Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   6 Doden dit weekend op de weg (https://forum.politics.be/showthread.php?t=219830)

Blue Sky 15 juni 2015 18:57

6 Doden dit weekend op de weg
 
Wederom families die voor het leven verscheurd en getekend zijn.

Zoek de gemeenschappelijke factor bij de 6 gevallen.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...se-wegen.dhtml

Vrijdagnamiddag kwam een 18-jarige autobestuurder om het leven bij een ongeval in Temse (Oost-Vlaanderen). De auto belandde door nog onbekende oorzaak van de weg en kwam in een gracht tegen een duiker terecht.

In Zottegem (Oost-Vlaanderen) kwam vrijdag een motorrijder om het leven op de N454. De 28-jarige man uit Zottegem kwam in aanrijding met een personenwagen.

In de Gentse deelgemeente Mariakerke kwam vrijdagavond een 16-jarige fietser om het leven toen hij aangereden werd door een personenwagen .

Bij een verkeersongeval in het West-Vlaamse Alveringem is zaterdagnamiddag een 83-jarige vrouw om het leven gekomen. In een flauwe bocht botste de vrouw met haar wagen frontaal op een tegenligger.

Afgelopen nacht is een autobestuurder om het leven gekomen bij een klap tegen een boom in Geraardsbergen (Oost-Vlaanderen). Het slachtoffer was een 34-jarige man uit Zwalm.

Vanochtend omstreeks 5 uur is op de Schildesteenweg in Oelegem (Antwerpen) een wagen tegen een boom terechtgekomen. Het voertuig belandde in de gracht. De 54-jarige bestuurster uit Ranst werd uit de wagen geslingerd en is aan haar verwondingen overleden.

Micele 15 juni 2015 19:04

(weg)verkeer.

Blue Sky 15 juni 2015 19:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7700261)
Verkeer.

Fout. Degene die het juiste antwoord geeft, wint een prijs.

Micele 15 juni 2015 19:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7700262)
Fout. Degene die het juiste antwoord geeft, wint een prijs.

wegverkeer.

SanderK 15 juni 2015 19:25

Wacht, ik doe een leuke poging:

ALLEMAAL VUILE KAPITALISTEN, SNELHEIDSDUIVELS EN DIKKE EGOISTEN ZE ZOUDEN ALLEMAAL MET DE BUS EN MET DE BAKFIETS MOETEN RIJDEN ZOU ER NIEMAND DOOD GAAN EN ZIJN WE ALLEMAAL GELUKKIG



Mijn medeleven gaat natuurlijk naar deze slachtoffers. Elke onschuldige dode is er een te veel.
Kan je trouwens even ook aangeven hoe veel mensen gestorven zijn dit weekend aan zelfdoding? Of aan dodelijke ziekten?

Bobke 15 juni 2015 19:45

Allemaal oude pekes die hun rijbewijs bij een pakje waspoeder gekregen hebben.

morte-vivante 15 juni 2015 19:52

nog niet zo heel lang geleden stonden weekend na weekend de gazetten vol met minstens 15 verkeersdoden. 6 is dus al een succes!

maddox 16 juni 2015 00:37

Darwin aan de slag. Ik zie het probleem zo niet.

Micele 16 juni 2015 10:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7700243)
Wederom families die voor het leven verscheurd en getekend zijn.

Zoek de gemeenschappelijke factor bij de 6 gevallen.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...se-wegen.dhtml

Vrijdagnamiddag kwam een 18-jarige autobestuurder om het leven bij een ongeval in Temse (Oost-Vlaanderen). De auto belandde door nog onbekende oorzaak van de weg en kwam in een gracht tegen een duiker terecht.

In Zottegem (Oost-Vlaanderen) kwam vrijdag een motorrijder om het leven op de N454. De 28-jarige man uit Zottegem kwam in aanrijding met een personenwagen.

In de Gentse deelgemeente Mariakerke kwam vrijdagavond een 16-jarige fietser om het leven toen hij aangereden werd door een personenwagen .

Bij een verkeersongeval in het West-Vlaamse Alveringem is zaterdagnamiddag een 83-jarige vrouw om het leven gekomen. In een flauwe bocht botste de vrouw met haar wagen frontaal op een tegenligger.

Afgelopen nacht is een autobestuurder om het leven gekomen bij een klap tegen een boom in Geraardsbergen (Oost-Vlaanderen). Het slachtoffer was een 34-jarige man uit Zwalm.

