![]() |
Chocolademelk
Lodewijk XIV was er eigenlijk geen grote fan van, ondanks de zwelgpartijen die hij kon houden. Maar zijn eerste vrouw was Spaans en hield aan het drankje, en zijn tweede, verdoken vrouw, de markiezin van Maintenon, dronk wel graag een glaasje.
Sinds er een Bourbon op de Spaanse troon zat, werd chocolademelk enkel maar populairder. Hoe drink jij je chocolademelk? Met soja? Vanille-extract? Iets sterker erbij? Deel het gerust! |
Halfvolle melk en half om half pure en melkchocolade erbij.
En als't echt feest is mogen er al eens geroosterde gemalen hazelnoten in (wel zeven nadien of heel voorzichtig drinken) en wordt 1/4 van de halfvolle melk vervangen door koffiemelk of room. |
Ijskoud uit een karton cecemel, verdund met ongeveer 1/4 gewone halfvolle melk.
|
twee kilo pure chocolade smelten, oproeren onder een liter lauwwarme room, opkloppen tot het een papje wordt.
Smakelijk. |
Lekkere chocolade laten smelten in halfvolle melk.
|
¨Warme volle melk, cacaopoeder van Houten en suiker.
|
![]() |
Het is 40 jaar geleden dat ik chocomel heb gedronken.
Ik hou het nu op koffie en dan liefst sterk en zonder suiker en melk. |
een tijdje was ik fan van Nesquik, maar tegenwoordig drink ik liever koffie verkeerd :-)
|
edit: of thee :-)
|
Net gelezen: blijkbaar zit er in Chocomel (NL) 1.9 procent Cacao en in Cécémel (BEL) 5.5 procent. Tsss, gierige Hollanders
|
Ofwel Nesquick ofwel chocomelk uit de Aldi.
|
Citaat:
|
Chocomelk drink ik heel zelden. Ik drink doorgaans gewoon halfvolle melk een beetje opgewarmd in de micro.
Maar chocomelk koud uit een pakje (aldi, lidl), warme enkel buiten in een bistro ofzo. |
Ik drink puur chocoladepoeder met sojamelk.
|
De laatste keer ik chocolademelk heb gedronken was het een grote mok waar eerst een stevige scheut rum ingegoten was, en dan afgevuld met romige chocolademelk gemaakt met volle melk en pure chocolade.
|
Citaat:
Chocolademelk wordt niet met chocolade gemaakt, maar met cacao. En zeker niet met Chocomelpoeder & aanverwanten. |
ik krijg er vieze slijmen en maagpijn van, dus neen dank u
|
Citaat:
De juiste dikte om mee te asfalteren. |
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:47. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be