circe |
26 maart 2015 12:43 |
Apart onderwijs in Sint Niklaas
http://www.tvoost.be/nl/2015-03-24/s.../#.VRPvwPyG9HU
Citaat:
Sint-Niklase scholen gaan voor gelijke kansen in onderwijs
Ieder kind zou gelijke kansen moeten krijgen in het onderwijs. Maar in de realiteit is dit vaak niet het geval. Want één kind op drie dat opgroeit in een kwetsbaar gezin, verlaat de schoolbanken zonder diploma. De scholen in Sint-Niklaas werken aan gelijke kansen en hebben hun ervaringen nu gebundeld in een inspiratiemap, die andere Vlaamse scholen op de goede weg moeten helpen.
|
Wat moet ik hierbij voorstellen? Vermits nu blijkbaar geen gelijk onderwijs wordt geboden, zullen "kansenkinderen" nu apart onderwijs krijgen? Blijkbaar is het niet behalen van een diploma dus een gevolg van discriminatoir onderwijs? En hebben degenen die wel een diploma behaalden onterecht verkregen kansen gekregen?
Enfin, ik stel voor (en dat zeg ik al jaren) dat vooral Nederlandsonkundige kinderen eerst APART een paar jaar taalbad onderwijs krijgen. Apart dus, zonder dat de Vlaamse kinderen twee jaar met hun vingers moeten draaien, waarna ze mogelijkerwijze terug in het reguliere onderwijs kunnen komen. Tenzij men natuurlijk volledige apartheidsonderwijs voor "gelijke kansen" wil creëren.
Of hoe moet ik het anders zien? Janneke en Mieke dit een dag in het hok moeten blijven zitten tot Mohammed, Cindy en en Fatima zijn bijgebeend?
|