Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   middenstrookhanger(sters) (https://forum.politics.be/showthread.php?t=217214)

Universalia 10 april 2015 14:33

middenstrookhanger(sters)
 
U bent ze allemaal al wel eens tegengekomen, die mensen die halsstarrig hun weg op de midden rijbaan blijven verderzetten tot groot jolijt van vele andere bestuurders.

Heeft dat misschien een 'geldige' reden, dat middenbaanhangen?

Ik denk dat de mensen die dat doen dit uitrekenen in de vorm van bandenslijtage in de zin van: Als ik nu om de drie tellen van rijbaan moet veranderen slijten mijn banden meer dan dat ik mijn weg gewoon blijf vervolgen. 8O

Ga ik te ver nu met mijn denken of is het weer een prachtig staatltje bochtenwerk. :rofl:

Eduard Khil 10 april 2015 14:45

Vooral Fransen en vrouwen zijn daar goed in

dalibor 10 april 2015 14:46

Zou het niet gaan om een attitude van zover mogelijk van de boorden aan weerskanten rijden? Bij zwaar regenweer bezondig ik me er zelf wel eens aan, wanneer ik merk dat je rechts aan het driften gaat in de sporen die door het zwaar vervoer zijn gevormd.

non-conformist 10 april 2015 14:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 7609664)
U bent ze allemaal al wel eens tegengekomen, die mensen die halsstarrig hun weg op de midden rijbaan blijven verderzetten tot groot jolijt van vele andere bestuurders.

Heeft dat misschien een 'geldige' reden, dat middenbaanhangen?

Ik denk dat de mensen die dat doen dit uitrekenen in de vorm van bandenslijtage in de zin van: Als ik nu om de drie tellen van rijbaan moet veranderen slijten mijn banden meer dan dat ik mijn weg gewoon blijf vervolgen. 8O

Ga ik te ver nu met mijn denken of is het weer een prachtig staatltje bochtenwerk. :rofl:

Als U wat meer bochtenwerk had verricht, zou je gemerkt hebben dat links van het middenvak de snelrijders zitten en rechts de traagrijdende vrachtwagens en andere trage voertuigen. Wat blijft erover als je je aan de snelheidslimiet wil houden : inderdaad het middenrijvak.

Eduard Khil 10 april 2015 15:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist (Bericht 7609678)
Als U wat meer bochtenwerk had verricht, zou je gemerkt hebben dat links van het middenvak de snelrijders zitten en rechts de traagrijdende vrachtwagens en andere trage voertuigen. Wat blijft erover als je je aan de snelheidslimiet wil houden : inderdaad het middenrijvak.

als er rechts vrachtwagens rijden, mag u idd op het middenvak rijden. Dan bent u geen middenvakrijder maar een inhalende chauffeur.

Middenvakrijders = mensen die op het middenvak blijven, ook al is daar geen aanleiding voor.

non-conformist 10 april 2015 15:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 7609687)
als er rechts vrachtwagens rijden, mag u idd op het middenvak rijden. Dan bent u geen middenvakrijder maar een inhalende chauffeur.

Middenvakrijders = mensen die op het middenvak blijven, ook al is daar geen aanleiding voor.

Ik zit voor 60.000 km per jaar op de baan. Hoeveel gij ?

Al eens die muren van vrachtwagens gezien op de E17, E40, E313, E314 ?

Als ik netjes 120 km/u en gij besluit 140 te rijden staat het je vrij om je bij de linksrijders te vervoegen.

Ik zie het probleem alvast niet.

Eduard Khil 10 april 2015 15:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist (Bericht 7609688)
Ik zit voor 60.000 km per jaar op de baan. Hoeveel gij ?

Al eens die muren van vrachtwagens gezien op de E17, E40, E313, E314 ?

ja en? Als er op het eerste vak vrachtwagens rijden, mag u perfect op het tweede vak gaan rijden om die in te halen. Dat zegt de wet ook.

Als er echter op het eerste vak niets of niemand rijdt, dan hoort u op te schuiven naar dat vak. Dat zegt de wet ook.

non-conformist 10 april 2015 15:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 7609690)
ja en? Als er op het eerste vak vrachtwagens rijden, mag u perfect op het tweede vak gaan rijden om die in te halen. Dat zegt de wet ook.

Als er echter op het eerste vak niets of niemand rijdt, dan hoort u op te schuiven naar dat vak. Dat zegt de wet ook.

Als ik 120 rijd, dan heb jij mij zelfs wettelijk niet in te halen en als je dan werkelijk meer rijdt kan je je gemakkelijk links bij de snelrijders vervoegen.

Ik zie het probleem niet. Integendeel, constant van rijstrook veranderen is veel gevaarlijker.

Maar goed, wij gaan het nooit eens worden over iets.

vlaams realist 10 april 2015 17:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist (Bericht 7609691)
Als ik 120 rijd, dan heb jij mij zelfs wettelijk niet in te halen en als je dan werkelijk meer rijdt kan je je gemakkelijk links bij de snelrijders vervoegen.

