Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Linksplakkers zijn er én ze zijn een probleem: VIDEO (https://forum.politics.be/showthread.php?t=218790)

SanderK 21 mei 2015 22:47

Linksplakkers zijn er én ze zijn een probleem: VIDEO
 
In een vorige thread deden sommigen individuen uitschijnen dat er geen linksplakkers zijn, omdat er altijd een muur van vrachtwagens rijdt op het rechterbaanvak. *

Ik zal geregeld met mijn dashcam aantonen dat er weldegelijk veel te veel linksplakkers zijn, die zorgen voor capaciteitshalvering en bijgevolg file.

Hier kan u een eerste video terugvinden over de linksplakkers die ik vandaag ben tegengekomen:

http://youtu.be/XM1DW1t0-Lo


*
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 7648133)
De rechtse strook is een gordijn van vrachtwagens. Allen 90 km/u
De middenstrook is meestal ook een halve gordijn van vrachtwagens. Allen 90 km/ u.
De eene vrachtwagen die de andere voor bij steek. 1 aan 90 km/ u en de andere 89,5 km/ u
Duurt een kwartier tegen dat die terug op zijn plaats is.
Waar men dan rechts moet gaan invoegen is mij een raadsel meestal.
Gewoon geen plaats.
Tenzij men liever vrachtwagen bumperkleven veiliger vind?
Blijkbaar wel dus.

Simpele zielen die dit goedkeuren.
Echte verkeers idioten uit een of ander Boerengat.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 7654188)
Ik zei het al eerder.
Als er niemand in de weg rijd dan rijd iedereen vanzelf rechts.
Als iedereen rechts rijd dan is er geen plaats. Dan rijden ze in het midden.


Welk gedeelte snap je niet?
Daarbij ga in Duitsland wat gaan rijden zagevent.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 7658912)
Precies.
En 200 m is al snel 7 verlichtingspalen tussen 2 rechtse in.

Komt niet vaak voor.
Afstand tussen paal is 30m.



Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 7648907)
In elk gordijn is er wel een opening.
Als je dan naar rechts gaat zijn je uw plaats op het middenvak kwijt en moet ge er u terug tussen wurmen.
Met het gevolg dat uw achterliggers niet voldoende veiligheidsafstand meer hebben.


non-conformist 21 mei 2015 23:21

Ja, die roetsjbaanleasebakken op de linkerrijstrook zijn inderdaad een probleem.

Zeg, waar is die middenrijstrook op de E314 in Halen gebleven ? Heb je die voor de gelegenheid van je video weggetoverd ?

Micele 21 mei 2015 23:31

Men zou eens een testcase moeten doen en het rechts inhalen toelaten als men het veilig kan... het zal alleszins sterk capaciteitsverhogend zijn, of het veilig is is wat anders...

Skobelev 22 mei 2015 05:40

Yep, verstand op nul en blijven plakken op het linkervak, 'k ga die ook langs rechts over. Fuck them all.
Wil je ook meteen de vrachtwagens filmen die op het midden blijven hangen aan 0.5km/uur sneller dan diegene die ze proberen voorbij te steken, eventueel in de regen?

non-conformist 22 mei 2015 07:37

Een duidelijk oeverloze discussie.

Mambo 22 mei 2015 07:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SanderK (Bericht 7664753)
In een vorige thread deden sommigen individuen uitschijnen dat er geen linksplakkers zijn, omdat er altijd een muur van vrachtwagens rijdt op het rechterbaanvak. *

Ik zal geregeld met mijn dashcam aantonen dat er weldegelijk veel te veel linksplakkers zijn, die zorgen voor capaciteitshalvering en bijgevolg file.

Hier kan u een eerste video terugvinden over de linksplakkers die ik vandaag ben tegengekomen:

http://youtu.be/XM1DW1t0-Lo


*

Voor alle duidelijkheid, u plakt links.
Getuige: uw eigen film.

