Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Hoe duurzaam leeft een gemiddelde stadsbewoner? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=218286)

Micele 9 mei 2015 18:49

Hoe duurzaam leeft een gemiddelde stadsbewoner?
 
http://www.lowtechmagazine.be/2009/1...dsbewoner.html

Eindelijk eens een studie die uitlegt waarom stedelingen gemiddeld niet zo duurzaam leven als gedacht. Want de meeste studies vergeten gewoonweg het vliegverkeer, vooral broeikasgassen (bouw vliegtuigen en hun infra niet vergeten).

Ook de logica dat als men ergens geld kan sparen aan allerlei energie, ook aan verplaastsingskosten, dat geld dan benut voor andere dingen te doen (zoals meer verre vakanties) en geld uit te geven aan meer producten die alle energie kosten en wslk amper milieuvriendelijk geproduceerd worden.

bvb een gemiddelde stedeling zou al 1,6 maal meer met het vliegtuig reizen als een plattelandsbewoner.

Enkele quotes:
Citaat:

Wonen in de stad wordt als duurzamer beschouwd dan wonen op het platteland, onder meer omwille van het efficiëntere verplaatsingspatroon. Deels ten onrechte, stelt Kobe Boussauw, onderzoeker aan de Vakgroep Geografie van de Universiteit Gent, in deze gastbijdrage. Stedelingen nemen vaker het vliegtuig dan plattelandsbewoners, wat hun ecologische voetafdruk een stuk groter maakt dan gedacht. Zijn analyse maakt nog maar eens duidelijk hoe ingewikkeld de milieuproblematiek in elkaar zit.
Citaat:

Maar waar is het vliegtuig?

Hoewel de stedelijke en interstedelijke personenmobiliteit toe lijken te nemen, stagneert het brandstofverbruik. Een mobiliteit die langzaam maar zeker tegen structurele capaciteitsgrenzen opbotst, maar ook schonere auto’s en een verbeterd openbaar vervoer spelen een rol in deze evolutie. Goed nieuws voor het klimaat, zo lijkt het. De gegevens die de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) daarover publiceert, vertonen echter een belangrijke lacune. Het internationale vliegverkeer wordt namelijk systematisch uit de statistieken gehouden.
Citaat:

"De inwoner van een agglomeratie heeft 1,6 keer meer kans heeft om te vliegen dan een plattelandsbewoner"
Bovendien mag niet vergeten worden dat een liter verbrande kerosine op grote hoogte veel meer tot de klimaatopwarming bijdraagt dan eenzelfde energieconsumptie op de begane grond. Op vlieghoogte levert namelijk ook de uitstoot van waterdamp en stikstofoxiden een aanzienlijke bijdrage, aanvullend op het effect van koolstofdioxide. Dit heeft onder meer te maken met de wolkvorming, veroorzaakt door de straalmotoren. Volgens J. Åkerman is de totale impact van de luchtvaart op het broeikaseffect 2,7 keer groter dan de impact van de CO2-uitstoot door luchtvaart op zich.

Vliegen: milieubelastend maar uitzonderlijk

Ondanks de snelle toename van het luchtverkeer, blijft het vliegtuig voor de gemiddelde Vlaming een uitzonderlijk vervoermiddel. In het Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen zegt 52,6 procent van de respondenten nooit te vliegen. Minder dan de helft van de reizigers die in 2008 van Brussels Airport gebruik maakten, vliegt vaker dan vier keer per jaar. Het grootste deel van de uitstoot door vliegverkeer komt dus op rekening van een kleine minderheid. Een natuurlijke bovengrens aan de vraag naar luchtvervoer is nog niet te bespeuren. Gemiddeld genomen vliegt een Vlaming jaarlijks één keer naar pakweg Egypte en terug.


"Het milieuprobleem van de luchtvaart kent slechts een beperkte technologische dimensie: per reizigerskilometer is een vliegtuig ongeveer even zuinig als een auto"

Daar lijkt nog heel wat bij te kunnen. De prijzen van vliegtuigtickets blijven dalen, dankzij afnemende vaste kosten. Enkel prijsstijgingen van de brandstof of het invoeren van taksen, zouden een belemmering kunnen vormen voor de groei. Voorlopig lijkt de olieprijs echter op een aanvaardbaar peil te blijven. Binnen het huidige kader is een snelle groei van het luchtvervoer, zowel binnen de westerse wereld als op mondiaal vlak, onvermijdelijk. Pogingen om technologische oplossingen te voorzien kennen weinig succes.
...

