Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Na 10 jaar dienstencheques nog steeds racisme en discriminatie (https://forum.politics.be/showthread.php?t=214844)

Tomas 24 februari 2015 07:37

Na 10 jaar dienstencheques nog steeds racisme en discriminatie

Wie naiëf is of bewust negationist kan het racisme dat heerst nog steeds blijven ontkennen. Nieuw wetenschappelijk onderzoek wees uit dat men in Vlaanderen op z'n wenken wordt bediend wanneer men geen mens van allochtone afkomst in dienst wil nemen. Jammer dat mensen niet kijken naar de competenties, maar al bij voorbaat selecteren op een irrelevant criterium namelijk: afkomst.

http://www.minderhedenforum.be/actua...-discriminatie

't Wordt tijd dat de regering met keiharde maatregelen afkomt.

reservespeler 24 februari 2015 07:42

Waarom een tiental keer dezelfde draad?

Bierke 24 februari 2015 07:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tomas (Bericht 7552669)
Wie naiëf is of bewust negationist kan het racisme dat heerst nog steeds blijven ontkennen. Nieuw wetenschappelijk onderzoek wees uit dat men in Vlaanderen op z'n wenken wordt bediend wanneer men geen mens van allochtone afkomst in dienst wil nemen. Jammer dat mensen niet kijken naar de competenties, maar al bij voorbaat selecteren op een irrelevant criterium namelijk: afkomst.

Dus mensen moeten hun ervaring verloochenen omdat het beter past in uw waandenkbeeld. Van Bellingen heeft gisteren gezegd op nationale TV dat de dienstencheques er net zijn voor de armsten, mogen armsten die de taal tenminste machtig zijn dan niet werken?

Tomas 24 februari 2015 07:49

Wat een onzin. Wie heeft het hier over taal. Het gaat over mensen die, alvorens men ze individueel gehoord of gezien heeft of de competenties ervan heeft getest, al uitsluit van de arbeidsmarkt.

reservespeler 24 februari 2015 07:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tomas (Bericht 7552683)
Wat een onzin. Wie heeft het hier over taal. Het gaat over mensen die, alvorens men ze individueel gehoord of gezien heeft of de competenties ervan heeft getest, al uitsluit van de arbeidsmarkt.

Misschien omdat er bepaalde mensen geen "vreemden" in hun huis willen terwijl zij niet aanwezig zijn. Vergeet niet dat een kuisvrouw in alle hoeken van uw woning komt.
Daarbij hebben de allochtonen niet direct de reputatie om eerlijk te zijn.
Ik weet dat ik hier iedereen over dezelfde kam scheer, maar ik probeer me te verplaatsen in het denkbeeld van de mensen.

reservespeler 24 februari 2015 07:57

Citaat:

Gisteren op de radio gehoord, een homokoppel, dat helemaal niet racistisch is, werd door de poetsvrouw geweigerd. De poetsvrouw weigerde gewoon om een huis van homo's te kuisen. Is dat geen discriminatie? Of mogen zij zich verschuilen achter hun geloof?

Bierke 24 februari 2015 08:01

Citaat:

Taal is ook een competentie om een onderling vertrouwen te verkrijgen.

Tomas 24 februari 2015 08:04

Je kan pas weten of iemand de taal begrijpt nadat je hem of haar gesproken hebt.

Bhairav 24 februari 2015 08:10

Nu gaat de moderatie tegen u beginnen kakken alsof ge het expres gedaan hebt.

Tomas 24 februari 2015 08:16

De moderators weten hier wel dat er soms iets misgaat met het posten van een bericht.

De schoofzak 24 februari 2015 08:22

Citaat:

Ik ben benieuwd naar een voorbeeldje van "keiharde maatregelen".

Neem nu een wijveke van een jaar of 50, niet (hoog) geschoold, praat enkel dialect-Vlaams, heeft het toch een beetje hoog in haar bol omdat haar vent wat verdient als zelfstandige loodgieter of zo, maar voor de rest in heel haar leven nog geen vlieg kwaad heeft gedaan,
en die zo'n poetsvrouw zoekt en daarbij stelt dat het geen 'vreemde' mag zijn, het moet een Vlaamse zijn.

Met welke maatregel gaan we haar bedenken ?

En wat ik wil illustreren: als dat onze volksaard is; als het merendeel van de gewone simpele mensen zo denkt, wat moet je dan besluiten ?
De democratische zweep er op, of "reclameboodschappen en mededelingen van de regering" de ether insturen tot "ze het snappen" ?

Of wat ? (en ondertussen sommige criminaliteit maar verzwijgen ?)

.

Skobelev 24 februari 2015 08:34

Citaat:

Keiharde maatregelen? Je laat toch in uw huis wie je zelf wil zeker? Wie bij mij iets komt uitvoeren moet ook geen allochtoons (lees islamitisch) personeel sturen.

