Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   duur (https://forum.politics.be/showthread.php?t=216942)

duveltje382 5 april 2015 10:46

duur
 
waarom moet de lijn met bijna 50% opslaan,terwijl wij het al zo moeilijk hebben om rond te komen,en onze index word afgenomen !!!!

duveltje382 5 april 2015 10:48

lijnkaart van 10.00 € naar 14.00€

duveltje382 5 april 2015 10:56

Dus ok jullie wille fillo op den antwarpse ring,ok just gaste !!!!

Henri1 5 april 2015 12:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 7603014)
waarom moet de lijn met bijna 50% opslaan,terwijl wij het al zo moeilijk hebben om rond te komen,en onze index word afgenomen !!!!

Onder impuls van N-VA is alles legitiem ?

De schoofzak 5 april 2015 12:41

Hoeveel kost een gemiddelde rit van de Lijn in werkelijkheid ?

En hoeveel van die prijs wordt gedekt door het kaartje of het abonnement ?
En hoeveel moet ik - ongevraagd maar dik verplicht - bijleggen als belastingbetaler ?

Via welke andere kanalen moet ik zo "solidair" zijn ?
Som deze eens op. In het kader van transparantie ...

.

DewareJakob 5 april 2015 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 7603109)
Onder impuls van N-VA is alles legitiem ?

Als je echt de puinhoop van decennia wanbeleid wil opkuisen kunnen sommige beslissingen pijn doen.

freespirit 5 april 2015 14:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7603113)
Hoeveel kost een gemiddelde rit van de Lijn in werkelijkheid ?

En hoeveel van die prijs wordt gedekt door het kaartje of het abonnement ?
En hoeveel moet ik - ongevraagd maar dik verplicht - bijleggen als belastingbetaler ?

Via welke andere kanalen moet ik zo "solidair" zijn ?
Som deze eens op. In het kader van transparantie ...

.

Hoeveel moet ik - als belastingbetaler en niet-autobezitter - 'ongevraagd maar dik verplicht bijleggen' aan het onderhoud van onze wegen en weginfrastructuur !?

Daar al eens over nagedacht ? Ooit gehoord van solidariteit ? Een goedkoop en efficiënt O.V. komt vaak de armere bevolkingsgroepen ten goede, ik beschouw uw belastingplicht in deze dus als rechtvaardige, sociale herverdeling.

freespirit 5 april 2015 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 7603017)
lijnkaart van 10.00 € naar 14.00€

Jaarabonnement van De Lijn (Omniopass voor volwassenen tussen 26 en 64 jaar) gaat van 249 naar 294 euro, ondertussen worden steeds meer buslijnen (vooral op het platteland en buiten de 'reguliere' uren) afgeschaft of afgebouwd. Steeds minder service voor meer geld. Is dat het neoliberale en nationalistische principe van Dalrymple dat de N-VA zo aanhangt ? Dit is de grootste Vlaamsche asoregering sinds mensenheugenis ! Geven we daar commentaar op, dan schermen ze ermee dat openbaar vervoer in het buitenland nog een stuk duurder is. Kan goed zijn, maar maakt onze zaak niet ! Ze kunnen ook alle mensen zonder uitkering zetten, hen in een kartonnen doos onder een brug laten slapen, ze dan verplicht naar de Voedselbank sturen en dan zeggen dat we niet moeten klagen, want in Somalië sterven de mensen van de honger en hier niet. Is een beetje dezelfde belachelijke redenering. :evil:

De schoofzak 5 april 2015 14:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7603175)
Hoeveel moet ik - als belastingbetaler en niet-autobezitter - 'ongevraagd maar dik verplicht bijleggen' aan het onderhoud van onze wegen en weginfrastructuur !?

Daar al eens over nagedacht ? Ooit gehoord van solidariteit ? Een goedkoop en efficiënt O.V. komt vaak de armere bevolkingsgroepen ten goede, ik beschouw uw belastingplicht in deze dus als rechtvaardige, sociale herverdeling.

