![]() |
Bama-hervorming
Citaat:
de hervorming van ons onderwijs, met het doel en uniformisering op europees vlak, lijkt mij geen slecht idee. zeker voor het toenemend aantal erasmusstudenten kan dit alleen maar goed zijn. maar hoe kan je systemen die zo enorm verschillend zijn, in een paar jaar uniformiseren?! vooral het vetgedrukte, geeft volgens mij problemen. volgens mij zijn de titels wel veranderd, maar inhoudelijk is er niet veel veranderd. ook vanuit de academische wereld zelf kon je deze kritiek opvangen. volgens mij zijn onze hogescholen en universiteiten hier helemaal nog niet klaar voor. maar eerlijk gezegd, heel veel info krijgen wij als studenten hier niet over. is er hier iemand die beter op de hoogte is? en dan nog iets. waarom in hemelsnaam die titels bachelor en master? die vind ik ook niet echt geslaagd. konden ze nu echt niks 'europees' verzinnen? |
ik zie vooral hiet nieuwe systeem niet zitten waarin je slaagt met een 10, als je de stof vroeger juist niet goed genoeg kon kreeg je een 11, nu zal dat een 9 zijn. dit verschil kan zeer groot zijn aangezien een 9 een buispunt is en een 11 niet.
|
Typisch linkse visie. Communisme, mensen onteigenen en evolueren naar een systeem dat gericht is om zo snel mogelijk arbeiders te leveren, en zij die werk gevonden hebben laten bij te leren. (is waar ze naar toe willen gaan, de BAMA is, uiteraard, geen einddoel op zich, maar een tussenstap)
Dat Master-Bachelor is een ware hel voor de hogescholen en universiteiten. Op de Hogeschool van Gent, op 2 na (unief Leuven, unief Gent) is het de grootste onderwijsinstelling in dit land, verwacht men RAMP scenario's voor de richtingen van Industrieel Ingenieur en talloze andere zware richtingen. Immers, de uniformisatie heeft 6-maandelijkse modules geïntroduceerd, eindexamen na 6 maanden, zodoende men na het voltooien van een module, kan overschakelen naar een andere module (bijvoorbeeld van Chemie naar Biot). Klinkt mooi, maar dit betekent dat leerstof dat anders op 1 jaar werd gezien, nu volledig behandeld moet worden op 1 semester!? Dus waar je vroeger voor een kanjer voor een vak gelukkig was dat je het partieel kon afnemen, en niet de hele boek bij de herexamens, krijg je nu sowieso de kwantiteit van het herexamen op het einde van je module. M.a.w: onmogelijk tenzij voor de echte blokkers (en ik spreek uit ervaring, die tel je op 1 hand per klas). Men verwacht Ramp-resultaten. Uiteraard staan we machteloos. Men beslist dat van hogerhand vlak voor de examens van juni. Wat kan men doen buiten staken? Niets. En als men gaat staken, dan zijn de studenten er de dupe van. (in Wallonië neemt men dat niet zo nauw, maar in Vlaanderen zijn we te braaf) |
Citaat:
De meeste examens worden niet meer verbeterd aan de hand van -0.5 punt per rode streep zoals een dictee. Vaak analyseert men gewoon of je het kent of niet. Als men ziet dat je weet waarover je spreekt, gaat men heus niet je hele antwoord nakijken. Als men bijvoorbeeld niet eens krachten kan projecteren op't examen mechanica (bijvoorbeeld de sinus van een hoek nemen, in plaats van de cosinus), of een eenvoudig electriciteitscircuit niet kan oplossen dan krijg je nul op die vraag, punt uit. |
Citaat:
volgens onze ombudsdienst zal het quoteringsgedrag worden aangepast, maar daar geloof ik niet veel van. ten eerste weten de meeste proffen en docenten al lang niet meer welk systeem telt, doordat het zowat jaarlijks verandert. zeker de externe proffen (en zo hebben wij er wel veel) weten meestal van toeten of blazen. verder denk ik dat de meeste proffen wel consequent zullen zijn, voor een examen waar je vorig jaar een 10 voor verdiende, zal je nu ook nog wel een 10 krijgen. laten we hopen dat ik gelijk heb ;-) |
Citaat:
