![]() |
Milieu als excuus voor Big Brother?
Een artikeltje dat mijn aandacht wel trok.
Blijkbaar is er zo'n 10% van Molse gezinnen perfect milieuvriendelijk bezig zonder huisvuil. En het gemeentebestuur wil weten hoe ze het doen dmv een vragenlijst. Of wil het gemeentebestuur uitvogelen hoe die gezinnen de €0.22 per kilo huisvuil ontduiken? Want da's het systeem tegenwoordig daar. Een grote plastiek stinkbak met chip, waarvoor je €24 moet betalen om die te mogen hebben(verplicht), en dan wordt die gewogen bij elke 2weekelijkse ophaalbeurt. Wat is volgens de gemeente Mol restafval dat in die bak moet. de uitleg. Citaat:
Piepschuim. Kan je prima vermijden door de specifieke verpakkingen bij de verkoper te laten. En het kan ook ingeleverd worden bij het containerpark. Luiers. Een goeike. Dat impliceerd zeer jonge kinderen of incontinenten. Ook dit is prima te vermijden. Klassieke zelfwasbare luiers bijvoorbeeld. Dump de vaste inhoud in het regenwatergevoede WC, en de rest gaat door de wasmachine. Vuile verpakkingen van papier/karton. 2 types. Vetzakkerij zoals pizzadozen en gebakkenkipzakken of plastiekgeplakte dingen. 1 is prima te vermijden, 2 kan je verstoppen tussen de rest van't papier. Mest van kleine huisdieren. Niet iedereen heeft huisdieren. Hondendrollen gaan gewoon in een doggybag in een publiek vuilbakje. Een aquarium is nogal evident. Dus wat blijft er over? Kattebak of hamster/konijnenkotvullingen. 1 is moeilijk om weg te foefelen zonder wettelijk toegelaten wegen te bewandelen, het 2de is composteerbaar. Oftewel, de gezinnen die de verkeerde uitleg geven, die verdienen een boete. |
We kunnen daar allemaal wel alternatieve verklaringen voor vinden, maar ik denk dat we allemaal wel weten dat een groot deel van deze personen hun vuil opstookt en/of ergens dumpt en dus de mede-belastingbetaler extra kosten gaat bezorgen.
Tenzij je zeer milieubewust leeft, en het is onwaarschijnlijk dat er zo 829 gezinnen zijn op een bevolking van 35 382 personen, is er iets grondig mis als het huisvuil niet op zijn minst een paar keer per jaar aangeboden wordt. Van de voorbeelden die je geeft is een groot deel niet toegelaten, plastiek mag niet bij het PMD (men plakt er hier een rode sticker op en laat hem staan) en piepschuimschaaltjes van eten aanvaard men niet op het containerpark. Dusja, de gezinnen die zo'n uitleg neerschrijven geven dus toe de regels niet te respecteren. Ik sorteer hier quasi alles zoals mogelijk en om de 4-6 weken heb ik toch een volle vuilbak hoor. |
Gewoon niet op antwoorden.
Heb ook ooit zo'n vragenlijst gekregen om mijn dak -en inritoppervlakte mee te delen. Nooit op geantwoord. Als ze willen hebben ze die informatie via hun technische dienst -afdeling bouwvergunningen. Wat betreft dat opstoken : je bent onschuldig tot het tegendeel bewezen is en je ben überhaupt niet verplicht om jezelf te gaan beschuldigen, tot spijt en nijd van de groene terroristen. |
Gelukkig dat ik niet in Mol woon.
Huisvuil opstoken, dat duurt niet lang of er komen buurtklachten. Tegenwoordig is dat ook weer zo'n gemakkelijke prooi voor ons gerecht nietwaar. Veiliger dan "echte" criminelen het vuur aan de schenen te leggen. |
Als je gratis je vuil naar het containerpark kan brengen hebben ze dat probleem niet.
|
Citaat:
Als het aan de politici zou liggen mag de burger zelfs betalen om koper af te leveren op een containerpark. |
Het zou intressant zijn te weten te komen welke Molse politici mede beslist hebben om,op kosten van de Molse belastingsbetaler,te weten te komen wie,op welke dag,zijn/haar afvalcontainertje aangeboden heeft ter lediging...