Slecht voorbeeld.
De auto is een gewillige en joviale melkkoe voor de belastingen.
Belasting op inverkeerssteling, jaarlijkse wegentaks, btw op aankoop en onderhoud, btw op verzekering, belastingen op de werkuren van het garagepersoneel, boetes, tolgelden, belastingen op de benzine/diesel, ...

U zult ook willen aannemen dat alle dingen die u in de winkel ziet liggen, daar naartoe gebracht zijn met auto's/vrachtwagens; en dat om deze dingen te kunnen fabriceren, er grondstoffen/onderdelen/... vervoerd geweest zijn door auto's/vrachtwagens/..., via verkopers met voertuigen enz. enz.

Niet alleen een slecht voorbeeld, maar ook een slecht antwoord op mijn vraag.
Hoeveel procent betaalt de gebruiker van de Lijn-rit, en hoeveel betaalt de belastingbetaler ?

Savatage 5 april 2015 14:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 7603014)
waarom moet de lijn met bijna 50% opslaan,terwijl wij het al zo moeilijk hebben om rond te komen,en onze index word afgenomen !!!!

Neem de fiets, dat is gratis ;-)

Als je in Antwerpen stad woont lijkt me dat goed te doen.

Mambo 5 april 2015 14:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 7603118)
Als je echt de puinhoop van decennia wanbeleid wil opkuisen kunnen sommige beslissingen pijn doen.

En vooral torenhoge lonen wil blijven betalen.

Xenophon 5 april 2015 15:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7603177)
Jaarabonnement van De Lijn (Omniopass voor volwassenen tussen 26 en 64 jaar) gaat van 249 naar 294 euro, ondertussen worden steeds meer buslijnen (vooral op het platteland en buiten de 'reguliere' uren) afgeschaft of afgebouwd. Steeds minder service voor meer geld. Is dat het neoliberale en nationalistische principe van Dalrymple dat de N-VA zo aanhangt ? Dit is de grootste Vlaamsche asoregering sinds mensenheugenis ! Geven we daar commentaar op, dan schermen ze ermee dat openbaar vervoer in het buitenland nog een stuk duurder is. Kan goed zijn, maar maakt onze zaak niet ! Ze kunnen ook alle mensen zonder uitkering zetten, hen in een kartonnen doos onder een brug laten slapen, ze dan verplicht naar de Voedselbank sturen en dan zeggen dat we niet moeten klagen, want in Somalië sterven de mensen van de honger en hier niet. Is een beetje dezelfde belachelijke redenering. :evil:

De Lijn staat symbool voor Belgie, steeds duurder en duurder en er steeds minder voor terug krijgen.

:Leve Belgie:

Juicht Vlaming en span de broeksriem aan, de vakbond en de ziekenkasssen hebben uw geld nodig voor belangrijke zaken.

Mambo 5 april 2015 15:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7603201)
De Lijn staat symbool voor Belgie, steeds duurder en duurder en er steeds minder voor terug krijgen.

:Leve Belgie:

Juicht Vlaming en span de broeksriem aan, de vakbond en de ziekenkasssen hebben uw geld nodig voor belangrijke zaken.

Vooral ziekenkassen.
Binnenkort vragen ze dokters een voodoo dansje te doen.
Dat is nog goedkoper.

Another Jack 5 april 2015 15:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7603201)
De Lijn staat symbool voor Belgie, steeds duurder en duurder en er steeds minder voor terug krijgen.

:Leve Belgie:

Juicht Vlaming en span de broeksriem aan, de vakbond en de ziekenkasssen hebben uw geld nodig voor belangrijke zaken.

Jij gelooft echt dat ziekenfondsen en vakbonden het Ultieme Kwaad zijn he?
Dat is een comfortabele gedachte voor jou, is het niet?