ik ben helemaal niet tegen meer flexibiliteit. meer zelfs, ik ben er volledig voorstander van. een hervorming van het systeem, ten voordele van de studenten,kan men alleen maar toejuigen. zelf zit ik in mijn licenties, maar zou graag van richting veranderen. dat kan ik echter niet. ofwel moet ik dus van nul ergens anders beginnen (en dus nog minstens 4 jaar studeren, wat geen optie is), ofwel moet ik tegen mijn zin deze richting verder doen. dit probleem zal men in de toekomst niet meer hebben. het probleem is dat men dit te snel wil doen. je kan een studierichting niet op een paar jaar helemaal omgooien van een 2+2 naar een 3+1 richting. verder kunnen 3 jaar op een hogeschool type graduaat toch niet ineens gelijk staan aan 3 jaar op een unief of hogeschool van licentiaatsniveau?! op mijn school hebben ze sinds vorig jaar een systeem van studieduurverkorting ingevoerd. wij deden dus 2 jaar kandidaturen, en 2 jaar licenties. wie een graduaatsdiploma heeft gevolgd, kan bij ons op 2 jaar en licentiaatsdiploma halen. dit geld echter ook voor mensen die hotelbeheer of iets dergelijks hebben gevolgd (met alle respect voor deze richting, maar de inhoud verschilt enorm van de onze). terwijl wij 3 jaar serieuze cursussen wiskunde, statistiek, economie en boekhouden , maar ook handelsrecht, geografie en chemie krijgen, leren zij wat hotelbeheer. dan krijgen zij bij ons 1 jaar een cursus boekhouden en wiskunde, waarin ze mss 1/3 zien van al wat wij hebben moeten doorworstelen. je zou zot zijn nu nog aan je kandidaturen te beginnen! je kan beter eerst een graduaat halen, dan omzeil je meer dan de helft van onze moeilijke vakken! maar je krijgt wel hetzelfde masterdiploma. het enige voordeel dat je nog kan hebben door ineens bij ons te beginnen, is dat je er op 4 jaar kan vanaf geraken, terwijl je als studieduurverkorter 5 jaar bezig bent. maar als de bamastructuur volledig in werking treedt, zullen zij dit ook op 4 jaar kunnen doen, want dan zijn zowel 3 jaar voormalig graduaat gelijk aan 3 jaar voormalig licentiaat (beide bachelor), en kunnen ze beide in 1 jaar master worden. ofwel moeten ze dus graduaten moeilijker maken, ofwel de eerste 3 jaar licentiaat makkelijker, anders kan je toch niet dezelfde titel uitdelen?! of zie ik dit nu verkeerd? :? verder worden de veranderingen te snel ingevoerd, wat inderdaad problemen kan geven. bij ons zijn er nog een paar vakken die over 2 semesters lopen. de leerstof wordt op 2 semesters gezien, er is echter maar 1 examen, op het einde van het jaar. dit wil wel zeggen dat je een kanjer van een cursus voor 1 examen moet leren. bij ons werd al enige jaren geleden overgeschakeld op dit systeem. wij hebben van geen enkel vak deelexamens. dat maakt het wel moeilijker, maar echte rampen heeft dit niet gegeven. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb geen probleem met de punten
voor mijn part ben je geslaagd of niet geslaagd
Ik heb wel een probleem met het feit dat mijn graduaatsdiploma nu slechts een HBO (hoger beroepsonderwijs diploma) is en niet gelijkgesteld aan een pba (prof bachelor) Mijn diploma is nu volledig waardeloos geworden. Ik kan wel een aanvullingstraject volgen maar in mijn geval duurt deze 3 jaar omdat alle vakken in ICT nieuw zijn |
Het ergert mij dat mensen die in mijn studententijd (een kleine tien jaar geleden) geen kans maakten om te slagen, er nu wél komen, hetgeen ik uiteindelijk als een degradatie van de diploma's beschouw.
Toen ik begon: - minstens 12 voor een vrijstelling naar de tweede zit (dus niet naar volgend jaar) - aan alle examens deelgenomen hebben, en een gemiddelde van meer dan 550 op 1000 voor vrijstelling voor drie jaar, als je 12 had - combinatie tweede kan - eerste licentie verboden. Nu: niets meer van dat alles, 10 is vrijstelling tout court. vorige zomer ontmoette ik een meisje dat twee jaar had gedaan over haar eerste bachelor, en toen aan de tweede zit van haar tweede poging 2 bachelor bezig was. Met een systeem waar je direct vrijstelling hebt bij een 10, vraag ik me af hoeveel verder het niveau nog kan zakken, wetende dat verschillende zware taken ook al zijn weggevallen in vergelijking met mijn tijd. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Als het niveau van de middelbare school gevoelig zakt, dan kan men enkel ook de hogere en universitaire niveaus laten zakken.
Alles bijeen , geen positieve evolutie!! |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:54. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be