Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   taxi -tegenover zwartwerker . (https://forum.politics.be/showthread.php?t=216241)

vlaams realist 23 maart 2015 16:26

taxi -tegenover zwartwerker .

In "binnenland" geplaatst .
Terwijl er geen "binnenlandse" chauffeur is .
De stoute taxi -bestuurders vormen heus wel een monopoly .
Uber is heus wel een soort zwartwerken .

Boduo 23 maart 2015 16:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist (Bericht 7585871)
In "binnenland" geplaatst .
Terwijl er geen "binnenlandse" chauffeur is .
De stoute taxi -bestuurders vormen heus wel een monopoly .
Uber is heus wel een soort zwartwerken .

Uber is een organisatie voor zwartwerk: inderdaad.
In heel wat grote steden bestaat er véél zwart "taxi" werk.
Als je bv in een hotel een taxi bestelt om je naar de luchthaven te brengen dan is dat dikwijls zo'n zwartwerker. Hij is een ietsje goedkoper dan de officiële taxichauffeur en nadat hij z'n klant heeft afgezet, verdwijnt hij in het niets.
Eigenlijk corrupt.

De schoofzak 24 maart 2015 09:44

Gaan we het goedkeuren dat witte bouwvakkers andere bouwvakkers (vb. een bruggepensioneerde die iets in het zwart doet) gaan opsporen, afkloppen, hun materiaal vernietigen .... ?

Gaan de taxi-chauffeurs straks ook lifters aanvallen ?

Gaan we carpoolen bevorderen voor woonwerk-verkeer, maar verbieden voor andere zaken ?

Wat is dat voor een zootje, die Brusselse taxi-chauffeurs ?

Uber, couch surfen ... allemaal nieuwe hedendaagse initiatieven: maar gaan we behoudsgezind alles wat nieuw is verbieden ?

.

circe 24 maart 2015 09:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7586574)
Gaan we het goedkeuren dat witte bouwvakkers andere bouwvakkers (vb. een bruggepensioneerde die iets in het zwart doet) gaan opsporen, afkloppen, hun materiaal vernietigen .... ?

Gaan we carpoolen bevorderen voor woonwerk-verkeer, maar verbieden voor andere zaken ?

Uber, couch surfen ... allemaal nieuwe hedendaagse initiatieven: maar gaan we behoudsgezind alles wat nieuw is verbieden ?

.

Je hebt een serieus punt.

SMI94 24 maart 2015 10:08

Citaat:

.

Goedkeuren dat taxi-chauffeurs überchauffeurs afkloppen of toelaten dat een dienst alle wetgevingen, regels en procedures aan zijn laars lapt en zo een héle sector ondermijnt en potentieel broodroof pleegt zijn anders wel twee héél verschillende zaken zou ik zo denken...

Zeus 24 maart 2015 10:15

Citaat:

.

Het geweld keur ik niet goed. Maar zolang Über-chauffeurs geen belastingen en sociale bijdragen betalen, moet het verboden worden.

Stel dat jij een bouwbedrijfje hebt en braaf je sociale bijdragen en belastingen betaalt. Op een dag lanceert een ander bouwbedrijf een app met een onderaannemer-on-demand systeem, waarbij het bedrijf een deels van de opbrengsten van die onderaannemer afroomt. Geen van beide betaalt sociale bijdragen noch belastingen. Je verliest uiteraard klanten, want die andere firma werkt onder de prijs.

Laat maar varen want het is vernieuwend?

Bobke 24 maart 2015 11:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7586596)
Het geweld keur ik niet goed. Maar zolang Über-chauffeurs geen belastingen en sociale bijdragen betalen, moet het verboden worden.

Stel dat jij een bouwbedrijfje hebt en braaf je sociale bijdragen en belastingen betaalt. Op een dag lanceert een ander bouwbedrijf een app met een onderaannemer-on-demand systeem, waarbij het bedrijf een deels van de opbrengsten van die onderaannemer afroomt. Geen van beide betaalt sociale bijdragen noch belastingen. Je verliest uiteraard klanten, want die andere firma werkt onder de prijs.

Laat maar varen want het is vernieuwend?

Ik dacht dat reeds veel bouwwerven met onderaannemer-on-demand systemen werken.

Klein Licht 24 maart 2015 13:21

Weer typisch dat die loemperikken zichzelf in gevaar brengen door ze zelf af te kloppen.

Veel slimmer zou volgens mij zijn ze ergens in een put/afgrond te laten rijden dmv de juiste adresgegevens. Als die diep genoeg is zal het een tijdje duren voor Uber de val kan lokaliseren en iedereen waarschuwen

Coekie 24 maart 2015 14:33

Waarom zou een uber-chauffeur een zwartwerker moeten zijn? Gezien de betalingen gebeuren via controleerbare systemen als pay pal lijken de inkomsten me zelfs vrij makkelijke te controleren door de fiscus.