En verder...in Limburg is het idd dikwijls stil op de baan.
In Limburg is alles stil. .maar ze verkopen daar wel allemaal 2handswagens in hun voortuin.

SanderK 22 mei 2015 07:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist (Bericht 7664799)
Ja, die roetsjbaanleasebakken op de linkerrijstrook zijn inderdaad een probleem.

Zeg, waar is die middenrijstrook op de E314 in Halen gebleven ? Heb je die voor de gelegenheid van je video weggetoverd ?


RECHTS IS DE REGEL

Deze foto komt uit een handboek voor het theoretisch rijbewijs in België.

Het maakt niet uit of er een middenrijstrook is of niet. Het gaat over de correcte toepassing van deze capaciteitsverhogende en veilige maatregel.

Er werd gesteld dat het rechterbaanvak altijd een gordijn is van vrachtwagens. Ik toon aan dat dit niet waar is.
Indien iedereen rondrijdt met de mentaliteit 'het loont nooit om naar rechts te gaan' missen we een groot deel capaciteit.

Mambo 22 mei 2015 08:16

En je steekt nog rechts voorbij ook!

En dan maar het vermanend vingertje nog durven opsteken ook?
Ik denk dat jij het gevaar op de weg bent.

Volgens mij is uw boete al onderweg.

quercus 22 mei 2015 08:18

Linksplakkers???

Ik dacht dat je het had over de plakploegen van de sossen...

SanderK 22 mei 2015 08:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 7664989)
Voor alle duidelijkheid, u plakt links.
Getuige: uw eigen film.

En verder...in Limburg is het idd dikwijls stil op de baan.
In Limburg is alles stil. .maar ze verkopen daar wel allemaal 2handswagens in hun voortuin.

Ja, dat staat in de video.

Waarom? Ik was niet zeker of de afstand tot de volgende vrachtwagen de moeite was. Ik heb nu op de dashcam gezien dat het wél de moeite was, namelijk 17 seconden (=550 meter afgelegd bij 120 kmh) is ruimschoots de moeite om naar rechts te gaan. (ondanks dat de afstand tussen de vrachtwagens kleiner was, maar zij bewegen mee)

Ik wil ook aantonen dat mijn 'seconden-regel' (dus vanaf 10 seconden was het de moeite om naar rechts te gaan) geldig is en door iedereen gebruikt kan worden.


Daarna kan men echter zien dat er in de verte geen vrachtwagen te bekennen is. Toch blijft de rest linksrijden. Linksrijden omdat er 100 meter verder een auto rijdt tegen dezelfde snelheid....

Deze politiewagen geeft het goede voorbeeld:
Cop trolls slowpoke driver in the fast lane - funny!


En wat heeft Limburg er mee te maken? Omdat we in Limburg zitten, maakt het allemaal niet of we rechts of links rijden? Dit traject is begonnen in Leuven, waar er file was op de E314 door een verzadiging van de wegcapaciteit.

SanderK 22 mei 2015 08:20

Sorry, kreeg heel de tijd Gatewaytime-out foutmelding tijdens het posten

SanderK 22 mei 2015 08:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 7665007)
En je steekt nog rechts voorbij ook!

En dan maar het vermanend vingertje nog durven opsteken ook?
Ik denk dat jij het gevaar op de weg bent.

Volgens mij is uw boete al onderweg.

Ik steek niet voorbij langs rechts. Ik passeer auto's langs rechts.

Zoals je kan zien, verkies ik om rechts te gaan rijden, zoals het hoort volgens de wet. Ik behoud gewoon mijn snelheid van 113 kmh op dat moment
Als het verkeer op het linkerbaanvak dan trager gaat rijden, ben ik niet verplicht mee af te remmen. Ik "passeer" de auto's, ik maak geen inhaalmanoeuvre

Deze situatie zou in eerste plaats niet mogen voorkomen, want al die 8 auto's moesten al rechts rijden.

