http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-a...ngen-a2266781/
ANTWERPEN VANDAAG
JUF DE BLOKKENDOOS VRIJGESPROKEN VOOR AANRANDING KLEUTERS
"Ik eis excuses voor valse beschuldigingen"
Magalie Alpaerts is zichtbaar opgelucht na de uitspraak. - Foto Kristof Aerts
Magalie Alpaerts is zichtbaar opgelucht na de uitspraak. - Foto Kristof Aerts
Magalie Alpaerts kon zich géén beter geschenk voor haar 25ste verjaardag wensen. Na een lijdensweg van bijna twee jaar heeft de raadkamer in Antwerpen haar buiten vervolging gesteld voor de verkrachting en aanranding van kleuters in school De Blokkendoos. "Ik ben enorm opgelucht", reageerde Magalie. "Nu wil ik wel excuses van die ouders die mij vals beschuldigd hebben."
KRISTOF AERTS
Kleuterschool De Blokkendoos in de Antwerpse wijk Kiel sloot in 2013 een week voor het einde van het schooljaar de deuren. Drie ouderparen hadden een klacht wegens verkrachting en aanranding tegen juf Magalie ingediend. Die klacht leidde tot een ware hysterie aan de schoolpoorten. Na de zomervakantie ging de school terug open, maar de stad Antwerpen veranderde de naam in Creatopia.
Het Antwerpse gerecht heeft de zaak onderzocht, maar op het einde van de rit zijn er géén aanwijzingen van schuld gevonden. De raadkamer heeft Magalie Alpaerts gisteren officieel buiten vervolging gesteld.
Magalie heeft zich altijd ver weg uit de media gehouden. Nu het zwart op wit staat, wil én kan ze haar onschuld uitschreeuwen. "Ik sta nog te trillen op mijn benen", lacht Magalie die nu voor de stad werkt in het project Buurtsport. "Dit is een enorme opluchting. In de voorbije twee jaren ben ik vaak ingestort en heb ik erg diep gezeten. Emotioneel was het heel moeilijk. Tot op de laatste zitting bleven die ouders hun klachten volhouden. Ook al is er nooit iets gebeurd. Dat vond ik het ergste."
Brede glimlach
Het contrast kon dat ook niet groter zijn. Bij de behandeling voor de raadkamer een maand geleden liep Magalie na de confrontatie met de ouders nog huilend de rechtszaal uit. Gisteren bij de uitspraak straalde ze. Met een brede glimlach van opluchting, van rechtvaardigheid.
"Ik stond er ook niet alleen voor. Er waren ouders van kleuters uit mijn klas die wel achter mij stonden en die mij gesteund. Ik heb kaartjes en tekeningen gekregen. Dat heeft mij geholpen."
Magalie heeft zelf een klacht ingediend tegen de klagende ouders. "Voor een lasterlijke aangifte", legt haar advocate Annick Hagemans uit. "We eisen een morele schadevergoeding van 10.000 euro. Nu de buitenvervolgingstelling een feit is, moet het parket beslissen wat daar mee moet gebeuren."
"Nu wil ik dat die ouders zich verontschuldigen en dat mijn schade vergoed zal worden", zegt Magalie. "Door deze klacht ben ik wel mijn job kwijtgeraakt. Voor de klas staan, heb ik altijd graag heb gedaan, maar bij Buurtsport zit ik ook goed. Ik haal er ook veel voldoening uit."
De advocaat van zes ouders moet de uitspraak nog met zijn cliënten bespreken. "Maar ik acht de kans dat er beroep wordt aangetekend zeer reëel", geeft meester Abderrahim Lahlali mee. "Volgens ons zijn die aanwijzingen van schuld er wel." In geval van beroep komt het dossier voor de kamer van inbeschuldigingstelling.
10 000 is veel te weinig . Dat zijn geen 5 maandlonen .
De klagers waren met velen , nu mogen ze ook eens voelen wat hun gedrag veroorzaakt .