Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   "Te veel Waalse werklozen wonen aan de kust" (https://forum.politics.be/showthread.php?t=219470)

De schoofzak 8 juni 2015 18:41

"Te veel Waalse werklozen wonen aan de kust"

Hoe hebben ze dat daar opgelost ?

Iemand een tip, een link, woont er iemand daar in de buurt ?

titel: "Te veel Waalse werklozen wonen aan de kust"
link: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/re...cetype=desktop

Citaat:

"Er komen te veel Waalse werklozen die leven van OCMW-steun in De Panne wonen", vindt schepen van Financiën van De Panne Serge Van Damme (Open VLD). De Panne, Nieuwpoort, Koksijde en Middelkerke willen nu enkele zaken beter op elkaar afstemmen.

De schepen luidde de alarmbel. "We kampen hier met een grote instroom aan Franstalige werklozen uit Henegouwen, en dan meer specifiek uit de Borinage", zegt Van Damme. "Ze zijn meestal erg goed ingelicht over wat ze moeten doen. Ze sluiten een huurcontract voor een korte termijn. Eens ze hier gedomicilieerd zijn, vragen ze hulp bij het OCMW van De Panne."

"Het probleem bestaat al lang", zegt Van Damme. "Ze komen hier in de hangmat liggen, terwijl er nochtans werk genoeg is in De Panne." Het is niet alleen een probleem voor de begroting, "maar het is ook 1 van de oorzaken van de verfransing in de gemeente, want ze doen geen moeite om Nederlands te spreken."
Kustgemeenten gaan afspraken maken

Ook in de gemeentes Middelkerke, Nieuwpoort en Koksijde doet het fenomeen zich voor. De buurgemeenten van De Panne relativeren het verhaal van Van Damme. Toch willen ze overleggen om te vermijden dat mensen gaan shoppen van de ene gemeente naar de andere.

Ze willen ook overleggen met de Franstalige werklozen die aan de kust komen vragen om OCMW-steun. Wettelijk kunnen de OCMW's niet veel doen, want ze zijn verplicht om de mensen te helpen.

fred vanhove 8 juni 2015 18:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7689501)

En waarom zouden die Walen Nederlands moeten spreken.Ze worden toch overal te woord gestaan in het Frans door de fiere Vlamingen.

Xenophon 8 juni 2015 19:02

De inwoners van de Panne zullen nogal smoelen trekken met hun jannestreken tegenover dat arm crapuul.

fred vanhove 8 juni 2015 19:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7689531)
De inwoners van de Panne zullen nogal smoelen trekken met hun jannestreken tegenover dat arm crapuul.

Alvast kunnen ze hun beste Frans nog eens bovenhalen.....ze moeten wel zeggen ze anders verstaan die walen ons toch niet :lol:

Wiens brood men eet wiens taal men spreekt is overal aan de orde behalve in Vlaanderen daar is het omgekeerd:lol:

Mambo 8 juni 2015 20:55

Die hangmatters gaan hun inkopen wel over de grens gaan doen.
En zo gaat de middenstand iedere dag verder kapot.
Met dank aan het OCMW.

Witte Kaproen 8 juni 2015 21:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 7689525)
En waarom zouden die Walen Nederlands moeten spreken.Ze worden toch overal te woord gestaan in het Frans door de fiere Vlamingen.

De bedienden van het OCMW van De Panne of de loketbedienden van het gemeentehuis van De Panne moeten geen Frans spreken.
De Panne heeft geen faciliteiten.

pajoske 8 juni 2015 21:06

Die van De Panne moeten best niet te veel zagen over profitariaat. Een gemeente die de gemeentetaks op inkomen op 0% kan zetten maar de (Franstalige) toeristen uitzuigt via een hoge taks op tweede verblijven kan best zwijgen over profitariaat.

quercus 8 juni 2015 21:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7689501)

Wel, laat ze dat probleem dan maar eens aankaarten in het periodiek overleg dat plaats heeft tussen de gewestregeringen. We vragen aan de Walen om eventuele Vlaamse hangmatters in Wallonië niets meer uit te keren en wij doen hier dan hetzelfde tegenover Waalse hangmatters in Vlaanderen. Reciprociteit is toch een mooi principe, of niet?

