Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Surprise: ‘Kennis van Frans ondermaats’ (https://forum.politics.be/showthread.php?t=219277)

De schoofzak 2 juni 2015 20:22

Surprise: ‘Kennis van Frans ondermaats’
 
Surprise (pas op: hier uit te spreken als in het Frans, niet in het Engels):
‘Kennis van Frans ondermaats’

Wat moeten we daar uit besluiten ?

Het kan niet zijn dat de jeugd dommer geworden is dan wij vroeger, want "moest elke zoon niet slimmer zijn dan zijn vader, dan leefden we nog in het Stenen Tijdperk".

Zou onze culturele oriëntatie anders gericht zijn ? Zich verschoven hebben ?

titel: ‘Kennis van Frans ondermaats’
http://www.standaard.be/plus/20150602/avond?p=4

Citaat:

Een gebrekkige kennis van het Frans en van wiskunde vormt voor veel toekomstige leerkrachten een struikelblok, waardoor die massaal afhaken. Een niet-bindende oriënteringsproef moet studenten voortijdig bijsturen.

(gom)

Meer dan de helft van de jongeren die studeert voor leerkracht lager onderwijs, haakt vroegtijdig af en behaalt nooit het diploma. Dat blijkt uit cijfers die vandaag in De Standaard staan. In andere opleidingen, bijvoorbeeld om kleuterleider te worden, ligt dat percentage beduidend lager: ongeveer veertig procent.

Vanwaar dat markante verschil? En waarom in de eerste plaats dat hoge aantal mislukte trajecten?

Ruimtelijk inzicht

Betrokkenen wijzen op diverse redenen, die elkaar versterken. Om te beginnen: de voorkennis van vele starters. Die blijkt vaak gebrekkig. ‘De genoten vooropleiding bereidt onvoldoende voor op de realiteit van de job, waar de lat hoog ligt’, zegt John Maes, directeur van de lerarenopleiding van Thomas More campus Kempen. Dat blijkt veelal een pijnpunt bij jongeren die technisch en beroepsonderwijs volgden. ‘Hun kennis van talen in het algemeen en Frans in het bijzonder blijkt vaak onvoldoende, net als dat van wiskunde. Sommigen denken met enkel rekenen een eind ver te komen, terwijl er meer nodig is: afleidingen, ruimtelijk inzicht, verzamelingenleer en dergelijke. Daarom pleit ik voor voldoende oriëntering vooraf, opdat iedereen goed weet waar hij aan begint. Opdat de ambities aansluiten op de realiteit van voor een klas te staan. Behalve passie moet elke leerkracht ook over een cognitieve basis beschikken, en over de nodige kennis van de vakgebieden.’

In het Vlaams regeerakkoord staat dat er een niet-bindende toelatingsproef moet komen voor iedereen die begint aan het hoger onderwijs, net om de jongeren duidelijk te maken wat de verwachtingen en capaciteiten zijn. Samen met de hogescholen en universiteiten lanceert minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) volgend academiejaar al enkele maatregelen. Vanaf 2016-2017 moet het instaptraject voor de lerarenopleiding op poten staan, zei Crevits vandaag aan de openbare omroep.

Maar niet iedereen lijkt gewonnen voor dat idee. Voor UC Leuven-Limburg biedt een toelatingsproef geen oplossing. ‘Met zo’n toelatingsproef ga je het resultaat aan het einde van de opleiding voorspellen. Gezien de complexiteit van de lerarenopleiding met haar vele stages en praktijkopdrachten is dit onmogelijk’, zegt Wim Bergen, groepshoofd Lerarenopleiding.

Knelpuntberoep

Een tweede belangrijke reden voor het hoge aantal voortijdig gefaalden is het gebrek aan een toekomstperspectief.

Maes: ‘Wie bijvoorbeeld start, moet de eerste jaren van de ene interim hollen naar de andere. Van een coherente begeleiding blijkt geen sprake. Alleen de doorzetters krijgen na enkele jaren een vast contract en kunnen hun carrière beginnen uit te bouwen. Bij veel studenten leeft die vrees en dat is nefast voor hun motivatie om voort te doen.’

Komt daarbij, zegt Maes, ‘drie jaar geleden kreeg het leraarschap, zeker in het lager onderwijs, het label knelpuntberoep. Maar daar blijkt niets meer van aan.’

Maes hoopt, samen met anderen, dat de overheid en de onderwijsnetten deze regeerperiode ‘een tandje bijsteken’ om het loopbaanpact tot een goed einde te brengen. ‘Ik hoor dat er achter de schermen gewerkt wordt. Ik lees allerhande verklaringen in de media. Maar concrete resultaten blijven voorlopig uit.’

pajoske 2 juni 2015 20:37

Heeft gebrek aan kennis van wiskunde dan iets te maken met culturele oriëntatie?

quercus 2 juni 2015 21:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7680885)
Surprise (pas op: hier uit te spreken als in het Frans, niet in het Engels):
‘Kennis van Frans ondermaats’

Wat moeten we daar uit besluiten ?

