![]() |
Theo Francken zit niet stil
Staatssecretaris Francken is een bezige bij.
Sinds begin deze maand moeten asielzoekers die een verblijfsvergunning aanvragen daar 160 tot 220 euro voor betalen. Wat extra budget geeft om aan een efficiënter terugkeerbeleid te kunnen werken. Op 2 maart tekende hij met Kazachstan een akkoord om illegale Kazachen zo snel en efficiënt mogelijk terug te kunnen sturen. Dit gebeurde op Zaventem aangezien Francken meteen hierna voor drie dagen naar Kosovo vloog. Hij vloog naar daar om in kranten, tv- en radiostudio's de Kosovaren op te roepen niét naar België te komen. Klaarblijkelijk zou hij ook gezegd hebben dat België elke week een vlucht met Kosovaren terugstuurt. Dat lijkt me nogal straf, maar als dat werkt om mensen weg te houden is dat alleen maar goed. Wie niet komt, hoeft men ook niet weg te sturen natuurlijk. En gisteren ondertekende hij met Nigeria een akkoord waarin het land toezegde om volledig mee te werken bij het overnemen van illegale onderdanen. Een bezoek aan Marokko zit in de pijplijn om het land te overtuigen illegale criminelen die hier in de gevangenis zitten terug te nemen. Ook het geleuter over minder repatriëringen afgelopen jaar in vergelijking met 2013 is compleet uit de lucht gegrepen. In 2013 werden 3.167 illegalen gerepatrieerd. Vorig jaar waren dat er 2.586. 800 van hen zijn van november en december. Dat is op maandbasis meer dan een verdubbeling. In januari en februari van dit jaar waren dat er maandelijks 480 en men hoopt dat dit blijft stijgen. Dat zou allicht uitkomen op zo'n 6000 mensen op jaarbasis. Dikke duim en verder doen zeg ik. |
Theo Francken zit niet stil
Staatssecretaris Francken is een bezige bij.
Sinds begin deze maand moeten asielzoekers die een verblijfsvergunning aanvragen daar 160 tot 220 euro voor betalen. Wat extra budget geeft om aan een efficiënter terugkeerbeleid te kunnen werken. Op 2 maart tekende hij met Kazachstan een akkoord om illegale Kazachen zo snel en efficiënt mogelijk terug te kunnen sturen. Dit gebeurde op Zaventem aangezien Francken meteen hierna voor drie dagen naar Kosovo vloog. Hij vloog naar daar om in kranten, tv- en radiostudio's de Kosovaren op te roepen niét naar België te komen. Klaarblijkelijk zou hij ook gezegd hebben dat België elke week een vlucht met Kosovaren terugstuurt. Dat lijkt me nogal straf, maar als dat werkt om mensen weg te houden is dat alleen maar goed. Wie niet komt, hoeft men ook niet weg te sturen natuurlijk. En gisteren ondertekende hij met Nigeria een akkoord waarin het land toezegde om volledig mee te werken bij het overnemen van illegale onderdanen. Een bezoek aan Marokko zit in de pijplijn om het land te overtuigen illegale criminelen die hier in de gevangenis zitten terug te nemen. Ook het geleuter over minder repatriëringen afgelopen jaar in vergelijking met 2013 is compleet uit de lucht gegrepen. In 2013 werden 3.167 illegalen gerepatrieerd. Vorig jaar waren dat er 2.586. 800 van hen zijn van november en december. Dat is op maandbasis meer dan een verdubbeling. In januari en februari van dit jaar waren dat er maandelijks 480 en men hoopt dat dit blijft stijgen. Dat zou allicht uitkomen op zo'n 6000 mensen op jaarbasis. Dikke duim en verder doen zeg ik. |
Citaat:
|
Citaat:
Ongelooflijk. . |
Citaat:
Hij geeft de indruk echt wel goed bezig te zijn, neemt actie en sluit nieuwe overeenkomsten af met andere landen. En minstens even belangrijk : hij doet dat allemaal op een manier die door niemand kan worden neergezet als vlaams blok praat. Hij pakt het aan op een manier die Maggie De Block ook hanteerde : de juiste. De grootste uitdaging zal een bilateraal akkoord zijn met marokko. Dat lukte tot hiertoe nog niemand van zijn voorgangers. Als dat hem zou lukken, zal hij echt het verschil maken. |
