![]() |
Surprise: ‘Kennis van Frans ondermaats’
Surprise (pas op: hier uit te spreken als in het Frans, niet in het Engels):
‘Kennis van Frans ondermaats’ Wat moeten we daar uit besluiten ? Het kan niet zijn dat de jeugd dommer geworden is dan wij vroeger, want "moest elke zoon niet slimmer zijn dan zijn vader, dan leefden we nog in het Stenen Tijdperk". Zou onze culturele oriëntatie anders gericht zijn ? Zich verschoven hebben ? titel: ‘Kennis van Frans ondermaats’ http://www.standaard.be/plus/20150602/avond?p=4 Citaat:
|
Heeft gebrek aan kennis van wiskunde dan iets te maken met culturele oriëntatie?
|
Citaat:
Hoe lang zal die oubollige mentaliteit omtrent "uw Frans dat je goed moet kennen" bij ons nog blijven hangen? Wordt het niet zo een beetje tijd dat er wat meer aandacht gaat naar het Engels en het Duits? |
Citaat:
|
Tsjah, Club Dorothé bestaat nimeer hé.
|
Frans is een achterlijke kut-taal, het equivalent van een stinkende camembert, uitgevonden door luie socialisten.
|
Steeds weer horen we hetzelfde verhaal, de leerkrachten falen.
Men speelt met de Vlaamse toekomst. |
Citaat:
|
Tja, het gevolg van de "als ze het maar kunnen uitleggen"-mentaliteit.
|
Die gebrekkige kennis van wiskunde is wel behoorlijk problematisch.
|
Citaat:
|
Waarom nog iets leren als er een app voor is?
Allemaal verloren moeite. |
Citaat:
Je hebt dus gelijk Jan, het is afgelopen met het Frans in Vlaanderen. |
Citaat:
|
Citaat:
De tweede reden van het probleem was inderdaad wiskunde. Je mag daar een andere draad voor openen. Ik zal in die andere draad dan stellen dat dit probleem zijn oorzaak vindt in het feit dat jongens en meisjes uit tso en bso iets te gemakkelijk wijs gemaakt worden dat ze een kans maken voor de lerarenopleiding. Verstaat ge het een beetje ? Of moet ik het in het Frans zeggen ? . |
Citaat:
dan moet ik concluderen dat Frans bijna op dezelfde plaats staat als een of ander Russisch dialect uit Oost-Siberië. Verder vergis je je ook schromelijk met het woord 'jeugd'. Als je kijkt naar onze huidige jongere generatie ministers, die toch niet langer bij de jeugd zitten, dan merk je op dat zij niet gelijk De Croo senior zelfs tegen hun paard Frans praten tijdens hun uitstapjes. (enige tijd terug hoorde ik minister Maggie op televisie in een uitzending vanuit de senaat van haar gat maken in het Frans tegen een loze beschuldiging. Wel, ik dacht dat het Frans van artsen uit de Vlaamse rand rond Brussel van een iets hoger niveau was dan wat zij daar liet horen. 't Kan zijn dat de reden was dat ze kwaad was, maar zelfs dan ...) . |
Citaat:
zoals elke Vlaming wel denkt voldoende Engels te verstaan en te kunnen spreken ... |
Citaat:
Gij stelt de vraag of dit een gevolg is van een andere culturele oriëntatie. Als ge een beetje verder nagedacht had wist ge dat mijn vraag wat dat met wiskunde te maken had gewoon een antwoord was op uw vraag.namelijk dat dit niks met culturele oriëntatie te maken heeft. Zal ik u enkele redenen opnoemen van problemen met leerkrachten. Ik ga nu veralgemenen. Want dit geldt gelukkig niet voor alle jongeren. 1 Ik verneem van mensen in het onderwijs dat de motivatie bij een groot deel van leerlingen ver zoek is. 2 Ze worden in de watten gelegd. Vakken die ze niet zo graag doen worden alsmaar gemakkelijker gemaakt. Wiskunde en Frans zijn daarvan typische voorbeelden. 3 Bekwame studenten hebben veel beter vooruitzichten op een stabiele loopbaan bij een beroepsleven in de privé dan in het Vlaamse onderwijs. Jarenlang worden jonge leerkrachten van hot naar haar gestuurd of zijn ze tijdelijk werkloos. 4 Vroeger was leerkracht een eliteberoep. De betere studenten werden leraar. Als ik zie wie nu leerkracht (wil) worden, stel ik mij dikwijls de vraag of sommige kinderen niet bekwamer zijn dan hun leerkracht. Gelukkig zijn er ook nog altijd gemotiveerde, bekwame jongeren die onze (klein-)kinderen een goede opleiding kunnen geven. PS als ge mensen van van gelijk welke opleiding wijsmaakt dat ze nog alle richtingen uit mogen na het middelbaar, maar niet verteld welke richtingen de kans uiterst klein zijn om te slagen, moet ge niet verwonderd zijn dat er zo veel verkeerde keuzes maken. En neen dat heeft m.i.allemaal niks te maken met andere culturele oriëntatie zoals gij denkt. PS als ge deze topic enkel en alleen opgestart hebt om weer te kakken op de Franse taal en Franstaligen moet ik u gelijk geven en heb ik in deze niks te zoeken. |
Het is simpel. De nivellering naar beneden. Vroeger werd onderwijs gemaakt op maat van de slimmeriken. Nu moet iedereen er door geraken. Veel verder moeten we het niet zoeken. Domheid regeert het land, na de nivellering naar beneden van het universitair onderwijs door ons genie Frank Vandenbroucke, is men ook gevolgd in het secundair onderwijs
|
Het Fransonderricht is wel nog steeds degelijk in het ASO (dat was het tenminste nog 12 jaar geleden toen ik op de middelbare school zat). Het is enkel niet genoeg om het onderwezen te krijgen. Je moet het ook actief gebruiken. Dat gebeurt gewoon enkel veel minder, behalve bij die minderheid die het echt nodig heeft. Minder noodzaak vertaalt zich nu éénmaal in minder kennis. Dat is normaal. Geen drama. Er zullen altijd wel genoeg Vlamingen zijn die degelijk Frans beheersen.
Waar wel een vermindering aan kwaliteit plaatsvindt is bij het Wiskundeonderwijs. Je moet maar eens schoolboeken uit de jaren '90 vergelijken met die van vandaag. Nu, tijdschriften voor wiskundeleraren zijn nog steeds degelijk. Wat onderwijzend personeel betreft valt het nog mee, maar dat het niveau jaarlijks slabbakt is een veelgehoorde klacht vanuit de hoek van leraren zelf. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:22. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be