Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Trajectcontrole? Nee dank u (https://forum.politics.be/showthread.php?t=216949)

SanderK 5 april 2015 15:22

Trajectcontrole? Nee dank u
 
Beste forumleden

Gisteren is aangekondigd dat er nieuwe trajectcontroles bijkomen op de volgende plaatsen:
E313/E34 Antwerpen-Oost - Ranst (100 kmh)
E40 Sint-Stevens-Woluwe - Heverlee (120 kmh)
Leopold II tunnel (Koekelberg) (50 kmh)

Hierbij moet je weten:
Het stuk E313/E34 tussen op-af-rit Wommelgem en de splitsing E34/E313 (in Ranst) is een kaarsrechte 5 kilometer-lange snelweg met 4 baanvakken
In de Leopold II-tunnel wordt er samen met de plaatsing van trajectcontrole de snelheid verlaagd. Vroeger was het daar 70 kmh, maar omdat er te veel ongevallen zijn door mensen die de snelheidslimiet overtreden, gaat men deze limiet verlagen (letterlijk wat de politie zegt). Het is toch niet logisch om de snelheid dan nog eens te verlagen? Huidige limiet afdwingen zou dan toch genoeg moeten zijn? Blijkbaar niet in België!


Na dit nieuws is gisteren het initiatief 'Trajectcontrole? Nee dank u' ontstaan. Dit initiatief is absoluut voor een betere verkeersveiligheid, maar tegen trajectcontroles. De initiatiefnemers geloven dat het blind verlagen van snelheidslimieten en dit afdwingen door trajectcontroles, niet het juiste middel is om de verkeersdoden te doen dalen.
Er bestaat intussen een website, waar je meer informatie kan terugvinden. Er is tevens een Facebook-pagina die je kan liken om ons te steunen. (ik weet niet zeker of het oke is deze links hier éénmalig te posten, indien niet, verwijder ik ze terug!)
Dit is geen commercieel initiatief, hier wordt geen voordeel eniger aard uitgehaald. Het is opgestart door en voor autoliefhebbers

http://tegentrajectcontroles.webs.com/
https://www.facebook.com/TegenTrajectcontrole

Dit initiatief is nog jong en kleinschalig, maar zou graag uitgroeien tot een grote beweging, onderbouwd met statistische en wetenschappelijke argumenten, met verschillende taken, onder andere het informeren van de brede bevolking en weerstand bieden tegen de plaatsing van nieuwe trajectcontroles.

Indien gewenst, kan je hier een discussie starten (daar dient dit forum voor, denk ik), maar ik verwijs je graag door naar de website waar je al een paar argumenten kan terugvinden en naar de FB-pagina waar er ook vrij gediscussieerd kan worden.


Met vriendelijke groet,


PS: hier nog een leuke foto die de discussie gaande kan houden


Edward De Vere 5 april 2015 15:25

Zou het toeval zijn, dat er opnieuw wordt gekozen voor Vlaanderen?
Zijn er in Wallonië geen faciliteiten om dit in gebruik te stellen? Is het onkunde?

Micele 5 april 2015 15:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SanderK (Bericht 7603237)
Gisteren is aangekondigd dat er nieuwe trajectcontroles bijkomen op de volgende plaatsen:
E313/E34 Antwerpen-Oost - Ranst (100 kmh)
E40 Sint-Stevens-Woluwe - Heverlee (120 kmh)
Leopold II tunnel (Koekelberg) (50 kmh)

Of ordinaire extra belastingen.

De schoofzak 5 april 2015 17:50

Ik vind dat bijna alle 'gewone' snelheidscontroles vervangen zouden moeten worden door trajectcontroles.

En er is dringend nood aan automatische camera's die verboden inhalen vastleggen op foto of film.

.

SanderK 5 april 2015 18:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7603442)
Ik vind dat bijna alle 'gewone' snelheidscontroles vervangen zouden moeten worden door trajectcontroles.

En er is dringend nood aan automatische camera's die verboden inhalen vastleggen op foto of film.

.

En waarom dan wel?

Bij mij in de buurt zijn de verbindingswegen (dus buiten dorpskom, geen huizen langs de baan, wel bedrijven) allemaal van 90 kmh naar 70 kmh of 50 kmh gegaan, op één weg staat al trajectcontrole om deze limiet af te dwingen.
En ook het stuk snelweg Antwerpen-Oost - Ranst. Vroeger gewoon 120 kmh, nu 100 kmh. En dan trajectcontrole plaatsten om deze snelheid af te dwingen.

