Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Wie knijpt ze in Harelbeke: seksistisch of humoristisch (https://forum.politics.be/showthread.php?t=214860)

De schoofzak 24 februari 2015 14:27

Wie knijpt ze in Harelbeke: seksistisch of humoristisch

Maatschappelijk aanvaardbaar of niet ?

Een voor jou onbekend meisje, juffrouw of dame echt knijpen, dat is al wat anders dan zo'n affiche, vind ik toch.

titel: ‘Wieleraffiche E3 Harelbeke is seksistisch’
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150224_01546037

Citaat:

Vrouwenorganisaties veroordelen de reclamecampagne voor de wielerwedstrijd E3 Harelbeke. Een wielrenner grijpt daarin naar de billen van het *podiummeisje, een vette knipoog naar de handtastelijke Peter Sagan.

‘De organisatoren gaven ons de instructie de aandacht te trekken, het liefst met iets *pikants’, zegt Jan Pauwels van het West-Vlaamse ontwerp*bureau C-Design, dat de banner ontwierp, in Het Nieuwsblad. ‘Je moet niet choqueren, maar je moet ook niet braaf blijven. Dan gaat je campagne onopgemerkt voorbij.’

De slogan ‘Wie knijpt ze in Harelbeke’ is onder meer een verwijzing naar de grijpgrage handen van de Slovaakse wielrenner Peter Sagan. Die kneep tijdens de podiumceremonie van de Ronde van Vlaanderen 2013 in de billen van bloemenmeisje Maja Leye. Het leidde tot een debat over seksisme, waarna Sagan publiekelijk zijn excuses aanbood.

Dezelfde discussie is gisteren losgebarsten. Het ene kamp vindt de campagne humoristisch, het andere noemt ze vrouwonvriendelijk. ‘Dit is flauwe onderbroekenlol’, zegt nationaal secretaris Vera Claes van de progressieve vrouwenbeweging Zij-kant. Zij krijgt bijval van Femma, de vroegere KAV. ‘Er moet een wielerwedstrijd worden gepromoot, geen lingerieshow’, reageert adjunct-directeur Riet Ory, die de campagne ‘seksistisch en vernederend’ noemt.

Anna List 24 februari 2015 14:28

bijzonder flauw van beide zijden.

Nietzsche 24 februari 2015 14:31

Het is altijd wel opvallend dat veel vrouwen die lid zijn van zulke vrouwenorganisaties zelf de schoonheid niet hebben meegekregen van moeder natuur.

Ondanks dat dit op zichzelf geen argument is is het wel iets om over na te denken. Zijn dit soort organisaties nu oprecht principieel, of is het toch meer afgunst?

Want hoe je hier "seksisme" in kan zien is mij een raadsel, dan ben je toch wel heel erg aan het zoeken.

Rudy 24 februari 2015 14:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7553272)
Maatschappelijk aanvaardbaar of niet ?

Stel de vraag aan het meisje met de mooie billen. Het ene plezier is het andere waard.
Het koersgebeuren interesseert mij niet.

De schoofzak 24 februari 2015 14:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 7553297)
Stel de vraag aan het meisje met de mooie billen. Het ene plezier is het andere waard.
Het koersgebeuren interesseert mij niet.

Dit gaat niet over de koers.
Dit gaat over iets maatschappelijks: is het aanvaardbaar om uit te pakken op het publieke forum, met iets dat een knipoog is naar het seksuele of sensuele ?

We zijn akkoord, denk ik, dat de vrouw geen seksueel lustobject is, en dat vrouwen niet ongevraagd enz. zich alles moeten laten welgevallen. (femme de la rue).

Maar mogen we knipogen ?
Of is dit "Charlie moet dood" ?

.

Klein Licht 24 februari 2015 15:12

Als de vrouw geen seksueel lustobject wil zijn

Wat denkt ze dan dat de reden is dat ze gevraagd wordt als bloemenmeisje?

Rudy 24 februari 2015 15:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7553333)
Dit gaat niet over de koers.
Dit gaat over iets maatschappelijks: is het aanvaardbaar om uit te pakken op het publieke forum, met iets dat een knipoog is naar het seksuele of sensuele ?

We zijn akkoord, denk ik, dat de vrouw geen seksueel lustobject is, en dat vrouwen niet ongevraagd enz. zich alles moeten laten welgevallen. (femme de la rue).

