Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijpolitiek en stromingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=8)
-   -   "België verandert N-VA meer dan N-VA België verandert" (https://forum.politics.be/showthread.php?t=218884)

Drukazz 24 mei 2015 10:26

"België verandert N-VA meer dan N-VA België verandert"

Citaat:

Politicoloog Carl Devos: "N-VA is óók een compromispartij geworden." ©BELGA

In De Zondag maakt politicoloog Carl Devos één jaar na de 'Moeder der Verkiezingen' de balans op. Open Vld lijkt er het best uit te komen, sp.a het slechtst.

Bij N-VA ziet Devos duidelijk een verandering van piste. "N-VA is een omslag aan het maken naar een aanvaardbare brede centrumpartij", aldus Devos. "België verandert N-VA meer dan N-VA België verandert. Dat maakt CD&V natuurlijk nerveus. N-VA is óók een compromispartij geworden."

http://www.demorgen.be/binnenland/de...dert-a2335983/
Dat was mij ook al opgevallen!

Misschien moet de NVA denken aan een franstalige zusterpartij voor in Broekzele en Wallonië? Daar is echt wel draagvlak voor ginds en kunnen ze na de verkiezingen in 2019 opnieuw verder regeren.

Vrijheideerst 24 mei 2015 10:38

N-VA is altijd een compromispartij geweest.

Spitting Image 24 mei 2015 10:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 7667755)

Inderdaad. Compromis werd door de oude machtspartijen tot 2014 beschouwde als 'volledig naar ons pijpen dansen'.

Vrijheideerst 24 mei 2015 10:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image (Bericht 7667761)
Inderdaad. Compromis werd door de oude machtspartijen tot 2014 beschouwde als 'volledig naar ons pijpen dansen'.

Al is het voor mij ook wel jammer dat het communautaire er niet instond.

Langs de andere kant: het was nooit de inzet, we hadden net een smerige staatshervorming achter de rug.

4x10E6 24 mei 2015 10:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 7667755)

.. een zootje populisten ..

Vrijheideerst 24 mei 2015 10:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 (Bericht 7667770)
.. een zootje populisten ..

En het begint ze. :roll:

Worden verwacht op het podium:

Henrike
Pandakneus
Zeus
Andere Jaak

Voor de komische intermezzo's:

Le Brabandèr
BrunoWarrior

Witte Kaproen 24 mei 2015 10:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 7667765)

Langs de andere kant: het was nooit de inzet, we hadden net een smerige staatshervorming achter de rug.

N-VA is explosief gegroeid.
Daarom is er nu een pauze ingelast op het staatskundig vlak .
Deze rustpauze wordt gebruikt om het kader te vormen en vervolledigen.

Op deze wijze wordt de onafhankelijkheid van Vlaanderen organisatorisch voorbereid.
Nog even geduld.

Drukazz 24 mei 2015 10:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 7667783)

Op deze wijze wordt de onafhankelijkheid van Vlaanderen organisatorisch voorbereid.
Nog even geduld.

Maak jezelf niets wijs. Vlaamse onafhankelijkheid heeft alleen maar kans zonder Brussel.

vlijmscherp 24 mei 2015 11:02

Citaat:

Niet volledig akkoord, maar het is zo. Beslissing wordt gedragen door de leden, dat is duidelijk.

Niet meer mijn partij maar niets aan te doen.

vlijmscherp 24 mei 2015 11:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz (Bericht 7667797)
Maak jezelf niets wijs. Vlaamse onafhankelijkheid heeft alleen maar kans zonder Brussel.

Dan heeft het geen nut.

Bolleke Wol 24 mei 2015 11:05

Citaat:

Een smerige staatshervorming die door de N-VA mee wordt uitgevoerd als "compromis" voor de euh... ja, dinges eh, ge weet wel.

Vrijheideerst 24 mei 2015 11:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 7667804)
Dan heeft het geen nut.

