Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Parijs wil fietshoofdstad van de wereld worden (https://forum.politics.be/showthread.php?t=217904)

Blue Sky 27 april 2015 14:49

Parijs wil fietshoofdstad van de wereld worden
 
Citaat:

Hidalgo wil van Parijs de fietshoofdstad van de wereld maken en het aandeel woon-werkverplaatsingen per fiets tegen 2020 verdrievoudigen van 5 naar 15 procent.
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenl...d-worden.dhtml

duveltje382 27 april 2015 14:52

*KUCH* was dat niet Antwerpen volgens Dewever .......

Jan van den Berghe 27 april 2015 15:10

Op dit ogenblik is er een onmiskenbare winnaar en dat is Kopenhagen. Parijs staat mijlenver achter.

Geen schijn van kans dat Parijs in 2020 Kopenhagen voorbij zou steken!

duveltje382 27 april 2015 15:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7632274)
Op dit ogenblik is er een onmiskenbare winnaar en dat is Kopenhagen. Parijs staat mijlenver achter.

Geen schijn van kans dat Parijs in 2020 Kopenhagen voorbij zou steken!

BRON PLEACE

duveltje382 27 april 2015 15:16

bv http://www.provincieantwerpen.be/bel...g/fietsen.html

Jan van den Berghe 27 april 2015 15:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 7632278)
BRON PLEACE

Nogal merkwaardig dat u dit vraagt, daar dit bijna tot de algemene kennis behoort.

Maar goed, hier is alvast wat interessant leesmateriaal voor u:

http://www.fietsberaad.nl/library/re...blicatie7A.pdf

duveltje382 27 april 2015 15:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7632302)
Nogal merkwaardig dat u dit vraagt, daar dit bijna tot de algemene kennis behoort.

Maar goed, hier is alvast wat interessant leesmateriaal voor u:

http://www.fietsberaad.nl/library/re...blicatie7A.pdf

hoofdstad van (fiets)Europa,daar heb ik het moeilijk mee,ik vind Antwerpen vele malen boeiender ,sorry :-D

duveltje382 27 april 2015 15:44

en ja ik ben zeker al 10 keer in KOPENHAGEN geweest !!!

duveltje382 27 april 2015 15:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 7632318)
en ja ik ben zeker al 10 keer in KOPENHAGEN geweest !!!

waarom,mijn ex was een Noorse,en daar vertrok mijn boot !!!;-)

Micele 27 april 2015 17:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 7632311)
hoofdstad van (fiets)Europa,daar heb ik het moeilijk mee,ik vind Antwerpen vele malen boeiender ,sorry :-D

Antwerpen is trouwens ook geen hoofdstad van een land.

Er zijn dus wel steden die het beter doen dan (hoofdstad DK) Kopenhagen, zelfs de Duitse stad Münster doet 4 %-pt. beter.
Er staan maar 2 hoofdsteden bij de eerste tien:

Citaat:

Bicycle use in ten European ‘cycling cities’, in descending order of bicycle percentage bicycle % in all inhabitants inhabitants’ trips

NL : Groningen 182.000 37%
NL : Zwolle 116.000 36%
D : Münster 272.000 36%
NL: Veenendaal 62.000 32%
DK : Kopenhagen 502.000 32%
NL : Enschede 154.000 31%
NL : Amsterdam 747.000 28%
DK : Odense 187.000 26%
D : Freiburg (im Breisgau) 218.000 22%
BE : Gent 237.000 17%

http://www.fietsberaad.nl/library/re...blicatie7A.pdf blz 11
Parijs zal vooral zijn vele dieselauto´s moeten zien verminderen want wie rijdt er nu graag in een van de fijnstofhoofdsteden van Europa ? (na Brussel :mrgreen:)

Onder andere hout stoken is defenitief verboden in Parijs sinds 1.1.2015:
http://houtrook.nl/fin-des-feux-de-cheminee-paris/

Personenauto´s zoals andere Europese steden...:
Citaat:

Anne Hidalgo :
Je tiens une promesse de campagne. Et nous sommes déterminés �* agir vite, car la lutte contre la pollution aux particules fines, liée notamment �* la diésélisation du parc automobile, est un enjeu de santé publique majeur. Bertrand Delanoë a déj�* beaucoup fait pour proposer des mesures alternatives de transport. Mais il faut aller encore plus loin dans la lutte contre la pollution. Les politiques qui ne posent pas aujourd’hui les actes seront demain redevables de ce qu’ils n’ont pas fait. Je ne serai pas de ceux l�*.

