Bovenbuur |
19 februari 2015 14:17 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Syndrome
(Bericht 7547613)
als de bij uitsterft sterft de mens uit
|
Aldus een lukrake opmerking van Albert Einstein, groot bijenkenner.
Daarmee wil ik niet zeggen dat de bijensterfte geen groot probleem is, het kan veel economische schade veroorzaken en in de minder rijke delen van de wereld hongersnood. Maar uitsterven? Zo fragiel geloof ik dan ook weer niet dat wij als planeet zijn.
Sta me toe een verhaaltje te vertellen: Biosphere 2 is een grote kas ergens in Amerika, het was een poging om een stabiel ecosysteem te creëren dat compleet onafhankelijk was van de rest van de planeet (op filtering van zonlicht door de atmosfeer na, bij gebrek aan een bouwlocatie in de ruimte EDIT: o, en een stukje warmte, en ahh je snapt het idee). Toen de kas helemaal vol zat met mensen, dieren en planten gingen de deuren dicht, en vrijwel direct voltrok zich een ramp. De ene na de andere soort stierf uit. Ook de bevruchtende insecten. Maar hun rol werd wel gelijk overgenomen. Niet door mensen met stokken, zoals je in China nog weleens ziet, maar door mieren. Die beesten waren een plaag, zo succesvol dat er bijna geen oppervlaktes in de hele kas waren die niet krioelden van de beesten, maar ze zagen dus wel kansen liggen: bloemen produceren nectar, dus is er vast wel een beest bereid om het op te komen halen.
Ik denk niet dat mieren dezelfde rol in het groot zouden gaan spelen, al is het maar omdat we er toch net niet evenveel (naar verhouding) hebben rondlopen. Maar ik denk wel dat er zelfs bij een complete verdwijning van de Europese honingbij wel weer vervangers opstaan. Misschien zijn vlinders moeilijker te houden dan bijen, en produceren ze minder honing als bijproduct, maar ze bevruchten wel.
|