Wapper 5 april 2015 15:25

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7603175)
Hoeveel moet ik - als belastingbetaler en niet-autobezitter - 'ongevraagd maar dik verplicht bijleggen' aan het onderhoud van onze wegen en weginfrastructuur !?

Daar al eens over nagedacht ? Ooit gehoord van solidariteit ? Een goedkoop en efficiënt O.V. komt vaak de armere bevolkingsgroepen ten goede, ik beschouw uw belastingplicht in deze dus als rechtvaardige, sociale herverdeling.


Solidariteit mag niet te zot worden. De Lijn heeft een kostendekkingsgraad van ~15%, belachelijk laag en te vergelijken met Sovjet-toestanden.

De laatste studie van Mobiel Vlaanderen:
http://www.mobielvlaanderen.be/studi...markstudie.php

Vergelijkende grafiek, Vlaanderen bengelt onderaan in de groep.
Merk de daling op sinds de waanzin van het "gratis" beleid.
Te zot voor woorden!

Klik op grafiek voor grotere versie:
Bijlage 97739

freespirit 5 april 2015 16:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 7603242)
Solidariteit mag niet te zot worden. De Lijn heeft een kostendekkingsgraad van ~15%, belachelijk laag en te vergelijken met Sovjet-toestanden.

De laatste studie van Mobiel Vlaanderen:
http://www.mobielvlaanderen.be/studi...markstudie.php

Vergelijkende grafiek, Vlaanderen bengelt onderaan in de groep.
Merk de daling op sinds de waanzin van het "gratis" beleid.
Te zot voor woorden!

Klik op grafiek voor grotere versie:
Bijlage 97739

In onze buurlanden is het O.V. dan vaak ook schandalig duur en zijn er arme mensen die hun woning niet meer uitgeraken omdat ze geblokkeerd zitten ! In Frankrijk zijn daar talloze schrijnende voorbeelden van terug te vinden, vele streken worden niet meer bediend door bezuinigingen op bussen, met alle gevolgen van dien. We moesten absoluut niet deze toer opgaan !

O.V. voorzien is een maatschappelijke plicht en dat mag de belastingbetaler ook iets kosten ! Waarmee ik niet zeg dat het niet efficiënter kan of er geen kosten bespaard kunnen worden in bepaalde werkingen en nevenactiviteiten.

freespirit 5 april 2015 16:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7603183)
Slecht voorbeeld.
De auto is een gewillige en joviale melkkoe voor de belastingen.
Belasting op inverkeerssteling, jaarlijkse wegentaks, btw op aankoop en onderhoud, btw op verzekering, belastingen op de werkuren van het garagepersoneel, boetes, tolgelden, belastingen op de benzine/diesel, ...

U zult ook willen aannemen dat alle dingen die u in de winkel ziet liggen, daar naartoe gebracht zijn met auto's/vrachtwagens; en dat om deze dingen te kunnen fabriceren, er grondstoffen/onderdelen/... vervoerd geweest zijn door auto's/vrachtwagens/..., via verkopers met voertuigen enz. enz.

Niet alleen een slecht voorbeeld, maar ook een slecht antwoord op mijn vraag.
Hoeveel procent betaalt de gebruiker van de Lijn-rit, en hoeveel betaalt de belastingbetaler ?

Geen appelen met citroenen hier vergelijken ! Ik doelde hier op personenvervoer en dus particulier transport ! Geen vrachtvervoer en dus ook zaken als distributie, want dat is inderdaad een ander gegeven. Al ben ik ervan overtuigd dat veel vrachtwagens van de weg kunnen worden gehaald en vervangen door trein- en binnenschipvervoer, maar dat is een ander topic waard.

Een auto hebben zou een vrije keuze moeten zijn, eigenlijk een luxeproduct dat weliswaar leuk kan zijn, maar dat geen basisbehoefte is. Helaas zorgt de afbouw van het aanbod van De Lijn en de NMBS ervoor dat mensen terug in een auto worden gedreven (voor hun woon-werkverkeer) en dit dus een noodzakelijk en duur product wordt.

