Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   De Franse invloed reikt tot aan de Belgische vlag. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=215190)

Derk de Tweede 2 maart 2015 19:52

De Franse invloed reikt tot aan de Belgische vlag.

1 Bijlage(n)
Waarom moesten de banen verticaal lopen ?

quercus 2 maart 2015 19:58

Inderdaad! Waarschijnlijk wilden die francofone herrieschppertjes van geen horizontale bannen horen omdat de Vlaamse lamzakken dan een herinnering aan Nederland zouden koesteren. En dat mocht in geen geval!

Derk de Tweede 2 maart 2015 20:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 7561140)
Inderdaad! Waarschijnlijk wilden die francofone herrieschppertjes van geen horizontale bannen horen omdat de Vlaamse lamzakken dan een herinnering aan Nederland zouden koesteren. En dat mocht in geen geval!

Niet voor niets is de Brabançonne van oorsprong een Franstalig lied.

Bovenbuur 2 maart 2015 20:32

Omdat het horizontale ontwerp ergens sterk op lijkt, maar ik weet even niet goed waarop. Ik wed dat het me in zo'n 40-45 minuten wel te binnen schiet. Eerst maar eens mijn zuurkool met braadworst eten.

quercus 2 maart 2015 20:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 7561155)

Tot op heden werd er voor dat heilloos gedrein zelfs geen Nederlandse naam bedacht. Nu, ik heb het eigenlijk liever zo. De Franstaligen zouden wel eens durven denken dat wij die 19-eeuwse schlager leuk vinden.

Spitting Image 2 maart 2015 22:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 7561171)
Tot op heden werd er voor dat heilloos gedrein zelfs geen Nederlandse naam bedacht. Nu, ik heb het eigenlijk liever zo. De Franstaligen zouden wel eens durven denken dat wij die 19-eeuwse schlager leuk vinden.

Dat klopt niet. De Nederlandse tekst is: " teintereintein den ezel kan niet schijijijijten, want zijn hol is toegeplekt met colle..."

Zucht 2 maart 2015 23:11

Juicht bellege juicht want den ezel kan ni schijte want zijn ol is dichtgeplakt met kol.
De keuning zei, ik zal er is in bijte, de keuning beet en den ezel scheet.

Jacob Van Artevelde 3 maart 2015 20:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image (Bericht 7561315)
Dat klopt niet. De Nederlandse tekst is: " teintereintein den ezel kan niet schijijijijten, want zijn hol is toegeplekt met colle..."

Maar quercus had het over de titel van die 19 e eeuwse schlager, die blijkbaar wel érg populair is bij ons :mrgreen:

Ernst Niessen 3 maart 2015 20:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 7561137)
Waarom moesten de banen verticaal lopen ?

Naar verluidt zouden de verticale benen beter contrasteren met de horizontale banen van de Hollandse vlag.

Aannemelijker lijkt echter dat de verticale banen dichter in de buurt kwamen van la tricolore, de vlag van het land dat de drijvende kracht was achter de anarchistische opstand van Gendebien c.s.

Ernst Niessen 3 maart 2015 20:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 7561140)

Volgens de Franstalige revolutionairen moest het Germaanse element uitgeroeid worden. Dat paste dus uitstekend in die opzet.

Ernst Niessen 3 maart 2015 20:31

Citaat:

Ook die negentiende-eeuwse smartlap vertoont - alleen al vanwege die naam - een grote overeenkomst met de Franse pendant, la Marseillaise.

De strofes zijn in de loop van de tijd gekuist en ontdaan van de oorspronkelijke, rancuneuze en naar kruitdampen ruikende teksten, die 'musclé' moesten overkomen.

Authentiek hoefden de vlag en het volkslied derhalve niet te zijn; de Zuidelijke Nederlanden moesten immers geannexeerd worden.

Bovenbuur 3 maart 2015 21:24

Citaat:

Het Wilhelmus is overigens gebaseerd op de melodie van een Frans lied dat door het Spaanse leger werd gezongen.

Bad Attila 4 maart 2015 15:35

Voila sie, weer eens een super-belangrijk probleem dat opgelost is geraakt dankzij de inbreng van de forummers van P.be!

Ernst Niessen 5 maart 2015 18:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 7562682)
Het Wilhelmus is overigens gebaseerd op de melodie van een Frans lied dat door het Spaanse leger werd gezongen.

... van oorsprong een Frans spotliedje op katholieken, waarschijnlijk in zwang gekomen door de hugenoten.

Het lijkt mij dat dit niet door het Spaanse leger werd gezongen. ;-)

Bovenbuur 5 maart 2015 19:24

Ik leer elke dag iets.

Derk de Tweede 5 maart 2015 20:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 7562682)

Dat klopt, de tekst is echter hoogst waarschijnlijk van de Vlaming Filips van Marnix van Sint-Aldegonde.

Hollander 5 maart 2015 21:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 7564662)
Dat klopt, de tekst is echter hoogst waarschijnlijk van de Vlaming Filips van Marnix van Sint-Aldegonde.

hey die leg hier in de kerk juh

edwin2 7 maart 2015 18:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen (Bericht 7562622)
Volgens de Franstalige revolutionairen moest het Germaanse element uitgeroeid worden. Dat paste dus uitstekend in die opzet.

En dat is ze ook aardig gelukt!

Shadowke 7 maart 2015 18:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 (Bericht 7566790)
En dat is ze ook aardig gelukt!

in Wallonië is het idd gelukt.
het Waals, een germaanse taal, is er uitgeroeid.

edwin2 7 maart 2015 18:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 7566797)
in Wallonië is het idd gelukt.
het Waals, een germaanse taal, is er uitgeroeid.

Ik heb dat ook nooit begrepen...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be