Dit is gewoonweg het verkeer stil leggen. Het meest perverse aan trajectcontroles, is dat ze tijdens de spits niet zo veel effect gaan hebben, want dan is het druk en kan er niet veilig sneller gereden worden. Op rustige momenten, waarop het veilig is om sneller te rijden, wordt men ook verplicht om dezelfde afschuwelijk trage snelheid aan te houden.
En ja, het zijn afschuwelijk onredelijk trage snelheden. Dit zorgt niet voor een hogere verkeersveiligheid, enkel voor meer gefrustreerde chauffeurs.

Voorstanders van trajectcontrole zouden ook voorstander moeten zijn van een camera binnen in de auto, die vastlegt of je al dan niet gsm't, want dat is nog veel gevaarlijker, en komt even vaak of zelfs vaker voor dan te snel rijden.

De schoofzak 5 april 2015 18:24

Je vermengt wel twee discussies.

1) hoe snel mag er waar gereden worden ?

2) eens die maximum snelheid vast gelegd is, hoe moeten we dat doen controleren ?


Ik heb de indruk dat je alleen focust op de eerste discussie.
En daar wil ik wel toegeven dat op sommige banen, op sommige ogenblikken, de toegelaten snelheid hoger mag liggen. Maar niet te veel !

.

cookie monster 5 april 2015 18:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7603442)
Ik vind dat bijna alle 'gewone' snelheidscontroles vervangen zouden moeten worden door trajectcontroles.

En er is dringend nood aan automatische camera's die verboden inhalen vastleggen op foto of film.

.

Ik ben ook voorstander !! De regering zoekt geld , dus:
1) of ze doen't via de belastingen , ALLES duurder maken !!
2) of via o.a. boetes !!

Mocht iedereen zich aan de verkeersregels houden ,
ze verzinnen wel iets anders om uw geld te pakken !!


Bellen & rijden tegelijkertijd is ook DOM !!!!
Zware boetes daarop , ik teken niet tegen !!!!

Blue Sky 5 april 2015 18:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SanderK (Bericht 7603237)
Beste forumleden

Gisteren is aangekondigd dat er nieuwe trajectcontroles bijkomen op de volgende plaatsen:
E313/E34 Antwerpen-Oost - Ranst (100 kmh)
E40 Sint-Stevens-Woluwe - Heverlee (120 kmh)
Leopold II tunnel (Koekelberg) (50 kmh)

Hierbij moet je weten:
Het stuk E313/E34 tussen op-af-rit Wommelgem en de splitsing E34/E313 (in Ranst) is een kaarsrechte 5 kilometer-lange snelweg met 4 baanvakken
In de Leopold II-tunnel wordt er samen met de plaatsing van trajectcontrole de snelheid verlaagd. Vroeger was het daar 70 kmh, maar omdat er te veel ongevallen zijn door mensen die de snelheidslimiet overtreden, gaat men deze limiet verlagen (letterlijk wat de politie zegt). Het is toch niet logisch om de snelheid dan nog eens te verlagen? Huidige limiet afdwingen zou dan toch genoeg moeten zijn? Blijkbaar niet in België!


Na dit nieuws is gisteren het initiatief 'Trajectcontrole? Nee dank u' ontstaan. Dit initiatief is absoluut voor een betere verkeersveiligheid, maar tegen trajectcontroles. De initiatiefnemers geloven dat het blind verlagen van snelheidslimieten en dit afdwingen door trajectcontroles, niet het juiste middel is om de verkeersdoden te doen dalen.
Er bestaat intussen een website, waar je meer informatie kan terugvinden. Er is tevens een Facebook-pagina die je kan liken om ons te steunen. (ik weet niet zeker of het oke is deze links hier éénmalig te posten, indien niet, verwijder ik ze terug!)
Dit is geen commercieel initiatief, hier wordt geen voordeel eniger aard uitgehaald. Het is opgestart door en voor autoliefhebbers

http://tegentrajectcontroles.webs.com/
https://www.facebook.com/TegenTrajectcontrole

Dit initiatief is nog jong en kleinschalig, maar zou graag uitgroeien tot een grote beweging, onderbouwd met statistische en wetenschappelijke argumenten, met verschillende taken, onder andere het informeren van de brede bevolking en weerstand bieden tegen de plaatsing van nieuwe trajectcontroles.

Indien gewenst, kan je hier een discussie starten (daar dient dit forum voor, denk ik), maar ik verwijs je graag door naar de website waar je al een paar argumenten kan terugvinden en naar de FB-pagina waar er ook vrij gediscussieerd kan worden.


