Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Verplicht Nederlands in de moskee . (https://forum.politics.be/showthread.php?t=219887)

vlaams realist 16 juni 2015 11:01

Verplicht Nederlands in de moskee .

http://goto.marokko.nl/?url=http%3A%...n-moskee.dhtml

Buitenlandse imams die veelvuldig in Nederlandse moskeeën prediken, behoren Nederlands te spreken. De kosten voor een taalcursus zou de islamitische gemeenschap zelf moeten ophoesten.

Wie hier met behulp van 150 �* 200 donateurs een islamitisch centrum kan opzetten, kan ook een taalcursus voor een imam betalen
Achmed Aboutaleb - burgemeester Rotterdam
Dat zei de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb zondag bij de opening van een islamitisch centrum in de wijk Feijenoord. ,,Veel jongeren spreken geen Arabisch, maar Nederlands. De islamitische gemeenschap heeft behoefte aan goedopgeleide leiders, die het gesprek met de grote wereld aan kunnen gaan. Dat begint met de beheersing van de Nederlandse taal.''

Met zijn oproep neemt Aboutaleb afstand van zijn partijgenoot en minister Lodewijk Asscher (Sociale Zaken, PvdA). Die kondigde begin deze maand aan te overwegen buitenlandse imams taal- en maatschappijcursussen aan te bieden, voordat ze in een Nederlandse moskee aan de slag gaan.

'Eigen verantwoordelijkheid'
Aboutaleb, zelf belijdend moslim, wijst die aanpak van de hand. ,,Ik geloof in eigen verantwoordelijkheid. Wie hier met behulp van 150 �* 200 donateurs een islamitisch centrum kan opzetten, kan ook een taalcursus voor een imam betalen. Men zal ook wel moeten, want anders verlaten jongeren de moskee en keert de wal dus vroeg of laat het schip.''

Aboutaleb hekelt de wijdverbreide praktijk dat de geestelijke hulp van buitenaf wordt ingeroepen. ,,Een imam uit Qatar heeft geen idee van wat zich in Rotterdam afspeelt. Hij bereikt zijn publiek dus maar ten dele.'' Abdeslam Chaquer, imam van de stichting Al-Hoeda in Rotterdam-Overschie, onderschrijft de oproep. ,,Wie wil communiceren met de nieuwe generatie moet Nederlands praten. Daarmee stelt de moskee zich ook open voor de buren. Het mag geen eilandje in de wijk zijn.''

Raar maar waar , op die politieker zou ik stemmen .

vlaams realist 16 juni 2015 11:06

Discussie hierover op maroc community .

http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=5288513

Zipper 16 juni 2015 11:29

Akkoord, en ik voeg er nog aan toe, dat moskeeën aan de Staatsveiligheid moeten toelating geven tot afluisteren van wat daar allemaal gepreekt wordt.
(wat mij betreft uitbreidbaar naar kerken en synagoges, indien moslims zich zouden benadeeld voelen)

Jan van den Berghe 16 juni 2015 11:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist (Bericht 7701245)
Buitenlandse imams die veelvuldig in Nederlandse moskeeën prediken, behoren Nederlands te spreken.

Wettelijk niet af te dwingen.

Taalvrijheid.

Zipper 16 juni 2015 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7701293)

Taalvrijheid.

Uitzonderingsmaatregel laten stemmen.

Jan van den Berghe 16 juni 2015 11:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 7701299)
Uitzonderingsmaatregel laten stemmen.

Onmiddellijk nietig verklaard door de hoogste juridische instanties.

Bobke 16 juni 2015 11:42

Citaat:

Taalvrijheid.

Lijkt mij ook.

Zipper 16 juni 2015 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7701322)
Onmiddellijk nietig verklaard door de hoogste juridische instanties.

in tijden van terroristische dreigingen, ben ik daar nog zo zeker niet van.

Jan van den Berghe 16 juni 2015 11:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 7701332)
in tijden van terroristische dreigingen, ben ik daar nog zo zeker niet van.

