Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Discriminatie in verzekeringen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=21868)

willemien 12 oktober 2004 16:14

Discriminatie in verzekeringen

beste

Ik ben momenteel mijn eindwerk aan het schrijven. Ik heb gekozen voor de titel 'Discriminatie in verzekeringen'.
Misschien kan u mij helpen aan informatie of brochures. Of zou het mogelijk zijn dat u zelf meer uitleg kan geven? Of weet u misschien waar ik nog kan zoeken voor meer informatie over dit onderwerp?
Ik hoop dat u mij kan helpen.

Alvast bedankt voor alle moeite!!

groetjes

Geertje 15 oktober 2004 08:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door willemien
beste

Ik ben momenteel mijn eindwerk aan het schrijven. Ik heb gekozen voor de titel 'Discriminatie in verzekeringen'.
Misschien kan u mij helpen aan informatie of brochures. Of zou het mogelijk zijn dat u zelf meer uitleg kan geven? Of weet u misschien waar ik nog kan zoeken voor meer informatie over dit onderwerp?
Ik hoop dat u mij kan helpen.

Alvast bedankt voor alle moeite!!

groetjes

Wat bedoel je met 'discriminitatie in verzekeringen' ? Verzekeringen zijn commerciële organisaties. Risico's worden ingeschat volgens objectieve criteria, hierbij is maar 1 parameter van toepassing, winst maken. Als bepaalde groepen van mensen een hoog risico geven van schade, zullen deze ook meer betalen, sociaal gezien lijkt dit discriminiatie maar eigenlijk is dit gewoon een kostprijsberekening. Een fictief vb. : vrouwen hebben voor elke 100 € premie die ze betalen, gemiddeld 60 € schade, -23-jarigen hebben voor elke 100 € premie, een schade van 1600 €. Eigenlijk zou dus de vrouw correct 60 € moeten betalen, en de jongere 1600 € moeten betalen. In praktijk zal dit echter anders zijn, de vrouw betaalt 90 €, de jongere betaalt 400 €. Hier blijkt dus dat de zogenaamde negatieve discriminatie van de jongere eigenlijk een positieve discriminatie is. Want hij moet toch een pak minder betalen dan hij eigenlijk als profiel heeft.

Als je informatie wil kan je altijd aankloppen bij de beroepsvereniging voor verzekeringen : www.assuralia.be

Flippend Rund 15 oktober 2004 08:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
In praktijk zal dit echter anders zijn, de vrouw betaalt 90 €, de jongere betaalt 400 €. Hier blijkt dus dat de zogenaamde negatieve discriminatie van de jongere eigenlijk een positieve discriminatie is. Want hij moet toch een pak minder betalen dan hij eigenlijk als profiel heeft.

En waarom vindt je dat een verantwoordelijke jonge chauffeur moet opdraaien voor het risico-gedrag van een beperkte groep leeftijdsgenoten met een teveel aan testosteron, en een vrouw niet?

Geertje 15 oktober 2004 09:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund
En waarom vindt je dat een verantwoordelijke jonge chauffeur moet opdraaien voor het risico-gedrag van een beperkte groep leeftijdsgenoten met een teveel aan testosteron, en een vrouw niet?

Ik vind dit eveneens onrechtvaardig, maar de wet verbiedt een verzekering (aparte tarief) aan te beiden op een puur persoonlijk profiel. Men mag enkel met profielen werken van 'objectieve groepen'. Dit is wel beperkt, aangezien bvb. vreemdelingen een heel slecht profiel hebben maar om redenen van disciminatie niet zodanig als groep mogen beschouwd worden.

De bemoeienis van de overheid is trouwens immens. Er zijn enorm veel regels waardoor de verzekering ook heel duur wordt. De kostprijs die het personeel behelst, dus diegene die zich bezig houden met de verplichtingen naar de overheid wordt elk jaar groter. Hiernaast moet men ook nog de taksen tellen die naar de overheid gaan. Bvb. de taks op een gewone BA auto bedraagt 27,10 %.

Bobke 15 oktober 2004 09:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund

En waarom vindt je dat een verantwoordelijke oude chauffeur moet opdraaien voor het risicogedrag van een beperkte groep?
Jongeren hebben nog niet het minste kapitaal opgebouwd op het ogenblik dat ze beginnen rijden.
Wanneer ze in hun eerste jaar een ongeval veroorzaken en vervolgens hun verzekering stopzetten hebben ze één premie betaald en daarvoor een kapitaal in de plaats gekregen dat wellicht het tienvoudige of meer van de premie bedraagt.
In feite zou de startpremie nog veel hoger moeten zijn om daarna sneller te verminderen tot een normale premie.
Een soort waarborg zeg maar.

Arnold 15 oktober 2004 11:57

Ik denk dat je die vraag beter stelt in "Maatschappelijke Discussies". Bij deze verplaatst.

Tzuvar Raemborr 15 oktober 2004 12:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Dit is wel beperkt, aangezien bvb. vreemdelingen een heel slecht profiel hebben maar om redenen van disciminatie niet zodanig als groep mogen beschouwd worden.

Toch straf, discriminatie op basis van ras wordt bestraft, discriminatie op basis van leeftijd niet? Nochtans werden ze door één en dezelfde wet verboden! Hoe selectief die toegepast wordt wordt hier nog maar weer eens aangetoond!

Cfr mijn verzuchtingen over de betiteling "jongere" in de kranten. Allochtonen in een negatief daglicht stellen mag niet dus doen ze het maar met de jongeren.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be