Gerard_Leek |
15 mei 2015 17:52 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eniotna
(Bericht 7654124)
Ik zie het Belgisch leger geen Belgische stad platbombarderen of een oogje toedoen terwijl hun vriendjes van de milities een heel gebied etnisch aan het zuiveren waren.
|
Dat is een andere vraag. De vraag was hoe het Joegoslavische leger in 1991 een gebied kon bezetten dat tot de Joegoslavische federatie behoorde. Op deze vraag geef jij hieronder een merkwaardig antwoord op. Ik ga je citeren en ga er nader op in.
Citaat:
(Bericht 7654124)
Wat bleef er trouwens nog over van Joegoslavië in 1991?
|
Joegoslavië net als elk ander land had in 1991 zijn internationaal erkende staatsgrenzen. Het antwoord op je vraag is simpel: de internationale erkenning van de staatsgrenzen van het toenmalige 70-jarig bestaande land was nog steeds van kracht.
Citaat:
(Bericht 7654124)
Ik denk dat het lot van de federatie al werd beslist tijdens het 14de Congres van het Joegoslavische Communistenverbond toen de Sloveense en Kroatische delegaties niet anders meer konden doen dan het congres verlaten. Milošević en zijn vazallen wilden de macht grijpen en konden geen meningsverschillen dulden. Sinds dat verval bestond het land de facto niet meer.
|
Iets stellen wat jij denkt is geen notoir feit. Zoiets kan iedereen stellen. Het feit dat congresleden een congres verlaten betekent niet dat de internationale erkenning van de staatsgrenzen van een soeverein land niet meer van kracht zou zijn. Joegoslavië was in 1991 nog steeds internationaal erkend binnen zijn staatsgrenzen waarin het land zijn jurisdictie had.
Citaat:
(Bericht 7654124)
Milošević en zijn vazallen wilden de macht grijpen en konden geen meningsverschillen dulden.
|
Milosevic wilde tijdens dat congres waarnaar je verwijst de macht grijpen? Dat congres vond plaats in 1990. Een jaar later in 1991 werd Stipe Mesic nota bene een Kroatische separatistische politicus de president van Joegoslavië. Maar volgens jou zou Joegoslavië in 1991 niet bestaan ten gevolge van een partijcongres uit 1990? Dit mag jij van mij denken, maar hetgeen jij denkt strookt niet met de feiten.
|