Rebound-effect

Bovenstaande bevindingen passen in de theorie van het zogenaamde ‘rebound-effect’. Energiebesparingen binnen een bepaald domein worden gecompenseerd door meerverbruik binnen een ander domein, tenminste als het besteedbare budget gelijk blijft. Een kleine lokale ecologische voetafdruk, mogelijk gemaakt door een stedelijke levenswijze, wordt gecompenseerd door een grote globale ecologische voetafdruk die in dit geval op rekening van vliegreizen kan worden geschreven.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Energiebesparingen binnen een bepaald domein worden gecompenseerd door meerverbruik binnen een ander domein"

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Een macro-economische uitbreiding van deze these staat bekend als het Khazzoom-Brookes-postulaat. Die stelt dat, bij gelijk blijvende energieprijzen, de verhoging van energetische efficiëntie niet leidt tot een afname, maar eerder tot een toename van het mondiaal verbruikte energievolume. De reden hiervoor is dat meer efficiëntie leidt tot een hogere welvaart in combinatie met relatief lage marktprijzen voor energie, in vergelijking met de referentiesituatie. Er is dus een welvaartsoverschot dat gemakkelijk aan energie-intensieve consumptie kan worden besteed.

Citytrips

Toegepast op ons onderwerp betekent dit dat het geld dat we uitsparen door ons huis beter te isoleren en met een zuinigere wagen te rijden, gemakkelijk wordt geïnvesteerd in activiteiten waar efficiëntie minder belangrijk lijkt, zoals vakanties. De snelle groei van het luchtverkeer wijst erop dat toeristische vliegreizen in dit mechanisme een belangrijke rol spelen. Deze vaststelling plaatst dan ook meteen een kanttekening bij een klimaatbeleid dat louter gebaseerd is op het aanmoedigen van meer energetische efficiëntie.

De toename van het luchtverkeer wordt gemakshalve over het hoofd gezien in tal van mobiliteitsstudies en milieubeleidsplannen. Zo bevat het Vlaamse Klimaatbeleidsplan geen enkele maatregel in verband met luchtvaart. Inspanningen om het fietsen te stimuleren worden in dit plan wel relevant geacht in functie van de reductie van de CO2-uitstoot, ook al zijn de verwachte resultaten daarvan marginaal in vergelijking met de uitstoot door de luchtvaart.

Behalve het klimaat is ook de uitputting van fossiele voorraden een goede reden om verstandig om te springen met de beschikbare olie. In dit licht is het induceren van de vraag naar citytrips wellicht niet de meest duurzame strategie. Nochtans is dit net wat er vandaag de dag gebeurt door samenwerkingsverbanden tussen low-cost vliegtuigmaatschappijen en diverse overheden.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Een duurzame stedelijke mobiliteit heeft ook een belangrijk effect op de leefbaarheid en de verkeersveiligheid. Alleen al daarom zijn inspanningen op vlak van openbaar vervoer, niet-gemotoriseerd vervoer, parkeerbeleid en tolheffing belangrijk"

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Daarnaast brachten we een verrassend aspect van de stedelijke leefstijl naar voren. Een stedelijke ruimtelijke structuur kan dan wel een duurzaam lokaal verplaatsingsgedrag stimuleren, het heeft geen vat op globale consumptiepatronen. De stedelijke dynamiek stimuleert integendeel de vraag naar luchtverkeer. Wanneer de lokale mobiliteit tegen stucturele grenzen opbotst, wordt de drang naar nog meer interactie met de wereld in het vliegen gezocht. En daar kan geen stedenbouw tegenop.

De duurzame druppels op een hete plaat worden door het beleid meestal gerealiseerd binnen de stedelijke mobiliteit, waar ze ook een belangrijk effect hebben op de leefbaarheid en de verkeersveiligheid. Alleen al daarom zijn inspanningen op het vlak van openbaar vervoer, niet-gemotoriseerd vervoer, parkeerbeleid en tolheffing belangrijk. Maar wanneer het op brandstofafhankelijkheid en uitstoot aankomt, zijn succesverhalen nog veraf. Vooral wanneer we de blik ook ten hemel durven richten.

© Kobe Boussauw

Jan van den Berghe 9 mei 2015 22:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7649223)
Eindelijk eens een studie die uitlegt waarom stedelingen gemiddeld niet zo duurzaam leven als gedacht.

Net alsof heel de stedelijke bevolking om de haverklap het vliegtuig instap...

Micele 9 mei 2015 22:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7649430)
Net alsof heel de stedelijke bevolking om de haverklap het vliegtuig instap...

Alsof ?

Waar staat dat ?

