andev |
20 maart 2015 16:41 |
De Franse televisiezender France 2?
Hebben die niet genoeg aan de "racisme"perikelen in hun eigen landje? Aan het plezier dat zovele Fransen, vooral in de grote steden, genieten van de multiculturele aanwas die hun maatschappij de laatste jaren kent, met hun cité's, hun schotelantenne-buildings, hun... enz
Ook in Frankrijk lopen er al een tijdje gewapende militairen rond op gevoelige plaatsen. Maar dat zal zijn voor de "couleur locale" of omdat ze zo leuk staan in het straatbeeld...
Wanneer je ziet hoe het er in vele van "hun" landen aan toe gaat met hun respect voor andere, kleur, religie whatever, waar halen die lieden de pretentie de rest van de wereld de les te spellen? In de mode ?
Citaat:
De Franse televisiezender France 2 zond woensdag een reportage uit over de optocht van de ‘Zwarten’ of ‘Noirauds’ in de Brusselse straten. Journalist François Beaudonnet stelde zich heel wat vragen bij de traditie en trof tot zijn verbazing minister van Buitenlandse Zaken Reynders in het gezelschap aan. ‘Kan de Belgische minister van Buitenlandse Zaken zich in het zwart schminken zonder Afrika te choqueren’, vroeg de journalist zich af.
Toen Andrew Stroehlein, de Europese mediadirecteur van Human Rights Watch, de beelden onder ogen kreeg, vroeg die zich op Twitter af op de positie van Reynders nog houdbaar is. ‘Een aantal van zijn collega’s zal hem niet langer willen ontmoeten?’, aldus Stroehlein. U raadt het al: de woorden racisme en kolonialisme vlogen Reynders nadien om de oren.
Raciale dementie
Ook de Nigeriaanse schrijfster Chika Unigwe haalde op Twitter hard uit naar Reynders. Unigwe behaalde een postgraduaat aan de KU Leuven en doctoreerde aan de Universiteit van Leiden. Ze woonde 15 jaar in Turnhout, maar verhuisde onlangs naar de VS.
‘In elk ander land ter wereld zou Reynders ontslag moeten nemen’, aldus Unigwe op Twitter. ‘Er is niets veranderd sinds Leopold’ en ‘In België heerst een vorm van raciale dementie’, klonk het nog . In een gesprek met dS Avond zegt de schrijfsters dat anno 2015 geen enkele politicus zich nog zou mogen verkleden als blackface.
‘Blijkbaar is er in België weinig historisch besef en snapt men een aantal gevoeligheden niet. België is op veel vlakken progressief, zoals inzake euthanasie en homorechten. Maar als het op racisme aankomt, lijken de Belgen een raciale dementie te hebben. Mensen weten niet meer wat mag en niet mag in 2015’, zegt de schrijfster.
Volgens Unigwe is het goede doel geen excuus om verkleed als blackface over straat te lopen. ‘Dat is vernederend en getuigt van weinig respect voor de zwarte mensen.’
Wie zijn de Noirauds?
Maar is de traditie wel racistisch van oorsprong? Op de website van de stad Brussel wordt ‘Les Noirauds’ omschreven als een sympathiek initiatief dat een woordje uitleg verdient omdat het anders misschien een beetje verkeerd begrepen wordt.
De ‘Noirauds’ vragen financiële steun voor hun vzw die zich inzet voor arme kinderen. Dat doen ze in een bijzonder folkloristisch kostuum: ze dragen een hoge witte hoed, een zwarte jas, een broek met felle kleuren, klinkende kettingen en heleboel snuisterijen. Maar het meest opvallend is hun zwart geschminkte gezicht.
De vereniging werd opgericht in 1876 om een Brusselse crèche van het bankroet te redden. Omdat in die periode de ontdekking van Afrika enorm tot de verbeelding sprak, leek het de oprichters een goed idee om zich te verkleden als ‘Afrikaanse edelman’ om de anonimiteit van de inzamelaars te bewaren.
