Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Treinverkeer van en naar Brussel sterk verstoord (https://forum.politics.be/showthread.php?t=218340)

De schoofzak 11 mei 2015 08:50

Treinverkeer van en naar Brussel sterk verstoord
 
Ja maar wat voor oenen zijn die machinisten nu feitelijk ?

Is dat nu zo moeilijk om niet door een rood licht te rijden ?

En ook de ingenieurs van de nmbs ?
In een vliegtuig hebben ze al zo lang een automatische piloot.
Google heeft sebiet auto's die zelf veilig in het verkeer kunnen rijden.
Maar automatisch beletten dat een trein door een rood licht rijdt, dan zit er niet in.

En een soort van voorbereid veiligheidsplan om een verkeerd gereden trein uit de pijp van de noord-zuid-verbinding te loodsen, moet dat zo'n gevolgen hebben ?

titel: Treinverkeer van en naar Brussel sterk verstoord
link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150511_01674165



Citaat:

Het treinverkeer verloopt bijzonder chaotisch maandagochtend. Slechts drie van de zes sporen in het station Brussel-Noord zijn beschikbaar nadat een machinist vanmorgen door een rood sein is gereden.

‘Omstreeks kwart over acht is er een machinist door een rood licht gereden’, aldus Frederic Petit van Infrabel.

De trein in kwestie kwam onmiddellijk tot stilstand. ‘Gelukkig was er geen gevaarlijke situatie, maar dat houdt wel in dat we slechts drie van de zes sporen ter beschikking hebben. Dat veroorzaakt een zware ochtendspits in en rond Brussel. Er zijn vertragingen van 20 tot 30 minuten, sommige treinen worden beperkt of geschrapt.’


Sinds iets voor 9 uur zijn alle sporen weer in gebruik, maar de vertragingen zijn nog aanzienlijk en zullen nog tot in de late voormiddag duren.

Zwitser 11 mei 2015 09:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7650845)
Ja maar wat voor oenen zijn die machinisten nu feitelijk ?

Is dat nu zo moeilijk om niet door een rood licht te rijden ?

En ook de ingenieurs van de nmbs ?
In een vliegtuig hebben ze al zo lang een automatische piloot.
Google heeft sebiet auto's die zelf veilig in het verkeer kunnen rijden.
Maar automatisch beletten dat een trein door een rood licht rijdt, dan zit er niet in.

En een soort van voorbereid veiligheidsplan om een verkeerd gereden trein uit de pijp van de noord-zuid-verbinding te loodsen, moet dat zo'n gevolgen hebben ?

titel: Treinverkeer van en naar Brussel sterk verstoord
link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150511_01674165

Het is juist omdat er een automatisch systeem is dat treinen belet door rood te rijden dat het treinverkeer deze ochtend verstoord is. Dat is het nadeel van dergelijke automatische systeem. Die gooien nogal wat roet in het eten.
Daar kan google ook over meepraten. Hun zelfrijdend auto heeft ook regelmatig vergelijkbare problemen. Raakt de automatische piloot in de war (door een voetganger bijvoorbeeld) dan stopt die auto ook gewoon.

vlijmscherp 11 mei 2015 09:16

het is natuurlijk Brussel-Centraal waar er maar 3 van de 6 sporen beschikbaar zijn, niet Brussel-Noord.

IanVD 11 mei 2015 09:17

Liever vertraging vanwege dat automatisch systeem dan een ongeval omdat er geen systeem was. Maar hoe kan 1 trein ervoor zorgen dat 3 sporen niet gebruikt worden?

vlijmscherp 11 mei 2015 09:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IanVD (Bericht 7650852)
Liever vertraging vanwege dat automatisch systeem dan een ongeval omdat er geen systeem was. Maar hoe kan 1 trein ervoor zorgen dat 3 sporen niet gebruikt worden?

als die net op een wissel staat, bv.

In Brussel-Centraal heb je 6 sporen. 3 die richting Brussel-Noord gaan en 3 richting Brussel-Zuid.

De schoofzak 11 mei 2015 09:47

Ja, ik ben nu geen volle debiel en ik snap wel 't een en 't ander,
maar met zoveel gevolgen zo lang ... kom zeg.

.

Zwitser 11 mei 2015 12:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7650869)
Ja, ik ben nu geen volle debiel en ik snap wel 't een en 't ander,
maar met zoveel gevolgen zo lang ... kom zeg.

De NZV is zo druk dat het voldoende is dat een trein een paar minuten stil staat en je voelt het de hele dag.
Bij een seinoverschrijding moet de machinist vervangen worden. Nu duurt het een poosje voor je een nieuwe machinist ter plekke hebt (die kunnen immers niet vliegen), en dan heb je al gauw de situatie dat een trein zo drie kwartier geblokkeerd staat. En dat dit de spits in de war doet lopen is inderdaad niet mis.
Vergelijk het met de luchtvaart. Er hoeft maar een vliegtuig bij een landing bijvoorbeeld een klapband te hebben en de hele luchthaven is ook een paar uur dicht...
Of er kantelt weer eens een vrachtwagen op de Brusselse grote ring...
Of er zinkt een schip in het kanaal...

Onze samenleving is nu eenmaal complex, en dus gaat het af en toe grondig fout.

De schoofzak 11 mei 2015 14:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 7651023)
De NZV is zo druk dat het voldoende is dat een trein een paar minuten stil staat en je voelt het de hele dag.
Bij een seinoverschrijding moet de machinist vervangen worden. Nu duurt het een poosje voor je een nieuwe machinist ter plekke hebt (die kunnen immers niet vliegen), en dan heb je al gauw de situatie dat een trein zo drie kwartier geblokkeerd staat. En dat dit de spits in de war doet lopen is inderdaad niet mis.
Vergelijk het met de luchtvaart. Er hoeft maar een vliegtuig bij een landing bijvoorbeeld een klapband te hebben en de hele luchthaven is ook een paar uur dicht...
Of er kantelt weer eens een vrachtwagen op de Brusselse grote ring...
Of er zinkt een schip in het kanaal...

Onze samenleving is nu eenmaal complex, en dus gaat het af en toe grondig fout.

Ach zo.
Zouden ze dat dan ook best doen bij De Lijn ?
En bij private bussen ?
Bij vrachtwagens ?

En mochten ze nu eens zeggen dat die machinist ten minste nog mag doorrijden pakt tot het volgend station, zodat de reizigers kunnen uitstappen ...

Nu, 't is een veligheidsmaatregel. Lijkt me dus wel erg streng. Toch om blind en altijd zomaar toe te passen.

.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be