Lees eens:

Citaat:

"De inwoner van een agglomeratie heeft 1,6 keer meer kans heeft om te vliegen dan een plattelandsbewoner"

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Op basis van een onderzoek van S. Luyten en E. Van Hecke deelden we de gemeenten in in vier categorieën: agglomeratie, banlieue, forensengemeente en het platteland (restcategorie). Deze indeling werd gemaakt op empirische basis en komt dus niet steeds overeen met de beleidsmatige indeling van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen. Daarnaast werd er in het OVG gepeild naar de perceptie van het woonmilieu. We maken daarom een onderscheid tussen mensen die vinden dat ze in een centrum wonen en zij die vinden dat ze buiten een centrum wonen.
Tabel 1


We nemen de variabelen op in twee logistische regressiemodellen, waarbij het vlieggedrag telkens de afhankelijke variabele is. In het eerste model wordt de ligging van de gemeente als verklarende variabele ingevoerd, terwijl in het tweede model de perceptie van de woonomgeving wordt ingevoerd. We geven de output van de regressies weer in de tabellen.

De kolom exp(B) kan geïnterpreteerd worden als de kansverhouding dat een respondent uit deze categorie vliegt, in vergelijking met de referentiecategorie. Tabel 1 leert ons dat een inwoner van een agglomeratie 1,6 keer meer kans heeft om te vliegen dan een plattelandsbewoner. Voor inwoners van banlieue en forensenwoonzone is de kans 1,2 �* 1,3 keer groter. Uit Tabel 2 leren we dat een inwoner van een centrum of dichtbebouwd gebied 1,2 keer meer kans heeft om te vliegen dan iemand van daarbuiten.
...]

Het is niet van de fietsersbond dus weinig geloofwaardig ? LOL

Aurora_Borealis 9 mei 2015 23:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7649223)
Eindelijk eens een studie die uitlegt waarom stedelingen gemiddeld niet zo duurzaam leven als gedacht. Want de meeste studies vergeten gewoonweg het vliegverkeer, vooral broeikasgassen

Hier hebt u nog een studie link: inwoners van Helsinki stoten jaarlijks 2 ton meer CO2 uit (22%) dan hun nevenknie op het platteland...

Jan van den Berghe 9 mei 2015 23:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7649442)
Alsof ?

Het is niet van de fietsersbond dus weinig geloofwaardig ? LOL

Er staat "... heeft ... meer kans..." Veronderstelling dus.

Micele 10 mei 2015 21:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 7649478)
Hier hebt u nog een studie link: inwoners van Helsinki stoten jaarlijks 2 ton meer CO2 uit (22%) dan hun nevenknie op het platteland...

Mooie bevestiging, ook dat een stadsbewoner eerder een 2e woning heeft op het toeristische platteland (of aan de kust*) had ik nog niet gedacht.

Ik ken ook ex-collega´s die op een appartement wonen in een stad en om dat "stikkige stadsleven" af en toe te ontvluchten naar de natuur of naar een buitenlandse kust* hebben ze een tweede verblijf in het buitenland, waar ze regelmatig (lowcost) naartoe vliegen.


Alweer wat toogpraat van de "groene stadsbewoner" weerlegt. Finland is trouwens een pak kouder als BE waardoor de gemiddelde Finse stadsbewoner daar eigenlijk nog meer voordeel moet uit halen. Open bebouwing op het land heeft in de regel veel meer stookkosten als een stadswoning (meestal appartement of gesloten bebouwing)

De Belgische cijfers zijn dus nog meer onderschat als ik dacht.

Jan van den Berghe 10 mei 2015 22:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7650564)
Mooie bevestiging, ook dat een stadsbewoner eerder een 2e woning heeft op het toeristische platteland (of aan de kust) had ik nog niet gedacht.

Alweer wat toogpraat van de "groene stadsbewoner" weerlegt. Finland is trouwens een pak kouder als BE waardoor de gemiddelde Finse stadsbewoner daar eigenlijk nog meer voordeel moet uit halen.

De Belgische cijfers zijn dus nog meer onderschat als ik dacht.

O ja, de modale stedeling heeft bij ons zowat allemaal een buitenwoning. Wat u echter een beetje ontgaat, is de Scandinavische gewoonte om als stedeling een "huisje" te hebben op de buiten. Alleen moet je bij dat "huisje" niet te veel voorstellen. In Vlaanderen zouden we eerder spreken over een "kotje". In hout. Met weinig comfort. Met hoogstens een energiezuil.

Micele 10 mei 2015 22:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7650586)
O ja, de modale stedeling heeft bij ons zowat allemaal een buitenwoning.