Ik zie het probleem niet. Integendeel, constant van rijstrook veranderen is veel gevaarlijker.

Maar goed, wij gaan het nooit eens worden over iets.

Uiterst rechts rijden is verplicht . Dus zonder reden op het middenvak blijven rijden is een overtreding .
Bovendien is het irritant voor correcte chauffeurs die voorbij willen .
Die moeten 4 x van rijvak wisselen om u voorbij te gaan .

Eduard Khil 10 april 2015 17:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist (Bericht 7609691)
Als ik 120 rijd, dan heb jij mij zelfs wettelijk niet in te halen en als je dan werkelijk meer rijdt kan je je gemakkelijk links bij de snelrijders vervoegen.

Ik zie het probleem niet. Integendeel, constant van rijstrook veranderen is veel gevaarlijker.

Maar goed, wij gaan het nooit eens worden over iets.

wie heeft het over u inhalen? Als de weg rechts vrij is, hoort u daar te rijden. Maar goed om weten dat u geen legalist bent :lol:

SanderK 10 april 2015 19:52

Ik heb daar ooit een simpel tekeningetje over gemaakt. Het maakt NIET uit of dat u de maximumsnelheid rijdt (120 kmh) en dus en principe niemand u voorbij mag. Het gaat over de capaciteit van de snelweg!
Als u op het middenbaanvak rijdt, tegen 120, terwijl er rechts niets rijdt, of er rechts een grote afstand is tussen 2 vrachtwagens, beneemt u onnodig capaciteit van andere weggebruikers. Dankzij u, kunnen er rechts geen auto's rijden, en u zorgt ervoor dat de capaciteit onvolledig benut wordt en er sneller file ontstaat.

non-conformist 10 april 2015 21:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SanderK (Bericht 7609918)
Ik heb daar ooit een simpel tekeningetje over gemaakt. Het maakt NIET uit of dat u de maximumsnelheid rijdt (120 kmh) en dus en principe niemand u voorbij mag. Het gaat over de capaciteit van de snelweg!
Als u op het middenbaanvak rijdt, tegen 120, terwijl er rechts niets rijdt, of er rechts een grote afstand is tussen 2 vrachtwagens, beneemt u onnodig capaciteit van andere weggebruikers. Dankzij u, kunnen er rechts geen auto's rijden, en u zorgt ervoor dat de capaciteit onvolledig benut wordt en er sneller file ontstaat.

Daar heeft het net alles mee te maken. Als je aan de maximumsnelheid rijdt, kan je in principe iemand die in het midden rijdt niet inhalen en als je dat per sé wilt kan je nog naar het linker rijvak.

Het essentiële is : als de afstand groot genoeg is tussen 2 vrachtwagens. In BE is de afstand zelden groter dan 200 meter, met als gevolg dat je links moet gaan, je dan vermoedelijk er terug tussen moet wringen, waardoor de één of de andere idioot die op het middenvak tegen 140 dan op zijn rem gaat staan en alle achterliggende voertuigen ook op hun rem moeten gaan staan. Vergelijk het met een vrachtwagen die inhaalt op het middenrijvak.

Als iedereen netjes in zijn rijvak zijn snelheid aanhoudt heeft de autosnelweg de meeste kans op een verhoogde capaciteit ipv voertuigen die om de haverklap van rijstrook wisselen en daarbij manoeuvers uithalen die alleen voor extra gevaar zorgen en andere bestuurders op hun rem doen staan

Als je natuurlijk hoort bij degene die graag heel hard gaan zal het inderdaad ambetant zijn dat iemand netjes 120 rijdt op het middenrijvak.

Met een tekeningetje op papier zal je waarschijnlijk gelijk hebben. In de praktijk echter.

non-conformist 10 april 2015 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 7609804)
wie heeft het over u inhalen? Als de weg rechts vrij is, hoort u daar te rijden. Maar goed om weten dat u geen legalist bent :lol:

Ik veeg inderdaad mijn gat aan sommige regels en dat zal jij dus niet veranderen. Overigens heb ik daar nog geen enkel probleem mee gehad.

Meer zelfs, ik heb de afgelopen 10 jaar, ondanks mijn jaarlijkse kilometers (in die 10 jaar meer dan 600.000) geen boete meer gehad.

Tavek 10 april 2015 21:03

Rechtervak =camions en bompas die 85willen rijden.
Middenvak= normale chauffeurs die 120 karren
Linkervak = leasebakroetsjbaan

Bobke 10 april 2015 21:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SanderK (Bericht 7609918)
Ik heb daar ooit een simpel tekeningetje over gemaakt. Het maakt NIET uit of dat u de maximumsnelheid rijdt (120 kmh) en dus en principe niemand u voorbij mag. Het gaat over de capaciteit van de snelweg!
Als u op het middenbaanvak rijdt, tegen 120, terwijl er rechts niets rijdt, of er rechts een grote afstand is tussen 2 vrachtwagens, beneemt u onnodig capaciteit van andere weggebruikers. Dankzij u, kunnen er rechts geen auto's rijden, en u zorgt ervoor dat de capaciteit onvolledig benut wordt en er sneller file ontstaat.