Universalia 9 juni 2015 06:09

Citaat:

"Er komen te veel Waalse werklozen die leven van OCMW-steun in De Panne wonen"
Ik kom daar al wel eens tijdens een dagje naar zee in De Panne.

Niet alleen Walen komen naar De Panne maar meer en meer allochtonen doen daar ook hun 'intrede'.

In één van de straten in De Panne zijn zelfs meer dan 6 al dan niet duistere nachtwinkels, gevestigd.

Vroeger was De Panne nog best leuk. Nu liggen er straten bij, winkels/huizen/appartementen waar een enorme leegstand is.

Wat ook opvalt daar is dat veel mensen de beveiliging van hun woningen/appartementen zwaar aangepast hebben (tot 's nachts continue licht laten branden rondom hun woonst), dat zal ergens wel de één of andere reden hebben zeker :?

P.S. Het kattenbestand is ook enorm groot in De Panne, dit even volledig terzijde zijnde :rofl:

Xenophon 9 juni 2015 11:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 7689693)
Die hangmatters gaan hun inkopen wel over de grens gaan doen.
En zo gaat de middenstand iedere dag verder kapot.
Met dank aan het OCMW.

Dat is toch goed.

Kunnen ze in juli de Belgische vlaggen uithangen en juichen hoe graag ze wel Belg zijn.

Xenophon 9 juni 2015 11:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 7689717)
Die van De Panne moeten best niet te veel zagen over profitariaat. Een gemeente die de gemeentetaks op inkomen op 0% kan zetten maar de (Franstalige) toeristen uitzuigt via een hoge taks op tweede verblijven kan best zwijgen over profitariaat.

Precies, Brussel kan nog veel vreemdelingen naar het OCMW van De Panne sturen.

fox 9 juni 2015 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 7690101)
Ik kom daar al wel eens tijdens een dagje naar zee in De Panne.

Niet alleen Walen komen naar De Panne maar meer en meer allochtonen doen daar ook hun 'intrede'.

In één van de straten in De Panne zijn zelfs meer dan 6 al dan niet duistere nachtwinkels, gevestigd.

Vroeger was De Panne nog best leuk. Nu liggen er straten bij, winkels/huizen/appartementen waar een enorme leegstand is.

Wat ook opvalt daar is dat veel mensen de beveiliging van hun woningen/appartementen zwaar aangepast hebben (tot 's nachts continue licht laten branden rondom hun woonst), dat zal ergens wel de één of andere reden hebben zeker :?

P.S. Het kattenbestand is ook enorm groot in De Panne, dit even volledig terzijde zijnde :rofl:

Wij hebben een appartement in Oostduinkerke. Vroeger reden we geregeld eens met de fiets tot in de Panne omdat het daar best leuk was. Dat is echter verleden tijd, het is verloederd en marginaal geworden. Dat trekt natuurlijk uitschot aan.

eno2 9 juni 2015 13:13

Ik had een probleem in Wenduine. Daar zijn maar twaalf sociale appartementen. Een derde was bezet door Brusselaars en Walen. Franssprekend. Daardoor stond ik een keer zes jaar op de wachtlijst.
Ik kan getuigen dat franstaligen door de sociale woningmaatschappij van Blankenberge in het Frans behandeld werden.

Universalia 10 juni 2015 10:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 7690430)
Wij hebben een appartement in Oostduinkerke. Vroeger reden we geregeld eens met de fiets tot in de Panne omdat het daar best leuk was. Dat is echter verleden tijd, het is verloederd en marginaal geworden. Dat trekt natuurlijk uitschot aan.

Kom je De Panne binnengereden Nieuwpoortlaan van het begin tot ongeveer de Walckierstraat (beter even gaan eten bij Hostellerie Le Fox :-D ) doods, doods, doods, leegstand, te koop, te koop, te koop ...

Het gaat daar me dunkt ook niet echt de goeie richting uit.

Xenophon 10 juni 2015 11:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 7691513)
Kom je De Panne binnengereden Nieuwpoortlaan van het begin tot ongeveer de Walckierstraat (beter even gaan eten bij Hostellerie Le Fox :-D ) doods, doods, doods, leegstand, te koop, te koop, te koop ...

Het gaat daar me dunkt ook niet echt de goeie richting uit.

