De schoofzak |
6 februari 2015 16:09 |
Scheiding staat en kerk, staat en moskee ? In Mechelen ?
Zo gaan we achteruit in plaats van vooruit.
Allez zeg, als er nu toevallig in Syrië geen strijd was, dan waren er ook geen Syrië-strijders van "onze" bodem ....
We mogen niet toelaten dat politiekers inbinden op onze waarden.
Al 1000 keer gezegd.
En wat doet de teddy-beer van Mechelen ? Juist !!
link: http://www.marc-hendrickx.be/nieuws/...-met-de-moskee
titel: Waarom een Koranschool ingericht door de stad misplaatst is
Citaat:
In Mechelen gaan dezer dagen stemmen op voor de oprichting van een koran-leerschool, in het leven geroepen en mogelijks gefinancierd door de stad. Reden hiervoor zou de problematiek met Syriëstrijders zijn. Er zijn verschillende redenen waarom ik ernstige bedenkingen heb bij het oprichten van een dergelijk instituut.
We dienen ons enkele vragen te stellen bij het oprichten van een koranschool door de overheid.
Wat wordt de voertaal in deze nieuwe school?
Dienen wij als overheid, bevolkingsgroepen aan te moedigen zich af te zonderen van andere bevolkingsgroepen?
Is het onderrichten van de wijze van belijden van religie een taak van de stad?
Wat met de verschillende leerscholen?
Dient de stad dan evenwel instellingen te financieren die catechese of andere geloofsbelijdenissen aanleren?
De toren van Babel
De Koran werd oorspronkelijk in het Arabisch geschreven. Veel teksten worden tot op de dag van vandaag in het Arabisch gereciteerd. Tegelijk zijn de meeste moslims in Mechelen het Arabisch niet machtig. Velen spreken Berbers, Turks of enkel Nederlands.
Van een organisatie opgericht door de stad, mag men verwachten dat de communicatie in het Nederlands doorgaat.
Maar in welke taal zullen deze lessen gegeven worden? Tijdens de lessen in de moskee, wordt immers aangeleerd hoe mensen de passages uit de Koran in het Arabisch opzeggen. Verlopen deze lessen dan ook in het Arabisch? En creëer je zo dan geen apartheid en afstand van mensen die deze taal niet machtig zijn?
Diversiteit is niet hetzelfde als verdeeldheid
Het kan geen taak van de stad zijn bevolkingsgroepen aan te moedigen zich te distantiëren van andere groepen. Integendeel, het is de verantwoordelijkheid van de stad om haar inwoners te helpen bij het samenleven. Een taak van de stad om het vrijetijdsleven te ondersteunen, maar op een manier die voor iedereen toegankelijk is.
De scheiding van kerk en staat
Neen, in de Belgische Grondwet is geen expliciete melding van een scheiding van kerk en staat. Wel is er op basis van verschillende artikelen sprake van een relatieve scheiding.
Het is een beginsel dat al in de 19de eeuw vrijwel algemeen verspreid was.
Dit beginsel impliceert dat de staat wel voorziet in subsidies voor erkende instellingen. Tegelijk houdt het in dat de staat en de godsdienstige instellingen elkaar geen regels voorschrijven.
Dit maakt dat het allerminst de plaats is van een stad om zich te mengen met het aanbieden van bepaalde onderrichtingen binnen een godsdienstleer.
Kies een strekking
Net zoals in het Christendom, zijn er ook binnen de Islam verschillende stromingen.
De twee grootste binnen de Islam zijn de stroming van de Sjiieten enerzijds en die van de Soennieten anderzijds.
Volgens kenners heerst hier een gematigde Islam, maar welke stroming zal onderricht worden in deze door de staat georkestreerde koranschool?
Welke nadruk zal gelegd worden in deze school? En riskeren wij geen opbod tussen de officiële leerschool hier en die van imams uit het buitenland. Met hun eigen, geografisch gekleurde interpretatie.
Financieel aspect
Erkende godsdienstinstellingen* kunnen rekenen op een subsidie voor het onderhoud van de bidhuizen en het betalen van de weddes van bedienaren van erediensten. Op deze manier steunt de staat het belijden van het geloof.
Zo werd er in 2013 voor Vlaanderen alleen al voor investeringstoelagen door de gemeenten meer dan 17 miljoen euro, door de provincies meer dan 3 miljoen en door het gewest meer dan 13 miljoen uitgekeerd aan erkende besturen van erediensten.
De subsidiëring vanuit de overheid wordt binnen de Katholieke Kerk onder andere aangewend voor het inrichten van catecheselessen. Deze lessen hebben tot doel jongeren de beginselen van het Katholicisme en passages uit de Bijbel bij te brengen. Ook in andere geloofsovertuigingen, worden de fondsen verschaft door de overheid mede hiervoor aangewend.
Er werd in het verleden hard gestreden voor een scheiding van kerk en staat. Door als stad koranlessen in te richten, schenden we die scheiding. Daarnaast hebben jongeren ongetwijfeld meer baat bij een overkoepelend soort lessen. Lessen waarbij zij onderricht krijgen door geestelijken uit verschillende religies. Mochten de vertegenwoordigers van deze erkende religies een dergelijk voorstel uitwerken, kan bekeken worden of de stad hen logistiek kan ondersteunen. Maar zelf koranlessen inrichten is allerminst de taak van een overheid.
Laten we tegelijk ook niet zoeken naar een wonderoplossing. De problematiek met de Syriëstrijders is er geen die met een zwaai van een toverstaf op te lossen valt. Veel van deze jongeren gingen in eerste instantie niet naar de moskee. Althans niet voor ze geronseld werden door de extremisten die hen aanzetten naar het buitenland te trekken. Bereiken we deze kwetsbare jongeren dan met koranscholen?
* België telt op dit ogenblik 6 erkende godsdiensten ( Rooms-Katholieke Kerk, Orthodoxe Kerk, Anglicaanse Kerk, Protestantse Kerk, Jodendom, Islam). Daarnaast wordt vrijzinnigheid erkend als levensbeschouwing.
|
|