Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Breed maatschapplijk debat (https://forum.politics.be/showthread.php?t=214219)

Oljoner 10 februari 2015 15:19

Breed maatschapplijk debat

Gisteren, op TerZake, pleitte Lieve Boeve over een breed maatschappelijk debat over hoofddoeken: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2234335

De zinsnede breed maatschappelijk debat heb ik al vaker voorbij horen komen, maar erger me er elke keer blauw aan.
Waar wordt dat debat dan gevoerd? Wie kan er aan deelnemen? Enkel de gastjes in het parlement? Of de koepels van de onderwijsnetten over de hoofden van anderen?
Of misschien via een commentaar in de krant, wat door niemand serieus genomen wordt?

Stel dat ik Lieve Boeve hoogstpersoonlijk op zijn, naar mijn inziens naïeve, stellingname wil antwoorden. Wat is dan het beste middel om mee te kunnen 'breed maatschappelijk debatteren'?

IanVD 10 februari 2015 16:07

Een breed maatschappelijk debat is iets dat er vooral moet komen als men het niet eens is met een maatregel. Indien die maatregel al werd besproken in een maatschappelijke context, was die niet breed genoeg. Indien de maatregel door veel mensen reeds werd besproken was dit zogezegd niet in een maatschappelijke context. ;)

Bovenbuur 10 februari 2015 17:19

Een breed maatschappelijk debat, over hoofddoeken.

Het is verder absoluut niet alsof dat een klein en vrij consequentieloos onderdeel is van een veel breder maatschappelijk debat dat al ongeveer 14 jaar lang te pas en te onpas door Jan en alleman op schreeuwende toon gevoerd wordt hoor. Nee, daar moeten we het debat inderdaad eens over aanzwengelen. Ik heb misschien al wel sinds vanmiddag geen post meer gelezen hier waarin het onderwierp viel, en de laatste keer dat ik er iemand ook echt met een zag lopen is nu toch al zeker een uur en een kwartier terug.

Het probleem is niet een gebrek aan debat, het probleem is dat je uit een ongeleid breed maatschappelijk debat helemaal geen conclusies kunt trekken. Maar hé, zet gerust een aantal experts samen in een talkshow en organiseer een peiling mevrouw Boeve, als dat is wat je graag wil.

Zucht 10 februari 2015 17:54

Brede maatschappelijk debat over hoofdoeken gaat als volgt:

"Alle, eu, mijnheer u bent onvoorstelbaar an het zeveren."

We kunnen het altijd nog eens dunnetjes overdoen voor mijnheer Boeve.

metten 10 februari 2015 18:12

Diepe zucht:
http://www.islam-koran.net/page/kled...n-man-en-vrouw

Den Duisteren Duikboot 10 februari 2015 18:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 7535772)
Het probleem is niet een gebrek aan debat, het probleem is dat je uit een ongeleid breed maatschappelijk debat helemaal geen conclusies kunt trekken. Maar hé, zet gerust een aantal experts samen in een talkshow en organiseer een peiling mevrouw Boeve, als dat is wat je graag wil.

Lieven Boeve is een man. ;-)

Den Duisteren Duikboot 10 februari 2015 18:37

Overigens is zijn oproep wel terecht. In België is er eigenlijk geen duidelijke invulling van de seculiere staat: alles wordt overgelaten aan het laagste organisatieniveau: de scholen, de gemeenten, etc. Het probleem is natuurlijk dat zijn voorgangster op dat vlak ook geen knopen doorhakte: het behoorde allemaal tot de autonomie van de school in kwestie, op basis van een inschatting van de lokale situatie. Zo geef je aan moslims geen duidelijk signaal over wat je als samenleving van ze verwacht en zo lang die onduidelijkheid en die willekeur blijft duren zal het debat doorgaan tot iedereen er dol van wordt.

andev 10 februari 2015 18:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 7535827)

...
. Zo geef je aan moslims geen duidelijk signaal over wat je als samenleving van ze verwacht en zo lang die onduidelijkheid en die willekeur blijft duren zal het debat doorgaan tot iedereen er dol van wordt.

Er is al genoeg aan moslims, overal ter wereld, verteld wat de samenleving waarin ze zich komen nestelen van hen verlangt! Alleen vegen ze er hun voeten aan en willen enkel hun zin doen! Daarbovenop hebben ze nog de pretentie van aan de plaatselijke inwoners te vertellen wat ze volgens hen wel mogen en moeten doen!
Er is al lang geen debat daarover meer nodig! Enkel wachten tot ze hun zin krijgen... of diegenen buiten gooien die denken dat het hier al een moslimland is!