Met vriendelijke groet,


PS: hier nog een leuke foto die de discussie gaande kan houden


Waarom houdt u zich niet gewoon aan de snelheid in plaats van al die moeite te doen om projecten uit de grond te stampen die toch niets uithalen. Dat lijkt me iets eenvoudiger te zijn. Wat een gedoe om enkele kilometers per uur sneller te kunnen rijden. Ik vraag me soms echt af waar de mensen tegenwoordig mee bezig zijn. Hebben ze nu echt niets anders te doen dan te mierenneuken?

dalibor 5 april 2015 18:42

Het idiote argument "privacy" duikt weer op op die facebooksite.

SanderK 5 april 2015 19:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7603483)
Je vermengt wel twee discussies.

1) hoe snel mag er waar gereden worden ?

2) eens die maximum snelheid vast gelegd is, hoe moeten we dat doen controleren ?


Ik heb de indruk dat je alleen focust op de eerste discussie.
En daar wil ik wel toegeven dat op sommige banen, op sommige ogenblikken, de toegelaten snelheid hoger mag liggen. Maar niet te veel !

.


Je kan moeilijk enkel op het tweede punt focussen zonder het eerste punt erbij te halen. (omgekeerd gaat natuurlijk wel)
Ik zou dergelijk project niet ondersteunen met zo veel vuur, mochten ze de trajectcontroles op de snelwegen bijvoorbeeld 's nachts uitschakelen. Dan is er amper verkeer en moet de overheid niet heel de tijd meekijken met hoe jij volgens hun moet rijden.
Op vele wegen zijn er absoluut snelheidslimieten nodig, en moeten deze nageleefd worden. Op andere wegen zijn er ridicule lage snelheidslimieten, of op nog andere wegen zijn er snelheidslimieten die nageleefd moeten worden enkel bij bepaalde voorwaarden (om het veilig te houden).



Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7603497)
Waarom houdt u zich niet gewoon aan de snelheid in plaats van al die moeite te doen om projecten uit de grond te stampen die toch niets uithalen. Dat lijkt me iets eenvoudiger te zijn. Wat een gedoe om enkele kilometers per uur sneller te kunnen rijden. Ik vraag me soms echt af waar de mensen tegenwoordig mee bezig zijn. Hebben ze nu echt niets anders te doen dan te mierenneuken?


De snelheid wordt overal elk jaar opnieuw verlaagd. Dit is niet meer te volgen. Binnenkort rijden we terug met paard en kar.

Indien u de huidige snelheidslimieten oke vindt, is dat uw recht. En ik respecteer dat. Ik vraag enkel ook respect voor mijn recht op vrije meningsuiting.

Bij deze vraag ik de laatste 2 zinnen van uw post dan ook aan u :)


Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 7603501)
Het idiote argument "privacy" duikt weer op op die facebooksite.

1) Wat moet er anders gebeuren, langskomen aan de deur bij heel België voor een petitie te ondertekenen?
2) FB is nu eenmaal zowat het enigste medium om mogelijks GRATIS snel uit te groeien en bekendheid te verwerven.
3) Indien ik wil, pak ik een oude computer, installeer TOR (VPN), maak ik een vals profiel en surf ik zo op FB. Ik ben niet te traceren en niemand achterhaalt mijn identiteit. Dit is legaal.
Het is echter niet meer mogelijk om zich legaal anoniem te verplaatsen op de weg, getuige al de camera's.
Daarnaast worden de gegevens van iedereen bijgehouden op een trajectcontrole, niet enkel van de mensen die de wet overtreden (aangezien dit pas vastgesteld wordt aan de laatste poort, wanneer alle gegevens in de computer zitten). Indien u dit normaal vindt, zet dit de weg open naar onbeperkt aftappen van telefoons, mee lezen van mails enzovoort.

brother paul 5 april 2015 21:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7603442)
Ik vind dat bijna alle 'gewone' snelheidscontroles vervangen zouden moeten worden door trajectcontroles.

En er is dringend nood aan automatische camera's die verboden inhalen vastleggen op foto of film.

.

Wel ik wacht rustig af tot de eerste Google car geflitst wordt. Waar de ambtenaren die verantwoordelijk zijn voor het invoeren van de snelheid in dedatabanken toevallig niet verantwoordelijk gaan zijn in de kleine lettertjes

Beeld u in dat in theorie een Google car op elk moment de maximale technische veilige snelheid kan rijden
Hij kan ook de ecologische optimale snelheid kiezen
Hij kan de economische optimale snelheid kiezen

In principe moeten wij de economische optimale snelheid kiezen en ja doodrijden is niet optimaal

AsGardSGO 5 april 2015 22:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SanderK (Bericht 7603475)
En waarom dan wel?

