Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   De Wever: Collaboratie was een vreselijke fout (https://forum.politics.be/showthread.php?t=218195)

vrijzinnige 6 mei 2015 19:02

De Wever: Collaboratie was een vreselijke fout

Gaan het voetvolk nu ook de grote leider blindelings volgen ?

http://www.demorgen.be/binnenland/de...fout-a2311524/

Spitting Image 6 mei 2015 19:04

Goed, hè?
:-D
Weer links de mond gesnoerd.

tandem 6 mei 2015 19:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijzinnige (Bericht 7645147)

Hoeveel grootvaders zijn er zo eigenlijk? Ik herinner me plots Oncelinks of zoiets. :-)

Het Oosten 6 mei 2015 19:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijzinnige (Bericht 7645147)

Allez dan, De Wever geeft me gelijk.

vrijzinnige 6 mei 2015 19:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image (Bericht 7645151)
Goed, hè?

Het hangt er maar vanaf hoe je het bekijkt, want....enkele maanden geleden was de minister van binnenlandse zaken, Jan Jambon nog van oordeel, dat de collaborateurs wel hun redenen zullen gehad hebben. Ook Theo Francken zag GEEN graten in een bezoek aan feestjes van ex collaborateurs.
Bart De Wever, op bezoek in een overzees gebied, was TOEN van oordeel dat de minister van binnenlandse zaken en de staatssecretaris hun excuses NIET hadden moeten aanbieden voor hun daden en uitspraken.
Waarom dan plots deze bocht ?

Henri1 6 mei 2015 19:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image (Bericht 7645151)
Goed, hè?

Neen, met de billen bloot gaan om te proberen ervoor te zorgen dat de brave N-VA kiezers niet terugkeren naar hun stal.

Spitting Image 6 mei 2015 19:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 7645154)
Allez dan, De Wever geeft me gelijk.

Niet echt. Hij heeft het over hen die actief collaboreerden. Ik hoor hem niet zeggen dat VNV'er zijn automatisch een collaborateur van je maakte.

Henri1 6 mei 2015 19:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image (Bericht 7645166)
Niet echt. Hij heeft het over hen die actief collaboreerden. Ik hoor hem niet zeggen dat VNV'er zijn automatisch een collaborateur van je maakte.

Er bestaan ook post-collaborateurs.

Wellicht was J.M. LP ook fan van de Nazi's.

Spitting Image 6 mei 2015 19:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 7645161)
Neen, met de billen bloot gaan om te proberen ervoor te zorgen dat de brave N-VA kiezers niet terugkeren naar hun stal.

Brave N-VA-kiezers? Zijn dat die terug naar het VB trokken in de peilingen?
Weet je eigenlijk nog wat je allemaal uitkraamt?

Spitting Image 6 mei 2015 19:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 7645169)
Er bestaan ook post-collaborateurs.

Wellicht was J.M. LP ook fan van de Nazi's.

Wat heb ik daarmee te maken? In Frankrijk moei ik mij niet.

Henri1 6 mei 2015 19:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image (Bericht 7645170)
Brave N-VA-kiezers? Zijn dat die terug naar het VB trokken in de peilingen?
Weet je eigenlijk nog wat je allemaal uitkraamt?

Ik heb eerder de indruk dat u het noorden kwijt bent, ik kan me natuurlijk ook vergissen, maar k denk het niet.

Henri1 6 mei 2015 19:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image (Bericht 7645173)
Wat heb ik daarmee te maken? In Frankrijk moei ik mij niet.

Gezellig gaan luisteren en pintjes drinken met een creatuur die de Nazi ideologie verheerlijkt is nu ook niets om fier over te zijn hé.

Spitting Image 6 mei 2015 19:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 7645175)
Ik heb eerder de indruk dat u het noorden kwijt bent, ik kan me natuurlijk ook vergissen, maar k denk het niet.

Ik heb het vermoeden dat alles erg tegenvalt voor jou.
Weer een kiezel uit de schoen gehaald.
Straks moeten jullie gewoon zwijgen omdat je zelfs elk non-argument wordt ontnomen.

Spitting Image 6 mei 2015 19:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 7645176)
Gezellig gaan luisteren en pintjes drinken met een creatuur die de Nazi ideologie verheerlijkt is nu ook niets om fier over te zijn hé.

Jij wilt de vrijheid van informatie indijken? Jij bent voor een autoritair zuiver Belgisch regime?

Bad Attila 6 mei 2015 19:26

Goed zo.
Kan dat onderwerp misschien naar de koffers van de geschiedenis gaan.

vrijzinnige 6 mei 2015 19:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten
U zou beter ad rem antwoorden in plaats van ad personam.
Collaboratie was fout. Punt uit.

Al die Vlaams-nationalistjes zoals Diamand Jan-Jambon, die de collaboratie trachten de minimaliseren (Collaboratie was begrijpelijk...) zijn eigenlijk nog altijd niet veranderd. En moest er een nieuwe Hitler binnenvallen, dan beginnen die gastjes weer opnieuw. Zeker weten!

Ga je ook ontkennen dat iedere collaborateur een andere reden had om te collaboreren? De ene owv het geld, de andere owv zijn maatschappelijke overtuiging, de andere owv de godsdienst, nog een andere owv wraak, de volgende owv puur banditisme...? Jamben heeft gelijk. En alleen individuen als jij beschouwen dat als een minimalisering.

Maw spitting, is jouw antwoord aan "het oosten" obstructie aan de grote Antwerpse leider ?

Bad Attila 6 mei 2015 19:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijzinnige (Bericht 7645157)
Het hangt er maar vanaf hoe je het bekijkt, want....enkele maanden geleden was de minister van binnenlandse zaken, Jan Jambon nog van oordeel, dat de collaborateurs wel hun redenen zullen gehad hebben. Ook Theo Francken zag GEEN graten in een bezoek aan feestjes van ex collaborateurs.
Bart De Wever, op bezoek in een overzees gebied, was TOEN van oordeel dat de minister van binnenlandse zaken en de staatssecretaris hun excuses NIET hadden moeten aanbieden voor hun daden en uitspraken.

Dat is geen bocht, hij zegt eigenlijk hetzelfde dan Jambon, maar op een veel juistere manier. Hij maakt immers een onderscheid tussen collaboratie als "beweging" ( die hij terecht onaanvaardbaar acht) en de individuele collaboratie (die hij als veel "grijzer" bestempelt).

De beste houding volgens mij.

Spitting Image 6 mei 2015 19:40

In ieder geval is De Wever veel explicieter in het veroordelen van de collaboratie dan Laurette. Die praat haar grootvader goed op haar website: ze weet er niks van en zij is toch een goede Belgische.
De Wever heeft het lef dat in het openbaar in aanwezigheid van vele joden te zeggen en niet ergens verdoken op een eigen website.

ViveLaBelgique 6 mei 2015 19:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijzinnige (Bericht 7645157)

Het gaat niet om een bocht. Bart De Wever orakelde vanuit China dat de collaborateurs wel hun redenen zullen gehad hebben. Bart De Wever heeft nooit gezegd dat het geen foute redenen betrof.

hagel 6 mei 2015 19:47

Citaat:

Wanneer was er dan sprake van actief collaboreren en wanneer van passief collaboreren?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be