Vanochtend omstreeks 5 uur is op de Schildesteenweg in Oelegem (Antwerpen) een wagen tegen een boom terechtgekomen. Het voertuig belandde in de gracht. De 54-jarige bestuurster uit Ranst werd uit de wagen geslingerd en is aan haar verwondingen overleden.

Allemaal verkeersdoden in Vlaanderen en dat op 1 weekend dat is idd meer als het gemiddelde op een weekend. (op weekdagen en WE-dagen vallen statistisch gemiddeld ongeveer evenveel doden). Vlaanderen telt ca. # 400 offic. verkeersdoden per jaar in 2014 (doden+ 30 dagen).
400/52 = 7,7 doden per week: ~ 3,85 "per weekend".

Algemeen lijkt de dalende tendens in Vlaanderen gestopt te zijn en wie weet stijgen ze in 2015 alweer (na 2014)

Grafiekje van doden terplaatse, opgelet ! daar komen nog ~ 20 % dodelijke gewonden na 30 dagen bij (die zijn ze nog aan ´t tellen... :cry: voorzichtig... vooral zwakke weggebruikers en hun enkelvoudige ongevallen is de registratie ondermaats, hoe correcter de (ziekenhuis)registratie hoe meer doden hé..., daarom de nadruk op "statistische doden"...):


Het BIVV raamt het definitieve aantal verkeersdoden ('doden 30 dagen') voor 2014 op 400 # . Het gaat hier nog om een raming op basis van voorlopige cijfers. Dat aantal ligt ver verwijderd van de doelstellingen die de Vlaamse overheid zichzelf heeft opgelegd, namelijk maximum 250 verkeersdoden in 2015 en maximum 200 in 2020 (zie Figuur 2). Om de doelstelling van 2020 alsnog te halen, zou Vlaanderen een halvering van het dodental moeten realiseren op nauwelijks zes jaar tijd.

of volgende grafiek:

off. statbel cijfers doden +30 dagen: (indien grafiek slecht leesbaar)
http://statbel.fgov.be/nl/statistiek...sslachtoffers/
doden 30 dagen: 1995 .. 2000 .. 2005 .. 2009 2010 2011 2012 2013 -> 2014# 2015
Vlaams Gewest : 771 ... 871 ... 566 ... 479 - 437 - 433 - 384 - 384 -> 400# ? > 400 ?

En wat denkt "het beleid" ervan ?

Dat Vlaanderen hun doelstellingen zeker niet halen met op hun lui kloten te zitten en meestal enkel bordjes met absurde Vmax te planten langs de wegrand en de digitale flitsers voor de kassa te laten zorgen.
:mrgreen:

De politici/beleidsmensen verwoorden bovenstaande zin zo:

Structurele maatregelen nodig

'Deze rode cijfers bevestigen mijn ergste vermoedens: de stagnatie in de cijfers is een pijnlijke terugval geworden' aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts. 'Voor een structurele daling in de cijfers zullen we nu structurele maatregelen nodig hebben. Ik wil een hervormde rijopleiding die beter voorbereidt op het verkeer, slimmere handhaving, een rijbewijs met punten en bovenal: meer lef. Deze nieuwe cijfers moeten bij iedereen alarmen doen afgaan', besluit minister Weyts.

Onderzoek wijst uit dat menselijk gedrag - gaande van onoplettendheden, vergissingen en onbedoelde fouten tot bewuste overtredingen - aan de oorzaak ligt van meer dan 9 op 10 verkeersongevallen. Een structurele daling in de ongevallencijfers is dus vooral een kwestie van gedragsverandering, en hoe die te bewerkstelligen. 'Het Vlaams Congres Verkeersveiligheid gaat daarom dieper in op de vraag hoe we met beleid en interventies verkeersveilig gedrag kunnen stimuleren, en hoe creatief we kunnen zijn om via educatie, sensibilisatie, infrastructuur, technologie, regelgeving en handhaving maar vooral ook door de afstemming tussen die verschillende soorten maatregelen mensen aan te zetten tot veiliger gedrag', aldus VSV-woordvoerder Werner De Dobbeleer.


http://www.mobielvlaanderen.be/persb...php?a=1&id=656
Blablabla... en nog een paar statistische leugens tov EU-gemiddelde staan er ook nog in...

fabianen 17 juni 2015 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante (Bericht 7700370)
nog niet zo heel lang geleden stonden weekend na weekend de gazetten vol met minstens 15 verkeersdoden. 6 is dus al een succes!

