Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Politierechter is geldtekort beu: "Geen tolk, geen straf" (https://forum.politics.be/showthread.php?t=219133)

Patrick M. 30 mei 2015 12:36

Politierechter is geldtekort beu: "Geen tolk, geen straf"

Wat is dit nu weeral. Dus als een illegale vreemdeling in België iets strafbaar doet en men verstaat hem niet en er is geen tolk dan laat het gerecht hem lopen.
Dus als ik in Brussel of Wallonië iets strafbaar doe en er is geen tolk dan ben ik vrij.
Ver gekomen in België.

vrijzinnige 30 mei 2015 13:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7675629)
Wat is dit nu weeral. Dus als een illegale vreemdeling in België iets strafbaar doet en men verstaat hem niet en er is geen tolk dan laat het gerecht hem lopen.
Dus als ik in Brussel of Wallonië iets strafbaar doe en er is geen tolk dan ben ik vrij.
Ver gekomen in België.

Doe jij nu een oproep om de mensenrechten af te schaffen ?
Want daarin staat uitdrukkelijk dat een verdachte zich in zijn of haar "eigen" taal moet kunnen verdedigen voor een rechter.
En....schijnbaar hebben je vooroordelen zulk een hoog gehalte dat jij dingen leest die er NIET staan, want nergens lees ik iets over "illegaal".

TheFourHorsemen 30 mei 2015 13:16

Dat men zichzelf in de eigen taal mag verdedigen, is noodzakelijk om het recht van verdediging te garanderen.

Als ik op vakantie in Griekenland verdacht wordt van iets, zou ik mezelf ook niet graag in het Grieks moeten verdedigen. Het lijkt me dan ook vanzelfsprekend dat men geen personen veroordeelt alvorens hij of zij zich afdoende heeft kunnen verdedigen.

TheFourHorsemen 30 mei 2015 13:16

Citaat:

.

U gaat er blijkbaar ook al bij voorbaat van uit dat iemand die verdacht wordt van een misdrijf, ook schuldig is. Het vermoeden van onschuld is u onbekend?

Zeus 30 mei 2015 13:21

Citaat:

Dan kan de rechter de zaak verwijzen naar het Nederlandstalig taalgebied

Dadeemelee 30 mei 2015 14:17

Citaat:

Ver gekomen in België.

Het is een Belg (van vreemde origine). De man had zelf voorgesteld om zich in het Frans uit te drukken, maar dat mocht niet vanwege de taalwet (er was ook geen tolk Nederlands-Frans beschikbaar).

Xenophon 30 mei 2015 14:30

Citaat:

Ver gekomen in België.

Wat moeten ze anders doen?

Patrick M. 30 mei 2015 17:18

Wat moeten ze anders doen? Op tijd hun tolken betalen maar het gerecht heeft veel achterstand in facturen te betalen. Maar als ik mijn factuur niet op tijd betaal dan word ik door datzelfde gerecht veroordeeld om mijn facturen te betalen samen met intrest en gerechtskosten.Als ze de tolken op tijd betalen dan zullen ze wel tolken vinden. Volgende keer als ik iets mispeuter heb dan ben ik ineens doof en moet ik een tolk handgebaren hebben. Is die er niet dan ben ik vrij.

Pandareus 30 mei 2015 17:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7675998)
Wat moeten ze anders doen? Op tijd hun tolken betalen maar het gerecht heeft veel achterstand in facturen te betalen. Maar als ik mijn factuur niet op tijd betaal dan word ik door datzelfde gerecht veroordeeld om mijn facturen te betalen samen met intrest en gerechtskosten.Als ze de tolken op tijd betalen dan zullen ze wel tolken vinden. Volgende keer als ik iets mispeuter heb dan ben ik ineens doof en moet ik een tolk handgebaren hebben. Is die er niet dan ben ik vrij.

:lol: kom ons ook vertellen in welke mate je succes zult gehad hebben hee !

lombas 30 mei 2015 18:24

538 jaar geleden werd hier een Groot Privilege uitgevaardigd dat zei:

"item, dat de zaken, die voor onsen voornoemden Grooten Raed ghehandelt zullen werden uut eenighe van de vorsz. landen, zullen werden beleet ende ghedinght tusschen denghonen, dien't ancleeft, in alsulker talen, als men ghemeenlic spreect in de landen, daer de verweerers wonachtich zijn"

Die regel geeft het recht om jezelf in je eigen taal te verdedigen. Dat lijkt mij een zeer billijk rechtsprincipe.

Xenophon 30 mei 2015 18:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7675998)

Vier woorden:

het geld is op.

Nierika 30 mei 2015 18:58

Blijft een feit dat Jan of Piet die twee seconden na hem door het rood reed, door dezelfde rechter heel zwaar zal gestraft worden.

De wet gelijk voor iedereen?

Schizofrener dan in dit geval kan het niet.

Universalia 30 mei 2015 20:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7676102)
Vier woorden:

het geld is op.

Daar moet snel een 'deftige' oplossing voor gevonden worden.

De Politierechter gaat daar volgens mij zwaar in de fout en dient geschrapt te worden van zijn verdere taken.

Drukazz 30 mei 2015 20:05

This must be Belgium.

vrijzinnige 30 mei 2015 20:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 7676181)

De Politierechter gaat daar volgens mij zwaar in de fout en dient geschrapt te worden van zijn verdere taken.

Om een rechter te schorsen of te schrappen zal men met zware argumenten over de brug moeten komen. Want.....deze rechter doet niets anders dan de wet letterlijk toepassen. Laat premier Dewever en zijn minister van justitie hier hun tanden maar eens op stuk bijten, want zij zijn eigenlijk de echte oorzaak van deze vrijspraak.

Xenophon 30 mei 2015 20:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 7676181)

Dat denk ik niet, de rechten van de verdediging worden op flagrante wijze geschonden.
De tijden dat je veroordeeld werd in een taal die je niet begreep liggen achter ons hoop ik.

Dadeemelee 30 mei 2015 20:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7676194)
Dat denk ik niet, de rechten van de verdediging worden op flagrante wijze geschonden.
De tijden dat je veroordeeld werd in een taal die je niet begreep liggen achter ons hoop ik.

Dat is juist, maar het wordt toch te gek. Die gast wou zijn uitleg in het Frans doen, als hij daarmee akkoord is en de rechter en de aanklager zijn akkoord, waarom niet dan. Het is geen moordzaak waarover het ging.

vrijzinnige 30 mei 2015 20:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 7676205)
Dat is juist, maar het wordt toch te gek. Die gast wou zijn uitleg in het Frans doen, als hij daarmee akkoord is en de rechter en de aanklager zijn akkoord, waarom niet dan. Het is geen moordzaak waarover het ging.

Omdat hij anders de voltallige NVA over zich heen kreeg, Want Frans spreken in een Vlaamse rechtbank is "des duivels".

Dadeemelee 30 mei 2015 20:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijzinnige (Bericht 7676210)
Omdat hij anders de voltallige NVA over zich heen kreeg, Want Frans spreken in een Vlaamse rechtbank is "des duivels".

Het is trouwens nog niet gedaan met die komedie. Het parket kan nog in beroep gaan en gaat dat waarschijnlijk ook doen.

/facepalm

Drukazz 30 mei 2015 20:34

..

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be