Neen niet de modale maar de gemiddelde stadsbewoner heeft eerder een buitenverblijf. U waart het toch die zei dat een stadbewoner zonder auto een veel grotere spaarpot kan bijeensparen...

Citaat:

Wat u echter een beetje ontgaat, is de Scandinavische gewoonte om als stedeling een "huisje" te hebben op de buiten.
Dat is niet alleen een Scandinavische gewoonte, dat is een Europese gewoonte, waarom zou me dat ontgaan ?

Citaat:

Alleen moet je bij dat "huisje" niet te veel voorstellen. In Vlaanderen zouden we eerder spreken over een "kotje". In hout. Met weinig comfort. Met hoogstens een energiezuil.
Mij eender of ze nu een chaletje hebben of een villa aan de kust, een gemiddelde Finse stadsbewoner zou 22 % meer CO2-footprint hebben als een gemiddelde Finse plattelandsbewoner. Een degelijk wetenschappelijk onderzoek van 4400 huishoudens en 4000 individuele personen je moet het maar doen, je ziet maar als men het volledig plaatje bekijkt is het plots omgekeerd...

De ref van de studie, veel leesplezier:

1 http://iopscience.iop.org/1748-9326/8/3/035050
pdf: http://iopscience.iop.org/1748-9326/...8_3_035050.pdf


Citaat:

Previous research has suggested that high density living in cities can result in lower greenhouse gas (GHG) emissions per person, compared with people living in rural areas.

However, other research has shown that city dwellers tend to be wealthier than people living in rural areas, with the urban lifestyle consuming more goods and services and therefore generating more GHG emissions than the rural lifestyle.
Using data for 4000 individuals, regarding spending on goods; and 4400 households regarding their use of time, the researchers analysed the lifestyles of the average person living in four different types of municipalities in Finland: rural, semi-urban, cities and the Helsinki metropolitan area (HMA). They then estimated the GHG emissions related to these lifestyles.
The study revealed that people living in the HMA had a bigger carbon footprint than those living in rural areas. HMA dwellers had a footprint of 10,900 kg GHGs a year compared with 9,600 kg a year in cities, 9,500 kg a year in semi-urban areas and 8,900 kg a year in the rural areas.
In a year, the amount spent on goods and services by the average person in the countryside was €12,200, which increased to €13,800 for someone in a semi-urban area, €14,100 for a city dweller and €17,600 for a resident in the HMA.
In terms of time use, individuals in the HMA spent more time out of the home on leisure activities (8.7 hours) compared with 8.4 hours in cities, 7.6 hours in semi-urban areas and 6.6 hours in rural areas. About twice as much was spent on pastimes, such as going to movies and theatres, swimming pools and doing hobbies in the HMA, compared with rural areas. Although people spend more on housing in city areas, they tend to spend less time at home compared with people living in the countryside.
In the urban areas, people used more public transport and taxis, but, especially in the HMA, also travelled more by air compared with people in rural areas. City dwellers also spent more on maintenance, appliances, furniture and decorating their homes compared with those in rural areas. Furthermore, owning a second home or summer cottage was more common among people in the city.
These results demonstrate that despite more energy-efficient housing and better public transport, lifestyle choices for many urban dwellers result in increased GHG emissions. This is partly explained by ‘parallel consumption’, in which people use services available in the city that they already have at home. For example, eating out in restaurants that are heated, while energy is already used to heat the home. A second part to this study focuses on the middle income household and introduces variables such as motorisation and housing type1 .
.

Jan van den Berghe 10 mei 2015 22:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7650609)
Neen niet de modale maar de gemiddelde stadsbewoner heeft eerder een buitenverblijf. U waart het toch die zei dat een stadbewoner zonder auto een veel grotere spaarpot kan bijeensparen...

Neen, dat zei ik niet. Wel dat iedereen die geen auto bezit, flink wat kan overhouden.

Jan van den Berghe 10 mei 2015 22:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7650609)
Dat is niet alleen een Scandinavische gewoonte, dat is een Europese gewoonte, waarom zou me dat ontgaan ?

Dat is alvast bij ons niet de gewoonte.

Micele 10 mei 2015 22:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7650610)
Neen, dat zei ik niet. Wel dat iedereen die geen auto bezit, flink wat kan overhouden.

Waarmee hij zich eerder verre vakantie mee kan veroorloven en desnoods een huisje of appartement op den buiten.

Micele 10 mei 2015 22:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7650611)
Dat is alvast bij ons niet de gewoonte.

