Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Nederland "vergeten" bij herdenking Slag bij Waterloo: (https://forum.politics.be/showthread.php?t=219691)

Derk de Tweede 12 juni 2015 16:17

Nederland "vergeten" bij herdenking Slag bij Waterloo:

Citaat:

Bij de herdenking rond de Slag van Waterloo is geen rol voor het Nederlandse leger omdat de Belgische organisatoren dat tegenhielden, schrijft de krant De Telegraaf vrijdag.
De Nederlandse defensieminister Jeanine Hennis-Plasschaert is bijvoorbeeld niet uitgenodigd. De Nederlandse Koninklijke Landmacht organiseert nu een eigen herdenking.

België erkent dat de planning van de herdenking wat rommelig verliep, aldus de krant. De drie gewesten en vier gemeenten hadden wat te zeggen. Koning Willem-Alexander en koningin Máxima zijn wel uitgenodigd.

Volgende week herdenkt ons land op grote schaal dat het 200 jaar geleden is dat Napoleon bij Waterloo werd verslagen.

Nederlandse militairen onder leiding van Willem II, de toenmalige prins van Oranje, speelden een grote rol bij de ondergang van de Franse keizer. Voor de in de strijd gewond geraakte Willem II werd tussen 1823-1826 het herdenkingsmonument de Leeuw van Waterloo gebouwd.
Vergeten ?
Daar geloof ik niks van.

Xenophon 12 juni 2015 16:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 7695319)
Vergeten ?
Daar geloof ik niks van.

Natuurlijk is dat niet vergeten, het betreft gewoon anti-Hollands racisme.

Belgen zijn nu eenmaal kleingeestig.

Another Jack 12 juni 2015 16:23

Arme Hollanders...

Witte Kaproen 12 juni 2015 16:33

Citaat:

Vergeten ?
Daar geloof ik niks van.

Troost U de Vlamingen die meevochten onder Willem worden door de Waalse organisatoren van de herdenking ook" vergeten" .

Derk de Tweede 12 juni 2015 16:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 7695336)
Troost U de Vlamingen die meevochten onder Willem worden door de Waalse organisatoren van de herdenking ook" vergeten" .

Wat ik begrepen heb moesten drie verschillende regeringen deze herdenking organiseren.
Wellicht met een grote Waalse en Brusselse inbreng.

marie daenen 12 juni 2015 16:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 7695358)
Wat ik begrepen heb moesten drie verschillende regeringen deze herdenking organiseren.

Hewel de federale, de Waalse en de Brusselse en het is niet gedaan ter ere van de grote francofonie en Napoleon, maar men herdenkt de nederlaag....:lol:
Moet er nog zand zijn?

Henri1 12 juni 2015 16:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7695326)
Arme Hollanders...

Dikke 2.

Bad Attila 12 juni 2015 16:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 7695360)
Hewel de federale, de Waalse en de Brusselse en het is niet gedaan ter ere van de grote francofonie en Napoleon, maar men herdenkt de nederlaag....:lol:
Moet er nog zand zijn?

Ga je deze post ook al naar de vaantjes helpen?

Bad Attila 12 juni 2015 16:58

Citaat:

Vergeten ?
Daar geloof ik niks van.

Het feit dat Koning Willem-Alexander en koningin Máxima wel degelijk uitgenodigd zijn (en aanwezig zullen zijn) is toch een indicatie dat Nederland niet "vergeten" werd, en dat er inderdaad iets is misgelopen naar persoonlijke uitnodigingen toe.

Dat gebeurt, hoor, ik heb het ook al meegemaakt...

marie daenen 12 juni 2015 17:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 7695366)
Ga je deze post ook al naar de vaantjes helpen?

Deze post is het beste bewijs dat heel dat Waterloo gedoe ter ere van Napoleon en de francofonie is opgezet en niets anders...

marie daenen 12 juni 2015 17:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 7695369)
Het feit dat Koning Willem-Alexander en koningin Máxima wel degelijk uitgenodigd zijn (en aanwezig zullen zijn) is toch een indicatie dat Nederland niet "vergeten" werd, en dat er inderdaad iets is misgelopen naar persoonlijke uitnodigingen toe.