Bij mij in de buurt zijn de verbindingswegen (dus buiten dorpskom, geen huizen langs de baan, wel bedrijven) allemaal van 90 kmh naar 70 kmh of 50 kmh gegaan, op één weg staat al trajectcontrole om deze limiet af te dwingen.
En ook het stuk snelweg Antwerpen-Oost - Ranst. Vroeger gewoon 120 kmh, nu 100 kmh. En dan trajectcontrole plaatsten om deze snelheid af te dwingen.

Dit is gewoonweg het verkeer stil leggen. Het meest perverse aan trajectcontroles, is dat ze tijdens de spits niet zo veel effect gaan hebben, want dan is het druk en kan er niet veilig sneller gereden worden. Op rustige momenten, waarop het veilig is om sneller te rijden, wordt men ook verplicht om dezelfde afschuwelijk trage snelheid aan te houden.
En ja, het zijn afschuwelijk onredelijk trage snelheden. Dit zorgt niet voor een hogere verkeersveiligheid, enkel voor meer gefrustreerde chauffeurs.

Voorstanders van trajectcontrole zouden ook voorstander moeten zijn van een camera binnen in de auto, die vastlegt of je al dan niet gsm't, want dat is nog veel gevaarlijker, en komt even vaak of zelfs vaker voor dan te snel rijden.

Mag ik erop wijzen dat het een MYTHE is dat snel rijden veilig is op de openbare weg. Niet omdat je uzelf ervan overtuigd hebt of dat anderen het u aanpraten dat het daarom ook zo is.
Wat dat gefrustreerd zijn betreft, steek het niet op iets anders of op veiligheidsvoorschriften. Dat je met je eigen leven speelt is ieders recht maar niet met dat van een ander. En op een openbare weg speel je niet enkel met uw eigen leven maar meer met dat van anderen.

In mijn straat -zoals in vele over heel vlaanderen- mag je maar 50 en 70km/u maar daar vlammen ze meer tegen rspectievelijk 70 of 90km/u dan wat anders net als aan het schooltje verder op; bijna geen enkele die er 30km/u rijd, meer nog ooit voorbijgestoken daar tijdens schooltijd door iemand die het echt nodig vond harder als 50km/u te rijden daar.
Kunt ge dus niet veilig noemen.

Los daarvan ben ik ook niet te spreken over het beleid dat inderdaad te veel focust op een detail van het verkeersprobleem, de rest zo goed als totaal negerend.
Die snelheidscontroles zijn inderdaad een makkelijke geld koe in de vorm van verkapte belasting waar de meerderheid van de bevolking niet aan ontsnapt en extra uitgezogen wordt zonder echt aantoonbaar resultaat. Laat staan een positieve mentaliteitsverandering.

Toch nog een laatste bedenking:
Als er meer gecontroleerd zou worden op GSM'en, smartphonen, lezen, bumperkleven,... er evenzeer massaal geklaagd zal worden of protest zou komen...

SanderK 5 april 2015 22:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO (Bericht 7603794)
Mag ik erop wijzen dat het een MYTHE is dat snel rijden veilig is op de openbare weg. Niet omdat je uzelf ervan overtuigd hebt of dat anderen het u aanpraten dat het daarom ook zo is.
Wat dat gefrustreerd zijn betreft, steek het niet op iets anders of op veiligheidsvoorschriften. Dat je met je eigen leven speelt is ieders recht maar niet met dat van een ander. En op een openbare weg speel je niet enkel met uw eigen leven maar meer met dat van anderen.

In mijn straat -zoals in vele over heel vlaanderen- mag je maar 50 en 70km/u maar daar vlammen ze meer tegen rspectievelijk 70 of 90km/u dan wat anders net als aan het schooltje verder op; bijna geen enkele die er 30km/u rijd, meer nog ooit voorbijgestoken daar tijdens schooltijd door iemand die het echt nodig vond harder als 50km/u te rijden daar.
Kunt ge dus niet veilig noemen.

Los daarvan ben ik ook niet te spreken over het beleid dat inderdaad te veel focust op een detail van het verkeersprobleem, de rest zo goed als totaal negerend.
Die snelheidscontroles zijn inderdaad een makkelijke geld koe in de vorm van verkapte belasting waar de meerderheid van de bevolking niet aan ontsnapt en extra uitgezogen wordt zonder echt aantoonbaar resultaat. Laat staan een positieve mentaliteitsverandering.

