Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Staken, waar trekken we de grens? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=219040)

Sneaky 28 mei 2015 12:11

Staken, waar trekken we de grens?
 
Aanleiding is dit artikel vanuit knack:

http://www.knack.be/nieuws/belgie/mi...on-573929.html

Ik vind het eigenlijk schandalig dat de pers de dag van vandaag nog steeds zo aan het zeel van de vakbonden trekt.

Citaat:

Dat bij een spoorstaking ook de gebruikers getroffen worden, is jammer maar onvermijdelijk. 'Minimale dienstverlening' is in het stakingsdebat wat alcoholvrij bier is voor een studentenfeestje daags na de examens: je mist het punt.
Hij gaat hier dan wel voorbij aan het feit dat een spoorstaking niet alleen de NMBS treft, maar de ganse economie door het fileleed dat daar gevolg van is.

Moet er een minimale dienstverlening komen? Of is het stakingsrecht absoluut?

Ik vind alvast dat minimale dienstverlening bij overheidsbedrijven en diensten moet kunnen.

Nems 28 mei 2015 12:13

Als de meeste nu eens wisten waarvoor ze aan het staken waren... En niet in de kop gepraat door de vakbonden.

Als ik rondom mij hoor is het voor de meeste gewoon een vrije dag.
Daar trek ik de grens, als staken geen waarde meer heeft.

En zeker moet er dienstverlening zijn. Het is niet omdat zij niet werken dat wij geen belastingen aan het betalen zijn om die boel draaiende te houden.

Tavek 28 mei 2015 12:14

Het probleem is niet het stakingsrecht, of zelfs de stakingen op zich. Dat zijn maar symptonen van een kompleet falend beleid met betrekking tot openbaar vervoer, en een incompetente NMBS leiding.

Dat bedrijf moet hervormd worden, en dringend, en hoe langer ze het laten liggen, des te pijnlijker.

Drosamadaris 28 mei 2015 12:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7673139)
Het probleem is niet het stakingsrecht, of zelfs de stakingen op zich. Dat zijn maar symptonen van een kompleet falend beleid met betrekking tot openbaar vervoer, en een incompetente NMBS leiding.

Dat bedrijf moet hervormd worden, en dringend, en hoe langer ze het laten liggen, des te pijnlijker.

Daar staken ze niet voor eh. Die specifieke vakbond wil hogere premies en wil sneller een aanpassing van de barema's. En omdat ze nee op request krijgen, staken ze maar. Of met andere woorden: "wij willen meer en als we ons goesting niet krijgen, dan moet al de rest het maar ontgelden".

Sneaky 28 mei 2015 12:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7673139)
Het probleem is niet het stakingsrecht, of zelfs de stakingen op zich. Dat zijn maar symptonen van een kompleet falend beleid met betrekking tot openbaar vervoer, en een incompetente NMBS leiding.

Dat bedrijf moet hervormd worden, en dringend, en hoe langer ze het laten liggen, des te pijnlijker.

Dat is het hem nu net. Er kan daar niets veranderen of de bonden reopen op tot staking. Het stakingsrecht is net hetgeen dat zorgt voor de stilstand.

Tavek 28 mei 2015 12:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris (Bericht 7673145)
Daar staken ze niet voor eh. Die specifieke vakbond wil hogere premies en wil sneller een aanpassing van de barema's. En omdat ze nee op request krijgen, staken ze maar. Of met andere woorden: "wij willen meer en als we ons goesting niet krijgen, dan moet al de rest het maar ontgelden".

In een normaal bedrijf zullen werknemers die te weinig betaald worden, wegtrekken. Een bedrijf heeft dus alle baat er bij om hun personeel goed te betalen.

De NMBS werkt met benoemden, en er is geen echte concurrentie waar deze treinbestuurders naar toe kunnen. Daarom staken ze: ze hebben geen andere optie. Ze MOETEN voor de NMBS werken. Of waar kunnen treinbestuurders nog aan de slag in dit land ?

Xenophon 28 mei 2015 12:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky (Bericht 7673151)
Dat is het hem nu net. Er kan daar niets veranderen of de bonden reopen op tot staking. Het stakingsrecht is net hetgeen dat zorgt voor de stilstand.

Dat is het goede nieuws, het land gaat naar de dieperik.

Sneaky 28 mei 2015 12:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris (Bericht 7673145)
Daar staken ze niet voor eh. Die specifieke vakbond wil hogere premies en wil sneller een aanpassing van de barema's. En omdat ze nee op request krijgen, staken ze maar. Of met andere woorden: "wij willen meer en als we ons goesting niet krijgen, dan moet al de rest het maar ontgelden".

De reden van de huidige staking is in mijn ogen zelfs irrelevant. Al zou de staking legitiem zijn, dan nog is dat geen redden om het land plat te leggen.

Maar je hebt een punt dat het hier pure chantage is.

Amon_Re 28 mei 2015 12:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7673155)
In een normaal bedrijf zullen werknemers die te weinig betaald worden, wegtrekken. Een bedrijf heeft dus alle baat er bij om hun personeel goed te betalen.

De NMBS werkt met benoemden, en er is geen echte concurrentie waar deze treinbestuurders naar toe kunnen. Daarom staken ze: ze hebben geen andere optie. Ze MOETEN voor de NMBS werken. Of waar kunnen treinbestuurders nog aan de slag in dit land ?

