Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Koen Geens moet van geen gerecht weten (https://forum.politics.be/showthread.php?t=217741)

Amon_Re 22 april 2015 09:44

Koen Geens moet van geen gerecht weten

Het concept gerecht is den Koen duidelijk vreemd. Niet verwonderlijk, 't is een advokaat....

Citaat:

Geens kent als gewezen advocaat de trucs van de gerechtelijke foor. Hij wil die kennis gebruiken bij de hervorming. "Ik heb ook een meer praktische visie op procedures, zoals het hoger beroep. Uit de praktijk weet ik dat heel wat advocaten na het verlies van de zaak op verzoek van hun cliënt in beroep gaan om de uitvoering uit te stellen, terwijl ze perfect weten dat ze in tweede orde wellicht nog eens zullen verliezen. Dat kost de justitie te veel tijd en moeite. Ik beschouw de tweede aanleg, zeker in burgerlijke zaken, niet als een heilig recht. Een beroep schorst vandaag de uitvoering van een vonnis. Ik wil dat veranderen en de uitvoering - meestal de betaling van een som geld - onmiddellijk laten plaatsvinden."
In plaats van democratischer te worden wordt dit land met de dag krankzinniger

Bron: http://trends.knack.be/economie/bele...campaign=knack

fox 22 april 2015 09:50

Te gek voor woorden. 1 van de grondprincipes van de moderne rechtstaat overboord kieperen. Ik heb die man al veel zinnige dingen weten verkondigen met betrekking tot justitie, maar dit is gewoon belachelijk. Zoiets debiels had ik niet verwacht van Geens.

ViveLaBelgique 22 april 2015 10:19

Feit is dat men nu reeds niet in beroep kan gaan louter omdat men in beroep wenst te gaan. Men dient eerst procedurefouten of nieuwe feiten aan te brengen die dan worden beoordeeld alvorens men in beroep kan gaan.

Het voorstel van Koen Geens lijkt me een aanzet tot verbetering om sneller tot een afwikkeling te komen.

Zeus 22 april 2015 10:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 7625395)
Feit is dat men nu reeds niet in beroep kan gaan louter omdat men in beroep wenst te gaan. Men dient eerst procedurefouten of nieuwe feiten aan te brengen die dan worden beoordeeld alvorens men in beroep kan gaan.

Dat is nieuw.

Eyjafjallajökull 22 april 2015 10:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7625415)
Dat is nieuw.

Voor mij ook.

Bij mijn weten dient een beroepsakte gewoon gemotiveerd te zijn, i.e. een schriftelijke argumentatie gericht tegen het oordeel van de eerste rechter (dit hoeft niet om procedurefouten dan wel nieuwe feiten te gaan).

We hebben het hier over burgerlijke zaken voor alle duidelijkheid, hetgeen ook Geens beoogt.

tandem 22 april 2015 10:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 7625375)
Te gek voor woorden. 1 van de grondprincipes van de moderne rechtstaat overboord kieperen. Ik heb die man al veel zinnige dingen weten verkondigen met betrekking tot justitie, maar dit is gewoon belachelijk. Zoiets debiels had ik niet verwacht van Geens.

Waarom zou dat debiel zijn? Als de staat in eerste aanleg dat geld ontvangt en later dient terug te betalen, komt dat met een flinke opslag voor de betrokkene waardoor dat misschien zelfs een interessante investering blijkt.

De schoofzak 22 april 2015 10:44

Zelfs een kathedraal van een rechtsfiguur als het beroep, kan misbruikt worden.

En misbruiken moeten vermeden worden.

Evenwel zonder dat de remedie erger wordt dan de kwaal. En daar zal de nva wel een oogje voor in het zeil houden.

.

Xenophon 22 april 2015 10:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 7625395)

Het voorstel van Koen Geens lijkt me een aanzet tot verbetering om sneller tot een afwikkeling te komen.

Cassatie werkt ongeveer zo, je motiveert je cassatie-aanvraag, en het hof verklaard ze ontvankelijk of niet ontvankelijk.
En in mijn tijd moest je 250.000Fr betalen op voorhand.

Maar beroepshof, gewoon beroep aantekenen volstaat.

Zeus 22 april 2015 10:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tandem (Bericht 7625428)
Waarom zou dat debiel zijn? Als de staat in eerste aanleg dat geld ontvangt en later dient terug te betalen, komt dat met een flinke opslag voor de betrokkene waardoor dat misschien zelfs een interessante investering blijkt.

Ik herinner mij een prof die zei: "De beste bank is de rechtbank".

Xenophon 22 april 2015 10:48

Citaat:

Je schijnt Geens niet te begrijpen.

Hij gaat de beroepsprocedure afschaffen, er komt geen terugbetalen van de staat vermits je tegen je veroordeling niet meer in beroep kan gaan.