Ik heb al langer door dat u niets kent van de wegcode en van aanvaardbaar rijgedrag. U toont het nog maar eens, u kan geen nuances leggen.

pajoske 22 mei 2015 08:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 7664989)
Voor alle duidelijkheid, u plakt links.
Getuige: uw eigen film.

En verder...in Limburg is het idd dikwijls stil op de baan.
In Limburg is alles stil. .maar ze verkopen daar wel allemaal 2handswagens in hun voortuin.

Uw ervaring klopt. Het is te zeggen als ge de laatste keer in Limburg gereden hebt in de jaren '70.
Ik rijd regelmatig vanuit Genk naar Leuven en Brussel. Zelfs 's avonds en in de weekends is het druk. Richting Antwerpen moet het nog erger zijn.
Er valt me nog iets op in dat filmpje. De bewuste "linksplakker" kan gewoon niet harder rijden omdat er een rij wagens voor hem rijdt aan een lagere snelheid dan toegelaten. Dat is daar gewoon filerijden aan 90/100 km/u.

Sorry SanderK, maar volgens die beelden zijt gij iemand die denkt dat de hele rij voor hem (die ook sneller willen rijden) moet schuiven en rechts gaan rijden om u door te laten. In de plaats van die chauffeur voor u zou ik ook niet naar rechts gaan. Als hij/zij dat doet zit die 50 m. verder achter die vrachtwagen, en kan die onmogelijk terug links invoegen. Tenzij een héél goed ziel hem voorlaat.

Het probleem is daar niet de linksplakker. Het probleem is dat de Vlaamse overheid blijkbaar ook nog werkt met verkeersstatistieken van de jaren '70, en daarom vergeten is om een derde baanvak bij te leggen op de autostrades richting Limburg.

Johan Daelemans 22 mei 2015 09:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SanderK (Bericht 7664753)
Ik zal geregeld met mijn dashcam aantonen dat er wel degelijk veel te veel linksplakkers zijn, die zorgen voor capaciteitshalvering en bijgevolg file.

Ik zie niet echt "linksplakkers" op uw dashcam.
Ik zie veel mensen op die linker rijstrook een vorige wagen volgen.
Waarschijnlijk denken die bij zichzelf.... verdorie weer een "linktplakker" voor mijn neus....ik zal er eens een filmke van maken met mijn dashcam en dat op Youtube zetten..... zou ik vervolgens niet rechts voorbij kunnen?

Micele 22 mei 2015 09:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 7665007)
En je steekt nog rechts voorbij ook!

En dan maar het vermanend vingertje nog durven opsteken ook?
Ik denk dat jij het gevaar op de weg bent.

Volgens mij is uw boete al onderweg.

Wslk is dat cynisch bedoeld ? :-)

Rechts voorbijrijden is niet gelijk aan "rechts inhalen" ttz een complete gereglementeerde rijbeweging -maar dan rechts- zoals bescheven staat in artikel 16 : http://wegcode.be/wetteksten/secties...code/174-art16

In Art 16 staan ook enkele uitzonderingen in dat bij rechts voorbijrijden, ja zelfs rechts voorbijsteken, helemaal geen sprake kan zijn van inhalen volgens de verkeersreglementsartikelen ... zoals Art 16.1 en vooral Art 16.2. wat elke dag en overal voorkomt op drukke eenrichtingswegen met minstens 2 rijstroken, zoals snelwegen.

Het Hof van Cassatie heeft hier dikwijls voor duidelijkheid moeten zorgen omdat de wegcode dikwijls interpreteerbaar is.

Er bestaan niet-gereglementeerde rijbewegingen en gereglementeerde zoals inhalen volgens regelementsartikel 16:
een topic daarover: http://www.gratisrijbewijsonline-for...ic.php?t=11775

En dat is nu net het probleem "relatief veel" kennen de wegcode maar half en wat ze denken te kennen interpreteren ze ook nog verkeerd...