Boduo 24 maart 2015 15:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SMI94 (Bericht 7586591)
Goedkeuren dat taxi-chauffeurs überchauffeurs afkloppen of toelaten dat een dienst alle wetgevingen, regels en procedures aan zijn laars lapt en zo een héle sector ondermijnt en potentieel broodroof pleegt zijn anders wel twee héél verschillende zaken zou ik zo denken...

Ik ben het volledig eens.

Boduo 24 maart 2015 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Coekie (Bericht 7586848)
Waarom zou een uber-chauffeur een zwartwerker moeten zijn? Gezien de betalingen gebeuren via controleerbare systemen als pay pal lijken de inkomsten me zelfs vrij makkelijke te controleren door de fiscus.

"Controleerbaar" ?
Worden ze effektief gecontroleerd ???
Bij de fiscus hebben ze te weinig personeel om het "gewone" werk te doen.
Dat nu extra erbij ???

Xenophon 24 maart 2015 16:04

Hopelijk bewapenen de UBER-taxi's - zeg ik dat zo juist? - zich, om het vege lijf te beschermen.

Als de politie zoals gewoonlijk niet optreed, dan moeten ze het zelf doen nietwaar.

Sukkelaar 24 maart 2015 16:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 7585885)
Uber is een organisatie voor zwartwerk: inderdaad.
In heel wat grote steden bestaat er véél zwart "taxi" werk.
Als je bv in een hotel een taxi bestelt om je naar de luchthaven te brengen dan is dat dikwijls zo'n zwartwerker. Hij is een ietsje goedkoper dan de officiële taxichauffeur en nadat hij z'n klant heeft afgezet, verdwijnt hij in het niets.
Eigenlijk corrupt.

Maar is het inderdaad een organisatie die zwart werkt? Ik dacht dat er al gesprekken waren om Uber te regulariseren

Heten Tsjeef 24 maart 2015 16:13

UBER: Zeer goed initiatief indien hier dringend een wettelijk kader voor gecreëerd wordt. Als dit in andere landen kan, waarom in B niet?

Ik stel me soms vragen bij de massa's officiele taxi's in ons landje. Ik ken wel enkele maatschappijen hier in de buurt die er niet voor terugdeinzen om in wagens te rijden zonder meter/rijden zonder de meter op te zetten/chauffeurs int zwart te laten rijden.

Als de maatschappijen (vooral in Brussel vermoed ik) zo hard gekant zijn tegen deze nieuwe manier van bedrijfsorganisatie zouden ze eerst eens in hun eigen organisatie moeten kijken hoe ze het effectiever, klantvriendelijker en vooral goedkoper moeten kunnen doen.

Sukkelaar 24 maart 2015 16:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Coekie (Bericht 7586848)

Zo denk ik er ook over.

Klojo eerste klas 24 maart 2015 16:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar (Bericht 7587023)
Maar is het inderdaad een organisatie die zwart werkt? Ik dacht dat er al gesprekken waren om Uber te regulariseren

'regulariseren' wil meestal zeggen dat het nog niet wettelijk is, hé ;-)

Pericles 24 maart 2015 16:32

Citaat:

.

Taxichauffeurs betalen voor een vergunning , ze betalen BTW sociale lasten en belastingen en een BA verzekering voor betaalend personenvervoer kost makkelijk een paar duizend euro per jaar .
Die van Uber betalen nougabollen en de regering doet niets.
Mocht ik taxichauffeur zijn dan zou ik er misschien op de duur ook beginnen op kloppen .
Uber is zo illegaal als maar kan zijn, al was het alleen maar omwille van het feit dat hun "chauffeurs" de verplichtte vergunning niet hebben en de verplichtte en zeer dure BA verzekering voor betalend personenvervoer niet hebben.

Xenophon 24 maart 2015 17:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 7587065)
Taxichauffeurs betalen voor een vergunning , ze betalen BTW sociale lasten en belastingen en een BA verzekering voor betaalend personenvervoer kost makkelijk een paar duizend euro per jaar .
Die van Uber betalen nougabollen en de regering doet niets.
Mocht ik taxichauffeur zijn dan zou ik er misschien op de duur ook beginnen op kloppen .
Uber is zo illegaal als maar kan zijn, al was het alleen maar omwille van het feit dat hun "chauffeurs" de verplichtte vergunning niet hebben en de verplichtte en zeer dure BA verzekering voor betalend personenvervoer niet hebben.

En toch lijkt dat goed te werken, dat uberding.

Pericles 24 maart 2015 17:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7587110)
En toch lijkt dat goed te werken, dat uberding.

Natuurlijk , als je alles wat ik hierboven vermelde niet betaalt dan kan je aan 30 procent van de prijs werken. :-D

Xenophon 24 maart 2015 17:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 7587161)
Natuurlijk , als je alles wat ik hierboven vermelde niet betaalt dan kan je aan 30 procent van de prijs werken. :-D

Iedereen zou dus beter het Uber-voorbeeld volgen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be