Eyjafjallajökull 22 april 2015 10:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7625436)
Ik herinner mij een prof die zei: "De beste bank is de rechtbank".

De gerechtelijke interest is ook wel fameus gezakt sinds 2008, maar inderdaad nog steeds beter dan welke bank dan ook (dacht 3,75% momenteel).

Zeus 22 april 2015 10:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7625435)
Cassatie werkt ongeveer zo, je motiveert je cassatie-aanvraag, en het hof verklaard ze ontvankelijk of niet ontvankelijk.
En in mijn tijd moest je 250.000Fr betalen op voorhand.

Maar beroepshof, gewoon beroep aantekenen volstaat.

Aan uw advocaat misschien. En als die u heeft wijsgemaakt dat dat het rolrecht was, heeft die u dik in't zak gezet.

Xenophon 22 april 2015 10:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7625442)
Aan uw advocaat misschien. En als die u heeft wijsgemaakt dat dat het rolrecht was, heeft die u dik in't zak gezet.

Goed, jij weet het het beste.

Zeus 22 april 2015 10:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7625438)
Je schijnt Geens niet te begrijpen.

Hij gaat de beroepsprocedure afschaffen, er komt geen terugbetalen van de staat vermits je tegen je veroordeling niet meer in beroep kan gaan.

Tiens, dat lees ik niet. Ik lees dat hij de schorsing van uitvoering door instelling van hoger beroep wil afschaffen in burgerlijke zaken.

fox 22 april 2015 10:58

Citaat:

1. Als er geen beroep mogelijk is, dan komt dat geld niet terug
2. Grapjas, alsof de renteloze lening die veel belastingbetalers nu aan de staat geven, ooit al een goeie investering is gebleken
3. Als je niks verkeerd hebt gedaan en je geen geld genoeg hebt om die boete te betalen, wat dan?

fox 22 april 2015 11:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7625446)
Tiens, dat lees ik niet. Ik lees dat hij de schorsing van uitvoering door instelling van hoger beroep wil afschaffen in burgerlijke zaken.

Hij beschouwt 2e aanleg niet als een heilig recht...Wat bedoelt hij daar dan wel mee eigenlijk, anders dan dat hij dat wenst in te perken?

tandem 22 april 2015 11:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7625438)
Je schijnt Geens niet te begrijpen. Hij gaat de beroepsprocedure afschaffen, er komt geen terugbetalen van de staat vermits je tegen je veroordeling niet meer in beroep kan gaan.

Wellicht heb ik dat verkeerd begrepen inderdaad, dacht even dat hij het beroep wou laten bestaan maar wel de betaling onmiddellijk ontvangen. En pas later hoeft dan beslist te worden of dat nu geldig was of niet. Omwille van deze zinsnede vooral.
Citaat:

Een beroep schorst vandaag de uitvoering van een vonnis. Ik wil dat veranderen en de uitvoering - meestal de betaling van een som geld - onmiddellijk laten plaatsvinden."
Als je alles afschaft dan hoeven we ons geen zorgen meer te maken over de rest, dan kunnen we ons met nuttiger dingen bezighouden.

tandem 22 april 2015 11:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 7625453)
1. Als er geen beroep mogelijk is, dan komt dat geld niet terug
2. Grapjas, alsof de renteloze lening die veel belastingbetalers nu aan de staat geven, ooit al een goeie investering is gebleken
3. Als je niks verkeerd hebt gedaan en je geen geld genoeg hebt om die boete te betalen, wat dan?

De renteloze lening verandert dan, zo zal Geens nog laten weten. Was hij misschien vergeten te zeggen. Er zijn veel mensen die niets verkeerd gedaan hebben, ze hebben ook geen geld om andermans wanbeleid te ondersteunen.

Zeus 22 april 2015 11:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 7625455)
Hij beschouwt 2e aanleg niet als een heilig recht...Wat bedoelt hij daar dan wel mee eigenlijk, anders dan dat hij dat wenst in te perken?

Dat gebeurt nu al door de plafonds van 1860 bij de vrederechter en 2500 euro bij eerste aanleg en koophandel. Niets nieuws dus.

Een universeel recht op hoger beroep wordt bovendien inderdaad niet erkend door internationale verdragen, hoven en rechtbanken.

Er moet wel dringend iets gebeuren. 4-5 jaar achterstand is meer regel dan uitzondering bij de hoven van beroep.

Xenophon 22 april 2015 11:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7625446)

Zegt Geens:
Citaat:

Ik beschouw de tweede aanleg, zeker in burgerlijke zaken, niet als een heilig recht.
Ik lees:

Citaat:

Ik wil het beroep afschaffen, eerst voor burgerlijke zaken, dan voor correctioneel.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be