![]() |
22-uren werkweek voor elke leerkracht in het middelbaar onderwijs
Dit is het voorstel van de topman van het katholiek onderwijs.
Als ik de jaloerse reacties lees in de media lijkt het alsof leerkrachten allemaal luie nietsnutten zijn. De meesten staren zich blind op die 22 uur van 50 minuten. Naast de 22 uren zijn er ook nog vakvergaderingen, klassenraden, oudercontacten, vergaderingen i.f.v. kwaliteitszorg en ga zo maar door... Een leerkracht werkt dus heus wel meer dan de 22 (les)uurtjes. Eenmaal thuis gekomen, is het nog niet gedaan. Lessen voorbereiden, toetsen verbeteren, stageverslagen corrigeren, feedback op stageverslagen ingeven, cursussen bijwerken, evaluaties ingeven in het digitaal platform, mails van leerlingen beantwoorden, portfolio's van leerlingen bijhouden en corrigeren, leerlingendossiers up to date houden, studiebezoeken plannen en voorbereiden. De tijd dat de leerkracht kon teren op zijn lessen van de voorgaande schooljaren, is al lang voorbij. Als je in het secundair les geeft, is de kans dat je 5 jaar hetzelfde vak en in dezelfde richting les kan geven klein. Na bijvoorbeeld 3 jaar vak X gegeven te hebben in een TSO richting, mag je plots vak Y geven in een BSO richting. Een doorsnee leerkracht werkt dus heus niet minder dan de gemiddelde werknemer. De cijfers van het OESO bevestigen dit ook. |
Plak daar eens een cijfer op, hoe vaak je aan het vergaderen bent buiten de lesuren.
Hoeveel uur/jaar bijvoorbeeld. |
Citaat:
|
Citaat:
Door de alcohol kunnen ze na de middag beter functioneren. |
Wekelijks een stagevergadering van een 3-tal uren.
Maandelijks een klassenraad van 3-tal uren. Deze valt altijd buiten de lesuren. 's Avonds of op woensdagnamiddag (tiens, hebben die leerkrachten dan niet allemaal vrij op woensdagnamiddag?) Vakgroepvergaderingen gaan niet wekelijks door maar wel op heel erg regelmatige basis. Dit is niet op café maar dikwijls in de leraarskamer tijdens onze middagpauzes. Bespreking van de stage-opdracht met de studenten valt ook buiten de les-uren. Nieuwe stageplaatsen gaan bezoeken valt buiten de lesuren. Nieuwe collega's introduceren op stageplaatsen valt buiten de lesuren. Kortom, er valt heel wat buiten die zogenaamde '22 uurtjes'. By the way, als je iets of wat op de hoogte bent van 'het onderwijs' zal je ook wel weten dat in bepaalde richtingen de praktijklessen in andere breuken dan 22 sten worden uitgedrukt. Met andere woorden doe je als praktijkleerkracht meer uren dan iemand die louter theorie geeft. Je kan dus zeker niet veralgemenen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Er zijn veel meer beroepen die na hun 40 of 38 uur op de werkvloer daarna thuis ook nog moeten werken, bijstuderen en dergelijke.
|
Citaat:
|
Citaat:
ik zou eens willen weten wie er in een KMO slechts 40u draait, en daarmee wegkomt ! ... in de Antwerpse havenbedrijven zullen dat er ook al niet teveel zijn (op de lagere administratieve functies na mss) |
Citaat:
Daarnaast heb je nog een exces aan vakantie om lessen voor te bereiden. Straks ga je nog beweren dat leerkrachten overwerkt zijn. Pas op, ik ben er niet jaloers op hoor, ik zou nooit leerkracht willen zijn, maar beginnen zeveren dat je teveel moet werken is natuurlijk ook een brug te ver. |
Citaat:
Veel mensen staren zich blind op die 22 uurtjes op school. Thuis worden er ook heel wat uren gepresteerd. Ik weet heel goed waarover ik praat en ik kan de vergelijking maken. Ik kom namelijk uit de privé. In de privé moest ik minder werken dan mijn job die ik nu heb. Het verschil zit hem voornamelijk in de planning. Je hebt daar een bepaalde vrijheid in maar het werk moet hoe dan ook gedaan worden. Of dat nu thuis is of op de werkvloer maakt geen bal uit. |
Citaat:
|
Citaat:
maar waarom moeten die leerkrachten daar zowat elk jaar in komkommertijd over komen bleiten gelijk klein kinderen ? doe toch gewoon uw job en vooral organiseer u wat beter. er bestaat ondertussen zoiets als een computer, die was 20 jaar geleden voor privé gebruik nog niet zo gangbaar ... als je die een beetje efficiënt inzet ... moet er tov 20 jaar geleden toch wel een tikkeltje van je administratieve overhead geautomatiseerd zijn, niet ? ... zucht ... |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Als ik hier jouw bovenstaande redenering volg, zou jij waarschijnlijk het type leerkracht zijn die na het schrijven van een cursus denkt dat het afgelopen is. Zo werkt het niet. Cursussen moeten ook up to date gehouden worden. Als je de cursus wijzigt, moet ook de lesvoorbereiding wijzigen, de manier van evalueren wijzigen enz. OK, je mag dan al één en ander geautomatiseerd hebben, toch blijft er veel werk als er wijzigingen moeten aangebracht worden. |
Citaat:
|
|
Citaat:
ik heb bovendien geen jaloerse reactie gegeven. ik heb je meteen bevestigd in t feit dat een LK die een beetje betrokken is ook 38 of 40 u werkt, zoals elke andere werknemer. maar dat gemekker als daar eens een uurke bijkomt, echt, dat is weldegelijk onderwijs huisstijl zo stilletjes aan ... nogmaals ik ken meer bedrijven waar men op zijn horloge kijkt wanneer iemand op t normale tijdstip vertrekt ipv het 'verwachtte' en bedrijfscultuur eigen overuurtje per dag niet presteert hoor ... en ja, da's 'vrijwillig' (lees zonder vergoeding en/of tijdscompensatie) maakt dat mijn reactie jaloers ?? bij lange niet! ik zou ze niet willen uw job, ik zou zot worden van de structuur, de regelmaat en het gebrek aan persoonlijke flexibiliteit en groeimogelijkheden. en echt, iemand die je absoluut niet kent na vijf zinnen in een 'type' mens trachten te duwen ??? ... wat is dat voor een karaktereigenschap ?? |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:26. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be