Xenophon 10 februari 2015 18:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 7535827)
Overigens is zijn oproep wel terecht. In België is er eigenlijk geen duidelijke invulling van de seculiere staat: alles wordt overgelaten aan het laagste organisatieniveau: de scholen, de gemeenten, etc. Het probleem is natuurlijk dat zijn voorgangster op dat vlak ook geen knopen doorhakte: het behoorde allemaal tot de autonomie van de school in kwestie, op basis van een inschatting van de lokale situatie. Zo geef je aan moslims geen duidelijk signaal over wat je als samenleving van ze verwacht en zo lang die onduidelijkheid en die willekeur blijft duren zal het debat doorgaan tot iedereen er dol van wordt.

Ik heb de indruk dat het weinig ter zake doet, wat de samenleving verwacht is iets dat niet belangrijk is in de moslimleefwereld, als de moslims daar trouwens als bewust van zijn om te beginnen; die zijn eigenlijk meer bezig met wat zij - de moslims - van de samenleving eisen en verwachten.

Men mag proberen wat men wil, de verschillende systemen zijn niet compatibel.

Den Duisteren Duikboot 10 februari 2015 19:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7535844)
Ik heb de indruk dat het weinig ter zake doet, wat de samenleving verwacht is iets dat niet belangrijk is in de moslimleefwereld, als de moslims daar trouwens als bewust van zijn om te beginnen; die zijn eigenlijk meer bezig met wat zij - de moslims - van de samenleving eisen en verwachten.

Uiteraard zijn ze daarmee bezig. Ze voelen immers heel goed aan dat er nog altijd strijd gevoerd wordt over de plaats van (hun) religie in de samenleving en zo lang die strijd gaande is hebben ze het volste recht om zich daarin te engageren. In het Gemeenschapsonderwijs is/was die strijd eigenlijk al beslecht: de meeste moslimmeisjes hebben zich daar inmiddels naar geplooid, de die hards hebben andere oorden opgezocht.

Overigens zijn we allemaal wel bezig met wat wij van "de samenleving" eisen en verwachten, anders zaten we om te beginnen niet eens op dit forum.

Xenophon 10 februari 2015 19:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 7535864)
Uiteraard zijn ze daarmee bezig. Ze voelen immers heel goed aan dat er nog altijd strijd gevoerd wordt over de plaats van (hun) religie in de samenleving en zo lang die strijd gaande is hebben ze het volste recht om zich daarin te engageren. In het Gemeenschapsonderwijs is/was die strijd eigenlijk al beslecht: de meeste moslimmeisjes hebben zich daar inmiddels naar geplooid, de die hards hebben andere oorden opgezocht.

Overigens zijn we allemaal wel bezig met wat wij van "de samenleving" eisen en verwachten, anders zaten we om te beginnen niet eens op dit forum.

Eisen en verwachten, dat zou ik zo direct niet zeggen, het is meer in de trant van, wij, wij zijn de samenleving, en de moslims zijn buitenstaanders, ze passen met hun tegengestelde waarden en gedrag niet in onze samenleving.

In een andere post zei ik net dat de twee systemen, onze maatschappij en de moslims, niet compatibel zijn.

Den Duisteren Duikboot 10 februari 2015 19:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7535879)
Eisen en verwachten, dat zou ik zo direct niet zeggen, het is meer in de trant van, wij, wij zijn de samenleving, en de moslims zijn buitenstaanders, ze passen met hun tegengestelde waarden en gedrag niet in onze samenleving.

Dus?

Xenophon 10 februari 2015 20:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 7535903)
Dus?

Dus, de moslims zijn zich nog maar aan het positioneren, de echte strijd moet nog beginnen.

Bovenbuur 10 februari 2015 20:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 7535819)
Lieven Boeve is een man. ;-)

Echt waar? O crap, met een n eraan is het dus een mannennaam.

Sorry meneer Boeve, gebeurt niet meer meneer Boeve.

En in maar denken dat ik daar enkel met forumnamen voor op moest passen. ;)

Den Duisteren Duikboot 10 februari 2015 20:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7535938)
Dus, de moslims zijn zich nog maar aan het positioneren, de echte strijd moet nog beginnen.

Wat gaat er dan gebeuren?

Den Duisteren Duikboot 10 februari 2015 20:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 7535943)
En in maar denken dat ik daar enkel met forumnamen voor op moest passen. ;)

't Is niks, meisje. ;-)

Xenophon 10 februari 2015 20:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 7535945)
Wat gaat er dan gebeuren?

Wat denk je dat er dan gaat gebeuren?

Den Duisteren Duikboot 10 februari 2015 20:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7535951)
Wat denk je dat er dan gaat gebeuren?

Geen idee. Mijn fantasie werkt alleen als ik zwaar overspannen ben.

Bovenbuur 10 februari 2015 20:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 7535946)
't Is niks, meisje. ;-)

Ik zit vast halverwege tussen beledigd zijn en bij het principe van gelijkheid tussen de seksen blijven. ;)

Xenophon 10 februari 2015 20:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 7535954)
Geen idee. Mijn fantasie werkt alleen als ik zwaar overspannen ben.

En dan werkt ze iets te goed om goed te zijn waarschijnlijk?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be