Maar mogen we knipogen ?
Of is dit "Charlie moet dood" ?

.

Schoofzak. Het artikel uit de kwaliteitskrant en waar jij naartoe refereert gaat over vrouw(on)vriendelijkheid.
De verontwaardiging komt uit brede hoek. Dus ook vanuit met wie je als blanke man of vrouw dagdagelijks mee te maken hebt.
Charlie heeft hier niets mee te maken.
Jij bent de topicstarter. Op de koop toe. Je zou beter moeten weten.
Of ben je louter uit op wat goedkope heisa, om nadien je schup af te kuisen,

ViveLaBelgique 24 februari 2015 16:14

Iemand die meedoet aan zijn eigen enquêtes is er op uit om andersluidende meningen te verdringen.

Klein Licht 24 februari 2015 16:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 7553511)
Iemand die meedoet aan zijn eigen enquêtes is er op uit om andersluidende meningen te verdringen.

Ik heb met mijn ene stem het tegenovergestelde geantwoord om zijn vuile streek teniet te doen

Bad Attila 24 februari 2015 17:49

Je had er écht de optie "Je suis Charlie" moeten bijzetten.

Rudy 24 februari 2015 18:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 7553628)
Je had er écht de optie "Je suis Charlie" moeten bijzetten.

bij de VTM kijker ontsnapt de betekenis

Klojo eerste klas 24 februari 2015 19:39

Ochgottekes, dan gaan ze werk hebben want 99% van de TV-reclames zijn nog 'erger' :roll: Tiens, daarover hoor ik 'ze' precies niet zagen ?

kiko 24 februari 2015 21:54

Niet seksistisch.

Wel flauw en puberaal, maar niet seksistisch.

Mambo 24 februari 2015 22:32

Vrouwen zijn graag lustobjecten.
Als ze het niet zijn, zijn ze feministen.

lombas 24 februari 2015 22:32

Of het nu seksistisch is of niet, doet niet bijster veel ter zake.

Het getuigt van absoluut slechte smaak, en dat alleen al verdient er een ontslag hier of ginder.

Mambo 24 februari 2015 22:34

Zeg maar eens tegen een vrouw dat ze je niet opwind.
Haar dag is om zeep.

Rudy 25 februari 2015 12:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 7554125)
Zeg maar eens tegen een vrouw dat ze je niet opwind.
Haar dag is om zeep.

en de uwe ook

JBM 25 februari 2015 12:07

Dit verwijst toch duidelijk naar de heisa omtrent de billenknijp van die ene renner vorig jaar. Lijkt me dus duidelijk een grap te zijn. Of het een goede is moet iedereen zelf maar uitmaken.

Klojo eerste klas 25 februari 2015 12:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JBM (Bericht 7554839)
Dit verwijst toch duidelijk naar de heisa omtrent de billenknijp van die ene renner vorig jaar. Lijkt me dus duidelijk een grap te zijn. Of het een goede is moet iedereen zelf maar uitmaken.

Die kwibussen begrijpen zelfs de bedoeling van het tussen aanhalingstekens zetten van het woord knijpen niet, namelijk het (aan ons kanten toch gebruikte) spreekwoord 'Hij/zij knijpt 'm'..... :roll:
P.s. dat wil zeggen 'ergens bang voor zijn, met de schrik zitten, enz...'

De schoofzak 25 februari 2015 12:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 7553420)
Schoofzak. Het artikel uit de kwaliteitskrant en waar jij naartoe refereert gaat over vrouw(on)vriendelijkheid.
De verontwaardiging komt uit brede hoek. Dus ook vanuit met wie je als blanke man of vrouw dagdagelijks mee te maken hebt.
Charlie heeft hier niets mee te maken.
Jij bent de topicstarter. Op de koop toe. Je zou beter moeten weten.
Of ben je louter uit op wat goedkope heisa, om nadien je schup af te kuisen,

Ik ben van mening dat Charlie er wel degelijk iets mee te maken heeft.

Voor mij is "Charlie" vrije meningsuiting, zelfs al bevalt het sommigen niet, ofwel omdat het geen goede smaak is, ofwel om een andere reden.

Je beledigt me wel, door jouw insinuatie van goedkope heisa.
Want ten slotte geef ik jou ook de gelegenheid om jouw idee hier te plaatsen, èn te verdedigen.

.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be