van hun hysterische moslimmama , daar kinderbescherming voor inzetten . Ik zou kunnen de dealende Afghaan aangeven . Ik betwijfel sterk dat zulke acties me populair gaan maken . En een tajine gaat ook niet helpen . |
Citaat:
Heeft u regelmatig gesprekken met moslima's ? Niet beroepsmatig hé . Gewoon zo . Spontaan ? |
Citaat:
Het zijn net mensen hoor. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:49. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be