De vraag is dus, wat komt er eerst, de vreemdeling of de verloedering?

circe 10 juni 2015 11:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7691569)
De vraag is dus, wat komt er eerst, de vreemdeling of de verloedering?

ik denk dat het een steeds sneller draaiende vicieuze cirkel is.

Een paar huizen staan leeg, een paar vreemdelingen komen erin, meer huizen komen leeg omdat ze niet in de buurt van vreemdelingen willen wonen, de verloedering slaat toe, meer vreemdelingen komen eraan, de verloedering groeit, de rest van de huizen geraken leeg en worden onverkoopbaar.

Ik woonde als kind in Merksem gedurende een tijdje. De Bredabaan was dé prachtige winkelstraat met niveau. Nu is het een standaard verrijkte straat met hopen rommelwinkels naast elkaar. of je nu op de Bredabaan loopt of in de Abijstraat of de Turnhoutsebaan: allemaal één pot "verrijkte verloedering".

Universalia 10 juni 2015 15:45

Citaat:

Een paar huizen staan leeg, een paar vreemdelingen komen erin, meer huizen komen leeg omdat ze niet in de buurt van vreemdelingen willen wonen, de verloedering slaat toe, meer vreemdelingen komen eraan, de verloedering groeit, de rest van de huizen geraken leeg en worden onverkoopbaar.
Niet zo ver uit de buurt waar ikzelf woon heb ik daar zicht op wat u schrijft.

Huizen te koop, vreemdelingen erin, nog meer huizen die leeg komen te staan, verloedering en u vergat ghetto vorming denk ik. :-D

Komen er naast u wonen dan is uw huis geen bal meer waard hoe goed je het ook in orde mocht gebracht hebben.

Zo kunnen ze natuurlijk vrij goedkoop en gemakkelijk héél der buurten inpalmen. :roll:

Ik woonde als kind op het Kiel en van die Abdijstraat schiet, zoals u daar terecht schrijft, niks maar ook niks meer over Perzische markt geworden. 8O

vlijmscherp 10 juni 2015 15:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 7689717)

dus jij vindt dat de gewone mensen meer belastingen moeten betalen zodat de rijkeren er minder moeten betalen?

iemand met een tweede verblijf aan de kust lijkt me niet een doorsnee toerist maar eerder iemand met een hoger inkomen/vermogen.

pajoske 10 juni 2015 22:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 7691964)
dus jij vindt dat de gewone mensen meer belastingen moeten betalen zodat de rijkeren er minder moeten betalen?

iemand met een tweede verblijf aan de kust lijkt me niet een doorsnee toerist maar eerder iemand met een hoger inkomen/vermogen.

Ter uwer informatie: mensen met een tweede verblijf betalen in eigen gemeente zoals bijna alle Belgen gemiddeld 8% aanvullende gemeentebelasting.
Zij betalen onroerende voorheffing op hun tweede verblijf.
Zij betalen inkomstenbelasting op fictieve huurinkomsten van hun tweede verblijf. Ook als ze niet verhuren.
Zij betalen aan de kust een gemeentelijke hoge belasting op tweede verblijven.
Zij betalen in West-Vlaanderen provinciale belasting op tweede verblijven.

De 2 laatste belastingen is zodat eigen inwoners (ook de rijke) van kustgemeenten zoals De Panne en West-Vlaanderen geen of minder belasting moeten betalen.

En gij komt hier zeveren over rijke mensen die te weinig belasting betalen?

Alle inwoners (ook de rijke) van gemeentes als De Panne, Koksijde en Knokke betalen geen aanvullende gemeentetaks op hun inkomen. Daarom klaagt De Panne dat ze te weinig geld hebben voor de OCMW klanten.

En dan komt gij zagen over gewone mensen die meer moeten betalen dan rijkeren?

Ik geloof dat gij echt geen weet hebt van hoe de zaken ineen zitten.

Jan van den Berghe 10 juni 2015 22:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 7692510)
Zij betalen in West-Vlaanderen provinciale belasting op tweede verblijven.

Mag ik even hartelijk lachen? Die provinciale belasting bedraagt nog geen 120 euro. Ronduit belachelijk laag als je eens naar de vastgoedprijzen kijkt die gehanteerd worden aan de Vlaamse Kust!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be