Concrètement, qu’est ce que vous pouvez faire de plus que votre prédécesseur ?

Comme l’ont déj�* fait près de 200 villes européennes, nous allons mettre en place une « zone �* basse émission » dont nous allons progressivement interdire l’accès aux véhicules polluants, diesel comme essence. Je souhaite dès le 1er juillet 2015 interdire la circulation des cars et des poids lourds les plus polluants. Et le 1er juillet 2016, en s’appuyant sur la loi de transition énergétique, cette interdiction s’appliquera �* tous les véhicules les plus polluants. Nous sommes encore en discussion avec l’Etat sur le périmètre concerné par cette interdiction, mais le gouvernement partage notre volonté d’agir. Je souhaite que cette interdiction soit dans un premier temps applicable �* l’ensemble de Paris, �* l’exception du périphérique et des bois de Paris.

En savoir plus sur http://www.lemonde.fr/pollution/arti...Sx45LykFXc0.99

Jay-P. 28 april 2015 00:44

Laat Parijs aub Parijs blijven en A'dam A'dam!

TheFourHorsemen 28 april 2015 09:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7632425)
Er zijn dus wel steden die het beter doen dan (hoofdstad DK) Kopenhagen, zelfs de Duitse stad Münster doet 4 %-pt. beter.
Er staan maar 2 hoofdsteden bij de eerste tien:

Een stad met 60.000 inwoners is eigenlijk gewoon een uit de kluiten gewassen dorp. Dat valt niet te vergelijken met grootsteden.

Micele 28 april 2015 10:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 7633270)
Een stad met 60.000 inwoners is eigenlijk gewoon een uit de kluiten gewassen dorp. Dat valt niet te vergelijken met grootsteden.

En waarom niet als het aantal fietstrips per inwoners betreft ? Bij mijn weten zijn fietsende inwoners altijd vergelijkbaar met andere fietsende inwoners.
Citaat:

Bicycle use in ten European ‘cycling cities’, in descending order of bicycle percentage bicycle % in all inhabitants inhabitants’ trips
Ik had het vooral over fietsstad Münster, heeft met 272.000 inwoners 35.000 inwoners meer als bvb Gent, ik wist niet dat Gent een reusachtig dorp is. ;-)
Kopenhagen-stad wordt ook met maar 502.000 inwoners gemeten.

Citaat:

NL : Groningen 182.000 37%
NL : Zwolle 116.000 36%
D : Münster 272.000 36%
NL: Veenendaal 62.000 32%
DK : Kopenhagen 502.000 32%
NL : Enschede 154.000 31%
NL : Amsterdam 747.000 28%
DK : Odense 187.000 26%
D : Freiburg (im Breisgau) 218.000 22%
BE : Gent 237.000 17%
Ach stad Veenendaal met 62.000 / 32 % ? was me nog niet eens opgevallen, uiteraard is dat een zeer goed resultaat en zeker is hun fietsende bevolking altijd vergelijkbaar met "grootstedelijke fietsende bevolking".

duveltje382 28 april 2015 10:53

ik heb geen auto,wel een fiets,en ik geraak overal in Antwerpen,dus toch fietsstad :lol:

Micele 28 april 2015 10:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 7633374)
ik heb geen auto,wel een fiets,en ik geraak overal in Antwerpen,dus toch fietsstad :lol:

Te voet, door Europa, hij geraakt er ook. ;-)
Citaat:

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150213_01528160
Marc Tresignie stapt straks van Compostela naar Rome, een pelgrimstocht van maar liefst 3.015 kilometer.

PORSCHE 4 mei 2015 16:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7632253)

Gelukkig zijn steden plaatsen waar ik niets te zoeken heb :)

Jan van den Berghe 6 mei 2015 20:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 7633046)
Laat Parijs aub Parijs blijven en A'dam A'dam!

En wat houdt dat dan in? Parijs, vol met toetterende, roestige Citroëns en Renaults zoals in de jaren zeventig?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be