![]() |
Breed maatschapplijk debat
Gisteren, op TerZake, pleitte Lieve Boeve over een breed maatschappelijk debat over hoofddoeken: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2234335
De zinsnede breed maatschappelijk debat heb ik al vaker voorbij horen komen, maar erger me er elke keer blauw aan. Waar wordt dat debat dan gevoerd? Wie kan er aan deelnemen? Enkel de gastjes in het parlement? Of de koepels van de onderwijsnetten over de hoofden van anderen? Of misschien via een commentaar in de krant, wat door niemand serieus genomen wordt? Stel dat ik Lieve Boeve hoogstpersoonlijk op zijn, naar mijn inziens naïeve, stellingname wil antwoorden. Wat is dan het beste middel om mee te kunnen 'breed maatschappelijk debatteren'? |
Een breed maatschappelijk debat is iets dat er vooral moet komen als men het niet eens is met een maatregel. Indien die maatregel al werd besproken in een maatschappelijke context, was die niet breed genoeg. Indien de maatregel door veel mensen reeds werd besproken was dit zogezegd niet in een maatschappelijke context. ;)
|
Een breed maatschappelijk debat, over hoofddoeken.
Het is verder absoluut niet alsof dat een klein en vrij consequentieloos onderdeel is van een veel breder maatschappelijk debat dat al ongeveer 14 jaar lang te pas en te onpas door Jan en alleman op schreeuwende toon gevoerd wordt hoor. Nee, daar moeten we het debat inderdaad eens over aanzwengelen. Ik heb misschien al wel sinds vanmiddag geen post meer gelezen hier waarin het onderwierp viel, en de laatste keer dat ik er iemand ook echt met een zag lopen is nu toch al zeker een uur en een kwartier terug. Het probleem is niet een gebrek aan debat, het probleem is dat je uit een ongeleid breed maatschappelijk debat helemaal geen conclusies kunt trekken. Maar hé, zet gerust een aantal experts samen in een talkshow en organiseer een peiling mevrouw Boeve, als dat is wat je graag wil. |
Brede maatschappelijk debat over hoofdoeken gaat als volgt:
"Alle, eu, mijnheer u bent onvoorstelbaar an het zeveren." We kunnen het altijd nog eens dunnetjes overdoen voor mijnheer Boeve. |
|
Citaat:
|
Overigens is zijn oproep wel terecht. In België is er eigenlijk geen duidelijke invulling van de seculiere staat: alles wordt overgelaten aan het laagste organisatieniveau: de scholen, de gemeenten, etc. Het probleem is natuurlijk dat zijn voorgangster op dat vlak ook geen knopen doorhakte: het behoorde allemaal tot de autonomie van de school in kwestie, op basis van een inschatting van de lokale situatie. Zo geef je aan moslims geen duidelijk signaal over wat je als samenleving van ze verwacht en zo lang die onduidelijkheid en die willekeur blijft duren zal het debat doorgaan tot iedereen er dol van wordt.
|
Citaat:
Er is al lang geen debat daarover meer nodig! Enkel wachten tot ze hun zin krijgen... of diegenen buiten gooien die denken dat het hier al een moslimland is! |
Citaat:
Men mag proberen wat men wil, de verschillende systemen zijn niet compatibel. |
Citaat:
Overigens zijn we allemaal wel bezig met wat wij van "de samenleving" eisen en verwachten, anders zaten we om te beginnen niet eens op dit forum. |
Citaat:
In een andere post zei ik net dat de twee systemen, onze maatschappij en de moslims, niet compatibel zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Sorry meneer Boeve, gebeurt niet meer meneer Boeve. En in maar denken dat ik daar enkel met forumnamen voor op moest passen. ;) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:55. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be