Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen
(Bericht 7687243)
En elders in de wereld ravages aanrichten.
|
Het overgrote deel van de wereld is zich de laatste tientallen jaren nu net uit de extreme marginaliteit aan het trekken.
In Afrika ontluikt zowaar een middenklasse. China heeft tientallen miljoenen mensen uit armoede en honger gesleurd. Indonesië, Nigeria, Brazilië, ... zijn landen van de toekomst.
Citaat:
En daarbij is er veel zelfbedrog in dat 'westen' over hoe goed men het eigenlijk heeft. Ik zie ze hollen met hun lange gezichten. Geen tijd. Ik zie ze dagelijks propaganda slikken zonder zich vragen te stellen. "Wat hebben we het toch goed in vergelijking met de rest" is een van mantra's ter volkscontrole. Ondertussen breken we records met zelfmoorden. Verwonderd me niet.
|
Oei oei. Het wordt duidelijk hoe zwartgallig en verbitterd links eigenlijk is.
Toch opmerkelijk dat het de conservatieven van de wereld zijn, voor wie een pessimisme eigen is aan de natuur, die een positieve ingesteldheid aan de dag leggen?
Citaat:
"Brood en spelen" in essentie dat wat u tegenover het democratisch ideaal (waarmee ik niet de huidige uitgeholde versie ervan bedoel) zet ?
In Bolivia is er meer democratie dan in België. Simpelweg. De mensen nemen er hun recht. Regeringen kunnen niet zomaar doen wat ze willen. Herinner u de water'oorlog' in Cochabamba bv. Dat zul je in de Europa niet meer tegen komen. Men is niet akkoord maar doet simpelweg 'rien de rien' eraan om het te veranderen. Een verre afspiegeling van democratie. Een volksverlakkend bolletjeskleurrcircus. Zover is het verloederd. In zo'n omstandigheden is elke stap naar een meer directe vorm van democratie een zegen.
|
Democratie, in gelijk welke vorm, verwaterd steeds tot oligarchie.
Altijd.
Dat is écht een ijzeren wet waar je niet buiten kunt.
En dan heb je nog de "tyranny of the majority", wat dus ook de facto neerkomt op een oligarchie.
Er zijn enkele alternatieven. Dit bijvoorbeeld:
http://www.law.uchicago.edu/node/16996
Quadratic voting.
|