Want dat is het sarcastische en sociaal onrechtvaardige aan heel die 'evolutie': mensen die al een mooi loon hebben en een hoge positie, die krijgen vaak nog wagen van hun werkgever; mensen die sowieso een lager inkomen hebben en dito functie, die moeten vaak zelf voor hun vervoer instaan en die kunnen zich dus moeilijk een eigen wagen veroorloven. Net die 'zwakkere' groep die afhankelijk is van het O.V., die wordt nog meer getroffen. En als 'compensatie' voor het beperktere aanbod, worden de abonnementen en tarieven nog eens duurder gemaakt ook !

Gevolg is ook dat een slechtere dienstverlening en duurdere prijs ervoor zal zorgen dat het reizigersaantaal van De Lijn verder versneld zal dalen. Met als gevolg dat de 'kostendekkingsgraad' nog lager zal zijn. En zo krijgt men een heus sneeuwbaleffect, met als gevolg dat het O.V. nog verder afgebouwd wordt. Maar ik vrees dat zulks allicht de langetermijn bedoeling is van 'rechts' ! :evil:

Klojo eerste klas 5 april 2015 17:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7603175)
Hoeveel moet ik - als belastingbetaler en niet-autobezitter - 'ongevraagd maar dik verplicht bijleggen' aan het onderhoud van onze wegen en weginfrastructuur !?

Daar al eens over nagedacht ? Ooit gehoord van solidariteit ? Een goedkoop en efficiënt O.V. komt vaak de armere bevolkingsgroepen ten goede, ik beschouw uw belastingplicht in deze dus als rechtvaardige, sociale herverdeling.

Zjust een vraagske : Jij komt nooit buiten je woning ? Of ga jij altijd langs de akkers en weiden en gebruik je nooit het voetpad of het fietspad enz ?

vlaams realist 5 april 2015 17:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7603177)
Jaarabonnement van De Lijn (Omniopass voor volwassenen tussen 26 en 64 jaar) gaat van 249 naar 294 euro, ondertussen worden steeds meer buslijnen (vooral op het platteland en buiten de 'reguliere' uren) afgeschaft of afgebouwd. Steeds minder service voor meer geld. Is dat het neoliberale en nationalistische principe van Dalrymple dat de N-VA zo aanhangt ? Dit is de grootste Vlaamsche asoregering sinds mensenheugenis ! Geven we daar commentaar op, dan schermen ze ermee dat openbaar vervoer in het buitenland nog een stuk duurder is. Kan goed zijn, maar maakt onze zaak niet ! Ze kunnen ook alle mensen zonder uitkering zetten, hen in een kartonnen doos onder een brug laten slapen, ze dan verplicht naar de Voedselbank sturen en dan zeggen dat we niet moeten klagen, want in Somalië sterven de mensen van de honger en hier niet. Is een beetje dezelfde belachelijke redenering. :evil:

294 euro : 12 = 24.5 euro per maand of ongeveer 1 euro per werkdag .
Vind u dat duur ?

De schoofzak 5 april 2015 17:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7603230)
Jij gelooft echt dat ziekenfondsen en vakbonden het Ultieme Kwaad zijn he?
Dat is een comfortabele gedachte voor jou, is het niet?

Ziekenfondsen en vakbonden, zijn zoals alle menselijke organisaties, inbegrepen bedrijven, nogal variabel op de schaal van kwaad/slecht/onnuttig/... naar goed/nuttig/....

Maar hier bij ons vertonen ze toch een paar eigenschappen, onder andere hun deel uitmaken van een zuil en hun weigering om mee te evolueren naar de 21° eeuw, die niet zo leuk zijn.
Hun deel uitmaken van een zuil, doet hen neigen naar maffia toestanden;
niet evolueren, doet hen de economie fnuiken en onze welvaart bedreigen.

.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be