Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Wat komt er in de groentetuin ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=214586)

The Syndrome 17 februari 2015 16:45

Wat komt er in de groentetuin ?

In plaats van eentonig het gras af te rijden kan ook creatief omgesprongen worden met de tuin .
Ik bijvoorbeeld heb al zaadjes voor wortelen radijzen en 5 soorten sla gekocht .
Daarna komt erbij , koolplantjes , selder , prei en meer van dat fraais .

vuggie 17 februari 2015 16:57

Wiet.

The Syndrome 17 februari 2015 16:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vuggie (Bericht 7545164)
Wiet.

Ekskuus , ik heb de optie andere vergeten .
Alsmede tomaten komkommers , paprika en dergelijke maar dat zijn dan weer serregroenten .
Ik heb het dus over de tuin die ook door de buren mag bezichtigd worden zonder onnodige roddels te veroorzaken .

Stormram 17 februari 2015 17:03

Slakken.

The Syndrome 17 februari 2015 17:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stormram (Bericht 7545171)
Slakken.

Middel tegen slakken , geen sproeistof is vergif , slakkenkorrels is vergif voor de vogels , die eten die slakken op .
Beter , een omgekeerde bloempot , slakken zoeken tijdens zonlicht vocht en schaduw , nadien de bloempot bij de kiekens gooien die zijn er verzot op .
Wat ik nog vergeten ben bij de poll is ajuin , makkelijk te zaaien , telkens goede oogst .

reservespeler 17 februari 2015 17:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Syndrome (Bericht 7545155)
In plaats van eentonig het gras af te rijden kan ook creatief omgesprongen worden met de tuin .
Ik bijvoorbeeld heb al zaadjes voor wortelen radijzen en 5 soorten sla gekocht .
Daarna komt erbij , koolplantjes , selder , prei en meer van dat fraais .

In de groentetuin komen er best groenten.

reservespeler 17 februari 2015 17:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Syndrome (Bericht 7545165)
Ekskuus , ik heb de optie andere vergeten .
Alsmede tomaten komkommers , paprika en dergelijke maar dat zijn dan weer serregroenten .
Ik heb het dus over de tuin die ook door de buren mag bezichtigd worden zonder onnodige roddels te veroorzaken .

Sinds wanneer zijn tomaten en komkommers serregroenten?
Tomaten gedijen heel goed in open lucht, je moet er een soort plastiek zak overhangen zodat er geen regen op komt

morte-vivante 17 februari 2015 18:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 7545216)
Sinds wanneer zijn tomaten en komkommers serregroenten?
Tomaten gedijen heel goed in open lucht, je moet er een soort plastiek zak overhangen zodat er geen regen op komt

Te omslachtig, enkel kerstomaatjes worden buiten de serre, in potten gezet hier

Klojo eerste klas 17 februari 2015 19:16

Aangezien ik er geen heb (groentetuin) : kruiden in potten.
Moest ik er wel één hebben : alles wat in de lijst staat.

Derk de Tweede 17 februari 2015 19:22

Halal Hemaworst met boer'nkool.

The Syndrome 17 februari 2015 19:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas (Bericht 7545328)
Aangezien ik er geen heb (groentetuin) : kruiden in potten.
Moest ik er wel één hebben : alles wat in de lijst staat.

Welke kruiden , mijn vrouw heeft een vierkante meter hof ingepalmd voor haar kruiden , voorlopig heb ik onthouden , tijm , bieslook en peterselie .

Wapper 17 februari 2015 20:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Syndrome (Bericht 7545207)
Middel tegen slakken , geen sproeistof is vergif , slakkenkorrels is vergif voor de vogels , die eten die slakken op .
Beter , een omgekeerde bloempot , slakken zoeken tijdens zonlicht vocht en schaduw , nadien de bloempot bij de kiekens gooien die zijn er verzot op .
Wat ik nog vergeten ben bij de poll is ajuin , makkelijk te zaaien , telkens goede oogst .

Een potje ingraven tot het gelijk met de grond staat, en donker tafelbier (of suikerwater) indoen is ook heel effectief tegen slakken. Binnen de 24 uur zit dat vol met verzopen slakken. Of kiekens de blubber lusten weet ik niet.

bembem 18 februari 2015 01:04

Tomaten en peterselie :-)

groentje 18 februari 2015 01:10

Wellicht opnieuw een tomatenplant en misschien aardappelen, voor de rest hou ik het op kruiden (tijm moet opnieuw gepland worden, die heeft vorig jaar niet overleefd, koriander en basilicum zijn eenjarigen, mijn venkel zal wel weer opschieten, misschien plant ik ook nog een rozemarijn en dille...) Het moet wel allemaal in een kuip op mijn terras gaan, natuurlijk. Ik zal ook wat wortels planten, om de uivlieg weg te houden.

Johan Bollen 18 februari 2015 01:32

Sla is handig, wat voor soort ook.

Verder 'all of the above'

Bepaalde Andeskruiden om bv llajua te maken, een goed bevallen Boliviaanse gewoonte, veel beter als tabasco m.i.

Daarop verder gaande zou ik waarschijnlijk zelf chili kweken in België, desnoods in potten. Voornamelijk omdat één merk de markt overheerst in België en ik niet wil dat mijn spaghetti smaakt naar mijn chinees.

cookie monster 18 februari 2015 01:50

Ik heb geen tuin !! :(

Skobelev 18 februari 2015 07:12

buiten het merendeel van het bovenstaande, ook nog wortelpeterselie, pastinaak, rode biet, venkel, postelein, schorseneren, een soort (wat bittere) Oostenrijkse sla (zaad meegebracht), purperen boontjes, kousenbandboontjes, patatten..... en nog wel een en ander...

Maar behalve de tomaten en de Thaïse eggplant, welke beiden binnen zijn gezaaid, is het nog wat vroeg om te starten, nu lopen de kippen er in, laat ze de boel maar opkuisen. :-)

reservespeler 18 februari 2015 07:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 7545336)
Halal Hemaworst met boer'nkool.

Halal lust ik niet.

reservespeler 18 februari 2015 07:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 7545414)
Een potje ingraven tot het gelijk met de grond staat, en donker tafelbier (of suikerwater) indoen is ook heel effectief tegen slakken. Binnen de 24 uur zit dat vol met verzopen slakken. Of kiekens de blubber lusten weet ik niet.

Ja, die lusten dat.

reservespeler 18 februari 2015 07:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 7545856)
Ik heb geen tuin !! :(

Niet over details mekkeren. :lol:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be