Citaat:
de start is enkel als 'slecht' aangekomen bij de linkse kerk die er zich in verkneukelde om die oude vu-senator af te schilderen als een Blokker. En zoiets waait natuurlijk voorbij. Het was dan ook niet meer dan een receptie op een gemeentehuis. Idem dito voor zijn typering van de economische inbreng van andere nationaliteiten. Is hij nu goed bezig ? Hij komt geregeld in het nieuws. Met verwezenlijkingen van dingen die de mensen graag horen. Zoals die afspraken met landen om illegalen terug te nemen. Daarmee in de pers komen is goed. De manier waarop Maggie daarmee in de pers gezet werd, dus veel massaler, is nog wat anders. Hij kan het wel goed uitleggen op tv. Zichtbaar met goede dossierkennis. Een akkoord met Marokko zou technisch zeer puik zijn, maar slechts evenveel of even weinig aanslaan bij de grote kiezersmassa. Mijn besluit: Hij boost niet zoals (met hulp ...) Maggie booste, maar hij komt wel in beeld als een blijver voor Vlaams-Brabant. Net als vele anderen, is hij bezig met de nva en met zichzelf te verankeren. . |
En Knack kan dan over dit beleid enkel als kop zetten: "'Grote Marokkaanse gemeenschap is een meerwaarde'"
Dit zegt meer over het gebrek aan kwaliteit bij Knack dan over het beleid van Francken. (Mikt de redactie van Knack in feite op de Groen! kiezers die nog wat bomen willen laten omzagen om papier te maken?) |
Ik denk niet dat migratie ooit zo is aangepakt in dit land. Dit is wat we willen zien en dit is de kracht van verandering.
|
Citaat:
Er komt hier jaarlijks een veelvoud daarvan binnen via gezinshereniging, veelal quasi analfabeten waar geen enkele vraag naar is , waarvan de kans op een positieve bijdrage via "gaan werken" zo goed als nihil is en een leven op onze kosten meer dan waarschijnlijk . |
Citaat:
Maar het zorgt er tegelijkertijd ook voor dat het aanzuigeffect vermindert. Het aanzuigeffect dat gecreëerd werd door de massale regularisaties onder Verhofstadt. |
Citaat:
Feit blijft natuurlijk dat er nog altijd meer mensen binnenkomen dan vertrekken. Maar we zijn nog maar vijf maanden ver in deze legislatuur. Heb wat geduld. |
Citaat:
Men keerde vrijwillig terug: - ticket werd betaald - ze kregen een sommetje geld mee - na hun vakantie in thuisland kwamen ze weer terug. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar Marokko zal inderdaad de echte testcase zijn. En, eerlijk gezegd, ik maak mij geen illusies, dat land zal wel veel beloven, mooie afspraken op papier zetten, en daarna in de praktijk alles saboteren. Zoals steeds, zou ik durven stellen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Soms is de kracht van de Verandering, gewoon verder doen, daar is niks verkeerds mee. |
Citaat:
|
Citaat:
Voor het overige, wees gerust, Francken zal ook criminelen regulariseren, en we zullen wel zien wat hij met Marokko bereikt. Maggie heeft inderdaad eerder gefocust op Algerije dan op Marokko maar daar is een zeer eenvoudige reden voor: Algerijnen (of valse Marokkanen die zich als Algerijnen voordoen) wegen in aantallen even zwaar als Marokkanen. Dat is een beleidskeuze dat even verdedigbaar is als die van Francken. Je moogt als fanboy blijven optreden, hoor, en ondanks alles de waarheid negeren, maar de feiten zijn nu eenmaal wat zij zijn. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:38. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be