Bij ons wel, in onze (grote) familie toch. En Belgisch-Limburg en NL-limburg is al niet zo rijk aan grote steden, en heeft sowieso (BE-limburg) eerder pover openbaar vervoer, maar wel veel lowcost luchthavens in de buurt.

En neen de ganse stamboom/genealogie ga ik je niet vertellen.

Jan van den Berghe 10 mei 2015 22:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7650614)
Waarmee hij zich eerder verre vakantie mee kan veroorloven en desnoods een huisje of appartement op den buiten.

Ik denk niet dat veel mensen die aan de Brugse poort in Gent wonen, zo'n tweede verblijf bezitten...

Micele 10 mei 2015 22:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7650610)
Neen, dat zei ik niet. Wel dat iedereen die geen auto bezit, flink wat kan overhouden.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7649041)
Als uw situatie het toelaat, is dat een bijzonder goed idee. Daarenboven zult u jaarlijks een leuke spaarpot overhouden.

Het ging over iemand die zijn auto verkocht en een fiets kocht voor bepaalde verplaatsingen. Ik neem zeker aan een stadsbewoner en iemand die al zei dat Antwerpen zijn stad is.

Een leuke spaarpot is alleen maar leuk als men het geld ooit uitgeeft. (aan goederen of watdanook die een bepaalde CO2-footprint hebben, dat toont die studie aan)

Jan van den Berghe 10 mei 2015 22:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7650626)
Het ging over iemand die zijn auto verkocht en een fiets kocht voor bepaalde verplaatsingen.

Inderdaad, dus niet specifiek over "een stedeling". Iedereen die de kost niet moet uitgeven voor een eigen wagen, kan flink besparen.

Jan van den Berghe 10 mei 2015 22:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7650626)
Een leuke spaarpot is alleen maar leuk als men het geld ooit uitgeeft. (aan goederen of watdanook die een bepaalde CO2-footprint hebben, dat toont die studie aan)

De studie gaat van "mogelijkheid". Als die stedeling met dat uitgespaarde geld boeken aankoopt, haalt hij dan dezelfde ecologische voetafdruk? Of als hij het investeert in een ander huis dat hij vervolgens verhuurt, gaat de redenering dan ook op?

Micele 10 mei 2015 22:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7650624)
Ik denk niet dat veel mensen die aan de Brugse poort in Gent wonen, zo'n tweede verblijf bezitten...

Wat jij denkt is me eender, wat begrijp je eigenlijk niet aan de gemiddelde stadsbewoner uit die studies en zijn gemiddelde levensstijl ?

Ik raad je aan de wetenschappelijke studie eens te overlezen, heb ik net oppervlakkig gedaan.

Ik ben zeker dat je daar veel antwoorden op je vragen vindt. Beetje huiswerk is toch niet te moeilijk ?

Begin mss met dit:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ecologische_voetafdruk

en dan dit (waarover het gaat):
http://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_footprint

Jan van den Berghe 10 mei 2015 23:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7650643)
Wat jij denkt is me eender, wat begrijp je eigenlijk niet aan de gemiddelde stadsbewoner uit die studies en zijn gemiddelde levensstijl ?

Ik raad je aan de wetenschappelijke studie eens te overlezen, heb ik net oppervlakkig gedaan.

Ik ben zeker dat je daar veel antwoorden op je vragen vindt. Beetje huiswerk is toch niet te moeilijk ?

Finland is België nu eenmaal niet. Daarnaast heb ik al aangegeven waar het verschil zit. Het is vrij onzinnig uit te gaan dat het bij ons van hetzelfde laken een broek is.

Micele 10 mei 2015 23:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7650652)
Finland is België nu eenmaal niet. Daarnaast heb ik al aangegeven waar het verschil zit. Het is vrij onzinnig uit te gaan dat het bij ons van hetzelfde laken een broek is.

Klopt bij ons kan het zelfs erger zijn, als je de Belgische studie wat gelezen hebt begrijp je dat wel.

2 zinnen eruit:
Citaat:

Daar zijn vele redenen voor: stedelingen wonen kleiner, gebruiken minder grond en verwarmen hun woningen daardoor minder.

Milieukundigen Peter Newman en Jeff Kenworthy stellen dat een hoge bevolkingsdichtheid, typisch voor steden, rechtstreeks gelinkt is met een lager energieverbruik
Waar stookt men meer voor huisverwarming: Finland of België ?
Idem voor stroomverbruik.

Jan van den Berghe 10 mei 2015 23:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7650658)
Klopt bij ons kan het zelfs erger zijn, als je de Belgische studie wat gelezen hebt begrijp je dat wel.

In België bestaat de gewoonte niet die wel aangetroffen wordt in Scandinavië.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be