Zoals die flipper van Fereyn, geen allochtonen in dienst had/heeft(?) Laat dat nu net een reden zijn om daar iets te gaan kopen, 't mag zelfs nog wat meer kosten.

fox 24 februari 2015 08:50

Moslims en niet nederlandssprekenden komen er bij mij niet in. Die kunnen hun werk niet naar behoren uitvoeren in mijn huis. Dat is dus geen kwestie van discriminatie, maar een kwestie van het niet hebben van de juiste competenties voor de jobs.

De schoofzak 24 februari 2015 09:07

Ik gaf hierboven opzettelijk het voorbeeld van een redelijk domme zoeker naar een poetsvrouw.
Wie ietwat slimmer is, zal voorstellen aan het dienstencheque-bedrijf dat ze iemand zoeken die het dialect van de streek begrijpt, en die liefst met de fiets kan komen werken. (al eens een allochtone poetsvrouw op een fiets gezien ? Je zou geloven dat dat ook al niet mag van allah of van de profeet ... of is dat enkel cultuur ? Groene cultuur niewaar.)

.

pajoske 24 februari 2015 09:17

Citaat:

Bijna acht op de tien Limburgse dienstenchequebedrijven - zowel privéfirma’s als OCMW’s - willigen dus de vraag van de klant in als die geen ‘vreemde’ poetsvrouw wil. Dat ligt een stuk hoger dan het Vlaamse gemiddelde van 62 procent. “Opmerkelijk, want je hebt in Limburg veel allochtonen”, zegt Wouter Van Bellingen, directeur van het Minderhedenforum. “Een echte verklaring voor die hoge cijfers hebben we niet.”
bron: http://www.hbvl.be/cnt/dmf20150223_0...amse-poetshulp

Van Bellingen vind het vreemd het percentage hoog dat de vraag van de klant in Limburg inwilligt. Vermoedelijk omdat hij 2 zaken door elkaar haalt.
Je hebt eerstens hun onderzoek dat eigenlijk neerkomt op een soort van test naar 'klantvriendelijkheid'. Maar het aantal klanten dat effectief vraagt naar niet-allochtonen werd niet onderzocht.

Het zou dus kunnen dat in Limburg de vraag/eis van klanten voor autochtonen dermate klein is dat men die vraag positief kan beantwoorden zonder problemen voor de allochtone werknemers.

Pericles 24 februari 2015 09:19

Citaat:

Als een mens al verschillende keren last heeft gehad met Marokkanen , dan mag hij toch voor zichzelf beslissen : "ik wil geen Marokkanen in mijn kot" ?
Het is toch zijn kot en het is toch hij die betaalt.
Hij zegt toch niet dat Marokkanen in iemand anders zijn kot niet mogen werken hé.
Sommige bevolkingsgroepen hebben nu eenmaal last van hun reputatie.
Ik vraag me trouwens af hoe je iemand kan dwingen wel een Marokkaan te aanvaarden.

brother paul 24 februari 2015 09:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 7552774)
Als een mens al verschillende keren last heeft gehad met Marokkanen , dan mag hij toch voor zichzelf beslissen : "ik wil geen Marokkanen in mijn kot" ?
Het is toch zijn kot en het is toch hij die betaalt.
Hij zegt toch niet dat Marokkanen in iemand anders zijn kot niet mogen werken hé.
Sommige bevolkingsgroepen hebben nu eenmaal last van hun reputatie.
Ik vraag me trouwens af hoe je iemand kan dwingen wel een Marokkaan te aanvaarden.

oh ja als je een negerinneke pakt dan gebeurt het wel dat ze eens een badje pakt, maar enfin.... dat wil niet zeggen dat je moet veralgemen dat alle negerinnekes een badje gaan pakken in uw huis ? Dat wil gewoon zeggen dat dit ene negerinneke nog niet weet dat ze geen badje moet pakken op uw kosten.

alberto 24 februari 2015 09:22

We zullen onze kuis wel zelf doen, wat we zelf doen doen we beter.

lombas 24 februari 2015 09:22

Citaat:

Wie naiëf is of bewust negationist kan het racisme dat heerst nog steeds blijven ontkennen.

Ik ben blij dat je als echte progressief en optimist begint bij de mogelijkheden, de kansen, de opportuniteiten en niet met koude vaststellingen...

Wetenschappelijke studies zijn namelijk zo, zo koud! Driekwart van de Antwerpenaren is tolerant, de welvaart stijgt, de honger gaat de wereld uit... Dat soort vaststellingen laten niets meer over aan de verbeelding!

Je hebt dus groot gelijk om te zeggen dat ondanks de staalharde feiten dat wanneer iemand wat telefoons pleegt, hij warempel als klant dreigt behandeld te worden, er toch nog plaats is voor naïeve racisten!

lombas 24 februari 2015 09:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 7552779)
oh ja als je een negerinneke pakt dan gebeurt het wel dat ze eens een badje pakt, maar enfin....

Mag je er dan mee in kruipen?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be