Toch nog een laatste bedenking:
Als er meer gecontroleerd zou worden op GSM'en, smartphonen, lezen, bumperkleven,... er evenzeer massaal geklaagd zal worden of protest zou komen...

Ik ben TEGEN het overschrijden van snelheidslimieten binnen dorpskommen en zeker aan scholen!
School zone 30 OK, binnenstad zone 30 OK, woonzone zone 50 OK
Nergens ga je mij horen pleiten tegen snelheidslimieten of controle hierop rond schoolbuurten en dergelijke.

Wat echter ook een mythe is, is dat snelheidslimieten OP SNELWEGEN zaligmakend zijn. Ga eens kijken naar ons groot buurland in het Oosten. (: Duitsland) Daar gebeuren (per inwoner) minder ongevallen op de snelweg, toch heeft men daar lange stukken Autobahn waar er elke dag tientallen voertuigen 200 kmh of meer rijdt. En nog straffer: er gebeuren meer ongevallen op de stukken met beperking dan op de stukken zonder beperking.
Ik vermoed dat er daar verschillende redenen voor zijn, zoals:
1) betere infrastructuur (veiligere wissels enzovoort, opritlengte is wel korter in Duitsland dus minder veilig)
2) betere chauffeurs
3) het besef dat veilig rijden niet enkel traag rijden is, maar veel meer zoals aandachtig zijn, rekening houden met anderen, niet denken dat jij alleen op de baan bent, verdraagzaam zijn voor de persoon die sneller (of trager) wil rijden
4) meer automobilisten die spontaan op het rechterbaanvak rijden en niets links blijven plakken (omdat ze weten dat er iets sneller kan aankomen)
5) het ontbreken van de snelheidslimiet: relaxed rijden met meer focus op veilig rijden dan op snelheidslimiet: Een auto die graag 110 rijdt, wilt een vrachtwagen voorbijsteken. In België gaat deze auto 110 blijven rijden (uit angst om de limiet te overtreden) en zo een opstopping achter hem veroorzaken. In Duitsland gaat de gemiddelde automobilist sneller een beetje optrekken om de vrachtwagen voorbij te steken, zodat de verkeersdoorstroming gewaarborgd blijft.

cookie monster 5 april 2015 23:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SanderK (Bericht 7603856)
(: Duitsland) Daar gebeuren (per inwoner) minder ongevallen op de snelweg, toch heeft men daar lange stukken Autobahn waar er elke dag tientallen voertuigen 200 kmh of meer rijdt.

Mijn ogen kunnen geen hoge snelheid aan !!

Micele 5 april 2015 23:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 7603887)

De aarde draait veel te snel !! :roll:

cookie monster 5 april 2015 23:37

Sommige begrijpen niet wat een handicap hebben , wat dat inhoudt !!
Sommige zijn minder opvallend dan de andere !!
En de ene is de andere niet !!


ON-topic:
Verder , met dit soort snelheidsmetingen , het is simpel ,
wanneer u zich niet wilt schikken , de overtreder betaalt !!

Micele 5 april 2015 23:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 7603909)
Sommige begrijpen niet wat een handicap hebben , wat dat inhoudt !!
Sommige zijn minder opvallend dan de andere !!
En de ene is de andere niet !!


ON-topic:
Verder , met dit soort snelheidsmetingen , het is simpel ,
wanneer u zich niet wilt schikken , de overtreder betaalt !!

Joepie !! Maar ik betaal toch niet !!

Citaat:

http://www.frankdeboosere.be/vragen/vraag83.php

De aarde draait rond zijn as in 23 uur 56 minuten en 4 seconden. Aangezien de evenaar 40.075 km lang is, beweegt iemand die zich op de evenaar bevindt, zich met een snelheid van 40.075/(bijna) 24 uur = 1.670 km/h.

Bij ons, op de 51-ste breedtegraad, halen we nog altijd een snelheid van 1.050 km/h.

cookie monster 5 april 2015 23:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7603911)
Joepie !! Maar ik betaal toch niet !!

http://www.intolaw.be/verkeersrecht/...g#.VSG6AGccS4Y

SanderK 5 april 2015 23:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 7603887)

Ik gok dat u last heeft van een verminderd perifeer gezichtsveld?
Dit is inderdaad lastig en maakt u ongeschikt om u met snelheid door het verkeer te begeven.
Mijn innige deelneming met deze handicap.

Het gaat echter niet over individuele casussen, maar over een beleid voor een heel land en al zijn inwoners.

Micele 5 april 2015 23:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 7603916)

Citaat:

Bij ons, op de 51-ste breedtegraad, halen we nog altijd een snelheid van 1.050 km/h.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be