Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Waarom niet iedereen DNA-profiel laten afstaan ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=214276)

De schoofzak 11 februari 2015 09:44

Waarom niet iedereen DNA-profiel laten afstaan ?

En zeker en vast alle medeburgers die in aanraking kwamen met het gerecht; Zelfs breed genomen: buitenwippers, baruitbaters, handlangers van zulke gasten,
alsmede alle immigranten. Ongeacht hun huidskleur, bijvoorbeeld een Fransman die zich in Vlaanderen komt vestigen.

Ieder misdrijf dat opgelost wordt, is een goede zaak voor de maatschappij. Niet alleen dus voor het slachtoffer, maar voor iedereen.

Ik zie geen enkel nadeel op vlak van privacy.
De overheid (belastingen, onderwijs ...) weet in welke kleuterklas is zat, in welke lagere school, welk soort humaniora, wat daarna, wat in het leger, welke werkgevers, welk huis ik aankocht, trouwde, kinderen, erfde, vzw's die ik steunde met belastingsaftrek, welke ziekenkas, ...
waarom zou er daar in het gerecht geen code mogen zijn, die mocht ik echt heel stout worden, er toe kan bijdragen dat ik ontmaskerd word ?

Ok, tenzij ik paranoïde zou zijn.

titel: Uitwisseling DNA met Frankrijk kan doorbraak in tientallen moordzaken forceren

http://www.standaard.be/cnt/dmf20150210_01522736

Citaat:

Er is hoop op een doorbraak in honderden misdaaddossiers. Nadat België en Nederland in juli 2014 voor het eerst massaal DNA-gegevens hebben uitgewisseld, worden dergelijke gegevens nu ook uitgewisseld tussen ons land en Frankrijk. Dat meldt de Franstalige krant La Libre Belgique dinsdag.

Sinds januari 2015 vindt er een automatische uitwisseling van DNA-gegevens tussen Frankrijk en België plaats. De resultaten van die uitwisseling zijn indrukwekkend. Er werden ondertussen maar liefst 4.465 DNA-matches gevonden tussen Belgische en Franse profielen.

In ongeveer zeven procent van de gevallen kwamen Belgische DNA-sporen die werden gevonden op de plaats van een criminele misdaad (bijvoorbeeld moord, verkrachting enz.) overeen met DNA-gegevens van iemand die in Frankrijk ooit verplicht werd door het gerecht om DNA af te staan. Dankzij de uitwisseling van de DNA-gegevens tussen Frankrijk en België vond er ondertussen al in 38 moordzaken een doorbraak plaats.

Politie en justitie zijn ervan overtuigd dat er dankzij de vergelijking en de uitwisseling van de gegevens nog meer doorbraken zullen plaatsvinden in onopgeloste misdaaddossiers.

Indomitable 11 februari 2015 09:54

En binnenkort zal dit: NBC Predicts: All Americans Will Receive A RFID Microchip Implant In 2017 Per Obamacare! hier ook overwaaien.

De schoofzak 11 februari 2015 11:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Indomitable (Bericht 7536435)

volil�*, de eerste paranoïde reactie is al een feit.
Kenmerk: niets te maken met het aangekaarte feit (boost in opheldering misdrijven; kans op enorme preventie want daders zullen geen tijd meer hebben om tweede/derde/... misdrijven te plegen);
Kenmerk: angst aanjagen (nen chip in uw kloten moeten laten draaien).

.

Amon_Re 11 februari 2015 11:16

Over mijn lijk

morte-vivante 11 februari 2015 11:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 7536549)
Over mijn lijk

²

Indomitable 11 februari 2015 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7536515)
volil�*, de eerste paranoïde reactie is al een feit.
Kenmerk: niets te maken met het aangekaarte feit (boost in opheldering misdrijven; kans op enorme preventie want daders zullen geen tijd meer hebben om tweede/derde/... misdrijven te plegen);
Kenmerk: angst aanjagen (nen chip in uw kloten moeten laten draaien).

.

Daar is niets paranoide aan! Wat als er nu iets met jou gebeurt en ik ben die dag ook bij jou op de thee geweest...
Juist, staan ze binnen de kortste keren bij mij op de stoep, terwijl ik er niets mee van doen heb.
Of wat denk je van iemand die jou in een kwaad daglicht wil zetten? Haren kun je makkelijk van anderen overal neerplaatsen.
Zelf zorgt de dader ervoor dat hij zich helemaal bedekt heeft en er zo dus geen dna van hem/haar gevonden kan worden.
Nope, ik vind het dus totaal geen goed idee.