O jawel, zo'n voorstel maakt geen enkele kans. In België zeker niet, daar taalvrijheid in de grondwet werd opgenomen.

Dadeemelee 16 juni 2015 11:49

Citaat:

Taalvrijheid.

Dat klopt, maar men kan hen wel subsidies afnemen als ze niet willen inburgeren (enfin zo begrijp ik het toch).

Jan van den Berghe 16 juni 2015 11:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 7701340)
Dat klopt, maar men kan hen wel subsidies afnemen als ze niet willen inburgeren (enfin zo begrijp ik het toch).

Op basis van welke wet zou dat dan wel kunnen gebeuren? Het heeft immers niets met inburgering te maken. Als ik bijvoorbeeld naar de Grieken in ons land kijkt, dan gaat het om heel geïntegreerde mensen. Toch wordt er in de meeste Grieks-orthodoxe kerken van België in het Grieks gepreekt.

Dadeemelee 16 juni 2015 11:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7701347)
Op basis van welke wet zou dat dan wel kunnen gebeuren? Het heeft immers niets met inburgering te maken. Als ik bijvoorbeeld naar de Grieken in ons land kijkt, dan gaat het om heel geïntegreerde mensen. Toch wordt er in de meeste Grieks-orthodoxe kerken van België in het Grieks gepreekt.

Awel dat is juist de vraag heeft het spreken van de taal iets met inburgering te maken?

ps. ik heb het enkel over intrekking van subsidies. Zij mogen uiteraard de taal spreken die zij willen.

De schoofzak 16 juni 2015 11:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7701335)
O jawel, zo'n voorstel maakt geen enkele kans. In België zeker niet, daar taalvrijheid in de grondwet werd opgenomen.

Dan moet de grondvod ook op dat punt maar gewijzigd worden.

Wetten en vrijheden zijn er voor de mensen. Niet omgekeerd.

.

Jan van den Berghe 16 juni 2015 11:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 7701350)
Awel dat is juist de vraag heeft het spreken van de taal iets met inburgering te maken?

ps. ik heb het enkel over intrekking van subsidies. Zij mogen uiteraard de taal spreken die zij willen.

Subsidiëring van de eredienst is niet verbonden aan een bepaald taalgebruik.

Jan van den Berghe 16 juni 2015 11:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7701354)
Dan moet de grondvod ook op dat punt maar gewijzigd worden.

Wetten en vrijheden zijn er voor de mensen. Niet omgekeerd.

.

Ja, de vrijheid is er voor de mensen. Dus mogen mensen zelf bepalen in welke taal er in een religieuze gemeenschap gepreekt wordt.

Uw argumentatie sluit niet aan bij uw visie.

Dadeemelee 16 juni 2015 12:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7701356)
Subsidiëring van de eredienst is niet verbonden aan een bepaald taalgebruik.

Je kan het natuurlijk ook zuiver op de imams gaan spelen (niet op het taalgebruik).
Citaat:

Inburgeringsplichtig
Als bedienaars van nieuw erkende geloofs- of kerkgemeenschappen zijn imams sinds 2007 ook inburgeringsplichtig vanaf het ogenblik dat zij als dusdanig worden doorverwezen aan het onthaalbureau.

vlaams realist 16 juni 2015 12:26

Citaat:

Taalvrijheid.

Stopzetting van subsidies voor niet Nederlandstalige erediensten in Vlaanderen .
Perfect te doen .

Jan van den Berghe 16 juni 2015 16:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 7701377)
Je kan het natuurlijk ook zuiver op de imams gaan spelen (niet op het taalgebruik).

Hij heeft dan nog steeds de vrijheid in een andere taal dan het Nederlands te preken.

Jan van den Berghe 16 juni 2015 16:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist (Bericht 7701398)
Stopzetting van subsidies voor niet Nederlandstalige erediensten in Vlaanderen .
Perfect te doen .

Neen, het is immers geen Vlaamse bevoegdheid.

Nietzsche 16 juni 2015 17:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7701335)

Dat is maar goed , ook. Mensen bepalen zelf wel welke taal hij/zij wil spreken.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be