ROFL

Tavek 28 mei 2015 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 7673177)
ROFL

Leg het mij eens uit waar een machinist nog kan gaan werken buiten de NMBS en haar dochters ?

Dat monopolie moet eruit.

Amon_Re 28 mei 2015 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7673178)
Leg het mij eens uit waar een machinist nog kan gaan werken buiten de NMBS en haar dochters ?

Dat monopolie moet eruit.

Ooit gehoord van omscholing? Of mag dat niet, iets nieuws leren?

Sneaky 28 mei 2015 12:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7673178)
Leg het mij eens uit waar een machinist nog kan gaan werken buiten de NMBS en haar dochters ?

Dat monopolie moet eruit.

Omscholen, zoals zovele andere ontslagen werknemers. Ik zie in mijn sector regelmatig piloten opduiken. Geen werk als piloot, dus omgeschoold naar een knelpuntberoep.

Zeus 28 mei 2015 12:59

Stakingsrecht mag m.i. beperkt worden op het punt dat de de openbare veiligheid en de fysieke integriteit van anderen in gedrang komt.

Dat politie, brandweer, gevangeniswezen en gezondheidszorg een minimumdienstverlening moeten hebben, is niet meer dan logisch.

Treinverkeer is echter geen cruciale dienstverlening en dat een staking economische schade toebrengt is inherent aan de staking.

Tavek 28 mei 2015 12:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky (Bericht 7673188)
Omscholen, zoals zovele andere ontslagen werknemers. Ik zie in mijn sector regelmatig piloten opduiken. Geen werk als piloot, dus omgeschoold naar een knelpuntberoep.

Er zijn veel mensen die dat niet wensen, waaronder ik. Ben ingenieur, geen interesse om iets anders te doen/te worden.

Ik begrijp waarom ze staken. Als ze met de trein konden rijden bij andere maatschappijen, was dit probleem er niet.

Overigens verdient het beroep van machinist waarschijnlijk meer dan gewone arbeidersjobs.

Jay-P. 28 mei 2015 13:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7673193)
Stakingsrecht mag m.i. beperkt worden op het punt dat de de openbare veiligheid en de fysieke integriteit van anderen in gedrang komt.

Dat politie, brandweer, gevangeniswezen en gezondheidszorg een minimumdienstverlening moeten hebben, is niet meer dan logisch.

Treinverkeer is echter geen cruciale dienstverlening en dat een staking economische schade toebrengt is inherent aan de staking.

Ik meen me te herinneren dat zo'n socialistische vakbondsman bij de SNCB, voor de TV fier getuigde dat hij in zijn hele beroepsleven (altijd bij de SNCB) meer gestaakt had dan gewerkt.

Zo iemand moest de nationaliteit + burgerrechten afgepakt worden en gedumpt op een lek bootje ten noorden van Darwin, (AU).

Sneaky 28 mei 2015 13:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7673193)
Stakingsrecht mag m.i. beperkt worden op het punt dat de de openbare veiligheid en de fysieke integriteit van anderen in gedrang komt.

Dat politie, brandweer, gevangeniswezen en gezondheidszorg een minimumdienstverlening moeten hebben, is niet meer dan logisch.

Treinverkeer is echter geen cruciale dienstverlening en dat een staking economische schade toebrengt is inherent aan de staking.

Dat je het bedrijf zelf treft kan ik nog inkomen. Maar de collateral damage is te groot en die moet ingeperkt worden. Een staking met minimale dienstvelening zal de NMBS ook geld kosten.

Maar waarom moet heel de economie lijden omdat een paar honderd mensen wil staken? Dat is buiten proportie.

Vrijheideerst 28 mei 2015 13:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7673156)
Dat is het goede nieuws, het land gaat naar de dieperik.

Al sinds 1830. Next.

Vrijheideerst 28 mei 2015 13:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7673194)
Er zijn veel mensen die dat niet wensen, waaronder ik. Ben ingenieur, geen interesse om iets anders te doen/te worden.

Ik begrijp waarom ze staken. Als ze met de trein konden rijden bij andere maatschappijen, was dit probleem er niet.

Overigens verdient het beroep van machinist waarschijnlijk meer dan gewone arbeidersjobs.

Niet waarschijnlijk, dat is gewoon zo. Veel te veel privileges, maar dat vindt tavekske normaal.

Dat een Jean Pierre Goossens te pas en te onpas alles mag afbreken en afdreigen is ook maar normaal.

Zeus 28 mei 2015 13:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky (Bericht 7673202)
Dat je het bedrijf zelf treft kan ik nog inkomen. Maar de collateral damage is te groot en die moet ingeperkt worden. Een staking met minimale dienstvelening zal de NMBS ook geld kosten.

Maar waarom moet heel de economie lijden omdat een paar honderd mensen wil staken? Dat is buiten proportie.

Eigenlijk een mooi pleidooi voor de stakers. Als je ze verantwoordelijk acht voor de instorting van de economie bij staking, moet je ze misschien ook wel eens navenant gaan betalen voor het rechthouden van onze economie als ze wel werken.

Vrijheideerst 28 mei 2015 13:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7673226)
Eigenlijk een mooi pleidooi voor de stakers. Als je ze verantwoordelijk acht voor de instorting van de economie bij staking, moet je ze misschien ook wel eens navenant gaan betalen voor het rechthouden van onze economie als ze wel werken.

Navenant gaan betalen? is dit een grap?

Niet alleen bij de NMBS verdienen mensen meer dan het gemiddelde hoor.

:rofl:


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be