Another Jack 11 februari 2015 11:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7536426)
En zeker en vast alle medeburgers die in aanraking kwamen met het gerecht; Zelfs breed genomen: buitenwippers, baruitbaters, handlangers van zulke gasten,
alsmede alle immigranten. Ongeacht hun huidskleur, bijvoorbeeld een Fransman die zich in Vlaanderen komt vestigen.

Ieder misdrijf dat opgelost wordt, is een goede zaak voor de maatschappij. Niet alleen dus voor het slachtoffer, maar voor iedereen.

Ik zie geen enkel nadeel op vlak van privacy.
De overheid (belastingen, onderwijs ...) weet in welke kleuterklas is zat, in welke lagere school, welk soort humaniora, wat daarna, wat in het leger, welke werkgevers, welk huis ik aankocht, trouwde, kinderen, erfde, vzw's die ik steunde met belastingsaftrek, welke ziekenkas, ...
waarom zou er daar in het gerecht geen code mogen zijn, die mocht ik echt heel stout worden, er toe kan bijdragen dat ik ontmaskerd word ?

Ok, tenzij ik paranoïde zou zijn.

titel: Uitwisseling DNA met Frankrijk kan doorbraak in tientallen moordzaken forceren

http://www.standaard.be/cnt/dmf20150210_01522736

Als we nu gewoon iedereen preventief zouden opsluiten?
Dan pas kunnen we zeker zijn...

;-)

Distel 11 februari 2015 11:39

Bovendien kan een database gehacked worden.

En ook: DNA is niet 100% sluitend. Vergelijk het gevonden DNA met een databank waarin 11 miljoen profielen zitten, en de kans is niet klein dat je een "match" zal vinden met iemand die er helemaal geen knijt mee te maken heeft.

pajoske 11 februari 2015 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 7536582)

En ook: DNA is niet 100% sluitend. Vergelijk het gevonden DNA met een databank waarin 11 miljoen profielen zitten, en de kans is niet klein dat je een "match" zal vinden met iemand die er helemaal geen knijt mee te maken heeft.

Citaat:

De erfelijke variatie van de nucleaire DNA-merkers in de populatie is zo groot, dat de kans dat dezelfde combinatie van allelen bij twee niet-verwante individuen zou voorkomen kleiner is dan 1/10.000.000.000. Met uitzondering van identieke tweelingen die hetzelfde DNA hebben, kan elke persoon genetisch geïdentificeerd worden op basis van zijn/haar DNA-profiel.
Huidige wereldbevolking is nu ongeveer 7.300.000.000.

Lijkt me dus slechts een kleine kans op een fout.

Tenzij ge ergens een identiek tweelingbroer/zuster hebt waarvan het bestaan niet gekend is.

Zipper 11 februari 2015 11:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 7536582)

2!!

Xenophon 11 februari 2015 12:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7536577)

;-)

Van iedereen DNA nemen, en dan voor een ieder een halsband waarmee men je schokken kan geven tot dat je jezelf aangeeft als men je van iets verdenkt.

Best bij de geboorte al, zo'n halsband.

Als je de schoof laat doen, dan roepen de mensen, 'Hitler kom terug, alles is vergeven'.

Xenophon 11 februari 2015 12:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 7536591)
Huidige wereldbevolking is nu ongeveer 7.300.000.000.

Lijkt me dus slechts een kleine kans op een fout.

Tenzij ge ergens een identiek tweelingbroer/zuster hebt waarvan het bestaan niet gekend is.

Nochtans, op de processen die ik heb meegemaakt, dan zei de uitslag van het DNA-onderzoek, 1 op 50.000 mensen hebben dat DNA.
Wat wou zeggen dat alleen in Antwerpen al zo'n negen mensen dat DNA hadden.
De vraag werd dus gesteld, die andere acht met dat DNA, zijn die gecontroleerd? Neen dus, want men weet niet wie dat is.

Typisch Belgische kromspraak, hij zal het wel gedaan hebben want we vinden die anderen niet.

Another Jack 11 februari 2015 12:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7536638)
Van iedereen DNA nemen, en dan voor een ieder een halsband waarmee men je schokken kan geven tot dat je jezelf aangeeft als men je van iets verdenkt.

Best bij de geboorte al, zo'n halsband.

Als je de schoof laat doen, dan roepen de mensen, 'Hitler kom terug, alles is vergeven'.

Ik denk dat hij er soms mee rammelt...

Xenophon 11 februari 2015 12:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7536648)
Ik denk dat hij er soms mee rammelt...

Ik vrees dat hij elk woord meent.