De ‘Noirauds’ zijn vaak mensen uit de gegoede burgerij. In 1959 aanvaardde prinses Paola het erevoorzitterschap van de liefdadigheidsorganisatie.
Is de traditie racistisch?
Volgens Rob Belemans van het Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed is de optocht een traditie zoals we er in Vlaanderen zo vele hebben. ‘Bij die tradities hoort een aankleding die vaak niet meer eigentijds is, maar wel de charme van de traditie uitmaakt. Het herinnert ons eraan dat we vroeger op een andere manier feest vierden.’
De traditie van ‘Les Noirauds’ als racistisch bestempelen vindt Belemans kort door de bocht. ‘Het gaat hier om een lange traditie, een manier om geld in te zamelen voor een goed doel. Dat kan je toch moeilijk veroordelen?’.
Al begrijpt Belemans wel de gevoeligheid. ‘Maar wat voor de ene normaal is, kan voor iemand anders beledigend overkomen. Het is niet omdat iets niet begrepen wordt, dat we het massaal moeten veroordelen’, aldus Belemans.
Jean-Pierre Buyl, lid van de vereniging, is het evenmin eens met de racistische connotatie die de groep nu krijgt. ‘De zwarte gezichten zijn er om de anonimiteit van de leden te bewaren, zodat ze niet herkend worden door de mensen met wie ze normaal op restaurant gaan’, klinkt het in La Libre Belgique.
Hypocriet
Belemans vindt de storm van protest die nu opsteekt, ook een beetje hypocriet. ‘De voorbije jaren was er geen kritiek en leek niemand een probleem te hebben met “Les Noirauds”, maar nu een minister van Buitenlandse Zaken eraan meedoet, moet er schande gesproken worden.’
Volgens Belemans lijkt het voor de critici vooral een probleem dat Reynders aan de optocht deelnam, eerder dan de manier waarop de traditie in leven wordt gehouden. ‘Ik heb het gevoel dat men Reynders hier als schietschijf gebruikt’.
Een vergelijking met zwarte piet is volgens Belemans ook niet aan de orde. ‘Bij Les Noirauds loopt iedereen op dezelfde manier gekleed en heeft iedereen dezelfde rol. Ik zie niemand die een andere domineert’, aldus Belemans.
Ook de vorige en de huidige burgemeesters van Brussel, Freddy Thielemans en Yvan Mayeur, trokken al als ‘zwarte’ door de stad. Toen maakte niemand bezwaar.
Een gebrek aan empathie?
Wouter Van Bellingen van het Minderhedenforum heeft dan weer minder begrip voor de actie van Reynders. ‘Dit is ongepast en wijst op een totaal gebrek aan empathie voor de gekleurde medemens. Zeker voor een minister van Buitenlandse Zaken, toch ons uithangbord in het buitenland, kan dit niet’, aldus Van Bellingen in Het Laatste Nieuws.
Volgens Van Bellingen dost Reynders zich blijkbaar liever uit als zwarte piet dan internationale afspraken te maken over een actieplan tegen racisme.
Ook Unigwe is niet onder de indruk van het argument dat de traditie in oorsprong niet racistisch was. ‘De swastika had jarenlang ook een andere betekenis in het boeddhisme, maar sinds het nazisme is er toch niemand meer die het in zijn hoofd haalt om met een swastika over straat te lopen?’
Gebrek aan zwarte politieke stem in België
Volgens Unigwe is Didier Reynders intelligent genoeg om de impact van zijn daden in te schatten. ‘Hij zal zijn blackface-foto heus niet op tafel zetten als Obama op bezoek komt.’
‘Het probleem is dat de zwarte Belgen geen politieke stem hebben. In gelijk welk ander westers land zou de politieke carrière van Reynders over zijn na dit incident, maar in België passeert dit. Zonder politieke consequenties. Er volgen zelfs geen excuses van Reynders.’
|
|