Wat noemt u een grote afstand en hoe druk is het verkeer op het middenvak?
Als u naar rechts opschuift en de rest niet dan komen ze naast u rijden waardoor het voorbij rijden bemoeilijkt wordt.
Waarom kunnen volgens u dan geen andere auto's rechts rijden?

non-conformist 10 april 2015 21:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7609976)
Rechtervak =camions en bompas die 85willen rijden.
Middenvak= normale chauffeurs die 120 karren
Linkervak = leasebakroetsjbaan

Dikke X2

Zucht 10 april 2015 21:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7609976)
Rechtervak =camions en bompas die 85willen rijden.
Middenvak= normale chauffeurs die 120 karren
Linkervak = leasebakroetsjbaan

Zitten er op dat middenvak nu juist hopen krukken die tussen 95 en 110 rijden, onderwijl wat telefonerend of sms-end.
Degene die wel normaal rijdt op het rechterrijvak mag dus ineens uitwijken naar vak 3 om te passeren, met het risico dat er een telefonerende sms-er daar net op dat moment aan 200/u wil doorrijden.
En net als je op vak 3 aankomt, gaat die 110 /u rijdende sms-er natuurlijk versnellen naar jouw snelheid.
Gebeurt vaak genoeg. Dat zijn nu de types die hun gat vegen aan sommige regels, zoals niet sms-en of niet versnellen als je gepasseerd wordt, of rechts rijden.

Bobke 10 april 2015 22:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 7609984)
Zitten er op dat middenvak nu juist hopen krukken die tussen 95 en 110 rijden, onderwijl wat telefonerend of sms-end.
Degene die wel normaal rijdt op het rechterrijvak mag dus ineens uitwijken naar vak 3 om te passeren, met het risico dat er een telefonerende sms-er daar net op dat moment aan 200/u wil doorrijden.
En net als je op vak 3 aankomt, gaat die 110 /u rijdende sms-er natuurlijk versnellen naar jouw snelheid.
Gebeurt vaak genoeg. Dat zijn nu de types die hun gat vegen aan sommige regels, zoals niet sms-en of niet versnellen als je gepasseerd wordt, of rechts rijden.

+1

non-conformist 10 april 2015 22:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 7609984)
Zitten er op dat middenvak nu juist hopen krukken die tussen 95 en 110 rijden, onderwijl wat telefonerend of sms-end.
Degene die wel normaal rijdt op het rechterrijvak mag dus ineens uitwijken naar vak 3 om te passeren, met het risico dat er een telefonerende sms-er daar net op dat moment aan 200/u wil doorrijden.
En net als je op vak 3 aankomt, gaat die 110 /u rijdende sms-er natuurlijk versnellen naar jouw snelheid.
Gebeurt vaak genoeg. Dat zijn nu de types die hun gat vegen aan sommige regels, zoals niet sms-en of niet versnellen als je gepasseerd wordt, of rechts rijden.

Als dat van die gat vegende etc op mij bedoeld was. 90% van de tijd rijd ik met cruise control, dus daar gaat de vlieger al niet op. En wat betreft sms'en zal je bij mij ver moeten gaan zoeken. Ik heb een hekel aan die gsm en die overal-bereikbaar-zijn-mentaliteit.

Maar zoals ik het al zei, we gaan het hier nooit eens worden.

Ze doen maar op, het interesseert me zelfs geen reet of ze nog 100.000 keer adverteren dat iedereen rechts moet gaan rijden. Het is levensgevaarlijk dat te doen en constant van rijvak te moeten wisselen.

Eduard Khil 11 april 2015 06:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SanderK (Bericht 7609918)
Ik heb daar ooit een simpel tekeningetje over gemaakt. Het maakt NIET uit of dat u de maximumsnelheid rijdt (120 kmh) en dus en principe niemand u voorbij mag. Het gaat over de capaciteit van de snelweg!
Als u op het middenbaanvak rijdt, tegen 120, terwijl er rechts niets rijdt, of er rechts een grote afstand is tussen 2 vrachtwagens, beneemt u onnodig capaciteit van andere weggebruikers. Dankzij u, kunnen er rechts geen auto's rijden, en u zorgt ervoor dat de capaciteit onvolledig benut wordt en er sneller file ontstaat.

zo is dat. Maar dat zien die mensen niet in. Rechts durven ze niet rijden, de broekschijters. Liever de wet overtreden, de anderen hinderen en files veroorzaken. Zijn waarschijnlijk dezelfde mensen die niet ritsen bij wegenwerken en al vanaf één km op voorhand van vak veranderen om dan alles dicht te gooien :lol:


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be