De schoofzak 11 februari 2015 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Indomitable (Bericht 7536571)
Daar is niets paranoide aan! Wat als er nu iets met jou gebeurt en ik ben die dag ook bij jou op de thee geweest...
Juist, staan ze binnen de kortste keren bij mij op de stoep, terwijl ik er niets mee van doen heb.
Of wat denk je van iemand die jou in een kwaad daglicht wil zetten? Haren kun je makkelijk van anderen overal neerplaatsen.
Zelf zorgt de dader ervoor dat hij zich helemaal bedekt heeft en er zo dus geen dna van hem/haar gevonden kan worden.
Nope, ik vind het dus totaal geen goed idee.

Dat is exact hetzelfde met vingerafdrukken.
Ik kan bij een hoer gaan, en degene die na mij daar op bezoek komt, kan haar dood slaan.
Zijt gij dan voorstander om alle databanken met vingerafdrukken te vernietigen ?

Dat is exact hetzelfde met simpele de visu getuigenissen.
Ik kan bij een hoer gaan, de buurman van de bar heeft mij gezien, heeft mijn auto gezien, maar het is de volgende bezoeker die haar dood geneukt heeft.
Zijt gij dan voorstander om alle getuigenissen te weren uit criminele processen ?

.

De schoofzak 11 februari 2015 12:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7536644)
Nochtans, op de processen die ik heb meegemaakt, dan zei de uitslag van het DNA-onderzoek, 1 op 50.000 mensen hebben dat DNA.
Wat wou zeggen dat alleen in Antwerpen al zo'n negen mensen dat DNA hadden.
De vraag werd dus gesteld, die andere acht met dat DNA, zijn die gecontroleerd? Neen dus, want men weet niet wie dat is.

Typisch Belgische kromspraak, hij zal het wel gedaan hebben want we vinden die anderen niet.

Ge moet nu toch geen wetenschapper met doctoraat zijn, om te beseffen dat als op de plaats van een misdrijf een gedeeltelijk dna-spoor, een vervuild dna-spoor, een dna-spoor dat al iets of wat in ontbinding is, dat dat de statistische waarde ervan vermindert ....

Toch heel proper van die arts of bioloog die eerlijk is in zijn expertise en zijn verklaring omtrent de statistiek.

Ge weet toch dat exact hetzelfde kan overkomen met vingerafdrukken of met getuigenissen.
Er zijn nog wel rosse kaalkoppen met een pukkel op hun neus in gans Antwerpen ... en er zijn nog wel rode vw-polootjes die in Antwerpen rondrijden .... als ge begrijpt wat ik bedoel.

.

Xenophon 11 februari 2015 12:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7536675)
Ge moet nu toch geen wetenschapper met doctoraat zijn, om te beseffen dat als op de plaats van een misdrijf een gedeeltelijk dna-spoor, een vervuild dna-spoor, een dna-spoor dat al iets of wat in ontbinding is, dat dat de statistische waarde ervan vermindert ....

Toch heel proper van die arts of bioloog die eerlijk is in zijn expertise en zijn verklaring omtrent de statistiek.

Ge weet toch dat exact hetzelfde kan overkomen met vingerafdrukken of met getuigenissen.

Er zijn nog wel rosse kaalkoppen met een pukkel op hun neus in gans Antwerpen ... en er zijn nog wel rode vw-polootjes die in Antwerpen rondrijden .... als ge begrijpt wat ik bedoel.

.

Neen, dat denk ik niet, ik denk niet dat er bijvoorbeeld in Antwerpen 9 mensen rondlopen met dezelfde vingerafdrukken.

Pandareus 11 februari 2015 12:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 7536549)
Over mijn lijk

idem. Er zijn bijzonder weinig zaken die het waard zijn om voor te vechten, dit is er eentje van.
Zelfs in Noord-Korea moeten de burgers dat niet doen.

Pandareus 11 februari 2015 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7536577)

;-)

Schitterend idee !

Pandareus 11 februari 2015 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7536669)
Dat is exact hetzelfde met vingerafdrukken.
Ik kan bij een hoer gaan, en degene die na mij daar op bezoek komt, kan haar dood slaan.
Zijt gij dan voorstander om alle databanken met vingerafdrukken te vernietigen ?

Dat is exact hetzelfde met simpele de visu getuigenissen.
Ik kan bij een hoer gaan, de buurman van de bar heeft mij gezien, heeft mijn auto gezien, maar het is de volgende bezoeker die haar dood geneukt heeft.
Zijt gij dan voorstander om alle getuigenissen te weren uit criminele processen ?

.

Als jouw vingerafdrukken in de database zitten, wil dat zeggen dat je ooit in aanraking kwam met vrouwe Justitia. Dat is dus heel wat anders dan waar jij voor pleit : preventieve afname van DNA of in casu hier vingerafdrukken.
Momenteel heeft de overheid jouw vingerafdrukken niet, dus je kunt gewoon blijven voortgaan naar die hoer. En als ze dood is, ga je naar een andere.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be