En als de auto constructeurs willen,kunnen ze nu dat herleiden tot nul.Maar die technologie zit in de duurste modellen,die auto's rijden eigenlijk uit zichzelf .Ook in zeer precaire situaties,Een bijna ongeval verijdelen doen ze veel beter dan jouw menselijk brain kan bevatten.Computerprogramma's nemen je handelingen over en weten precies waar ze de minste risicofactor kunnen bepalen.Steekt dat nu meteen in alle auto's en het probleem is bijna opgelost.Het dodentol is zeker minder.

Micele 17 juni 2015 10:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fabianen (Bericht 7702587)
En als de auto constructeurs willen,kunnen ze nu dat herleiden tot nul. ...

Niet te rap... voor de auto´s... wat doe je dan met de euh vb NL, andere 67 % verkeersdoden ?

Enkel bij fietsers vallen in NL al evenveel verkeersdoden als bij autoinzittenden, en dan heeft men wslk nog niet alle dodelijke fietsers geregistreerd.

In NL vielen maar 187 verkeersdoden autoinzittende of 32,8 % van het totaal verkeersdoden van 570 voor 2014, fietsersdoden 185, dan de rest nog...
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/...en-in-2014.htm

Ik vind het héél raar dat als men aan verkeersdoden denkt dat men dan - ondertussen - de meerderheid verkeersdoden even vergeet die niet in een auto vallen.
Bvb bij de geregistreerde dodelijke fietsersongevallen met of zonder voertuig betrokkenheid (is niet altijd gelijk aan personenautobetrokkendheid !) is de grootste oorzaak de fietser zelf, en dit voor circa 2 ongevallen op 3 (officiele cijfers*). Vooral voorrangsnegatie valt op.
* blz 77 tabel 28
http://ibsr.be/frontend/files/userfi...-2000-2007.pdf

Tabel 28: Aantal fietsers en aantal opponenten waarvoor een bepaalde gedragsfactor is vastgesteld (2003-2007)

bepaalde gedragsfactor :
Fietsers | Opponenten van fietsers
Alle slachtoffers Doden | Alle slachtoffers Doden
Niets ingevuld 27162 230 | 27340 304
Rijdt door rood licht 280 11 | 130 4
Verleent geen voorrang 4119 103 | 9790 61
Overschrijdt een doorlopende witte streep 48 1 | 73 2
Haalt verkeerd in 204 2 | 386 8
Uitwijkingsmanoeuvre 927 10 | 845 17
Niet reglementaire plaats op de rijbaan 2634 24 | 1255 13
Controleverlies over het stuur 1754 22 | 737 19
Houdt geen afstand 523 2 | 1343 12
Val 5406 40 | 859 1

Bron: FOD Economie AD SEI / Infografie: BIVV

fabianen 17 juni 2015 11:04

Je hebt het over fietsers,ik over art intelligence in wagens,laten we daar even over beginnen hé.En als ik fietsers zien rijden,denken ze dat ze overal voorrang hebben.

Micele 17 juni 2015 11:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fabianen (Bericht 7702642)
Je hebt het over fietsers,ik over art intelligence in wagens,laten we daar even over beginnen hé.

Enkel die kan men idd blijven verminderen wat ook elk jaar gebeurd.
Maar ook daar zijn grenzen aangezien de auto op zijn beurt een zwak voertuig is tov een bus of vrachtwagen (die bvb op de filestaart inrijdt).

Vroeger pakweg 15-20 jaar geleden waren autoinzittende goed voor 50-55 % van de verkeersdoden, nu nog voor pakweg 35-40 %, dit vooral omdat de personenauto´s passief veiliger geworden is, dan kan de overheid nog zoveel bomen en palen langs de weg planten die de ongevalgevolgen gebeurlijk verzwaard.

mooie evolutiegrafiek uit Nederland tussen 2000-2007-2014:



http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/...en-in-2014.htm (2e grafiek)

Distel 17 juni 2015 15:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7700243)
Zoek de gemeenschappelijke factor bij de 6 gevallen.

Alle slachtoffers wandelden/fietsten/reden door een rood licht? Ze waren allemaal dronken? Ze negeerden de voorrang van de automobilist?

Het kan vanalles zijn, maar jij hebt de "juiste" conclusie natuurlijk al lang getrokken.

fabianen 17 juni 2015 16:14

Heb ik conclusies getrokken?Waar lees je dat?Zie veel dingen vanuit m'n auto en hoe ze dan de baan oversteken,zonder te kijken,te zien of er iemand aankomt,gewoon dat ze denken ik heb voorrang.De voetgangers hebben de verplichting te stoppen,te kijken en aanwijzing te geven als ze willen oversteken volgens het reglement.Maar als voetganger ben je niet verplicht een examen te gaan afleggen voor de wegcode.

