![]() |
Uitgestorven Zeeuws-Vlaanderen
Moest ik vanmorgen in Sas Van Gent zijn , vroeger een bloeiende gemeente , winkelgemeente , de Belgen zaten er met hun geld , moet je dat nu zien , geen winkels , geen banken , enkel pinnen kan nog , en dat voor een gemeente met 4.000 inwoners .
Ik deed een caféetje , excuseer mij mijn nogal hollands aandoent taalgebruik , wat een gezeik , die mensen zijn achterlijk geworden , geen origineel woord gekriep over vroeger , dat sterft daar uit , gezeik over Belgen kunnen ze wel op 10 jaar is 1/3de van de bevolking Belgisch geworden , den boel is daar zo failliet dat hun huizenprijzen soms maar de helft zijn van Vlaams niveau . |
En mijn bezoekje had inderdaad iets te maken met de komst van Willem-Alexander en Maxima .
In het protocol stond dat ik de koningin niet mocht kussen , maar ik heb haar wel een vette knipoog gegeven . |
Zo'n achterlijke nest heb ik nog nooit gezien , in Zandstraat , een gehucht tussen Philippine en Sas Van Gent staan 30% van de huizen te koop , wat is daar aan de hand .
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Waar lig dat Zeeuws-Vlaanderen ?
|
Citaat:
En dat is ook Zeeuws Vlaanderen. |
Citaat:
|
Citaat:
Sluis ligt op de baan naar Knokke , Breskens en Cadzand is voor Belgen die de drukte van onze kust ontvluchten , ik verkies Cadzand boven Knokke in de zomer . De reden van de verachterlijking van Zeeuws-Vlaanderen is voor mij deze , ze konden vroeger niet weg , tenzij met de overzet vanuit Breskens , nu is er de Westerscheldetunnel , ze zien de rest van Nederland en bollen het af . Wat mij vooral opviel was het chagrijn van die Zeeuwen , geen lachje , commentaar op de Belgen die er komen wonen , zonder Belgen stond Sas Van Gent nu voor 1/3de leeg . Maar soit , hoe zouden wij zijn moest ons dorp op 10 jaar tijd 30% Nederlands zijn en de meest creatieve elementen verdwijnen . |
Ik ben geboren en getogen in Zeeuws-Vlaanderen. Maar in Sas van Gent zou ik ook nog niet dood gevonden willen worden...
|
Ze mogen al zeggen wat ze willen maar de Zeeuwen die wij kennen, zijn stuk voor stuk sympathieke lui.
|
Citaat:
aub.... |
Citaat:
|
Citaat:
Stel je voor , binnen 10 jaar , 60% Belgen in Sas en 40% Nederlanders , de meeste boven 50 jaar ... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Wel Willem-Alexander en Maxima gezien in een oranje bus , mijn bezoek in t'Sas voor de eerste keer in 10 jaar had zijdelings iets te maken aldaar , ik ga niet zeggen wat , te ingewikkeld . Momenteel is de glimlach al terug , de poetsvrouw is bukkend aan het dweilen , long live Belgium . |
Nog een paar jaar en onze Belgen kunnen een Anschluss stemmen :cheer:
(Mocht ik graag met de wagen rijden ik vervoegde ze daar.) |
Citaat:
Belgie kon destijds Zeeuws-Vlaanderen nochtans krijgen in ruil voor een stukje Limburg maar het was toen enkel overstromingsgebied van de Westerschelde en de Belgen haalden hun neus op . Ze zorgden er wel voor dat ze onbeperkt toegang kregen op de Westerschelde voor Antwerpen . |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:49. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be