Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Geadresseerde reclame beu? Weigeren kan voortaan (https://forum.politics.be/showthread.php?t=218095)

Edward De Vere 4 mei 2015 18:33

Geadresseerde reclame beu? Weigeren kan voortaan
 
Zeer goed nieuws vind ik dat. Het is te zeggen, als er niet opnieuw grijze zones merkbaar zullen zijn te vinden zijn in die nieuwe regelgeving. Zonder uitzondering gaat reclame linea recta naar de prullenmand. Ik ben ervan overuigd dat ik niet de enige ben die dat doe. Het is een maat voor niets.

Citaat:

Wie niet meteen gelukkig wordt van geadresseerde reclame van bepaalde bedrijven, heeft voortaan het recht om aan de afzender te vragen die niet langer op te sturen. Bedrijven die zich niet houden aan die vraag riskeren een boete tot 10.000 euro, zo schrijft Het Laatste Nieuws.
De federale regering heeft op vraag van minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) 106 "onvolkomenheden" aangepakt in de huidige economische wetgeving. Volgens de minister gaat het om beslissingen "die het leven en ondernemen makkelijker moeten maken".

Een van die aanpassingen is het recht om geadresseerde post voortaan te weigeren. Momenteel sturen heel wat bedrijven reclame op naam, waardoor de postbode verplicht is die in de bus te steken. Ook wanneer je een sticker met "geen reclame" op je brievenbus hangen hebt.

Door een wetswijziging in 2012 had een consument niet langer het recht om aan de afzender te vragen het versturen te stoppen, wat nu is aangepast. Wie niet langer geadresseerde reclame van een bepaald bedrijf wil, kan nu wel aan de afzender vragen hem of haar uit hun adressenlijst te verwijderen.

Het bedrijf is verplicht om rekening te houden met de vraag van de consument. Zo niet riskeert het een boete van 26 tot 10.000 euro.
Gelezen op De Redactie

Savatage 4 mei 2015 18:57

Dank voor de link, hier heb ik ook interesse in.

cookie monster 4 mei 2015 19:28

Mercikes voor deze info , Toppie :thumbsup:

Knuppel 4 mei 2015 20:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Edward De Vere (Bericht 7642460)
Zeer goed nieuws vind ik dat. Het is te zeggen, als er niet opnieuw grijze zones merkbaar zullen zijn te vinden zijn in die nieuwe regelgeving. Zonder uitzondering gaat reclame linea recta naar de prullenmand. Ik ben ervan overuigd dat ik niet de enige ben die dat doe. Het is een maat voor niets.



Gelezen op De Redactie

Ik krijg dagelijks reclame via mail. Ben dus verplicht om dagelijks uit te schrijven.
Wat kunnen we daar aan doen?

Mambo 4 mei 2015 22:59

We krijgen dagelijks ook op TV ongevraagde reclame.
Wat kunnen we daar aan doen?
Tv wegsmijten?

Leopold de halve 4 mei 2015 23:19

En bij wie moet er klacht ingediend worden bij een overtreding? De politie? Laat me niet lachen, de stapel geseponeerde klachten zal enkel groter worden.

De schoofzak 5 mei 2015 05:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Leopold de halve (Bericht 7642885)
En bij wie moet er klacht ingediend worden bij een overtreding? De politie? Laat me niet lachen, de stapel geseponeerde klachten zal enkel groter worden.

Je moet nu ook niet overdrijven in de andere richting.

Het gaat over gepersonaliseerde brieven. Het bedrijf moet daar "een postzegel" voor betalen. In de hoop door de publiciteit jou te verleiden als potentiële klant.
Waarom zouden ze, met die wetgeving als hete adem in de nek, weigeren om een schrapping uit te voeren in hun adressenbestand ?

Niet gepersonaliseerde reclame is ook al geen probleem meer: de postbode is niet verplicht ze in je bus te steken.

Tijdens het bussen voor verkiezingspropaganda merkte ik een aantal brievenbussen op met een bijkomend tijdelijk boodschapje: "geen verkiezingsreclame aub".
Beschouw dit als een tip.
Want verkiezingsdrukwerk is geen reclame, het is politieke en democratische informatie ....

Verzendingen per mail, is wat anders.
Daar moet het bedrijf, vaak in het buitenland, geen poot voor uitsteken en geen cent voor betalen ...
Maar spam-filters zijn ook uitgevonden om gebruikt te worden.
En één druk op de delete-toets is voor mij heel rap uitgevoerd.

.

De schoofzak 5 mei 2015 05:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 7642858)
We krijgen dagelijks ook op TV ongevraagde reclame.
Wat kunnen we daar aan doen?
Tv wegsmijten?

Hoe lang gaat het nog duren eer zenders ons de keuze laten:
- een marktprijs betalen voor iets interessants van uitzending, zonder reclame
- een marktprijs betalen voor hetzelfde, maar met reclame ?


Wat ik ambetanter vind: ik betaal zonder te vragen mee aan een staatszender die ik niet wil hebben.
De staat organiseert toch ook geen dagblad om concurrentie aan te gaan met het nieuwsblad of het laagste nieuws; ook geen weekblad om concurrentie aan te gaan met Dag Allemaal of Story (of godbetert humo), of een tijdschrift voor informatica, voor auto/moto, ....

.

Knuppel 5 mei 2015 06:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 7642858)
We krijgen dagelijks ook op TV ongevraagde reclame.
Wat kunnen we daar aan doen?
Tv wegsmijten?

Reclame kost altijd geld. Zowel via tv, de post, of reclame via mail. Ook via mail is immers betaald personeel nodig.

Alleen door massaal coca-cola te drinken kan coca-cola zich dure reclame blijven veroorloven.

Ik vermijd welbewust om producten te kopen van producenten die mijn leven vergallen met ongevraagde reclame. Er zijn andere dranken, snoep, voedingswaren, tandpasta's, creme's enz. die een pak goedkoper zijn, en die vaak zelfs van dezelfde producent komen....(Leo/Olé. Ovidias pralines/Belgische schocolade) Maar ook Vande Moortele olie, bierproducenten enz... verkopen hun producten aan goedkope supermarkten onder een andere naam. Zelfs wijnproducenten gebruiken verschillende etiketten voor identiek dezelfde wijn.

Jullie geloven toch zélf niet dat Colruyt overal eigen fabrieken heeft die uitsluitend onder de naam "Everytime" produceren?
Goedkope supermarktketens bedingen lagere prijzen omdat ze grote hoeveelheden afnemen, maar producenten van de duurdere merken willen niet geassocieerd worden met een goedkope supermarkt. Daarom zitten er wél nog individueel verpakte Ovidias pralines in een doos uit de koeling, maar staat er niet (meer) "Ovidias" op, maar "Belgische pralines".

Ter vergelijking.
Onder de naam Ovidias kost 500 gram pralines plus minus 10 euro.
In de Aldi kost 500gram Ovidias pralines 4.99 euro. De helft dus. De pralines zijn nochtans identiek dezelfde.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be