![]() |
De Croo: "Het is de regering die de wetten en de KB's maakt"
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/vi...tiek/1.2263769: De Croo: "Het is de regering die de wetten en de KB's maakt. Dat is logisch."
Heeft De Croo al van de scheiding der machten gehoord dat het parlement de wetten maakt en de regering die uitvoert? De scheiding van uitvoerende en wetgevende macht begint steeds meer een lachertje te worden. Hoe valt dit op te lossen? |
In het parlement mag men enkel nog vraagjes stellen aan de ministers. Elk jaar op nieuw dezelfde. Iemand die met een nieuwe vraag weet voor de dag te komen schopt het tot fractieleider. Diegene die het meeste vragen stelt krijgt een goede beoordeling van de gesubsidieerde gazetten als dank voor de bladvulling. Om de vraag mondeling te mogen stellen moet men eerst cursus volgen. Meestal geraakt men pas op dat niveau als men een tweede keer verkozen wordt en al die moeite niet voor niets is.
|
Er zijn wel degelijk voordelen aan de procedure van het wetsvoorstel. Je moet niet langs de Raad van State, en de looptijd is substantieel korter.
Aan de andere kant heb je niet het voordeel van het structurele IKW. En uiteindelijk stop je het dan in de programmawet onder het mom dat er een begrotingsimpact is. |
Citaat:
. |
Letterlijk zegt De Croo: " het is de regering die wetten en de KB's NEEMT."
De redactie maakt van die "neemt" "maakt". In 'nemen' verstaat men ' overnemen, uitvoeren'. Dat is heel wat anders dan 'maken'. Trouwens is het het recht van een regering om KB's en wetsvoorstellen te maken en aan het parlement voor te leggen. Wat voor een riooljournalistiek van de VRT. En de OP'er neemt die (foutieve) quoot klakkeloos over zonder zelfs naar de beelden gekeken te hebben. |
Citaat:
|
Het parlement stemt de wetten: keurt ze goed of af. Dat is iets anders dan ze voor te dragen.
Als het parlement een wet stemt, moet de regering die uitvoeren. |
Ik zal hier eens de onderwijzer uithangen:
Als een minister 'iets' voorlegt ter stemming om er een wet van te maken in het parlement, dan heet dat een 'wetsontwerp'; als een parlementair 'iets' dergelijks voorlegt, dan heet dat een 'wetsvoorstel'. Raar, maar verder is er geen verschil tussen die twee. Verder is het aan de ministers om kb's en mb's op te stellen, maar die moeten strikt binnen de betreffende wetten liggen. Ter illustratie geef ik het art 1 van de verkeerswet (en dat is niet de zogenaamde wegcode ... bla bla .... ) Citaat:
|
Citaat:
Wetsontwerpen = IKW -> eerste lezing -> advies financiën -> raad van state -> inspectie fin. -> IKW2 -> tweede lezing -> besluit (via DAB, Kern en Raad) -> indiening parlement -> commissiezitting -> plenaire stemming Wetsvoorstel = (fractieoverleg) -> in overweging name -> commissiezitting -> plenaire stemming Met een wetsontwerp ben je meestal vertrokken voor 1 tot 1,5 jaar. Een wetsvoorstel kun je er gemakkelijk op 6 maanden doorkrijgen. En de rest prop je dus, zoals ik zei, in de programmawet. |
In elk geval vakbonden moeten hun plaats kennen, zij staan in voor de rechten van hun leden, en zijn niet verantwoordelijk voor de grote bestuurslijnen van een land. Integendeel moesten wij de recepten van de vakbond toepassen gaan we allemaal recht de dieperik in.
Wat ze wel mogen doen, dat is inderdaad voorstellen indienen via hun lobby kanalen van wetteksten die inderdaad hun principes huldigen. Wat ze ook mogen doen is voorstellen maken naar de bevoegde ministers en het werk van de kabinetten aanvullen met hun toets. Wat ze ook mogen doen is wetten laten ammenderen door hun lobbyisten. Dus dat moet allemaal kunnen. Maar in feite moeten zij inderdaad niet het werk van de ministers doen en ook niet het beleid bepalen. En zeker niet met een toontje babbelen dat het zo moet zijn of anders dat het land plat gaat blabla |
Citaat:
Citaat:
Als dat kon was er tenminste één voorbeeld gegeven van de manier waarop de burger de mechanismen van de macht kan bespelen. Het boek valt nogal duur uit voor burgers die zelfs gedwongen moeten worden om te gaan stemmen. Ik heb het wel al j�*ren in mijn bezit, maar de mechanismen van de macht bespelen heb ik niet geleerd door het te lezen. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
VLD en SPA 23% N-VA en MR 18% Belgique is geen democratie maar een particratie. Het parlement is niet alleen een knopjesdrukmachine, dankzij "paars" bevolken 25% onverkozen knopjesdrukkers het parlement. |
Wij weten allen heel goed wat De Croo feitelijk bedoelde. En hij had nog gelijk ook.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:22. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be