Me dunkt dat er echt wel relevanter zaken op te volgen zijn dan dit.... (bvb een EFFECTIEVE sluikstort-oorlog,en dat doe je niet met bureau-flikken !) De carriere van betreffende vogels kan bij volgende gemeenteverkiezingen meteen beeindigd worden. Overigens,die chip-containers wjzen op een verouderd ingerichte intercommunale afvalverwerking...Men denkt daar nog dat "micro-management" gelijk staat aan "afvalbeleid".... |
Citaat:
|
Citaat:
Heb in Mechelen met iemand samengewoond... elke week minstens een vuilzak "restafval" aan 2.5€ per zak (10 op een rol!) Sinds ik in oost-vlaanderen alleen woon: 1 vuilzak per 2 weken (soms 3 weken) aan 1€ per zak (20 op een rol!) En ja mijn voetafdruk zou nog kleiner kunnen zijn maar ik zie 9,9/10 met niks anders buitengaan in de winkel met petflessen en overbodige verpakkingen... "het is toch zo handig meneer en ik haat het te doen zoals vroeger" (zelfs oudere mensen die nog de tijd kenden van het vlees in het bruin papier, de uitgespoelde melkfles en enkel alles in glas en eenvoudige milieuvriendelijke verpakkingen..) |
Citaat:
Maar het artikel gaat over 829 gezinnen uit Mol die een volledig jaar lang geen enkele keer huisvuil meegaven. Dat is iets heel anders dan uw situatie van 1 vuilniszak per persoon per 2-3 weken. Zelfs extreme voorbeelden zoals zero-waste Green Evelien moeten toch nog af en toe huisvuil meegeven en dat zijn veganisten die alles in grootverpakking kopen, zoveel mogelijk onverpakt kopen, wasbare maandverbanden én luiers gebruiken, hun eigen tandpasta en parfums maken en zelfs composteerbare tandenborstels gebruiken etc: http://www.greenevelien.com/1Eco_12afval.php Hoeveel van die 829 gezinnen zouden een gelijkaardige levensstijl hebben? Niet veel denk ik. En blijkbaar slagen die er dan wel in om geen enkele keer huisvuil te moeten buitenzetten. Of zouden al die gezinnen het gewoon opstapelen zoals deze dames? |
Heel die toestand ruikt verdacht veel naar inbreuk op de privacy.
|
Citaat:
Toegegeven koffiegruis, groentenafval, etensresten kunnen allemaal gecomposteerd worden... de afvalberg kun je daar halveren. Kijk als ik mijn vuiligheid bekijk die in een zak verdwijnt dan is er inderdaad wel mogelijk om daar toch de helft uit te pinsen. Maar ik vraag mij af hoe je dat doet om vlees te kopen zonder afval te hebben. Er zit daar sowies iets plastieks rond... of polyurethaan kussentje... Zelfs al koop je bij de beenhouwer dan heb je een velletje papier en een velletje plastiekfolie. Toegegeven papier/pmd in alle vormen kan volledig in de papierrecyclage, en dat maakt nog altijd een groot deel uit van de afvalstroom en als ik zie wat naast mijn vuilzakken daar staat van stapels papier, is het wel ongelofelijk dat we zo in 20 jaar tijd erin slagen om de afvalberg met 80% in recyclage te duwen.. Die konijnekeutels vliegen van mij bij de groenafval, ik dacht dat dit biomassa was maar enfin... ik versta zelfs niet waarom je uw pret/bloemkool/rapen/radijzen groentenafval niet bij de groenafval zou mogen droppen. Wat dus bizar is dat je ergens al de folies die rond voedsel gewrapt zitten kunt doen verdwijnen ? Ik zou dus ook niet weten hoe je dat doet... meepakken als zakje naar uw werk zeker... en daar in de vuilbak droppen... Dus uw afval achterlaten bij een ander waarschijnlijk. Nu mijn buren gebruiken al jarenlang de vuilbak bij het bushokje als vuilbak... En jawel ze hebben zo maar 1 zak om de 2-3 weken... Ze gaan wandelen met hun hondje en een zakje aan de hand;... Dat is trouwens de beste manier om ervoor te zorgen dat die openbare vuilbakken verdwijnen, want op den duur heeft de gemeente dat door... Ik dump bvb consequent alle afval die in mijn tuin ligt geworpen door voorbijgangers in het openbaar vuilbakje inderdaad |
Moet de overheid regels maken of niet?
Ik dacht van wel! Die regels moeten liefst zo nauw mogelijk aansluiten bij hetgeen de mensen verwachten. Heeft de overheid geld nodig om te kunnen functioneren? Ik dacht van wel! De overheid moet dus geld afhandig maken van haar onderdanen (belastingen, taksen, …). De mensen beschouwen die belastingen in het beste geval als een verstandige manier om via algemene middelen te komen tot een algemene dienstverlening die ten zeerste wordt gewaardeerd. Het bovenstaande is min of meer vaste koek, er is geen weg naast, naarmate we met meer zijn, hoe meer de noodzaak zich naar dit soort van inmenging doet voelen. De discussie is dus veeleer hoe voer je een politiek die door haar burgers als wenselijk wordt ervaren. In verband met correcte afvalverwerking is er een kost. Niet correcte afvalverwerking (vb thuisverbranding in leeg olievat) geeft milieuhinder en mogelijks schade aan gezondheid van betrokkenen en omgeving (de kost is dan indirect en waarschijnlijk stukken hoger in zijn totaliteit gezien). Een overheid die het welzijn van haar burgers ter harte neemt moet proberen om ervoor te zorgen dat haar burgers geen afval verbranden in de tuin, of afval dumpen waar dit niet hoort. Hoe ze dat best doet, daarover kan gediscussieerd worden. Maar dat ze pogingen doet om dit te bereiken mag je haar in feite niet verwijten. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Topic kan eigenlijk dicht. Topicstarter moet zich misschien eerst eens verdiepen in de geldende regels. Als men nog niet eens weet wat onder PMD valt...
|
Ik weet prima wat onder PMD valt. Een onlogisch opgeteld lijstje van producten.
Daar gaat het topic niet over. |
Citaat:
|
Regel 2 van maddox blijft gelden. Niet betrapt worden.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:37. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be