Het kan niet zijn dat de jeugd dommer geworden is dan wij vroeger, want "moest elke zoon niet slimmer zijn dan zijn vader, dan leefden we nog in het Stenen Tijdperk".

Zou onze culturele oriëntatie anders gericht zijn ? Zich verschoven hebben ?

titel: ‘Kennis van Frans ondermaats’
http://www.standaard.be/plus/20150602/avond?p=4

Ik denk niet dat in de lerarenopleiding bij de Franstaligen er een even grote heisa wordt gehouden omtrent de kennis van het Nederlands als bij de Vlamingen omtrent de kennis van het Frans.

Hoe lang zal die oubollige mentaliteit omtrent "uw Frans dat je goed moet kennen" bij ons nog blijven hangen? Wordt het niet zo een beetje tijd dat er wat meer aandacht gaat naar het Engels en het Duits?

Jan van den Berghe 2 juni 2015 21:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 7681025)
Hoe lang zal die oubollige mentaliteit omtrent "uw Frans dat je goed moet kennen" bij ons nog blijven hangen? Wordt het niet zo een beetje tijd dat er wat meer aandacht gaat naar het Engels en het Duits?

Als ik naga welke plaats het Frans inneemt in het leven van onze jeugd, dan moet ik concluderen dat Frans bijna op dezelfde plaats staat als een of ander Russisch dialect uit Siberië.

Het Verzet 2 juni 2015 21:33

Tsjah, Club Dorothé bestaat nimeer hé.

Demper 2 juni 2015 21:34

Frans is een achterlijke kut-taal, het equivalent van een stinkende camembert, uitgevonden door luie socialisten.

Xenophon 2 juni 2015 21:39

Steeds weer horen we hetzelfde verhaal, de leerkrachten falen.


Men speelt met de Vlaamse toekomst.

Jan van den Berghe 2 juni 2015 21:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7681088)
Steeds weer horen we hetzelfde verhaal, de leerkrachten falen.

Horen we eenzelfde verhaal over het vak Engels?

Libro 2 juni 2015 21:58

Tja, het gevolg van de "als ze het maar kunnen uitleggen"-mentaliteit.

Bad Tölz 2 juni 2015 22:08

Die gebrekkige kennis van wiskunde is wel behoorlijk problematisch.

Jan van den Berghe 2 juni 2015 22:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 7681141)
Tja, het gevolg van de "als ze het maar kunnen uitleggen"-mentaliteit.

Heus niet alleen. De sociologische positie van het Frans is de afgelopen vijftig jaar heel sterk veranderd in Vlaanderen.

Mambo 2 juni 2015 22:29

Waarom nog iets leren als er een app voor is?
Allemaal verloren moeite.

Xenophon 2 juni 2015 22:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7681104)
Horen we eenzelfde verhaal over het vak Engels?

Neen, die hebben het gemakkelijk, de jeugd zuigt het Engels op als een spons.


Je hebt dus gelijk Jan, het is afgelopen met het Frans in Vlaanderen.

Libro 2 juni 2015 23:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7681192)
Heus niet alleen. De sociologische positie van het Frans is de afgelopen vijftig jaar heel sterk veranderd in Vlaanderen.

Dat verklaart de gebrekkige kennis van wiskunde nog niet.

De schoofzak 3 juni 2015 07:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 7680933)
Heeft gebrek aan kennis van wiskunde dan iets te maken met culturele oriëntatie?

In deze draad focussen we even op de aangehaalde hoofdreden.
De tweede reden van het probleem was inderdaad wiskunde.
Je mag daar een andere draad voor openen.

Ik zal in die andere draad dan stellen dat dit probleem zijn oorzaak vindt in het feit dat jongens en meisjes uit tso en bso iets te gemakkelijk wijs gemaakt worden dat ze een kans maken voor de lerarenopleiding.

Verstaat ge het een beetje ? Of moet ik het in het Frans zeggen ?

.

De schoofzak 3 juni 2015 07:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7681048)
Als ik naga welke plaats het Frans inneemt in het leven van onze jeugd, dan moet ik concluderen dat Frans bijna op dezelfde plaats staat als een of ander Russisch dialect uit Siberië.

Sorry (da's Engels) maar dat moet ik even fixen:
dan moet ik concluderen dat Frans bijna op dezelfde plaats staat als een of ander Russisch dialect uit Oost-Siberië.

Verder vergis je je ook schromelijk met het woord 'jeugd'.
Als je kijkt naar onze huidige jongere generatie ministers, die toch niet langer bij de jeugd zitten, dan merk je op dat zij niet gelijk De Croo senior zelfs tegen hun paard Frans praten tijdens hun uitstapjes.

