Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Hoe oud is je auto (https://forum.politics.be/showthread.php?t=213904)

The Syndrome 3 februari 2015 19:20

Hoe oud is je auto

Mijn dorp staat vergeven van de stinkende rottende lekkende autowrakken die niet zelden jonger zijn dan de mijne .
Maar hij wordt onderhouden .
En er wordt mee gereden .
Is verzekerd .
En gekeurd .
In augustus is het zijn zestiende verjaardag dan tank ik hem zoals jaarlijks eens goed vol en gaan we een toerken gaan doen .
Echte vrienden blijven vrienden .

Henri1 3 februari 2015 19:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Syndrome (Bericht 7527824)
Mijn dorp staat vergeven van de stinkende rottende lekkende autowrakken die niet zelden jonger zijn dan de mijne .
Maar hij wordt onderhouden .
En er wordt mee gereden .
Is verzekerd .
En gekeurd .
In augustus is het zijn zestiende verjaardag dan tank ik hem zoals jaarlijks eens goed vol en gaan we een toerken gaan doen .
Echte vrienden blijven vrienden .

Dat noemt men ware vriendschap.

The Syndrome 3 februari 2015 19:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 7527826)
Dat noemt men ware vriendschap.

Ik rij ook regelmatig met mijn vrouw .
Ware vriendschap .
Ze hoort echter bij de categorie oldtimers .

Henri1 3 februari 2015 19:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Syndrome (Bericht 7527829)
Ik rij ook regelmatig met mijn vrouw .
Ware vriendschap .
Ze hoort echter bij de categorie oldtimers .

Dus je betaalt minder TAX voor haar ?

Kristof Piessens 3 februari 2015 19:34

Gosch, de mijne is nul jaar oud, want ik heb er geen, als ik er ene verplicht ben te gaan kopen dan zal dat een mooie occasie zijn !

-Goed onderhouden, niet te veel kilometers, en de redenen waarom de eigenaar die van de hand doet...dat kan gaan van nieuwe wagen gekocht, of een bedrijfswagen gekregen, een derde wagen is te veel voor een gezin van vier als het nog kinderen zijn(niet meerderjarig) enzovoorts...

Kristof Piessens 3 februari 2015 19:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 7527831)

Gosch, oldtimers zijn gebonden aan beperkingen, maar die is laatst blijkbaar flink gewijzigd zodat oldtimers zelfs nog tijdens de nacht op de baan mogen...

Vroeger was dat zo dat een wagen van meer dan 25 jaar oud beperkt mocht rijden en dat was simpelweg overdag tussen bepaalde tijdstippen, dacht tussen 08:00 u en 16:00 u ofzo ???

Nu ja, eenmaal de wagen over een bepaalde leeftijd gaat zoals 25 jaar ben ik niet zeker hoe dit dan qua verkeersbelasting geregeld is...of je dan minder moet betalen is dan weer afhankelijk van de leeftijd en zelfde nummerplaat op de wagen is voor mij een zeer grote vraag, maar gelukkig hebben we internet om die informatie op te zoeken..ben je al iets meer op de hoogte van regels betrekking tot oude wagens van meer dan 25 jaar !

The Paulus Experience 3 februari 2015 20:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens (Bericht 7527849)
Gosch, oldtimers zijn gebonden aan beperkingen, maar die is laatst blijkbaar flink gewijzigd zodat oldtimers zelfs nog tijdens de nacht op de baan mogen...

Vroeger was dat zo dat een wagen van meer dan 25 jaar oud beperkt mocht rijden en dat was simpelweg overdag tussen bepaalde tijdstippen, dacht tussen 08:00 u en 16:00 u ofzo ???

Nu ja, eenmaal de wagen over een bepaalde leeftijd gaat zoals 25 jaar ben ik niet zeker hoe dit dan qua verkeersbelasting geregeld is...of je dan minder moet betalen is dan weer afhankelijk van de leeftijd en zelfde nummerplaat op de wagen is voor mij een zeer grote vraag, maar gelukkig hebben we internet om die informatie op te zoeken..ben je al iets meer op de hoogte van regels betrekking tot oude wagens van meer dan 25 jaar !

Jij hebt het over auto's met een nummerplaat voor oldtimers (O-xxx xxx)
Je kan je oldtimer echter ook inschrijven als gebruikswagen en naar de keuring ermee ed. Je hebt dan enkele de gewone BA verzekering nodig die dat toelaat.
Interessant is dat niet echt meer sinds de inschrijving en taks verbonden is aan uitstoot.

Mijne is 15 jaar oud nu, deze maand komt er een nieuwe want anders gaat de rekening beginnen oplopen ipv voordeliger te worden.
Ik heb een hekel aan geld uitgeven aan wagens btw.

