Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   ik dacht dat in België onteigenen alleen maar kon voor algemeen nut (https://forum.politics.be/showthread.php?t=217901)

Pericles 27 april 2015 10:17

ik dacht dat in België onteigenen alleen maar kon voor algemeen nut

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...fterrein.dhtml

De aanleg van een golfterrein is blijkbaar ook algemeen nut. :-D

Amon_Re 27 april 2015 10:36

Citaat:

waren blij toen zij enkele jaren geleden hoorden dat er mogelijk een golfterrein zou worden aangelegd op de Ilva-stortplaats vlakbij. "We snakken al jaren naar het einde van dat stort", aldus Karel De Schrijver.
Rijke luizen die een villa neerplanten in een slechte locatie en nadien ijveren om de storende factor te elimineren. Zo ken ik er nog....

fox 27 april 2015 10:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 7632002)
Rijke luizen die een villa neerplanten in een slechte locatie en nadien ijveren om de storende factor te elimineren. Zo ken ik er nog....

Normale mensen die in de buurt van een stort wonen en nu blij zijn dat dat verdwijnt, maar die in ruil weinig zin hebben om hun tuin onteigend te zien...Een golf heeft niks te zien met algemeen nut en die plannen zullen aangepast moeten worden als ze daar binnen relatief korte termijn op golfballetjes willen meppen.

Skobelev 27 april 2015 10:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 7631992)

Niet de eeste keer...

Vroeger was er in Aalst een vliepleintje "de Kluizen"
Het moest weg want groene zone.
Paar jaar later:
Willy Michiels plant er een gigantische stoeterij en een bijhorend golfterrein op neer.
Diegene van de dienst leemilieu die de milieuvergunning afkeurde mocht zelfs een paar maand "op rust" tot alles achter de rug was....
Crapuul is het, die politiekers.

circe 27 april 2015 10:47

Een kennis van me had een groot stuk grond overgeërfd van overgrootouders. Hun huis was het eerste in de toenmalige straat, later werd er bijgebouwd (verkaveld) met kleine huisjes met een tuintje.

Een paar jaar geleden werd héél het stuk onteigend, zogezegd voor algemeen nut (de verjaagde bewoners van Doel kwamen er wonen). Zij kreeg een habbekrats voor de grond, die nadien werd verkocht aan bouwgrondprijs (wie krijgt het verschil???) en nu staan er open bebouwingen....

De kleine tuintjes (oude buurwoningen) kregen het recht om een paar meter bij te kopen zodat de achterste perceelgrenzen in een rechte lijn kwamen te liggen: de eigenaar (mijn kennis) kreeg zo'n paar honderd frank per meter, de buren betaalden het tienvoudige (bouwgrond).

Niks aan te doen.

Anna List 27 april 2015 10:51

"er is dus nog geen reden tot paniek" :rofl:

Pericles 27 april 2015 11:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 7632015)
"er is dus nog geen reden tot paniek" :rofl:

Verdomme en mij vrouw heeft nog 10 ha. landbouwbrond te erven.
Gelukkig is dat niet genoeg voor een golfterrein, maar met het stuk van haar zus erbij ? ;-)

Anna List 27 april 2015 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 7632043)
Gelukkig is dat niet genoeg voor een golfterrein, maar met het stuk van haar zus erbij ? ;-)

ne minigolf mss ? :-)

Anna List 27 april 2015 12:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 7632043)

waar ergens ? :-)

Pericles 27 april 2015 12:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 7632133)
waar ergens ? :-)

Kortenaken.
Geen golfterreinen in de buurt.
Tot en met platteland.

Anna List 27 april 2015 12:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 7632137)
Kortenaken.
Tot en met platteland.

damn is beetje ver ... zoek t in vl brabant of antwerpse polder ... keuze nog maken...

Pericles 27 april 2015 12:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 7632139)
damn is beetje ver ... zoek t in vl brabant of antwerpse polder ... keuze nog maken...

Kortenaken is nog altijd Vlaams-Brabant hé Anna. ;-)

Anna List 27 april 2015 13:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 7632151)
Kortenaken is nog altijd Vlaams-Brabant hé Anna. ;-)

oops, ik had blijkbaar Kortemark in gedachten :p

desalniettemin, te ver, maar als ge iet weet in klein-brabant, kanten Meise, Merchtem enzo ... geef maar een seintje hé ! :-)

lamenielachen 27 april 2015 19:44

Citaat:

Hier kan alles als je maar een lidkaart hebt.

non-conformist 28 april 2015 15:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 7632010)
Een kennis van me had een groot stuk grond overgeërfd van overgrootouders. Hun huis was het eerste in de toenmalige straat, later werd er bijgebouwd (verkaveld) met kleine huisjes met een tuintje.

Een paar jaar geleden werd héél het stuk onteigend, zogezegd voor algemeen nut (de verjaagde bewoners van Doel kwamen er wonen). Zij kreeg een habbekrats voor de grond, die nadien werd verkocht aan bouwgrondprijs (wie krijgt het verschil???) en nu staan er open bebouwingen....

De kleine tuintjes (oude buurwoningen) kregen het recht om een paar meter bij te kopen zodat de achterste perceelgrenzen in een rechte lijn kwamen te liggen: de eigenaar (mijn kennis) kreeg zo'n paar honderd frank per meter, de buren betaalden het tienvoudige (bouwgrond).

Niks aan te doen.

Ze konden bij toch mijn reet op en het zou een procedureslag worden dat het knetterde. Ik vraag me af hoe ze zoiets als algemeen belang kunnen verdedigen.

circe 28 april 2015 17:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist (Bericht 7633707)
Ze konden bij toch mijn reet op en het zou een procedureslag worden dat het knetterde. Ik vraag me af hoe ze zoiets als algemeen belang kunnen verdedigen.

ze heeft wel een en ander geprobeerd hoor, maar betonnen muur weetjewel.

Het was overduidelijk vriendjespolitiek: eerst moest men nog "verbonden" zijn met de streek etc. Gezien ik daar hopen familie heb wonen schreef ik me in.... niks antwoord gekregen.

Another Jack 28 april 2015 17:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 7632137)
Kortenaken.
Tot en met platteland.

Dat is net wat die mannen zoeken.

Gipsy 28 april 2015 18:26

Citaat:

Ach misschien stijgt hun huis nog in waarde met een mooi onderhouden golfterrein als buur.

werkman 28 april 2015 21:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen (Bericht 7632764)
Hier kan alles als je maar een lidkaart hebt.

Daar kom je er niet mee hoor!
Er moet meer boter bij de vis zijn wil hij goed bakken.:lol:

Tavek 28 april 2015 21:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist (Bericht 7633707)

Ze worden niet onteigend. Hier in de buurt hebben ze voor een prive verkaveling in samenspraak met de gemeente ook geprobeerd te onteigen. Een paar eigenaars wilden hun lange en grote tuinen niet opgeven voor een woonwijk met sociale woningen. Door de aanwezigheid van die sociale woningen kon met aanspraak maken op het algemeen nut. Echter, dat systeem om via prive projectonwikkelaars in ruil voor financiele voordelen bij de bouw sociale woningen neer te zetten, is afgeknald geworden door het grondwettelijk hof. Dus dat werd opeens gewoon een prive verkaveling en er was geen sprake meer van een goede reden om te onteigenen. De verkaveling is er niet gekomen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be