(enige tijd terug hoorde ik minister Maggie op televisie in een uitzending vanuit de senaat van haar gat maken in het Frans tegen een loze beschuldiging. Wel, ik dacht dat het Frans van artsen uit de Vlaamse rand rond Brussel van een iets hoger niveau was dan wat zij daar liet horen. 't Kan zijn dat de reden was dat ze kwaad was, maar zelfs dan ...)

.

Anna List 3 juni 2015 07:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7681254)
Neen, die hebben het gemakkelijk, de jeugd zuigt het Engels op als een spons.

Je hebt dus gelijk Jan, het is afgelopen met het Frans in Vlaanderen.

denken ze

zoals elke Vlaming wel denkt voldoende Engels te verstaan en te kunnen spreken ...

pajoske 3 juni 2015 08:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7681473)
In deze draad focussen we even op de aangehaalde hoofdreden.
De tweede reden van het probleem was inderdaad wiskunde.
Je mag daar een andere draad voor openen.

Ik zal in die andere draad dan stellen dat dit probleem zijn oorzaak vindt in het feit dat jongens en meisjes uit tso en bso iets te gemakkelijk wijs gemaakt worden dat ze een kans maken voor de lerarenopleiding.

Verstaat ge het een beetje ? Of moet ik het in het Frans zeggen ?

.

Gij noemt de gebrekkige kennis van Frans de hoofdreden. Maar in dat artikel wordt wiskunde en Frans evenwaardig als oorzaken vernoemd.

Gij stelt de vraag of dit een gevolg is van een andere culturele oriëntatie. Als ge een beetje verder nagedacht had wist ge dat mijn vraag wat dat met wiskunde te maken had gewoon een antwoord was op uw vraag.namelijk dat dit niks met culturele oriëntatie te maken heeft.

Zal ik u enkele redenen opnoemen van problemen met leerkrachten. Ik ga nu veralgemenen. Want dit geldt gelukkig niet voor alle jongeren.

1 Ik verneem van mensen in het onderwijs dat de motivatie bij een groot deel van leerlingen ver zoek is.
2 Ze worden in de watten gelegd. Vakken die ze niet zo graag doen worden alsmaar gemakkelijker gemaakt. Wiskunde en Frans zijn daarvan typische voorbeelden.
3 Bekwame studenten hebben veel beter vooruitzichten op een stabiele loopbaan bij een beroepsleven in de privé dan in het Vlaamse onderwijs. Jarenlang worden jonge leerkrachten van hot naar haar gestuurd of zijn ze tijdelijk werkloos.
4 Vroeger was leerkracht een eliteberoep. De betere studenten werden leraar. Als ik zie wie nu leerkracht (wil) worden, stel ik mij dikwijls de vraag of sommige kinderen niet bekwamer zijn dan hun leerkracht.

Gelukkig zijn er ook nog altijd gemotiveerde, bekwame jongeren die onze (klein-)kinderen een goede opleiding kunnen geven.

PS als ge mensen van van gelijk welke opleiding wijsmaakt dat ze nog alle richtingen uit mogen na het middelbaar, maar niet verteld welke richtingen de kans uiterst klein zijn om te slagen, moet ge niet verwonderd zijn dat er zo veel verkeerde keuzes maken.

En neen dat heeft m.i.allemaal niks te maken met andere culturele oriëntatie zoals gij denkt.

PS als ge deze topic enkel en alleen opgestart hebt om weer te kakken op de Franse taal en Franstaligen moet ik u gelijk geven en heb ik in deze niks te zoeken.

fox 3 juni 2015 08:53

Het is simpel. De nivellering naar beneden. Vroeger werd onderwijs gemaakt op maat van de slimmeriken. Nu moet iedereen er door geraken. Veel verder moeten we het niet zoeken. Domheid regeert het land, na de nivellering naar beneden van het universitair onderwijs door ons genie Frank Vandenbroucke, is men ook gevolgd in het secundair onderwijs

Weyland 3 juni 2015 09:28

Het Fransonderricht is wel nog steeds degelijk in het ASO (dat was het tenminste nog 12 jaar geleden toen ik op de middelbare school zat). Het is enkel niet genoeg om het onderwezen te krijgen. Je moet het ook actief gebruiken. Dat gebeurt gewoon enkel veel minder, behalve bij die minderheid die het echt nodig heeft. Minder noodzaak vertaalt zich nu éénmaal in minder kennis. Dat is normaal. Geen drama. Er zullen altijd wel genoeg Vlamingen zijn die degelijk Frans beheersen.

Waar wel een vermindering aan kwaliteit plaatsvindt is bij het Wiskundeonderwijs. Je moet maar eens schoolboeken uit de jaren '90 vergelijken met die van vandaag. Nu, tijdschriften voor wiskundeleraren zijn nog steeds degelijk. Wat onderwijzend personeel betreft valt het nog mee, maar dat het niveau jaarlijks slabbakt is een veelgehoorde klacht vanuit de hoek van leraren zelf.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be