Micele 22 mei 2015 09:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 7665050)
Uw ervaring klopt. Het is te zeggen als ge de laatste keer in Limburg gereden hebt in de jaren '70.
Ik rijd regelmatig vanuit Genk naar Leuven en Brussel. Zelfs 's avonds en in de weekends is het druk. Richting Antwerpen moet het nog erger zijn.
Er valt me nog iets op in dat filmpje. De bewuste "linksplakker" kan gewoon niet harder rijden omdat er een rij wagens voor hem rijdt aan een lagere snelheid dan toegelaten. Dat is daar gewoon filerijden aan 90/100 km/u.

Als het filerijden is volgens Art 16.2-Art 9.5 mag men die linkerfile-90 kmh gewoon voorbijrijden, maar dat weten teveel bestuurders niet:

Ik citeer precies de regel(s):

Citaat:

16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 # wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.
Citaat:

9.5.# Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :

1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;

2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer;
...]

Probleem is natuurlijk als dat te weinig auto´s opvolgen (zoals SanderK in het filmpje demonstreert), vormt men bij de moraalridders geen rechts-voorbijrijdende-file aan pakweg 100-120 kmh.
En dan denken de "linksplakkers" dat men dat niet mag, maar men mag het duidelijk wel: " Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden "

Dat was bij het ritsen aan een wegversmalling ook zo, als enkelingen het waagden links voorbijrijdend tot aan de versmalling te rijden en dan pas te ritsen zoals het hoort, nu er een wetsartikel is wordt het pas langzaam aanvaard.

Dus Art 16.2-Art 9.5 kan hier ook duidelijkheid scheppen en het rechts voorbijrijden in een snellere file aanbevelen als er een lange rij tragere linksplakkers rijden. Het verhoogd immers de capaciteit van de rijbaan en maakt het dubbele of driedubbel fileverkeer alleszins veel korter, dat begrijp ik en hopelijk nu meer andere onder : "wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt", capaciteitsverhoging is zeker rechtvaardiging, en de verkeersdichtheid is er ook voldoende anders zou er geen 90 kmh gereden worden op het linkse vak. Nuff said...

pajoske 22 mei 2015 10:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7665114)
Dus Art 16.2-Art 9.5 kan hier ook duidelijkheid scheppen en het rechts voorbijrijden in een snellere file aanbevelen als er een lange rij tragere linksplakkers rijden. Het verhoogd immers de capaciteit van de rijbaan en maakt het dubbele of driedubbel fileverkeer alleszins veel korter.

Er zullen weinig mensen geneigd zijn die mogelijkheid te gebruiken omdat ze weten dat ze enkele honderden meters verder achter een langzame vrachtwagen plakken, en dan nog bijna onmogelijk links kunnen invoegen en voorbijsteken.

Micele 22 mei 2015 10:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 7665123)
Er zullen weinig mensen geneigd zijn die mogelijkheid te gebruiken omdat ze weten dat ze enkele honderden meters verder achter een langzame vrachtwagen plakken, en dan nog bijna onmogelijk links kunnen invoegen en voorbijsteken.

Dat denken ze, maar is zeker niet altijd zo, want af en toe laat iemand (een hoffelijke bestuurder of iemand die voldoende veiligheidsafstand houdt) een anticiperend gat vallen waar je tussen kunt. :-)

Of dat kan idd dikwijls zijn in ego-Belganistan, maar dat is nog maar eens het bewijs dat men de veiligheidsafstand niet respecteert. Als men 90 kmh rijdt moet men eigenlijk tot 45 m (anticiperende) veiligheidsafstand houden tot zijn voorligger, dus plaats genoeg iemand te laten invoegen, of laten ritsen aan 90-100 kmh voor een vrachtwagen die iets trager rijdt.