Van iemand die Sarah Palin aanprijst verwacht ik toch niet veel eerlijk gezegd.

Bolleke Wol 24 mei 2015 11:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 7667783)

Nog even geduld.

Het kader dat momenteel gevormd wordt in de N-VA is in het geheel niet geïnteresseerd in de onafhankelijkheid. Integendeel. Dat kader is juist de drijvende kracht achter de belgisering van de partij.

Vrijheideerst 24 mei 2015 11:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol (Bericht 7667811)
Het kader dat momenteel gevormd wordt in de N-VA is in het geheel niet geïnteresseerd in de onafhankelijkheid. Integendeel. Dat kader is juist de drijvende kracht achter de belgisering van de partij.

Dat zeg jij. U zit er middenin, werkt ervoor, etc?

Dat komt er toch van hoor, met of zonder de N-VA.

Bolleke Wol 24 mei 2015 11:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 7667814)
Dat zeg jij. U zit er middenin, werkt ervoor, etc?

Dat komt er toch van hoor, met of zonder de N-VA.

Ik ken daar genoeg volk die me dat bevestigd hebben.
Maar je ziet het gewoon door naar de praktijk te kijken: de N-VA heeft zich lekker ingenesteld in het Belgisch machtssysteem.

Vrijheideerst 24 mei 2015 11:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol (Bericht 7667828)
Ik ken daar genoeg volk die me dat bevestigd hebben.
Maar je ziet het gewoon door naar de praktijk te kijken: de N-VA heeft zich lekker ingenesteld in het Belgisch machtssysteem.

Ikzelf ben absoluut geen belg hoor ;-)

Drukazz 24 mei 2015 11:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 7667831)

Maar het grootste deel NVA kiezers is wel Belg.

Spitting Image 24 mei 2015 11:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol (Bericht 7667809)
Een smerige staatshervorming die door de N-VA mee wordt uitgevoerd als "compromis" voor de euh... ja, dinges eh, ge weet wel.

Democratie? Het zegt jou iets? Of het zegt jou alleen iets als jouw 'goei' het voor het zeggen hebben?

Spitting Image 24 mei 2015 11:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz (Bericht 7667836)
Maar het grootste deel NVA kiezers is wel Belg.

Die discussie hebben we al gehad. Jij kunt mij niet verplichten van Wbelg te zijn en al zeker niet van mij Belg te voelen.

Bolleke Wol 24 mei 2015 11:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 7667831)

Dat zal ik ook niet beweren :D
Maar veel leden van het N-VA kader zullen dat uiteindelijk wel blijken te zijn als het er op aankomt.

Maak zelf maar eens de denkoefening: stel dat bij volgende verkiezingen de N-VA even goed scoort (een heel optimistisch scenario voor die partij want erg populair maakt ze zichzelf niet momenteel), dan zit je in krek dezelfde situatie als voordien.
CD&V, MR en VLD hebben dan de keuze in handen om eventueel terug een tripartite te vormen met SP.A en PS, als N-VA te harde communautaire eisen stelt (en onafhankelijkheid is waarschijnlijk wel al redelijk "hard"). N-VA zal dan moeten kiezen - opnieuw - tussen principes (onafhankelijkheid) of "goed bestuur" (postjes).
Denk je dat de N-VA ministers, kabinetards en postjesbezetters allerhande na vijf jaar zo gemakkelijk opzij gaan stappen voor de principes? Dat zij hun verworvenheden gaan riskeren voor een communautaire harde lijn die hen naar de oppositie zou verwijzen? Nee, zij zullen gaan lobbyen bij de partij om toch maar te blijven verder regeren in deze "herstelregering" en de communautaire eisen best nog even in de koelkast te steken tot "een beter moment". Anders gezegd: nooit.

Dit is er dan van uitgaande dat de N-VA het even goed zal doen bij de volgende verkiezingen, wat ik niet geloof.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be