Dat gebeurt, hoor, ik heb het ook al meegemaakt...

Les excuses y sont pour s'en servir...

tandem 12 juni 2015 17:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 7695408)
Deze post is het beste bewijs dat heel dat Waterloo gedoe ter ere van Napoleon en de francofonie is opgezet en niets anders...

De Fransen waren er al vroeg bij om alles te verpesten.
Citaat:

De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden, ook de Verenigde Provinciën genoemd, was tussen 1588 en 1795 een confederatie met trekken van een defensieverbond en een douane-unie. Ze besloeg grotendeels het grondgebied van het huidige Nederland. Zij verwierf in de 17e eeuw grote politieke en economische macht en speelde geruime tijd een hoofdrol op het wereldtoneel. Het einde kwam met de inval van Frankrijk in 1793-1795, al was de neergang eerder ingezet.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Republi...de_Nederlanden

Wiley E Coyote 12 juni 2015 17:59

De "val" van de zeven provinciën heeft echter niets met het Frans denken as such te maken, maar eerder met de revolutionaire drang om de revolutie te exporteren... iets wat niet exclusief Frans was: ook Rusland had die drang post-1917.

Witte Kaproen 12 juni 2015 17:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 7695358)

Het Vlaams Gewest heb ik toch niet veel weten mee-organiseren in Waterloo;
Mee-betalen ,dat waarschijnlijk weer wel.

Als Nederlander ben je misschien misleid geweest door de Nederlandstalige naam Waterloo,
maar Waterloo is heden een Franstalige gemeente op Waals grondgebied zonder faciliteiten voor Nederlandstaligen .

Wiley E Coyote 12 juni 2015 18:07

De enige reden dat we trouwens over de slag bij Waterloo spreken is de anglofonie... de slag vond immers plaats op het plateau van Mont-Saint-Jean, op het grondgebied van Eigenbrakel en Mont-Saint-Jean (die laatste is thans sinds de fusies van de jaren 70 een deelgemeente van Waterloo geworden). Maar Wellington had zijn hoofdkwartier een kilometer of 8 noordelijker in het stadje Waterloo en dat is nu eenmaal makkelijker uitspreekbaar voor een Engelsman dan Mont-Saint-Jean. In Frankrijk heeft men echter altijd gesproken over la Bataille de Mont-Saint-Jean.

JeeBee 12 juni 2015 18:14

De Fransen willen niet komen.
De Nederlanders zijn vergeten.

Gaat daar wel volk zijn op die herdenking, :-)

Witte Kaproen 12 juni 2015 18:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee (Bericht 7695454)
De Fransen willen niet komen.
De Nederlanders zijn vergeten.

Gaat daar wel volk zijn op die herdenking, :-)

De Belgicisten natuurlijk met een hoop Frans vlaggen en posters van Napoleon
:roll:

tandem 12 juni 2015 18:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote (Bericht 7695437)
De "val" van de zeven provinciën heeft echter niets met het Frans denken as such te maken, maar eerder met de revolutionaire drang om de revolutie te exporteren... iets wat niet exclusief Frans was: ook Rusland had die drang post-1917.

Dat is wat systeemwetenschappers het evolutionaire imperatief noemen, het is een psychologische kwestie. Door onwetendheid hierover ontstaan de grootste misverstanden en absurde scheeftrekkingen, in het kielzog een pad van verschrikking en miljoenen slachtoffers. Het gaat inderdaad niet over Frans, Vlaams, Russisch of wat dan ook, dat is enkel de oppervlakkige beschouwing, niet de meta-analyse.

Het Oosten 12 juni 2015 18:42

Citaat:

Vergeten ?
Daar geloof ik niks van.

De prins streed eigenlijk helemaal niet mee in de feitelijke slag van Waterloo. Hij werd (licht) gewond aan de schouder in Quatre Bras, een gevecht dat de Slag van Waterloo voorafging. En prompt werd hij door de Oranjegezinde Hollanders gebombardeerd tot 'Held van Waterloo'. What's in a name...

Another Jack 12 juni 2015 18:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 7695460)
De Belgicisten natuurlijk met een hoop Frans vlaggen en posters van Napoleon
:roll:

Heb jij geen poster van Napoleon op je kamer?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be