Maar in een land waar de focus enkel ligt op "niet te snel boven de limiet" krijgt men op den duur zulke "kettingreactie aan wantoestanden". En de overheid doet precies alles eraan door hun nalatigheid en pesterijen dit in stand te houden.
Men ziet het ook aan de verkeersdodencijfers die moeten ze elk jaar opnieuw verdienen. :mrgreen:

Citaat:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20150317_01583697

Maar in Vlaanderen* gaat het de verkeerde kant op. In 2014 vielen er naar schatting 400 doden op de Vlaamse wegen. Terwijl het aantal verkeersdoden in Vlaanderen tussen 2000 en 2012 nog meer dan halveerde van 817 naar 384, trad in 2013 al een stagnatie op (ook 384 doden). Een teken aan de wand. En voor 2014 tonen de cijfers opnieuw een stijging. Het BIVV spreekt van naar schatting 400 doden. Het gaat om het aantal ‘doden 30 dagen’, dat zijn mensen die ter plaatse overlijden of binnen de 30 dagen na een ongeval.

Met 400 doden blijft Vlaanderen nog ver verwijderd van de eigen doelstelling van maximaal 250 verkeersdoden in 2015 en niet meer dan 200 in 2020. Zelfs de doelstelling van de Staten-Generaal voor de Verkeersveiligheid te halen, maximaal 324 doden tegen 2015, lijkt nu plots veraf.

De cijfers van het aantal mensen dat onmiddellijk overlijdt bij een ongeval, de ‘doden ter plaatse’, zijn sprekend. Dat aantal steeg in 2014 naar 336. Dat zijn 18 doden meer dan in 2013 of een stijging met 5,7 procent.
In Vlaanderen* wordt steeds maar trager gereden en komen er steeds maar tragere limieten bij, de Vlaamse ruit staat dikwijls meer stil als ze rijdt. Ik was er een tijdje geleden(kzal er niet meer rap komen).

Terwijl de Walen nog redelijk vlot kunnen doorrijden en véél meer 90 kmh-1+1-wegen hebben dalen de verkeersdoden daar wel zoals het hoort ( vooral dankzij steeds veiligere voertuigen, aandeel 80 %)
Zoals ik het bericht lees hebben we de povere verkeersdodendalingen enkel te danken aan de Walen. En wetende dat een dichterbevolkte streek steeds minder verkeersdoden/inwoners moet hebben als een veel minderbevolkte streek omdat vooral: 1. meer gebruik van openbaar vervoer, 2. verkeerdrukte leidt automatisch tot veel lagere gereden snelheden en sowieso pieksnelheden, verkeersborden doen dat zeer zelden...

Aurora_Borealis 22 mei 2015 11:44

Helaas dagdagelijkse kost, maar zeer onveilig. Op een bepaald moment (op de video) bedraagt de afstand tussen twee auto's minder dan die tussen twee witte strepen op het wegdek. Die zitten dus korter opeen dan pakweg 12~13 meter, terwijl er toch nog 80~90 km/u wordt gereden... indien nodig zit veilig remmen er helemaal niet meer in.

Aurora_Borealis 22 mei 2015 11:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 7665123)
Er zullen weinig mensen geneigd zijn die mogelijkheid te gebruiken omdat ze weten dat ze enkele honderden meters verder achter een langzame vrachtwagen plakken, en dan nog bijna onmogelijk links kunnen invoegen en voorbijsteken.

Nee toch niet, indien de rustig-aan-rijder na het inhaalmanoeuvre terug naar het rechtervak keert, dan zou er helemaal geen dense voertuigmassa ontstaan op het linker vak (van overcapaciteit is hier geenzins sprake). De voertuigen op het linkervak kunnen hun veilige tussenafstand dan respecteren, en invoegen vanuit het rechtervak wordt dan gemakkelijker...

Uiteraard moet je dan wel correct inhalen, en je snelheid anticiperen aan het verkeer in het vak waarop je gaat invoegen. Zich smijten van achter het gat van een vrachtwagen aan 80 km/u op een strook waar 120 km/u gereden wordt is dit allesbehalve.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be