The Syndrome 3 februari 2015 20:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 7527831)

Geen taks en ook haar kleren niet , ze verdient meer of mij .
Maar het blijft een oldtimer , eens een kort ritje .

lombas 3 februari 2015 20:49

Ik heb in mijn 28 levensjaren nog geen enkele auto gehad.

Indomitable 3 februari 2015 21:08

Ik heb 8 auto's gehad maar heb geen rijbewijs.

Wapper 3 februari 2015 21:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 7527891)
Mijne is 15 jaar oud nu, deze maand komt er een nieuwe want anders gaat de rekening beginnen oplopen ipv voordeliger te worden.
Ik heb een hekel aan geld uitgeven aan wagens btw.

Ik ook. Ik heb mijn hele leven met occasies gereden, nooit spijt van gehad.
Eerst 2 VW kevers in de jaren '70, en daarna altijd Toyota, meestal Corolla.
Als je die koopt als ze 4..5 jaar oud zijn, en met 40..50.000 km op de teller, dan kan je daar nog eens 80..100.000 km bij doen zonder grote kosten.

Qua kost/km is dat niet te kloppen.

Wapper 3 februari 2015 21:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Indomitable (Bericht 7527967)
Ik heb 8 auto's gehad maar heb geen rijbewijs.

Vertel :lol:

Indomitable 3 februari 2015 21:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 7527977)
Vertel :lol:

Een chauffeur he. ;-)

The Paulus Experience 3 februari 2015 21:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 7527975)
Ik ook. Ik heb mijn hele leven met occasies gereden, nooit spijt van gehad.
Eerst 2 VW kevers in de jaren '70, en daarna altijd Toyota, meestal Corolla.
Als je die koopt als ze 4..5 jaar oud zijn, en met 40..50.000 km op de teller, dan kan je daar nog eens 80..100.000 km bij doen zonder grote kosten.

Qua kost/km is dat niet te kloppen.

mijne heeft er nu 250000 km opzitten, dat ga ik nooit kunnen verbeteren met een moderne wagen.
Al die extra elektronica op de wagens nu die op 'het juiste moment voor de fabrikant' zal stukgaan kost wschl zoveel dat je een nieuwe wagen koopt.

Op dat vlak was de carburatormotor met 'vis platineés ' onklopbaar uiteraard. Dat kon je zelf nog in gang krijgen als je er wat van kende.

Wapper 3 februari 2015 21:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Indomitable (Bericht 7527986)
Een chauffeur he. ;-)

Moet kunnen!

Wapper 3 februari 2015 21:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 7528012)
mijne heeft er nu 250000 km opzitten, dat ga ik nooit kunnen verbeteren met een moderne wagen.
Al die extra elektronica op de wagens nu die op 'het juiste moment voor de fabrikant' zal stukgaan kost wschl zoveel dat je een nieuwe wagen koopt.

Op dat vlak was de carburatormotor met 'vis platineés ' onklopbaar uiteraard. Dat kon je zelf nog in gang krijgen als je er wat van kende.

Zaligen tijd was dat. De "visplatinees" wat "ajusteren", de "ralentie" bijstellen of het voorontstekingspunt wat optimaliseren. :lol: Als ge nu in de garage komt moeten ze er eerst de computer aanhangen om een clou te krijgen wat het probleem is.

Indomitable 3 februari 2015 21:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 7528033)
Moet kunnen!

Zo een lange heb ik niet, allez auto dan he.

The Paulus Experience 3 februari 2015 21:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 7528053)
Zaligen tijd was dat. De "visplatinees" wat "ajusteren", de "ralentie" bijstellen of het voorontstekingspunt wat optimaliseren. :lol: Als ge nu in de garage komt moeten ze er eerst de computer aanhangen om een clou te krijgen wat het probleem is.

Op mijn FN kan je de voorontsteking nog zelf verstellen wanneer en hoe je maar wilt :lol:
Van interactief gesproken.

NieuwNoors 3 februari 2015 22:03

Mijn auto is bijna 16 maanden oud, ik heb die splinternieuw gekocht in september 2013.

Wapper 3 februari 2015 22:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 7528064)
Op mijn FN kan je de voorontsteking nog zelf verstellen wanneer en hoe je maar wilt :lol:
Van interactief gesproken.

Haha! Ik heb bij mijn eerste VW kever 1500 ooit de zaak bijna naar de filistijnen geholpen door daar mee te knoeien. Terwijl de motor draaide had ik de voorontsteking nogal heel vroeg gezet. Het direkt effekt was dat de motor veel vinniger zijn toerental verhoogde wanneer ik met "de gas" speelde. Prachtig! Ikke knappe garagist zijn. :lol:

Het uitgesteld effekt kwam de dag erna bij het starten: telkens 1 geweldige knal, en niet meer aan de praat te krijgen. Gelukkig had ik goed aangeduid hoe de oude instellig was...:oops:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be