![]() |
He guys,
Wat jullie ervan? Moeten er meer camera's op straat kunnen om misdaad op te lossen? Ik denk dat er een aantal intressante voor- en nadelen zijn. Maar ik wil jullie mening 's horen. Some appetizers: -Big brother gevoel? -Deels oplossen van straatcriminaliteit. -Vergroot deels het onveiligheids gevoel. -Het geeft wa meer blauw 'op straat'? -Maar andere andere kant verlegt het probleem zich misschien gewoon. -Het creëert werk (videobanden nakijken, analyseren,...) -Helpt niet zo veel, meer patrouilles hebben meer effect. -Maar dan moet men wel consequent zijn en geen lege camera's laten staan, zoals nu soms gebeurt bij snelheidscontroles. -Veel te duur, de economie gaat al zo slecht. -Politie komt toch werknemers te kort, misschien raken dan meer jongeren wat geïntresseerder in politiewerk of criminaliteitsbestrijding? -Dan waren misschien bepaalde drama's nu niet gebeurd? -Sommige mensen blijven toch niet meer staan kijken, we hebben een nieuwe sociale controle nodig. Ik vindt het eigenlijk allemaal hypotheses die 's onderzocht mogen worden. En dat men dan de afweging maakt. Vandaag keek ik naar opsporing verzocht op nl3. En 't was vrij spectactulair. Echt een boeiend stukje mini-thriller. Overval op een kleine supermarkt en zo. Maar ik vraag me nu af of de burger modale burger daar nu echt in geïntresseerd en goed reageert of het hem gewoon ijskoud laat? Reality TV scoort vrij goed. Maar moet de burger er toch wat nauwer bij betrokken worden door het spectaculairder te maken of juist niet? Mijn moeder zei vroeger altijd: "zo leren ze toch hoe ze het moeten doen". Maar dat geld natuurlijk ook wel voor ons, zo leren we misschien wel bepaalde signalen kennen die ons kunnen beschermen. Of gaan de dan helemaal paranoïde en schichtig over straat lopen. En hoe ver kan je gaan om die burger te sensibilliseren? Criminaliteit een verplicht vak maken op school, in het kader van preventie, naast de Wiskunde en Fysica? Wederom veel pro's en contra's. Pff ik kom er eigenlijk zelf nie zo goe uit... |
Kan best een leuke discussie worden denk ik.
Alvast een eerste opmerking: Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Trouwens het 'afschrikeffect' werkt wel degelijk, die meeste palen die werken om de beurt niet allen tegelijk zodanig dat je nooit kan weten of er al dan niet een rolletje inzit. :wink: Trouwens groot verschil tussen flitsen & filmen. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Een tijdje geleden was er in Mechelen (op Nekkerspoel) ingebroken in een auto. Toen de verbaliserende agenten de benadeelde eigenaar erop wezen dat hij eigenlijk niet te optismistisch moest zijn over het "pakken" van de daders, wees die naar de bovenhangende camera en toen moesten de :oops: wetsdienaren bekennen dat heu ... de ... hum ... eigenlijk ... kuch kuch ... de cameras wegens besparingen niet werkten!!! Om U een kriek te :lol: (Behalve als ge de benadeelde zijt natuurlijk)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
mvg. Rogier :wink: |
Citaat:
|
Camera's op straat vind ik een goed idee. Dat er een BigBrother-toestand zou ontstaan is overdreven, die beelden worden toch na x aantal tijd gewist. Men zal wel 2maal nadenken voor men iets "stout" doet, als er camera's staan.
|
Citaat:
mvg. Rogier :wink: |
Hier ben ik even het noorden kwijt, hoor, Rogier. k zie niet echt een verband tussen de legalisatie van bvb soft drugs & het installeren van camera's ter beveiliging. Als je over soft drugs verder wil discussieren graag maar dan wel op de daartoe bestemde topic want anders gaat het verward overkomen & verwarrend werken. :wink:
Met dat laatste kan ik je volledig volgen, kort op de bal spelen, eerst alternatieven aanbieden & bij redicieve strenge straffen. Volledig akkoord & zal meer opbrengen dan het installeren van camera's. |
De vraag die ik mij hierbij stel is hoeveel een camera kost wanneer je hem aankoopt en hoeveel die kost nadat die door de overheid geinstalleerd is. En dan mag je daar nog kost van telecommunicatie en onderhoud van het systeem bijrekenen.
|
:roll: Goei vraag & hoeveel camera's gelijk zijn aan het loon van één politieman/vrouw. Dat zou interessant zijn om te weten. Anybody :?:
|
In GB hangt het vol van camera's en is er veel meer criminaliteit dan hier. In het beste geval verplaatst de criminaliteit zich (tijdelijk.) Men zou er echter beter voor zorgen dat de flikken een beetje meer van achter hun bureau komen en hun kop tonen aan de mensen. Volgens mij zal dat veel meer effect hebben dan het plaatsen van een paar camera's.
|
Citaat:
Ik ben akkoord er zijn nog andere redenen om bepaalde drugs legaal te maken. Ik wil alleen aantonen dat dit een valse reden is, omdat hiermee dit soort misdaad niet opgelost wordt. Hetzelfde geld voor het gebruik van Kameras. mvg. Rogier :wink: |
Citaat:
1) Welke privacy verwacht je eigenlijk op straat? Ik bedoel maar, mensen zien je zowiezo toch he. Ik zie het verschil dan niet met een gewone mens en iemand die een camerabeeld ziet, tenzij dat een camera juister en objectiever een gepleegde misdaad registreert dan een getuige. 2) Dat men gerust 's een (verborgen) camera hangt boven een coffeeshop en boven een aantal kaffee's, dan zullen we 's zien wie de grootste onrustverstoorders en probleemmakers zijn. 3) Die misdaad verplaatst zich dan naar een plaats waar er geen camera's hangen zei je. Akkoord maar is dat dan geen teken dat die camera's echt werken. Ah ja, want men vlucht om 't zomaar te zeggen. En als misdaad zich dan verplaatst moeten we dan gewoon niet meer camera's hangen? |
Plaatsen van camera’s hoeft niet te betekenen dat er minder politiepatrouilles moeten zijn.
Beide kunnen elkaar perfect aanvullen. De patrouilles kunnen niet overal gelijktijdig zijn, camera’s wel. |
Patrouilles zijn veel efficienter & kunnen daadwerkelijk iets doen een camera kan enkel registreren. Dan is het nog de vraag of ze iemand herkennen & zo ja hoeveel tijd (geld dus ) moet men er dan in steken om die persoon te identificeren.
Nee, denk dat er meer heil schuilt in een goeie samenwerking tussen lokale & federale politie & de parketten daarvoor wil ik belastingen betalen dan pas de optie bekijken om camera's in te schakelen. Want alles wat geregistreert wordt moet bekeken worden, onderhoud, aankoop & plaatsing,.... da's ook een dure grap. En Sinful246 overal camera's hangen dat bedoelde je toch als grap hoop ik :?: :P |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:11. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be