Micele 17 juni 2015 16:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fabianen (Bericht 7702920)
Heb ik conclusies getrokken?Waar lees je dat?Zie veel dingen vanuit m'n auto en hoe ze dan de baan oversteken,zonder te kijken,te zien of er iemand aankomt,gewoon dat ze denken ik heb voorrang.De voetgangers hebben de verplichting te stoppen,te kijken en aanwijzing te geven als ze willen oversteken volgens het reglement.Maar als voetganger ben je niet verplicht een examen te gaan afleggen voor de wegcode.

"Voetgangers en fietsers en ... " krijgen al verkeersopvoeding in de lagere school en de ouders zijn er ook nog... :
Citaat:

http://www.verkeervpi.be/vpi/verkeer...gereschool.php

Eindtermen 'verkeer' lagere school

6.12 De leerlingen kunnen de gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere schoolomgeving lokaliseren en er zich veilig verplaatsen.
6.13 Ze beschikken over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en gevoel voor coördinatie en ze kennen de verkeersregels voor voetgangers en fietsers, om zich zelfstandig en veilig te kunnen verplaatsen langs een voor hen vertrouwde route.
6.14 Ze tonen zich in hun gedrag bereid rekening te houden met andere weggebruikers.
6.15 Ze kennen de belangrijkste gevolgen van het groeiend autogebruik en kunnen de voor- en nadelen van mogelijke alternatieven vergelijken.
6.16 Ze kunnen een eenvoudige route uitstippelen met het openbaar vervoer
Zelfs praktijk:

Citaat:

Verkeersopvoeding op school

In de gemeentelijk basisschool van Wevelgem zijn er vorige week en deze week lessen verkeersopvoeding. Dit gebeurt in op een verkeersparcours in de Porseleinhallen. Dit jaar werd er ook een 'Stappersstraatje' ingericht. Kleuterjuffrouw Els leerde de kleinsten hoe ze zich op straat dienen te gedragen, wat kan en wat niet kan.
24/04/2012


http://www.nieuwsblad.be/cnt/blcde_20120424_004
Ik vraag me nog steeds af hoe "de oudere van tegenwoordig" het overleefd hebben toen de term "kwetsbare weggebruiker" nog niet bestond en toen er nog geen verkeer gegeven werd op school. Men had toen als kind gewoon respect en gezonde schrik voor het zwaar en snel verkeer (ook de ouders zorgden daar wel voor), als men niet goed oplette liep men onder de "auto, moto, vrachtwagen, bus, tram, trein... "

Integendeel tot andere weggebruikers doen de voetgangers het nog relatief niet zo heel slecht...:
http://www.astronomie.be/rik.gheysen...tsers_2015.pdf

Voetgangers
Bron: (1) : http://etsc.eu/wp-content/uploads/et...ling_safer.pdf

Een grote discrepantie is af te leiden uit de grafiek. In Roemenië is de kans voor voetgangers om te sterven in een verkeersongeval 6 keer hoger dan in Nederland.
De veiligste landen zijn Nederland en Noorwegen met minder dan 4 doden bij voetgangers per miljoen inwoners per jaar. In Zweden zijn er ongeveer 5 doden en in Denemarken minder dan 6 doden per miljoen inwoners. In België zijn er ongeveer 9 doden per miljoen inwoners.

brother paul 17 juni 2015 19:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 7700948)
Darwin aan de slag. Ik zie het probleem zo niet.

Probleem lost zichzelf op

Blue Sky 17 juni 2015 20:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 7700948)
Darwin aan de slag. Ik zie het probleem zo niet.

Een genetische freak die wordt doodgereden door een vet varken lijkt me niet meteen voorbeeld van Darwin zijn theorie.

Micele 17 juni 2015 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7703287)
Een genetische freak die wordt doodgereden door een vet varken lijkt me niet meteen voorbeeld van Darwin zijn theorie.

Mss niet, mss wel, mss gedeeltelijk. On-geluk of on-geval ?
(en eenderwelk freak of varken wat je zou kunnen bedoelen)

Citaat:

on·ge·luk (het; o; meervoud: ongelukken)
1
ongunstige loop van de omstandigheden; tegenspoed
2
noodlottige gebeurtenis; ramp, ongeval: auto-ongeluk; per ongeluk zonder opzet; een stuk ongeluk een mispunt

- See more at: http://www.vandale.nl/opzoeken?patte...n#.VYHTBPntmgQ


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be